آشنایی با مراحل قبل از راه‌اندازی استارتاپ ها

مراحل قبل از راه‌اندازی استارتاپ؛ 10 قدمی که هر فاندر باید بردارد

آشنایی با مراحل قبل از راه‌اندازی استارتاپ‌ شانس موفقیت آن‌ها در اکوسیستم استارتاپی کشور را افزایش می‌دهد. مهم آن است که قبل از ورود به صنعت خود ابتدا تحقیقات لازم انجام شود؛ رقبا شناسایی شوند و پس از سنجش ریسک‌های موجود قبل از هر گونه اقدامی پیش‌بینی مالی انجام شود. تصمیمات مختلفی در راه‌اندازی یک استارتاپ گرفته می‌شوند و گرفتن تصمیمات خوب باعث تضمین رشد کسب‌وکار است. چیزی به نام انجام مراحل قبل از شکل‌گیری یک کسب‌وکار در گذشته تقریبا وجود نداشت. به مرور با تکامل اوضاع اقتصادی و بهبود وضعیت استارتاپ‌ها کم‌کم رقابت گسترده‌ای در بازار شکل گرفت که نیاز به انجام تحقیقات و برنامه‌ریزی دقیق پیش از انجام هر اقدامی به شدت احساس می‌شد. استارتاپ‌های امروزی به لطف مطالعات بازاریابی، ارزیابی‌های تجاری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و استفاده از روش‌های برنامه‌ریزی توانسته‌اند تا میزان زیادی شرایط غیرقابل پیش‌بینی را ملموس‌تر کنند. این مقاله به بررسی نکات و مراحل پیش از راه‌اندازی استارتاپ می‌پردازد و برای افردای که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار تازه را دارند مناسب است.

مهم‌ترین مراحل قبل از راه‌اندازی استارتاپ‌ چیست؟

مراحل قبل از راه‌اندازی استارتاپ‌ به نظر تمام‌نشدنی می‌رسد و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها با ده‌ها کار به‌صورت همزمان سروکار دارند. شناخت مراحل پیش از راه‌اندازی استارتاپ به همراه کمی برنامه‌ریزی می‌تواند در مدیریت اوضاع نقش مهمی ایفا کند.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین کار در این مسیر هدایت انرژی به سمت وظایف با اولویت بالاتر به‌خصوص در ابتدای مسیر است. کارشناس‌های زیادی گام‌های اصولی و درست در راه‌اندازی یک کسب‌وکار را در عوامل زیر خلاصه می‌کنند:

  • واقع‌بین بودن
  • زمان‌بندی داشتن
  • تحقیق وضعیت رقبا
  • ارزیابی جنبه‌های مختلف بازار
  • در نظر داشتن امور مالی و تجاری

رعایت ویژگی‌ها گفته شده در بالا در کنار استخدام کمک و تیم‌سازی در زمان مناسب می‌تواند زمینه را برای شکل‌دهی استارتاپی موفق آماده کند.

1. تحقیقات کامل انجام بده

برای ورود به یک بازار لازم است تحقیقات کاملی پیرامون این کار انجام شده باشد. در این مرحله مهم نیست که ایده اولیه چقدر منحصر به فرد است؛ آگاه بودن از وضعیت رقبا همیشه می‌تواند شرایط بهتری برای کسب‌وکار به وجود بیاورد.

اگر کسب‌وکاری نتواند چیزی بهتر یا ارزان‌تر از محصولات یا خدمات موجود در بازار ارائه کند احتمال موفقیت پایینی خواهد داشت.

بررسی صنعت، وضعیت بازار، و بازیگران اصلی آن از مهم‌ترین مراحل پیش از راه‌اندازی استارتاپ است.

2. مخاطبان هدف را بشناس

صرف زمان مناسب به‌منظور درک و شناخت جمعیت هدف کسب‌وکار می‌تواند نیروی محرکه قدرتمندی برای راه‌اندازی استارتاپ محسوب شود. شناخت مخاطبان هدف و درک نیاز  آن‌ها باعث تنظیم استراتژی‌های بازاریابی می‌شود.

پارامترهای مختلفی برای درک مشتریان هدف یک کسب‌وکار به شرح زیر وجود دارد:

  • سن
  • درآمد
  • جنسیت
  • نوع شغل

هر چند شناخت مشتری محدود به عوامل بالا نمی‌شود و به درکی همه‌جانبه برای انجام این مرحله احتیاج است.

اطمینان از ارائه آنچه مشتری می‌خواهد به‌عنوان محصول استارتاپ هدف این مرحله است.

3. ماموریت قوی داشته باشید

به موفقیت رسیدن کسب‌وکار هیچ فرمول جادویی و منحصربه‌فردی ندارد. تنها هدایت‌کننده بنیان‌گذاران استارتاپی در این مسیر هدف‌گذاری هوشمندانه است. دستیابی به ماموریت کسب‌وکار با شناخت اهداف واقع‌بینانه ممکن می‌شود. چرا که در این مسیر با شناخت نقاط قوت و ضعف انتخاب‌ها آگاهانه‌تر خواهد شد.

4. انتخاب ساختاری هوشمندانه

یکی از گام‌های کلیدی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار شکل‌دهی ساختار قانونی و حقوقی آن است. برای این منظور بهتر است با یک وکیل حقوق تماس گرفته شود تا مراحل قانونی تشکیل یک استارتاپ و حتی به تاخیر انداختن مسائلی مانند ثبت شرکت‌ها به درستی بررسی شود.

5. برنامه‌ریزی مالی باید انجام شود

شروع کسب‌وکار مستلزم وجود سرمایه‌ای است که فاندرها در همان ابتدای مسیر آن را در اختیار  ندارند. در نتیجه فکر کردن و در نظر داشتن راهکارهای مختلفی برای به دست آوردن نقدینگی مورد نیاز ضروری است. استارتاپ‌ها در مراحل اولیه بلوغ از راه‌های مختلفی مانند جذب سرمایه از دوستان و آشنایان و یا کمک گرفتن از سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا فرشته می‌پردازند.

کسب‌وکارها در تمام مراحل بلوغ (حتی پیش از درآمد) برای حضور در جلسه مذاکره با سرمایه‌گذار و جذب سرمایه موفق‌تر به فایل پیش بینی مالی نیاز دارند تا بتوانند برنامه خود برای رشد کسب‌وکار و استفاده از آن پول را به‌خوبی نشان دهند.

6. درک کردن ریسک‌های مختلف

شروع کردن کسب‌وکارهای مختلف در بیشتر مواقع مقداری ریسک دارد. به همین دلیل برنامه‌ریزی و درک درست شرایط قبل از هر گونه آغازی می‌تواند کمک‌کننده باشد. بهتر است بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها به‌ویژه در ابتدای مسیر با شرکای تجاری خود صادق بوده و برآوردی واقع‌بینانه از ریسک‌های موجود داشته باشند.

۷. آماده‌سازی طرح تجاری (Business plan)

طرح کسب‌وکار یا بیزنس پلن سندی است که برای راه‌اندازی موفق یک استارتاپ یا رشد مستمر آن ضروری است. طرح کسب‌وکار خوب و حرفه‌ای افراد را در فرآیند جستجو و جذب سرمایه همراهی می‌کند. این سند اجزای زیادی دارد که شامل بیانیه ماموریت استارتاپ، لیست خدمات و محصولات، تجزیه تحلیل بازار و برنامه‌ریزی برای درآمد و خرج کردن آن است.

8. زمان‌بندی درست

زمان‌بندی درست عنصر مهمی در راه‌اندازی یک کسب‌وکار است. در شرایط ایده‌آل استارتاپ‌ها در اقتصادی سالم و شرایط محیطی مناسب راه‌اندازی می‌شوند. اما شرایط ایده‌آل تقریبا هیچوقت به وجود نمی‌آید و منتظر ماندن برای بهترین زمان ممکن است باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت‌های خوب شود.

اگر فاندری 70 درصد در مورد مراحل پیش از راه‌اندازی یک استارتاپ فکر و برنامه‌ریزی کرده باید نسبت به آن اقدام کند. اگر این عدد به 90 درصد برسد به معنای آن است که بیش از حد فکر کرده و تعدادی از فرصت‌های خوب را از دست داده است.

9. مشاور یا منتور داشته باشید

مراحل قبل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار لازم نیست به تنهایی سپری شود. حضور منتور یا مشاوری که تا قبل از این چند بار مسیر پرچالش راه‌اندازی یک استارتاپ را پیموده در کنار تیم استارتاپی می‌تواند نویدبخش اتفاق‌های خوبی باشد. به همین دلیل شرکت در کارگاه‌ها و رویدادهای خاصی که به شبکه‌سازی با راهبران فکری می‌انجامد به همه بنیان‌گذاران و کارآفرینان استارتاپی توصیه می‌شود.

10. افراد حرفه‌ای را استخدام کنید

هر کارآفرین یا بنیان‌گذار استارتاپی هر چه قدر هم که موفق نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها تجربه کافی داشته باشد. به همین دلیل استخدام افراد مختلف در زمینه‌های مالی (مانند حسابدار) و حقوقی می‌تواند اقداماتی پیشگیرانه در مسیر رشد کسب‌وکارها  محسوب شود و نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی مراحل قبل از راه‌اندازی استارتاپ‌ها

مراحل قبل از راه‌اندازی استارتاپ‌ باعث افزایش موفقیت کسب‌وکارها می‌شود. انجام برخی از این مراحل بسیار حیاتی و مهم تلقی می‌شود و در آینده آن کسب‌وکار به شکلی مستقیم تاثیر خواهد داشت. تقریبا بیشتر استارتاپ‌های امروزی با ایده‌پردازی فردی در ابتدای راه شکل گرفته؛ ایده‌ای که نوآورانه و متمایزکننده است و می‌تواند مشکلی از مشکلات مشتریان خود را حل کند. آنچه در مورد رعایت مراحل پیش از راه‌اندازی استارتاپ در اینجا گفته شد اهمیت دارد و انجام دادن آن‌ها باعث بهبود اوضاع می‌شود. انجام تحقیقات بازار، شناخت مشتریان، بررسی رقبا، برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌بندی، تیم‌سازی مناسب و استخدام افراد کلیدی همه و همه در تدوین استراتژی‌های بازاریابی و شکل‌دهی استارتاپ موثر است. کمک گرفتن از مشاوران با تجربه مانند کارشناس‌های گروه تحلیلگران رتیبا در مسیر راه‌اندازی استارتاپ و آماده‌سازی مستندات جذب سرمایه که دیر یا زود کسب‌وکارها برای ادامه حیات به آن احتیاج پیدا می‌کنند کارآفرینان را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.

منبع:

  • https://www.businessnewsdaily.com/1484-starting-a-business.html
  • https://startups.co.uk/strategy/factors-consider-before-starting-business/

سایر مقالات نویسنده

نحوه تعیین اهداف تجاری استارتاپ
کسب‌وکارها با توجه به صنعت و اندازه خود، اهداف متنوعی را دنبال می‌کنند که می‌تواند شامل افزایش درآمد، بهبود خدمات به مشتریان و پرورش مهارت‌های کارکنان باشد. فارغ از نوع و خصوصیات کسب‌وکار، مهم است که به صورت هدفمند برای رسیدن به این اهداف تلاش شود. پیاده‌سازی استراتژی‌های...
تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نحوه نوشتن بیزینس پلن برای استارتاپ ها
طرح کسب و کار، بیزینس پلن (Business Plan) یا به اختصار BP، نقشه راهی است که استراتژی‌ها و ایده‌های شما را برای راه‌اندازی، مدیریت و تحقق اهداف استارتاپ‌تان منظم و مدون می‌کند. در نگاه اول، شاید نوشتن بیزینس پلن کاری نسبتاً ساده به نظر برسد، اما این سند...

مقالات مشابه

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها
آیا تا به حال از تست کلیفتون گالوپ (Clifton Strengths) استفاده کرده‌اید؟ استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها، بسیار متداول است. می‌دانیم که در تشکیل تیم استارتاپی، توجه به شخصیت افراد نیز در کنار تخصص‌ آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، شناسایی روحیات افرادی که قرار است...
ویژگی های مدیرعامل استارتاپ (CEO)
CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیت‌آمیز استارتاپ‌ها در فضای ابهام و عدم‌قطعیت دارد. در مواجه با چالش‌های پیش‌رو، نقش یک CEO استارتاپ می‌تواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آن‌ها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود...
آشنایی با شکل‌گیری فرهنگ استارتاپی در کسب‌وکارها
فرهنگ سازمانی یکی از مواردی است که کمک می‌کند استارتاپ‌ها به بیراهه نروند و بتوانند محیط مناسبی برای دستیابی به بهترین عملکرد فراهم کنند. می‌دانیم که تعداد بالایی از کسب‌وکارها (در حدود ۹۰ درصد) پس از تاسیس در همان مراحل ابتدایی شکست می‌خوردند. زیرا آن‌ها مدل کسب‌وکار بادوامی...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.