ویژگی های مدیرعامل استارتاپ (CEO)

آشنایی با ۵ ویژگی کاربردی برای مدیرعامل استارتاپ (CEO)

CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیت‌آمیز استارتاپ‌ها در فضای ابهام و عدم‌قطعیت دارد. در مواجه با چالش‌های پیش‌رو، نقش یک CEO استارتاپ می‌تواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آن‌ها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود شباهت‌های بسیار اما این دو وظیفه جدا از هم هستند.  CEOنه‌تنها به عنوان راهبر یک کسب‌وکار فعالیت می‌کند، بلکه در کنار این وظیفه، مسئولیت‌های اجرایی فراوانی نیز دارد.

آمارها نشان می‌دهد که تنها در حدود ۱۰ درصد از استارتاپ‌ها در مسیر خود به موفقیت می‌رسند، این آمار و ارقام برای بنیان‌گذاران مشتاق کمی نگران‌کننده است. با این وجود استارتاپ‌های جدید همیشه راه‌اندازی می‌شوند و برخی از آن‌ها می‌توانند به مدارج بالایی نیز برسند. در مورد چگونگی و چرایی موفقیت کسب‌وکارها دلایل زیادی را می‌توان مطرح کرد اما نقش مدیران و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها نیز در این بین انکارنشدنی است. با مطالعه مقاله زیر شناسایی مدیرعامل موفق استارتاپ‌ها کار دشواری نیست.

آشنایی با ویژگی‌های مدیرعامل استارتاپ

قوانین از پیش تعیین شده‌ای برای شکل دادن مدیرعامل موفق استارتاپ وجود ندارد. اما عواملی به موفق شدن در این راه کمک می‌کند که ویژگی‌های شخصیتی مدیران عامل یکی از آن‌ها است. تعدادی از این ویژگی‌ها به‌صورت طبیعی در برخی افراد وجود دارد و برای بقیه لازم است که با آگاهی بیشتر، این ویژگی‌ها را در خود شکل دهند.

برخی از ویژگی‌های یک CEO موفق عبارتند از:

  1. داشتن چشم‌انداز (رو به آینده)
  2. برخورداری از مهارت‌های اجرای
  3. پرهیز از مردم‌پسند بودن
  4. برقراری روابط حرفه‌ای
  5. شبکه ارتباطی قوی
  6. شور و اشتیاق
  7. سازگاری

فارغ از علاقه داشتن به کسب‌وکار و آمادگی برای مواجهه با مشکلات اجرایی احتمالی، لازم است که مدیرعامل یا CEO استارتاپ بتواند ویژگی‌های مفید و کاربردی را در خود پرورش دهد.

۱. چشم‌انداز داشتن

بنیان‌گذاران و مدیران اجرایی کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا با ایجاد آن چیزی که اکنون وجود ندارد، تغییری در دنیا به وجود آورده و به نیاز برخی از کاربران پاسخ دهند. پس می‌توانیم بگوییم که مدیران عامل استارتاپ‌ها به نوعی مسافران زمان هستند و تلاش می‌کنند تا چشم‌اندازی رو به آینده داشته باشند.

برای موفق شدن در این مرحله، لازم است رویایی داشته باشند. هر کسی که توانایی درک تصویر بزرگتر را داشته باشد، علاوه‌بر پیمایش مسیر می‌تواند با درک روشن‌تر از آینده، پیشنهادهای ارزشمندتری ارائه دهد.

۲. مهارت‌های اجرایی

مدیران افرادی را برای فرآیند اجرایی و پیشبرد اهداف استارتاپ‌ها استخدام می‌کنند. چرا که آن‌ها نمی‌توانند تمام وقت خود را صرف مدیریت وظایف استارتاپی کنند. با این وجود مدیرعامل یک استارتاپ باید بتواند؛ تیم بسازد، منابع مختلف را شناسایی کند، مشکلات به وجود آمده را حل و ابهامات را برطرف کند. در یک کلام، او باید توانایی پیگیری و سازمان‌دهی تمام قسمت‌های مربوط به کسب‌وکار را داشته باشد.

۳. برقرای روابط حرفه‌ای

مدیرعامل استارتاپ باید بتواند با افراد مختلف از جمله سرمایه‌گذاران، شرکای بالقوه، رقبا و مشتریان روابط حرفه‌ای و سالمی برقرار کند. مدیریت یک استارتاپ به معنای متعهد شدن به برقرای مداوم روابط و توسعه آن‌ها در جنبه‌های مختلف است. CEO شرکت به‌عنوان واسطه‌ای بین کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران ایفای نقش می‌کند و سعی در برقراری تعادل در این روابط دارد.

۴. پرهیز از مردم‌پسند بودن

اداره کردن یک شرکت با محبوب همه بودن در تضاد است؛ هیچ‌کس نمی‌تواند همه اعضای تیم را راضی و خوشحال نگه دارد. مدیران استارتاپی لازم است به ارزش‌ها و دیدگاه‌های خود وفاردار مانده و گاهی‌اوقات تصمیمات سختی بگیرند که در نهایت به نفع شرکت باشد. این تصمیم‌گیری ممکن است در مورد اخراج یک کارمند، شکستن یک شراکت و یا نه گفتن به بعضی افراد باشد.

۵. سازگاری داشتن

مدیرعامل موفق استارتاپ نیازی به دانستن همه‌چیز ندارد؛ تنها کافی است که آن‌ها مایل به یادگیری و سازگاری باشند. تغییر در کسب‌وکارها اجتناب‌ناپذیر است و مدیران با انعطاف‌پذیری می‌توانند موفقیت بیشتری داشته باشند.

در صورتی که CEO شرکت، به هنر چرخش و سازگاری تسلط داشته باشد، می‌توانند در شرایط ابهام‌آمیز پیش‌رو موفق‌تر عمل کنند.

چگونه می‌توانیم مدیرعامل استارتاپ (CEO) خوبی باشیم؟

مدیرعامل شرکت یا استارتاپ، عنوان پر زرق و برقی است و کمتر پیش می‌آید که از سختی‌های این شغل صحبت شود. وظایفی که یک مدیرعامل باید بتواند به‌خوبی از پس انجام آن‌ها بربیاید، به شرح زیر است:

  1. برقراری پیوند ارتباطی خوب بین شرکت و سرمایه‌گذاران
  2. برقراری ارتباط خوب بین محصول و تیم استارتاپ
  3. توانایی انگیزه دادن به تیم هنگام ناامیدی
  4. توانایی یادگیری در محیط کار
  5. حافظ چشم‌انداز شرکت

تقریبا می‌توان گفت که بهتر است مدیرعامل استارتاپ بدون پیش‌فرض‌های قبلی مدیریت یک کسب‌وکار را شروع کند. پایبندی به تجربیات قبلی و استفاده از ایده‌های از پیش تعیین‌شده در فضای پرتلاطم و پویای اکوسیستم استارتاپی فعلی پاسخگو نیست.

۱. توانایی برقراری روابط خوب بین شرکت و سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاران در برابر تقاضاهای بسیاری که هر روز دارند، تنها تعداد انگشت‌شماری از استارتاپ‌ها را انتخاب می‌کنند. یک CEO خوب، با شناخت نیازهای کسب‌وکار و زمینه‌هایی که در آن به کمک سرمایه‌گذاران احتیاج دارد، قادر به شکل‌دهی روابط مثبت و مستحکم با سرمایه‌گذاران خود است.

۲. حافظ چشم‌انداز شرکت در هر شرایطی

CEO کسب‌وکار حافظ چشم‌انداز کلی شرکت است. هنگامی که صحبت از چشم‌انداز و نگاه به آینده یک شرکت می‌شود، منظور آینده بزرگی است که بنیان‌گذاران آن را متصور شده‌اند. با این وجود مدیرعامل استارتاپ باید بتواند شرایط را در زمان کوتاه (مثلا سه ماه آینده)، تثبیت کند تا چشم‌انداز کلان شرکت قابل دستیابی شود. ممکن است محقق شدن چشم‌انداز استارتاپ‌ها، به یک تا ۱۰ سال زمان احتیاج داشته باشد. مدیران به شرایط فعلی به‌عنوان پازلی نگاه می‌کنند تا بتوانند چشم‌انداز بزرگ‌تر را شکل دهند.

ویژگی‌هایی که CEO یک استارتاپ، باید از آن‌ها اجتناب کند

به همان میزان که یک مدیرعامل خوب باعث موفقیت استارتاپ می‌شود، یک رهبر سمی نیز می‌تواند نتایج منفی و فاجعه‌باری برای کسب‌وکار به وجود بیاورد.

تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک CEO لازم است از آن‌ها اجتناب کند، به شرح زیر است:

  • عدم‌پاسخ‌گویی به خود
  • محیط کاری ترسناک
  • پرخاشگری منفعل

گاهی اوقات، اعتراف به اشتباه از سوی مدیران، باعث افزایش اعتبار و اعتماد اعضای تیم به‌ مدیرعامل می‌شود. رفتار یک CEO به صورت مستقیم روی نحوه رفتار و شکل‌گیری فرهنگ سازمانی استارتاپ تاثیرگذار است. هنگامی که مدیران در برابر آنچه انجام می‌دهند، پاسخگو هستند و از اشتباهات خود می‌آموزند، فرصتی برای رشد در فضای استارتاپی به وجود می‌آید.

پرخاشگری منفعل (بیان غیرمستقیم خصومت)، یک ویژگی منفی برای محیط کار است که برقراری ارتباط تیمی و شکل‌گیری روابط مسالمت‌آمیز را با اشکال مواجه می‌کند.

برخی از مدیران، به اشتباه ترس و ارعاب را از جمله ویژگی‌های مثبت رهبری ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که گسترش چنین رفتارهایی، باعث به وجود آودن فضای اضطراب، بدبینی و از بین رفتن صداقت می‌شود.

جمع‌بندی

مدیرعامل استارتاپ و یک CEO خوب لازم است که از بینش استراتژیک و قوی برخوردار باشد. این بینش او را قادر به تصمیم‌گیری در شرایط مختلف و شکل‌دهی چشم‌انداز آینده می‌کند. CEO استارتاپ باید توانایی ایجاد تغییرات موثر و اجرایی کردن اهداف بلندمدت را داشته باشد. مدیریت تیم‌ها مختلف استارتاپی و ایجاد انگیزه در آن‌ها نیز از وظایف مستقیم او است. مدیرعامل موفق استارتاپ‌ها توانایی برقراری ارتباط موثر با سایر ذینفعان، از جمله اعضای تیم، سرمایه‌گذاران، مشتریان و حتی سایر رقبا داشته باشد. فردی که بتواند ویژگی‌های فنی را به زبان قابل درکی برای همگان تبدیل کند و بر شفافیت و افزایش اعتماد در سازمان بیفزاید، می‌تواند مدیر خوبی باشد. از‌آن‌جایی که کسب‌وکارها با خطرات زیادی روبرو هستند، لازم است که مدیرعامل استارتاپ بتواند تصمیمات سریع و جسورانه بگیرد و با استفاده از توانایی تحلیل همه‌جانبه، بهترین راه‌حل‌ها را انتخاب کند.

یک CEO موفق می‌تواند تیم بهتری جمع کند و با کمک آن‌ها کسب‌وکار را سریع‌تر به اهداف از پیش تعیین شده برساند. این قضیه هنگام اقدام برای جذب سرمایه، نقش خود را بیشتر نشان می‌دهد. چرا که تیم‌سازی موفق یکی از عواملی است که سرمایه‌گذاران هنگام بررسی کسب‌وکارها به آن توجه می‌کنند.

منبع:

  • https://www.nfx.com/post/strong-startup-ceo
  • https://earlygrowthfinancialservices.com/blog/ceo-traits/

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها
آیا تا به حال از تست کلیفتون گالوپ (Clifton Strengths) استفاده کرده‌اید؟ استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها، بسیار متداول است. می‌دانیم که در تشکیل تیم استارتاپی، توجه به شخصیت افراد نیز در کنار تخصص‌ آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، شناسایی روحیات افرادی که قرار است...
آشنایی با شکل‌گیری فرهنگ استارتاپی در کسب‌وکارها
فرهنگ سازمانی یکی از مواردی است که کمک می‌کند استارتاپ‌ها به بیراهه نروند و بتوانند محیط مناسبی برای دستیابی به بهترین عملکرد فراهم کنند. می‌دانیم که تعداد بالایی از کسب‌وکارها (در حدود ۹۰ درصد) پس از تاسیس در همان مراحل ابتدایی شکست می‌خوردند. زیرا آن‌ها مدل کسب‌وکار بادوامی...
فرآیند استخدام نیرو در استارتاپ ها
استخدام نیرو در استارتاپ ها یک بازی پرریسک است زیرا اضافه شدن هر عضو تازه می‌تواند ساختار تیم را به‌ویژه در کسب‌وکارهای کوچک تحت‌تاثیر قرار دهد. هنگام جذب نیرو در استارتاپ‌ها مهم این است که افراد مناسب انتخاب شوند تا با استفاده از دانش و مهارت‌های خود به...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.