CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیتآمیز استارتاپها در فضای ابهام و عدمقطعیت دارد. در مواجه با چالشهای پیشرو، نقش یک CEO استارتاپ میتواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آنها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود شباهتهای بسیار اما این دو وظیفه جدا از هم هستند. CEOنهتنها به عنوان راهبر یک کسبوکار فعالیت میکند، بلکه در کنار این وظیفه، مسئولیتهای اجرایی فراوانی نیز دارد.
آمارها نشان میدهد که تنها در حدود ۱۰ درصد از استارتاپها در مسیر خود به موفقیت میرسند، این آمار و ارقام برای بنیانگذاران مشتاق کمی نگرانکننده است. با این وجود استارتاپهای جدید همیشه راهاندازی میشوند و برخی از آنها میتوانند به مدارج بالایی نیز برسند. در مورد چگونگی و چرایی موفقیت کسبوکارها دلایل زیادی را میتوان مطرح کرد اما نقش مدیران و ویژگیهای شخصیتی آنها نیز در این بین انکارنشدنی است. با مطالعه مقاله زیر شناسایی مدیرعامل موفق استارتاپها کار دشواری نیست.
مدیرعامل استارتاپ یا CEO چیست؟
مدیر عامل یا مدیر ارشد اجرایی CEO مخفف Chief Executive Officer، بالاترین رتبه در یک شرکت است که توسط هیئتمدیره و سهامداران انتخاب میشود. مسئولیتهای او شامل تصمیمگیریهای اصلی شرکت، هدایت نیروی کار و منابع کسبوکار به سمت اهداف استراتژیک و ایفای نقش بهعنوان نقطه اصلی ارتباط میان هیئتمدیره و عملیات استارتاپ است.
ویژگیهای مدیرعامل استارتاپ چیست؟
قوانین از پیش تعیین شدهای برای شکل دادن مدیرعامل موفق استارتاپ وجود ندارد. اما عواملی به موفق شدن در این راه کمک میکند که ویژگیهای شخصیتی مدیران عامل یکی از آنها است. تعدادی از این ویژگیها بهصورت طبیعی در برخی افراد وجود دارد و برای بقیه لازم است که با آگاهی بیشتر، این ویژگیها را در خود شکل دهند.
برخی از ویژگیهای یک CEO موفق عبارتند از:
- داشتن چشمانداز (رو به آینده)
- برخورداری از مهارتهای اجرای
- پرهیز از مردمپسند بودن
- برقراری روابط حرفهای
- شبکه ارتباطی قوی
- شور و اشتیاق
- سازگاری
فارغ از علاقه داشتن به کسبوکار و آمادگی برای مواجهه با مشکلات اجرایی احتمالی، لازم است که مدیرعامل یا CEO استارتاپ بتواند ویژگیهای مفید و کاربردی را در خود پرورش دهد.
۱. چشمانداز داشتن
بنیانگذاران و مدیران اجرایی کسبوکارها تلاش میکنند تا با ایجاد آن چیزی که اکنون وجود ندارد، تغییری در دنیا به وجود آورده و به نیاز برخی از کاربران پاسخ دهند. پس میتوانیم بگوییم که مدیران عامل استارتاپها به نوعی مسافران زمان هستند و تلاش میکنند تا چشماندازی رو به آینده داشته باشند.
برای موفق شدن در این مرحله، لازم است رویایی داشته باشند. هر کسی که توانایی درک تصویر بزرگتر را داشته باشد، علاوهبر پیمایش مسیر میتواند با درک روشنتر از آینده، پیشنهادهای ارزشمندتری ارائه دهد.
۲. مهارتهای اجرایی
مدیران افرادی را برای فرآیند اجرایی و پیشبرد اهداف استارتاپها استخدام میکنند. چرا که آنها نمیتوانند تمام وقت خود را صرف مدیریت وظایف استارتاپی کنند. با این وجود مدیرعامل یک استارتاپ باید بتواند؛ تیم بسازد، منابع مختلف را شناسایی کند، مشکلات به وجود آمده را حل و ابهامات را برطرف کند. در یک کلام، او باید توانایی پیگیری و سازماندهی تمام قسمتهای مربوط به کسبوکار را داشته باشد.
۳. برقرای روابط حرفهای
مدیرعامل استارتاپ باید بتواند با افراد مختلف از جمله سرمایهگذاران، شرکای بالقوه، رقبا و مشتریان روابط حرفهای و سالمی برقرار کند. مدیریت یک استارتاپ به معنای متعهد شدن به برقرای مداوم روابط و توسعه آنها در جنبههای مختلف است. CEO شرکت بهعنوان واسطهای بین کسبوکار و سرمایهگذاران ایفای نقش میکند و سعی در برقراری تعادل در این روابط دارد.
۴. پرهیز از مردمپسند بودن
اداره کردن یک شرکت با محبوب همه بودن در تضاد است؛ هیچکس نمیتواند همه اعضای تیم را راضی و خوشحال نگه دارد. مدیران استارتاپی لازم است به ارزشها و دیدگاههای خود وفاردار مانده و گاهیاوقات تصمیمات سختی بگیرند که در نهایت به نفع شرکت باشد. این تصمیمگیری ممکن است در مورد اخراج یک کارمند، شکستن یک شراکت و یا نه گفتن به بعضی افراد باشد.
۵. سازگاری داشتن
مدیرعامل موفق استارتاپ نیازی به دانستن همهچیز ندارد؛ تنها کافی است که آنها مایل به یادگیری و سازگاری باشند. تغییر در کسبوکارها اجتنابناپذیر است و مدیران با انعطافپذیری میتوانند موفقیت بیشتری داشته باشند.
در صورتی که CEO شرکت، به هنر چرخش و سازگاری تسلط داشته باشد، میتوانند در شرایط ابهامآمیز پیشرو موفقتر عمل کنند.
چگونه میتوانیم مدیرعامل استارتاپ (CEO) خوبی باشیم؟
مدیرعامل شرکت یا استارتاپ، عنوان پر زرق و برقی است و کمتر پیش میآید که از سختیهای این شغل صحبت شود. وظایفی که یک مدیرعامل باید بتواند بهخوبی از پس انجام آنها بربیاید، به شرح زیر است:
- برقراری پیوند ارتباطی خوب بین شرکت و سرمایهگذاران
- برقراری ارتباط خوب بین محصول و تیم استارتاپ
- توانایی انگیزه دادن به تیم هنگام ناامیدی
- توانایی یادگیری در محیط کار
- حافظ چشمانداز شرکت
تقریبا میتوان گفت که بهتر است مدیرعامل استارتاپ بدون پیشفرضهای قبلی مدیریت یک کسبوکار را شروع کند. پایبندی به تجربیات قبلی و استفاده از ایدههای از پیش تعیینشده در فضای پرتلاطم و پویای اکوسیستم استارتاپی فعلی پاسخگو نیست.
۱. توانایی برقراری روابط خوب بین شرکت و سرمایهگذاران
سرمایهگذاران در برابر تقاضاهای بسیاری که هر روز دارند، تنها تعداد انگشتشماری از استارتاپها را انتخاب میکنند. یک CEO خوب، با شناخت نیازهای کسبوکار و زمینههایی که در آن به کمک سرمایهگذاران احتیاج دارد، قادر به شکلدهی روابط مثبت و مستحکم با سرمایهگذاران خود است.
۲. حافظ چشمانداز شرکت در هر شرایطی
CEO کسبوکار حافظ چشمانداز کلی شرکت است. هنگامی که صحبت از چشمانداز و نگاه به آینده یک شرکت میشود، منظور آینده بزرگی است که بنیانگذاران آن را متصور شدهاند. با این وجود مدیرعامل استارتاپ باید بتواند شرایط را در زمان کوتاه (مثلا سه ماه آینده)، تثبیت کند تا چشمانداز کلان شرکت قابل دستیابی شود. ممکن است محقق شدن چشمانداز استارتاپها، به یک تا ۱۰ سال زمان احتیاج داشته باشد. مدیران به شرایط فعلی بهعنوان پازلی نگاه میکنند تا بتوانند چشمانداز بزرگتر را شکل دهند.
ویژگیهایی که CEO یک استارتاپ، باید از آنها اجتناب کند
به همان میزان که یک مدیرعامل خوب باعث موفقیت استارتاپ میشود، یک رهبر سمی نیز میتواند نتایج منفی و فاجعهباری برای کسبوکار به وجود بیاورد.
تعدادی از مهمترین ویژگیهایی که یک CEO لازم است از آنها اجتناب کند، به شرح زیر است:
- عدمپاسخگویی به خود
- محیط کاری ترسناک
- پرخاشگری منفعل
گاهی اوقات، اعتراف به اشتباه از سوی مدیران، باعث افزایش اعتبار و اعتماد اعضای تیم به مدیرعامل میشود. رفتار یک CEO به صورت مستقیم روی نحوه رفتار و شکلگیری فرهنگ سازمانی استارتاپ تاثیرگذار است. هنگامی که مدیران در برابر آنچه انجام میدهند، پاسخگو هستند و از اشتباهات خود میآموزند، فرصتی برای رشد در فضای استارتاپی به وجود میآید.
پرخاشگری منفعل (بیان غیرمستقیم خصومت)، یک ویژگی منفی برای محیط کار است که برقراری ارتباط تیمی و شکلگیری روابط مسالمتآمیز را با اشکال مواجه میکند.
برخی از مدیران، به اشتباه ترس و ارعاب را از جمله ویژگیهای مثبت رهبری ارزیابی میکنند. این در حالی است که گسترش چنین رفتارهایی، باعث به وجود آودن فضای اضطراب، بدبینی و از بین رفتن صداقت میشود.
جمعبندی
مدیرعامل استارتاپ و یک CEO خوب لازم است که از بینش استراتژیک و قوی برخوردار باشد. این بینش او را قادر به تصمیمگیری در شرایط مختلف و شکلدهی چشمانداز آینده میکند. CEO استارتاپ باید توانایی ایجاد تغییرات موثر و اجرایی کردن اهداف بلندمدت را داشته باشد. مدیریت تیمها مختلف استارتاپی و ایجاد انگیزه در آنها نیز از وظایف مستقیم او است. مدیرعامل موفق استارتاپها توانایی برقراری ارتباط موثر با سایر ذینفعان، از جمله اعضای تیم، سرمایهگذاران، مشتریان و حتی سایر رقبا داشته باشد. فردی که بتواند ویژگیهای فنی را به زبان قابل درکی برای همگان تبدیل کند و بر شفافیت و افزایش اعتماد در سازمان بیفزاید، میتواند مدیر خوبی باشد. ازآنجایی که کسبوکارها با خطرات زیادی روبرو هستند، لازم است که مدیرعامل استارتاپ بتواند تصمیمات سریع و جسورانه بگیرد و با استفاده از توانایی تحلیل همهجانبه، بهترین راهحلها را انتخاب کند.
یک CEO موفق میتواند تیم بهتری جمع کند و با کمک آنها کسبوکار را سریعتر به اهداف از پیش تعیین شده برساند. این قضیه هنگام اقدام برای جذب سرمایه، نقش خود را بیشتر نشان میدهد. چرا که تیمسازی موفق یکی از عواملی است که سرمایهگذاران هنگام بررسی کسبوکارها به آن توجه میکنند.
2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
چگونه CEO شویم؟
مسیر مدیرعامل یا CEO شدن، براساس تجربه و توسعه مستمر مهارتها، ویژگیها و دسترسی به دانش بنا شده است. برای CEO شدن ابتدا باید یک مسیر شغلی ایجاد کنید که شما را به سطح اجرایی برساند. پس از کسب آموزشهای لازم قدم بعدی کسب تجربه و بهدست آوردن درک دستی از صنایع مختلف و تلاش سخت برای پیشرفت در این زمینه است.
شبکهسازی نیز عامل مهم دیگری برای CEO شدن است و به شما امکان میدهد تا با افرادی که در این زمینه موفق بودهاند، ارتباط برقرار کنید و دستیابی به دانش و منابع امکانپذیر شود.