مراحل راه اندازی استارتاپ ها

مراحل راه اندازی استارتاپ یا کسب و کار موفق (شروع استارتاپ)

تقریبا هر کسی دوست دارد که پیشرفت کند، درآمد خودش را بیشتر کند یا کیفیت زندگی خود را بالاتر ببرد. این‌ها دلایلی هستند که بسیاری از افراد سعی می‌کنند با راه اندازی استارتاپ به آن‌ها برسند. با این حال راه اندازی یک استارتاپ اگر مسیر و هدف مشخصی برای رسیدن وجود نداشته باشد، کار دشواری است و بسیاری از افراد از انجام کار خود پشیمان می‌شوند. اما افرادی که می‌توانند با برنامه مشخص به هدف خود در زمینه راه اندازی یک استارتاپ موفق برسند، از همه نظر کیفیت زندگی خود را بالاتر برده‌اند و از هر روز کار کردن لذت خواهند برد. ما در این مطلب قصد داریم راهنمایی جامع از راه اندازی یک کسب و کار استارتاپی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تصویر روشنی از این کار داشته باشید و کسب و کار خود را داشته باشید.

مراحل راه اندازی استارتاپ

استارتاپ به کسب و کار گفته می‌شود که مبتنی بر یک ایده است و یک ارزش جدید به جامعه اضافه می‌کند. استارتاپ‌ها معمولا به سرعت راه‌اندازی می‌شوند و رشد بسیار سریعی نیز دارند. برخی از آن‌ها طی مدت یک تا دو سال چنان بازار بزرگی را در اختیار می‌گیرند که تبدیل به رقیبی جدی برای شرکت‌های باسابقه می‌شوند. با این حال، اکثر استارتاپ‌ها در سال‌های اولیه شکست می‌خورند. علت این مسئله به عدم شناخت صاحبان کسب و کار از بازار و فرآیند راه اندازی و مدیریت استارتاپ برمی‌گردد. ما در ادامه گام‌های مختلف راه اندازی یک استارتاپ را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید از به راحتی ایده خود را پیاده سازی کرده و از آن کسب درآمد کنید.

ایده

اولین چیزی که احتمالا باید برای راه اندازی استارتاپ داشته باشید، یک ایده ناب است. این ایده باید تازه باشد و هیچ شرکتی قبلا آن را پیاده سازی نکرده باشد. این مسئله باعث می‌شود که رقیبی در بازار نداشته باشید و بتوانید به راحتی بخش بزرگی از بازار را به دست بگیرید. البته این مسئله می‌تواند مضر نیز باشد. برخی از ایده‌ها آن قدر پیشرو و تازه هستند که پیاده‌سازی آن‌ها نیازمند هزینه و زمان بسیار زیادی است و یا افراد جامعه آمادگی پذیرش آن را ندارند.
بسیاری از افرادی که ایده‌ای در سر دارند، تصور می‌کنند که ایده آن‌ها بهترین ایده در بازار خواهد بود اما واقعیت این است که ایده نیاز به چکش کاری و اصلاحات دارد. بهتر است که با افراد متخصص در بازار یا مشاوران در زمینه این ایده صحبت کنید تا نقاط ضعف ایده را به شما بگویند و یک ایده کامل به دست بیاید.

نوشتن یک بیزینس پلن

دومین گام از راه اتدازی استارتاپ نوشتن یک بیزینس پلن است. بیزینس پلن سندی است که همه چیز در مورد استارتاپ شما در آن ثبت شده است. در بیزنس پلن، ویژگی‌های استارتاپ، ساختار آن، روش فروش، سرمایه مورد نیاز، ویژگی‌ها و ارزیابی بازار و رقبا و انواع فرآیندها مشخص می‌شود.
بیزینس پلن به شما کمک می‌کند که خود یا دیگران را متقاعد کنید که استارتاپ شما ارزش راه اندازی دارد یا خیر. همچنین بسیاری از مشکلاتی که پیش روی شما است پس از نوشتن بیزینس پلن مشخص خواهد شد. بیزینس پلن یک سند دائمی است ولی آن را باید هر چندوقت یکبار به روز رسانی کنید. این سند به نوعی شناسنامه و نقشه راه کسب و کار شما است و هر بار که بخواهید استارتاپ خود را به یک سرمایه گذار یا مشتری معرفی کنید، می‌توانید از اطلاعات آن استفاده کنید

ثبت قانونی استارتاپ

گام سوم راه اندازی استارتاپ ثبت قانونی آن است. در این مرحله شما باید به مراجع قانونی مراجعه کنید و نام استارتاپ، سهامداران، اسناد حقوقی و هر چیزی که مالکیت شما بر استارتاپ را مشخص می‌کند، به شکل رسمی و قانونی ثبت کنید.
مرحله ثبت قانونی پتنت را نیز از یاد نبرید. اگر محصول تولیدی استارتاپ شما، نوآوری خاصی دارد و تا به حال نمونه‌ای از آن وجود نداشته است، باید به مراکز ثبت قانونی حمایت از مالکیت معنوی بروید و اقدام به ثبت قانونی ایده خود کنید تا در آینده رقیبان نتوانند از آن کپی برداری یا سواستفاده کنند.

تولید محصول

مرحله بعدی راه اندازی استارتاپ، تولید محصول است. برای تولید محصول یا خدمات موردنظر خود ابتدا باید کسی را استخدام کنید. البته ممکن است که محصول یا خدمت شما توسط بنیانگذاران تولید شود و این مسئله هیچ اشکالی ندارد اما استخدام افراد به شما کمک می‌کند که وظایف مدیریتی خود را با آرامش و وقت بیشتری انجام دهید.

جذب مشتری

پس از این که محصول یا خدمات شما تکمیل شد، باید آن را به مشتری عرضه کنید. نیاز نیست که حتما استارتاپ شما رقم فوق العاده بالایی را بفروشد. فروش مسئله‌ای است که با گذر زمان افزایش می‌یابد و باید هم برای آن صبر داشته باشید و هم برای آن تلاش کنید. پیاده سازی استراتژی‌های بازاریابی و جذب مشتری اگر با خلاقیت و دانش همراه باشد، باعث خواهد شد که این مرحله از راه اندازی استارتاپ نیز به راحتی طی شود.

جذب سرمایه

پس از این که محصول خود را تولید کردید و دیدید که مشتریان به آن علاقه نشان می‌دهند، برای گسترده کردن بازار خود نیازمند افزایش تولید، انجام استراتژی‌های نو یا استخدام افراد جدید خواهید بود که همه این‌ها در گرو داشتن پول و بودجه کافی است.
در صورتی که فروش محصولات شما آن قدر زیاد نشده است که پول کافی را در اختیار شما قرار دهد، باید از طریق جذب سرمایه این اهداف را پیش ببرید. جذب سرمایه روش‌های مختلفی دارد و بهتر است که برای فهمیدن جزئیات بیشتر در این مورد مقالات مرتبط در این زمینه را در سایت رتیبا مطالعه کنید.

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها
آیا تا به حال از تست کلیفتون گالوپ (Clifton Strengths) استفاده کرده‌اید؟ استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها، بسیار متداول است. می‌دانیم که در تشکیل تیم استارتاپی، توجه به شخصیت افراد نیز در کنار تخصص‌ آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، شناسایی روحیات افرادی که قرار است...
ویژگی های مدیرعامل استارتاپ (CEO)
CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیت‌آمیز استارتاپ‌ها در فضای ابهام و عدم‌قطعیت دارد. در مواجه با چالش‌های پیش‌رو، نقش یک CEO استارتاپ می‌تواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آن‌ها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود...
آشنایی با شکل‌گیری فرهنگ استارتاپی در کسب‌وکارها
فرهنگ سازمانی یکی از مواردی است که کمک می‌کند استارتاپ‌ها به بیراهه نروند و بتوانند محیط مناسبی برای دستیابی به بهترین عملکرد فراهم کنند. می‌دانیم که تعداد بالایی از کسب‌وکارها (در حدود ۹۰ درصد) پس از تاسیس در همان مراحل ابتدایی شکست می‌خوردند. زیرا آن‌ها مدل کسب‌وکار بادوامی...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.