تقریبا هر کسی دوست دارد که پیشرفت کند، درآمد خودش را بیشتر کند یا کیفیت زندگی خود را بالاتر ببرد. اینها دلایلی هستند که بسیاری از افراد سعی میکنند با راه اندازی استارتاپ به آنها برسند. با این حال راه اندازی یک استارتاپ اگر مسیر و هدف مشخصی برای رسیدن وجود نداشته باشد، کار دشواری است و بسیاری از افراد از انجام کار خود پشیمان میشوند. اما افرادی که میتوانند با برنامه مشخص به هدف خود در زمینه راه اندازی یک استارتاپ موفق برسند، از همه نظر کیفیت زندگی خود را بالاتر بردهاند و از هر روز کار کردن لذت خواهند برد. ما در این مطلب قصد داریم راهنمایی جامع از راه اندازی یک کسب و کار استارتاپی در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تصویر روشنی از این کار داشته باشید و کسب و کار خود را داشته باشید.
مراحل راه اندازی استارتاپ
استارتاپ به کسب و کار گفته میشود که مبتنی بر یک ایده است و یک ارزش جدید به جامعه اضافه میکند. استارتاپها معمولا به سرعت راهاندازی میشوند و رشد بسیار سریعی نیز دارند. برخی از آنها طی مدت یک تا دو سال چنان بازار بزرگی را در اختیار میگیرند که تبدیل به رقیبی جدی برای شرکتهای باسابقه میشوند. با این حال، اکثر استارتاپها در سالهای اولیه شکست میخورند. علت این مسئله به عدم شناخت صاحبان کسب و کار از بازار و فرآیند راه اندازی و مدیریت استارتاپ برمیگردد. ما در ادامه گامهای مختلف راه اندازی یک استارتاپ را برای شما آوردهایم تا بتوانید از به راحتی ایده خود را پیاده سازی کرده و از آن کسب درآمد کنید.
ایده
اولین چیزی که احتمالا باید برای راه اندازی استارتاپ داشته باشید، یک ایده ناب است. این ایده باید تازه باشد و هیچ شرکتی قبلا آن را پیاده سازی نکرده باشد. این مسئله باعث میشود که رقیبی در بازار نداشته باشید و بتوانید به راحتی بخش بزرگی از بازار را به دست بگیرید. البته این مسئله میتواند مضر نیز باشد. برخی از ایدهها آن قدر پیشرو و تازه هستند که پیادهسازی آنها نیازمند هزینه و زمان بسیار زیادی است و یا افراد جامعه آمادگی پذیرش آن را ندارند.
بسیاری از افرادی که ایدهای در سر دارند، تصور میکنند که ایده آنها بهترین ایده در بازار خواهد بود اما واقعیت این است که ایده نیاز به چکش کاری و اصلاحات دارد. بهتر است که با افراد متخصص در بازار یا مشاوران در زمینه این ایده صحبت کنید تا نقاط ضعف ایده را به شما بگویند و یک ایده کامل به دست بیاید.
نوشتن یک بیزینس پلن
دومین گام از راه اتدازی استارتاپ نوشتن یک بیزینس پلن است. بیزینس پلن سندی است که همه چیز در مورد استارتاپ شما در آن ثبت شده است. در بیزنس پلن، ویژگیهای استارتاپ، ساختار آن، روش فروش، سرمایه مورد نیاز، ویژگیها و ارزیابی بازار و رقبا و انواع فرآیندها مشخص میشود.
بیزینس پلن به شما کمک میکند که خود یا دیگران را متقاعد کنید که استارتاپ شما ارزش راه اندازی دارد یا خیر. همچنین بسیاری از مشکلاتی که پیش روی شما است پس از نوشتن بیزینس پلن مشخص خواهد شد. بیزینس پلن یک سند دائمی است ولی آن را باید هر چندوقت یکبار به روز رسانی کنید. این سند به نوعی شناسنامه و نقشه راه کسب و کار شما است و هر بار که بخواهید استارتاپ خود را به یک سرمایه گذار یا مشتری معرفی کنید، میتوانید از اطلاعات آن استفاده کنید
ثبت قانونی استارتاپ
گام سوم راه اندازی استارتاپ ثبت قانونی آن است. در این مرحله شما باید به مراجع قانونی مراجعه کنید و نام استارتاپ، سهامداران، اسناد حقوقی و هر چیزی که مالکیت شما بر استارتاپ را مشخص میکند، به شکل رسمی و قانونی ثبت کنید.
مرحله ثبت قانونی پتنت را نیز از یاد نبرید. اگر محصول تولیدی استارتاپ شما، نوآوری خاصی دارد و تا به حال نمونهای از آن وجود نداشته است، باید به مراکز ثبت قانونی حمایت از مالکیت معنوی بروید و اقدام به ثبت قانونی ایده خود کنید تا در آینده رقیبان نتوانند از آن کپی برداری یا سواستفاده کنند.
تولید محصول
مرحله بعدی راه اندازی استارتاپ، تولید محصول است. برای تولید محصول یا خدمات موردنظر خود ابتدا باید کسی را استخدام کنید. البته ممکن است که محصول یا خدمت شما توسط بنیانگذاران تولید شود و این مسئله هیچ اشکالی ندارد اما استخدام افراد به شما کمک میکند که وظایف مدیریتی خود را با آرامش و وقت بیشتری انجام دهید.
جذب مشتری
پس از این که محصول یا خدمات شما تکمیل شد، باید آن را به مشتری عرضه کنید. نیاز نیست که حتما استارتاپ شما رقم فوق العاده بالایی را بفروشد. فروش مسئلهای است که با گذر زمان افزایش مییابد و باید هم برای آن صبر داشته باشید و هم برای آن تلاش کنید. پیاده سازی استراتژیهای بازاریابی و جذب مشتری اگر با خلاقیت و دانش همراه باشد، باعث خواهد شد که این مرحله از راه اندازی استارتاپ نیز به راحتی طی شود.
جذب سرمایه
پس از این که محصول خود را تولید کردید و دیدید که مشتریان به آن علاقه نشان میدهند، برای گسترده کردن بازار خود نیازمند افزایش تولید، انجام استراتژیهای نو یا استخدام افراد جدید خواهید بود که همه اینها در گرو داشتن پول و بودجه کافی است.
در صورتی که فروش محصولات شما آن قدر زیاد نشده است که پول کافی را در اختیار شما قرار دهد، باید از طریق جذب سرمایه این اهداف را پیش ببرید. جذب سرمایه روشهای مختلفی دارد و بهتر است که برای فهمیدن جزئیات بیشتر در این مورد مقالات مرتبط در این زمینه را در سایت رتیبا مطالعه کنید.