خدمات رتیبا

ارزش گذاری استارتاپ، ارزش‌گذاری سهام و شرکت‌ها

گروه تحلیلگران رتیبا با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره و ارزش گذاری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، در تمام مسیر آماده‌سازی مستندات، تهیه گزارش تحلیلی ارزش‌گذاری، اعتبارسنجی نتایج به دست آمده و طراحی سناریوهای پیشنهادی برای جذب یا تزریق سرمایه، در کنار شما خواهد بود. کافی است با ثبت درخواست خود، منتظر تماس کارشناسان رتیبا و دریافت اولین جلسه مشاوره رایگان، به منظور اتخاذ بهترین تصمیم برای کسب‌وکار خود باشید.

فرآیند خدمات رتیبا

بررسی فرآیند ارزش‌گذاری استارتاپ در رتیبا

فرآیند آماده‌سازی گزارش‌های ارزش گذاری رتیبا، به پشتوانه سال‌ها تجربه به گونه‌ای طراحی شده است که کم‌ترین فشار را به لحاظ درگیری و آماده‌سازی مستندات برای کارفرما به همراه داشته باشد. روند انجام کار به این صورت است که پس از تحویل داده‌های لازم به کارشناسان رتیبا، پروژه ارزش گذاری به صورت کاملا واقعی و مطابق با نیازهای کارفرما آماده می‌شود. کارشناسان ما با توجه به دغدغه‌های کارفرمای محترم، آماده رفع هر گونه ابهام در زمینه گزارش‌های خود هستند.

برگزاری جلسه آنلاین با بنیان‌گذاران کسب‌وکار
  • تشریح نیازهای کارفرما، دغدغه‌ها و ابهامات پیش رو در مسیر ارزش‌ گذاری و جذب سرمایه
  • آشنایی با مدل‌های درآمدی، بازار هدف و برنامه‌های توسعه کسب‌وکار
  • بررسی میزان سرمایه مورد نیاز کسب‌کار و سناریوهای مختلف تامین مالی مدنظر
دریافت مستندات لازم برای ارزش‌ گذاری استارتاپ
  • فایل اکسل شاخص‌های کلیدی عملکردی تاریخی کسب‌وکار
  • فایل اکسل مدل مالی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی ۳ تا ۵ ساله
  • فرم‌های تکمیل شده‌ای که کارشناسان رتیبا برای شما ارسال خواهند نمود
شبیه‌سازی و مدلسازی ارزش‌ گذاری
  • انتخاب مدل‌ها و روش‌های مناسب برای ارزش‌ گذاری کسب‌کار، با توجه به سطح بلوغ و بازار هدف
  • تعیین پارامترهای کلیدی ارزش‌ گذاری، با توجه به وضعیت کسب‌وکار و سطح ریسک و عدم قطعیت پیش‌بینی‌ها
  • تعریف سناریوهای مختلف تحقق یا عدم تحقق پیش‌بینی‌های مالی با رویکرد تحلیل در فضای عدم قطعیت
نگارش گزارش و تشریح نتایج ارزش‌ گذاری
  • تشریح فرضیات و ورودی‌های مدل ارزش‌ گذاری کسب‌وکار با توجه به عملکرد رو به گذشته و پیش‌بینی‌های بلندمدت
  • تشریح نتایج به دست آمده از رویکردها و مدل‌های مختلف ارزش‌ گذاری کسب‌وکار در فضای عدم قطعیت
  • اعتبارسنجی نتایج به دست آمده با توجه به وضعیت فعلی اکوسیستم و طراحی سناریوهای جذب/ تزریق سرمایه

روش‌های ارزش‌ گذاری استارتاپ‌ها

محتوای گزارش ارزش‌گذاری

در گزارش‌های تحلیلی ارائه شده توسط رتیبا، نتیجه‌ی ارزش گذاری تنها خروجی تحلیل نبوده و به عبارت بهتر، در این گزارش‌ها، کسب‌وکار از منظر ارزش‌ گذاری با کمک روش‌های مختلف کمی، کیفی و نسبی مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به سناریوهای مختلف، تحلیل در فضای عدم قطعیت صورت پذیرفته و بازه‌ای از ارزش منصفانه کسب‌وکار به بنیان‌گذار ارائه خواهد شد. علاوه بر این، نتایج به دست آمده با توجه به داده‌های واقعی اکوسیستم اعتبارسنجی شده و سناریوهای بهینه و منابع مناسب برای تامین مالی، توسط کارشناسان رتیبا، معرفی خواهد شد.

یکی از کلیدی‌ترین پارامترهایی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر، در ارزش‌ گذاری یک کسب‌وکار مورد بررسی قرار می‌دهند، عملکرد رو به گذشته‌ی آن کسب‌وکار و شاخص‌های کلیدی عملکردی تاریخی در 12 تا 18 ماه گذشته است. این شاخص‌های کلیدی می‌توانند سه دسته‌ی کلی باشند:

  • شاخص‌های کلیدی عملکردی مربوط به محصول/خدمت
  • شاخص‌های کلیدی عملکردی مرتبط با کاربران کسب‌وکار
  • شاخص‌های کلیدی عملکردی مالی کسب‌وکار

در گزارش‌های تحلیلی ارزش‌ گذاری رتیبا، عملکرد رو به گذشته‌ی کسب‌‌وکار مورد ارزیابی موشکافانه قرار گرفته و با توجه به نرخ رشدهای محقق شده و واقعی، رشد شرکت بررسی شده و بر مبنای آن، پیش‌بینی‌های ارائه شده مورد ارزیابی بهتری قرار خواهد گرفت.

روش‌های به کار رفته برای ارزش‌ گذاری کسب‌وکارها در گزارش‌های تحلیلی رتیبا، بسته به ماهیت شرکت، سطح بلوغ، بازار هدف و البته داده‌های در دسترس برای ارزش‌ گذاری می‌تواند متفاوت باشد؛ هرچند به صورت کلی می‌توان گفت روش‌های به کار رفته را می‌توان به سه دسته‌ی کلی تقسیم نمود:

  • روش‌های ارزش‌ گذاری با رویکرد تحلیل کیفی کسب‌وکار
  • روش‌های ارزش‌ گذاری با رویکرد تحلیل نسبی و بازارمحور
  • روش‌های ارزش‌ گذاری با رویکرد تحلیل داده‌های مالی

در گزارش‌های تحلیلی ارزش‌ گذاری رتیبا، تلاش کارشناسان بر آن است که با انتخاب رویکردها و روش‌های متنوع ارزش‌ گذاری استارتاپ‌ها، به ارزش کسب‌وکار از جنبه‌های مختلف نگاه شده و ارزش منصفانه، با استفاده از میانگین سناریوهای مختلف محاسبه و گزارش گردد.

نتایج به دست آمده از ارزش‌ گذاری کسب‌وکارها، اغلب وابستگی زیادی به ورودی‌های مدل ارزش‌ گذاری داشته و از این رو، به عنوان مثال تهاجمی بودن پیش‌بینی‌ها می‌تواند به راحتی منجر به بیش‌ ارزش‌ گذاری کسب‌وکار گردد (و بالعکس). بنابراین یکی از اقدامات کلیدی در مسیر تخمین ارزش منصفانه کسب‌وکار، بررسی تاثیر نوسان پارامترهای کلیدی روی ارزش به دست آمده است که این تحلیل‌ها را به طور کلی می‌توان به سه دسته تقسیم نمود:

  • تحلیل حساسیت نتایج نسبت به نوسان پارامترهای کلیدی مدل مالی
  • تحلیل حساسیت نتایج نسبت به نوسان پارامترها و فرضیات ارزش‌گذاری
  • تحلیل حساسیت نتایج نسبت به سناریوهای مختلف پیش‌بینی شده

در گزارش‌های تحلیلی ارزش‌گذاری رتیبا، تلاش کارشناسان بر آن است که با استفاده از نتایج این تحلیل حساسیت‌ها، از بیش‌ ارزش‌ گذاری یا کم‌ ارزش‌ گذاری کسب‌وکارها دوری شده و با توجه به وضعیت واقعی اکوسیستم، ارزش منصفانه و واقعی کسب‌وکار با هدف تسهیل و تسریع فرآیند جذب سرمایه، تخمین زده شود.

نتایج به دست آمده از ارزش‌ گذاری استارتاپ، هرچقدر هم منتج از مدل‌ها و روش‌های متنوع باشد، مادامی که مطابق با وضعیت واقعی اکوسیستم و سرمایه‌گذاری‌ها و توافقات واقعی نباشد، تحلیلی غیرکاربردی و سندی غیرقابل استفاده خواهد بود که حتی می‌تواند منجر به قفل شدن فرآیند مذاکرات جذب سرمایه نیز گردد. بنابراین اعتبارسنجی نتایج به دست آمده، یکی از مهمترین اقداماتی است که یک کارشناس ارزش‌ گذاری می‌بایست در مسیر تهیه گزارش ارزش‌ گذاری، انجام دهد. به طور کلی، اعتبارسنجی نتایج به دست آمده می‌تواند به سه شکل، صورت پذیرد:

  • اعتبارسنجی نتایج با رویکرد ارزش منصفانه بازار
  • اعتبارسنجی نتایج با رویکرد نمونه‌کاوی تحلیلی
  • اعتبارسنجی نتایج با رویکرد سرمایه‌گذاری خطرپذیر

در گزارش‌های تحلیلی ارزش‌گذاری رتیبا، سعی بر آن است که با توجه به ابهامات و ددغه‌های کارفرما و همچنین هدف از تهیه‌ی گزارش ارزش‌ گذاری، از یکی از این رویکردها برای اعتبارسنجی نتایج استفاده گردیده و بر مبنای این نتایج معتبر، سناریوهای جذب/تزریق سرمایه، طراحی گردد.

با توجه به سابقه پروژه‌های ارزش‌گذاری خاتمه یافته در گروه تحلیلگران رتیبا، در اغلب مواقع، هدف از تهیه گزارش‌های ارزش‌گذاری، تخمین ارزش منصفانه کسب‌وکار در مسیر تامین مالی است. بنابراین، با توجه به استقبال صورت گرفته توسط کارفرمایان در طول سال‌های گذشته، طراحی سناریوهای بهینه جذب سرمایه، به گزارش‌های تحلیلی ارزش‌گذاری رتیبا افزوده شده و به طور کلی، سناریوهای پیشنهادی در این گزارش‌ها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم نمود:

  • سناریوی افزایش سرمایه قطعی، با رویکرد تثبیت ارزش‌گذاری
  • سناریوی تامین مالی مبتنی بر درآمد، با رویکرد رشد شاخص‌های مالی
  • سناریوی وام قابل تبدیل به سهام، با رویکرد موکول کردن واگذاری سهام به آینده

در گزارش‌های تحلیلی ارزش‌گذاری رتیبا، سعی بر آن است که با توجه به نتایج به دست آمده از ارزش‌گذاری، وضعیت جریان‌های نقدی و البته مذاکرات در جریان، سناریوی بهینه به کسب‌وکار در مسیر جذب سرمایه پیشنهاد شده و از قفل شدن مذاکرات روی موضوع ارزش‌ گذاری دوری گردد.

گروه تحلیلگران رتیبا، با توجه به شبکه‌ی گسترده مشتریان خود این امکان را خواهد داشت که منابع مناسب تامین مالی را با توجه به مدل تامین مالی و همچنین چک‌سایز مدنظر ایشان، معرفی نموده و در انتخاب گزینه‌های مناسب برای جذب سرمایه، در کنار بنیان‌گذاران کسب‌وکار قرار گیرد.

بدیهی است که پیشنهاد این گزینه‌های مناسب به ایشان، به معنای تضمین جذب سرمایه و تحقق توافق به صورت قطعی نبوده و گروه تحلیلگران رتیبا تنها نقش تسهیلگر در این مسیر را ایفا خواهد نمود.

مشتریان ما

رتیبا در طول سال‌های اخیر این افتخار را داشته که به کسب‌وکارهای مختلفی در بازارهای مختلف و در سطوح بلوغ مختلف از مراحل پیش‌بذری تا پایانی چرخه‌ی بلوغ خدمات ارزش‌ گذاری استارتاپ خود را ارائه نماید که برخی از آن‌ها، عبارتند از:

خدمات رتیبا برای استارتاپ‌ها، ارزش گذاری در فضای عدم قطعیت برای کسب و کارها
ارزشگذاری در فضای عدم قطعیت استارتاپ ها توسط گروه تحلیل‌گران رتیبا
استارتاپ های مطرح ارزش گذاری خود را به رتیبا می سپارند
ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در فضای عدم قطعیت
اگر استارتاپ شما نیاز به ارزش گذاری دارد، می‌توانید از خدمات گروه تحلیل گران رتیبا استفاده کنید.
مدل سازی مالی در رتیبا با دقت بالا انجام می‌شود.
ارزشگذاری در فضای عدم قطعیت توسط گروه تحلیل‌گران رتیبا
ارزشگذاری در فضای عدم قطعیت ست پلت توسط گروه تحلیل‌گران رتیبا
رتیبا، پلت فرم ارزش گذاری استارتاپهها
ارزش گذاری
ارزش گذاری استارتاپ
رتیبا؛ارئه دهنده خدمات ارزش گذاری، مدل سازی مالی و تهیه مستندات جذب سرمایه به استارتاپ ها

سوالات متداول

زمان لازم برای آماده‌سازی گزارش‌های ارزش‌ گذاری رتیبا بسته به ابعاد پروژه و حجم داده‌ها، بین 5 تا هفت روز (پس از دریافت مستندات لازم برای ارزش‌گذاری) زمان لازم خواهد داشت.

هزینه آماده‌سازی گزارش‌های ارزش گذاری استارتاپ ها در رتیبا بسته به ابعاد پروژه داشته در جلسات مشاوره رایگان تلفنی، پس از دریافت اطلاعات، به اطلاع مشتری رسانده خواهد شد.

استفاده از روش‌های مناسب برای ارزش‌ گذاری به ماهیت پروژه، سطح بلوغ، بازار هدف و البته داده‌های در دسترس برای ارزش گذاری بستگی داشته و به طور کلی اما، می‌توان چنین گفت که در گزارش‌های ارزش‌ گذاری رتیبا، اغلب از چهار یا پنج روش و رویکرد متفاوت برای ارزش‌ گذاری استفاده خواهد شد.

بله در صورت نیاز به گزارش ارزش‌ گذاری، می٬توان از روش‌های کیفی و نسبی برای ارزش‌ گذاری چنین استارتاپ‌هایی استفاده نمود.

نتایج به دست آمده از محاسبات ارزش‌ گذاری، در گزارش‌ های رتیبا اغلب با توجه به داده‌های متعارف اکوسیستم و رویکرد سرمایه‌گذاری خطرپذیر اعتبارسنجی شده و سناریوهای مختلف جذب/تزریق سرمایه نیز بر مبنای واقعیات فعلی و توافقات واقعی گذشته، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

رویکرد ارزش‌ گذاری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا (نگاه آینده‌نگر) با رویکرد کارشناسان رسمی دادگستری و ارزش‌ گذاری دارایی‌های کسب‌وکارها (نگاه گذشته‌نگر) متفاوت می‌باشد. گزارش‌های ارزش‌ گذاری رتیبا، مهر کارشناس رسمی دادگستری نداشته، اما به واسطه تعدد پروژه‌ها و تنوع کارفرماها، چه از سمت سرمایه‌گذار و چه از سمت سرمایه‌پذیر، به برندی مورد اعتماد در توافقات سرمایه‌گذاری خطرپذیر تبدیل گردیده و در بسیاری از مذاکرات، به نتایج تحلیل‌های رتیبا، استناد می‌گردد.

دریافت گزارش ارزش‌ گذاری رتیبا به معنای تضمین دریافت سرمایه نبوده و در این میان گروه تحلیلگران رتیبا تنها می‌توان تضمین‌کننده‌ی این موضوع باشد که کسب‌وکار شما در مسیر جذب سرمایه، به دلیل مسئله‌ی ارزش‌ گذاری رد نشده و محاسباتی که در گزارش‌ها ارائه می‌گردد، مورد تائید کارشناسان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر خواهد بود. هرچند باید توجه داشت که تصمیم به سرمایه‌گذاری روی یک کسب‌وکار تنها منوط به ارزش‌ گذاری منصفانه نبوده و کسب‌وکار ممکن است به دلایلی دیگر، توسط سرمایه‌گذار رد شود.

بله، تا یک ماه پس از تحویل گزارش، در صورت نیاز کارفرما، امکان اعمال اصلاحات روی گزارش وجود خواهد داشت.

بله، گزارش‌های ارزش‌گذاری رتیبا کسب‌وکار را از منظر ارزش‌گذاری مورد ارزیابی قرار داده و بنیان‌گذاران می‌توانند این گزارش‌ها را نیز در کنار سایر مستندات لازم برای جذب سرمایه، به سرمایه‌گذار ارائه نمایند.

خیر، علاوه بر شاخص‌های مالی، سطح ریسک کسب‌وکار، توانمندی‌های تیم مدیریتی، وضعیت بازار هدف و شدت رقابت در آن و همچنین رشدهای ایجاد شده در سایر شاخص‌های کلیدی عملکردی کسب‌وکار، همگی در نتیجه‌ی ارزش‌ گذاری تاثیرگذار خواهند بود.

بله، تخفیف تکرار خرید در ادامه، برای پکیج‌های مختلف ارائه گردیده است.