تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها

تست کلیفتون گالوپ: برای تیم‌ سازی استارتاپ‌ ها

آیا تا به حال از تست کلیفتون گالوپ (Clifton Strengths) استفاده کرده‌اید؟ استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها، بسیار متداول است. می‌دانیم که در تشکیل تیم استارتاپی، توجه به شخصیت افراد نیز در کنار تخصص‌ آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، شناسایی روحیات افرادی که قرار است شبانه‌روز در کنار یگدیگر کار کنند، از واجبات تشکیل تیم است. تحلیل تست کلیفتون، توانایی بالقوه افراد را شناسایی می‌کند؛ به دلیل، اهمیت بالای این تست در تیم‌سازی استارتاپ‌ها اثبات شده است و آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

تست کلیفتون (Clifton) چیست؟

تست استعدادیابی کلیفتون گالوپ، ابزاری است که به ارزیابی شخصیت افراد می‌پردازد. با انجام تست کلیفتون در تیم‌ سازی استارتاپ‌ ها، می‌توانید نقاط قوت تیم خود را کشف کنید. حتی زمانی که نامزدهای احتمالی متعددی برای یک سمت وجود داشته باشد، این تست می‌تواند لایق‌ترین فرد را برای پوزیشن مورد نظر به شما نشان دهد. تست کلیفتون به افراد می‌آموزد که چگونه مهم‌ترین استعداد خود را به نقطه قوت تبدیل کرده و از نتایج شخصی‌سازی شده برای به حداکثر رساندن پتانسیل‌های خود استفاده کنند. تست کلیفتون بر خلاف بقیه تست‌های روانشناختی، اعتقاد دارد که اگر شما روی نقاط قوت خود متمرکز شوید، خیلی سریع‌تر به نتایج دلخواه خواهید رسید.

برای شناخت بهتر افراد تیم استارتاپی علاوه‌بر کلیفتون تست، آزمون‌های معتبر دیگری نیز وجود دارد که چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  • تست شخصیت‌شناسی مایرز بریگز (MBTI): شناسایی تیپ شخصیتی افراد در بدو ورود به شرکت
  • تست شخصیت‌شناسی نئو (NEO PI-R): بررسی صفحات شخصی
  • تست رفتارشناسی دیسک (DISC): : بررسی رغبت‌سنجی و میزان توانایی افراد
  • آزمون نقش‌های تیمی بلبین (Belbin): اصلاح نقش‌ها در تیم‌سازی استارتاپی

هر کدام از تست‌های نام برده شده، به بررسی جنبه‌ای از شخصیت افراد می‌پردازند.

ابداع کننده تست کلیفتون

دونالد کلیفتون Donald O. Clifton محقق و روان‌شناس امریکایی، به پدر روانشناسی نقاط قوت معروف است. او موسسه‌ای به نام گالوپ Gallup (company) را خریداری و نزدیک به ۳۰ سال در راستای کشف استعداد افراد و ساخت تست استعدادیابی فعالیت کرد. کلیفتون که از سال ۱۹۸۸ روی این موضوع متمرکز شده بود، سرانجام پس از سال‌ها تلاش توانست تست استعدادیابی کلیفتون را ابداع کند.

عملکرد تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها

تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها نقش مهمی دارد و با کشف نقاط قوت افراد توانمندی‌های آن‌ها را در چهار گروه به شرح زیر طبقه‌بندی می‌کند:

  • تفکر استراتژیک Strategic Thinking
  • ساخت روابط Relationship Building
  • تاثیرگذاری Influencing
  • اجرایی Executing

این چهار گروه، پرتکرارترین توانمندی‌های افراد است که هر کدام آن‌ها زیرمجموعه‌های زیادی دارد؛ تست کلیفتون ۳۴ توانمندی ذاتی افراد را به شرح زیر دسته‌بندی کرده است:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تست کلیفتون (گالوپ) در چهار حوزه‌ مختلف از جمله، تفکر استراتژیک، ساخت روابط، اجرایی و تأثیرگذار تحت عنوان حوزه‌های توانمندی طبقه‌بندی شده‌اند.

۱. تحلیل‌گر (Analytical)

۲. چشم‌انداز (Context)

۳. آینده‌نگری (Futuristic)

۴. ایده‌پردازی (Ideation)

۵. ورودی (Input)

۶.تفکر (Intellection)

۷. یادگیرنده (Learner)

۸. استراتژیک (Strategic)

۹. انعطاف‌پذیر (Adaptability)

۱۰. متصل (Connectedness)

۱۱. پرورش‌دهنده (Developer)

۱۲. همدلی (Empathy)

۱۳. هماهنگی (Harmony)

۱۴.دربرگیرنده (Includer)

۱۵. فردگرایی (Individualization)

۱۶. مثبت‌گرایی (Positivity)

۱۷. رابط (Relator)

۱۸. فعال‌کننده (Activator)

۱۹. فرمان (Command)

۲۰. ارتباط (Communication)

۲۱. رقابت (Competition)

۲۲. حداکثرکننده (Maximizer)

۲۳.خودباوری (Self Assurance)

۲۴. اهمیت (Significance)

۲۵. دوست‌یاب (Woo)

۲۶. دست‌یابنده (Achiever)

۲۷. سازنده (Arranger)

۲۸. معتقد (Belief)

۲۹. ثبات (Consistency)

۳۰. موشکاف (Deliberative)

۳۱.نظم (Discipline)

۳۲. تمرکز (Focus)

۳۳. مسئولیت‌پذیری (Responsibility)

۳۴. احیاکننده (Restorative)

کلیفتون معتقد است که در تمام گروه‌ها، تیم‌های کاری و غیرکاری، سازمان‌ها و هر اجتماع انسانی که در راستای انجام هدفی خاص گردآوری شده‌اند، اعضای تیم استارتاپی باید تمام توانمندی‌های مورد نیاز را داشته باشند. زیرا تنها در این صورت است که کارکرد گروه به بیشترین حد ممکن رسیده و در مواجهه با انواع معضلات و چالش‌ها مقاوم خواهند بود؛ توانمندی‌های ذاتی افراد را در ادامه بیشتر توضیح داده‌ایم.

تفکر استراتژیک Strategic Thinking

افرادی که توانمندی‌هایشان در حوزه تفکر استراتژیک است، با جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها، تصمیمات دقیقی اتخاذ می‌کنند.

ساخت روابط Relationship Building

افراد با توانمندی ارتبط گستر، با ایجاد روابط قدرتمند، تیم را در کنار یکدیگر نگه داشته و تیمی ایجاد می کند که از مجموع اعضای آن بزرگتر است.

تاثیرگذاری Influencing

افرادی که توانمندی‌هایشان در حوزه‌ی تأثیرگذار است، در هر موقعیتی کنترل اوضاع را در دست گرفته، حرف خود را به روانی بیان کرده و اطمینان حاصل می کنند که دیگران سخنان آنها را شنیده‌اند.

اجرایی Executing

افراد با توانمندی در حوزه‌ی اجرایی، کارها را پیش برده، پروژه‌ها را به نتیجه رسانده و وقایع را رقم می‌زنند.

بر اساس تست کلیفتون، در هر مرحله از تیم سازی استارتاپ‌ها، به کدام توانمندی‌ بیشتر احتیاج داریم؟

استفاده از تست کلیفتون به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به سلامت و با احتمال موفیقت بالاتری تیم سازی استارتاپ خود را انجام دهید؛ تیم استارتاپی برای عبور از هر مرحله رشد و توسعه خود به تست کلیفتون نیاز دارد.

شخصیت‌های مورد نیاز در هر مرحله از رشد و توسعه استارتاپ‌ها از دید کلیفتون تست به شرح زیر است:

توانمندی‌های مورد نیاز در مرحله شکل‌دهی Forming

هنگامی که در مرحله شکل‌دهی استارتاپ هستید، اگر شخصیت‌های تاثیرگذار، ارتباط‌گستر و اجرایی در تیم شما وجود داشته باشند، خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از مرحله شکل‌گیری عبور می‌کنید.

توانمندی‌های مورد نیاز در مرحله تنش یا طوفان Storming

در مرحله تنش (طوفان) استارتاپ، شخصیت اجرایی، تاثیرگذار و ارتباط‌گستر می‌تواند راحت‌تر استارتاپ شما را از چالش‌های این مرحله عبور دهند.

توانمندی‌های مورد نیاز در مرحله هنجارسازی Norming

در مرحله هنجارسازی، وجود شخصیت‌هایی با توانایی‌های استراتژیک، اجرایی و ارتباط‌گستر برای عبور از بحران به درد شما خواهد خورد.

توانمندی‌های مورد نیاز در مرحله انجام‌پذیری Performing

در مرحله انجام‌پذیری بیشتر از همه به شخصیت اجرایی، استراتژیک و ارتباط‌گستر نیاز دارد.

کدام توانمندی‌ها در تمام مراحل کار تیمی استارتاپ‌ها به کار می‌آیند؟

توانمندی‌های مختلفی در هر مرحله از کار تیمی کاربرد دارد. بنیان‌گذاران و صاحبان کسب‌وکارها، توانمندی‌های متعدد زیر را حین استخدام و تیم‌سازی استارتاپ مشاهده کرده‌اند ، منتظر تجزیه تحلیل مراحل رشد استارتاپ خود نباشید و فقط استخدام را انجام دهید.

استراتژیک

  • آینده‌نگر
  • یادگیرنده

اجرایی

  • مسئولیت‌پذیر
  • عدالت‌طلب
  • ارزش‌مدار
  • کامجو

ارتباط گستر

  • مثبت‌اندیش
  • پیوسته‌نگر
  • تعارض‌گریز
  • پرورش‌دهنده

تاثیرگذار

  • آرمان‌گرا

تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها

تیم استارتاپی نقش مهمی در ارزش گذاری استارتاپ ها دارد و به همین دلیل فاندرهای استارتاپی تلاش می‌کنند تا تیم سازی درست و اصولی انجام دهند. یکی از راهکارهای موفق برای این کار، استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها است. در این مقاله از کارکرد تست ۳۴ استعداد کلیفتون در تیم‌سازی کسب‌وکارها در مراحل مختلف بلوغ صحبت کردیم تا بر اهمیت این ابزار برای تشکیل تیم‌ها تاکید کنیم.

سایر مقالات نویسنده

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
توصیه‌های بروس تاکمن در
نیاز به مدل بروس تاکمن برای تیم سازی استارتاپ‌ها انکار نشدنی است. می‌دانیم که داشتن ایده شرط کافی برای موفقیت یک استارتاپ نیست. شما در کنار ایده اولیه به تیم نیز احتیاج دارید. تیمی قوی که بتواند استارتاپ را به موفقیت برساند. تیم سازی کار راحتی نیست و...

مقالات مشابه

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
ویژگی های مدیرعامل استارتاپ (CEO)
CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیت‌آمیز استارتاپ‌ها در فضای ابهام و عدم‌قطعیت دارد. در مواجه با چالش‌های پیش‌رو، نقش یک CEO استارتاپ می‌تواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آن‌ها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود...
آشنایی با شکل‌گیری فرهنگ استارتاپی در کسب‌وکارها
فرهنگ سازمانی یکی از مواردی است که کمک می‌کند استارتاپ‌ها به بیراهه نروند و بتوانند محیط مناسبی برای دستیابی به بهترین عملکرد فراهم کنند. می‌دانیم که تعداد بالایی از کسب‌وکارها (در حدود ۹۰ درصد) پس از تاسیس در همان مراحل ابتدایی شکست می‌خوردند. زیرا آن‌ها مدل کسب‌وکار بادوامی...
فرآیند استخدام نیرو در استارتاپ ها
استخدام نیرو در استارتاپ ها یک بازی پرریسک است زیرا اضافه شدن هر عضو تازه می‌تواند ساختار تیم را به‌ویژه در کسب‌وکارهای کوچک تحت‌تاثیر قرار دهد. هنگام جذب نیرو در استارتاپ‌ها مهم این است که افراد مناسب انتخاب شوند تا با استفاده از دانش و مهارت‌های خود به...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.