خدمات رتیبا
طرح کسب و کار (بیزینس پلن) برای استارتاپ ها
گروه تحلیلگران رتیبا با سالها تجربه در زمینه مشاوره و ارزش گذاری استارتاپها و کسبوکارهای نوپا، در تمام مسیر آمادهسازی مستندات، تهیه گزارش تحلیلی ارزشگذاری، اعتبارسنجی نتایج به دست آمده و طراحی سناریوهای پیشنهادی برای جذب یا تزریق سرمایه، در کنار شما خواهد بود. کافی است با ثبت درخواست خود، منتظر تماس کارشناسان رتیبا و دریافت اولین جلسه مشاوره رایگان، به منظور اتخاذ بهترین تصمیم برای کسبوکار خود باشید.
بیشتر استارتاپها برای رشد و موفقیت، به یک طرح کسب و کار قوی و دقیق احتیاج دارند. بیزینس پلن (Business plan)، همانطور که از نام آن پیداست، پلن و برنامهای برای آینده کسبوکار محسوب میشود.
فرآیند خدمات رتیبا
بررسی فرآیند طرح کسب و کار در رتیبا
آمادهسازی BP، بخش جداییناپذیر کسبوکار است که برای تبدیل موفق رویا به یک برنامه عملیاتی به آن احتیاج خواهید داشت.
بیزینس پلن یک جزء غیرقابل انکار برای راهاندازی هر کسبوکاری است که برای تامین مالی، مستندسازی مدل کسب و کار، ترسیم پیشبینیهای مالی و تبدیل آنها به واقعیت ضروری است.
آماده سازی طرح کسب و کار در شرایط فعلی اکوسیستم استارتاپی کشور که بسیاری از کسبوکارها در همان سال اول حیات خود شکست میخورند، یکی از راههای تضمین موفقیت بلندمدت است.
طرح کسب و کار یا BP، سندی مکتوب و تفصیلی است که برنامه کسبوکار برای پیادهسازی ایدهها، ورود به بازار و افزایش درآمد استارتاپ را طی ۳ الی ۵ سال آینده ترسیم میکند. طرح تجاری خوب را میتوانید بهعنوان یک GPS برای تصمیمگیری در مورد عناصر کلیدی استارتاپ خود در نظر بگیرید. بیزینس پلن، ابزاری است که بنیانگذاران را در هر مرحله از مدیریت کسبوکار راهنمایی میکند تا ساختار مناسبی برای بازاریابی، فروش و قیمتگذاری، به وجود بیاورند. یک طرح کسب و کار موفق بهصورت روان و انعطافپذیر نوشته میشود که قابل تغییر در طول زمان و تکامل را خواهد داشت.
ثبت درخواست آمادهسازی فایل طرح کسب و کار
درخواست آمادهسازی بیزینس پلن از سوی کارفرما ثبت میشود.
برگزاری جلسه مشاوره آنلاین و انعقاد قرارداد طراحی بیزینس پلن
یک جلسه آنلاین و رایگان با کارفرما ترتیب داده میشود تا نیازها، خروجیهای مورد نظر و اهداف او مشخص شود. در این جلسه، سوالات دقیقی از کارفرما پرسیده میشود.
در صورتی که کارفرما نیاز به آمادهسازی بیزینس پلن داشته باشد، قراردادی برای او تنظیم میشود که جزئیات کار و پروسه آمادهسازی را مشخص میکند.
برگزاری جلسات هفتگی برای بهینهسازی فرآیند
حین فرآیند آمادهسازی بیزینس پلن، جلسات هفتگی با اعضای تیم، فاندر یا فاندرهای اصلی استارتاپ برگزار میشود. در این جلسات، کارشناسان رتیبا با اعضای تیم به تفصیل صحبت میکنند تا بتوانند طرح کسب و کار مناسبتری آماده کنند.
آمادهسازی فایل بیزینس پلن
پس از نهایی شدن دادههای لازم، کارشناسان ما با تحلیل دقیق اطلاعات بهدست آمده و گزارشات و مستندات ارائه شده بیزینس پلن را آماده میکنند.
این گزارش شامل یک فایل PDF طرح کسب و کار، فایل اکسل مدل مالی و پیش بینی جریانهای نقدی ۳ ساله، و گزارش ارزشگذاری میشود.
برگزاری جلسه تحویل و آموزش
در نهایت یک جلسه تحویل برای ارائه طرح کسب و کار برگزار میشود که در آن گزارشات و مستندات بیزینس پلن به کارفرما تحویل داده میشود.
در این جلسه، نکات لازم برای بهروز نگه داشتن فایل BP و همچنین نحوه مذاکره با سرمایهگذار آموزش داده میشود.
محتوای طرح کسب و کار (بیزینس پلن)
در طرح کسب و کار آماده شده توسط گروه تحلیلگران رتیبا، تابلوی طراحی بیزینس پلن، تنها خروجی یک تحلیل نیست. به عبارت بهتر در این طرح، بخشهای قسمتهای مختلفی از جمله بازار، نحوه ارتباط با مشتری، کانالهای فروش کسبوکار، جریانات درآمدی، ارزش پیشنهادی خلق شده توسط کسبوکار، فعالیتها، منابع کلیدی و شرکای کلیدی آنها قرار گرفته است.
همچنین ساختار هزینه به تفکیک بررسی میشود و با استفاده از روشهای مختلف کمی، کیفی و یا نسبی مورد واکاوی قرار میگیرند.
علاوهبراین، با توجه به شناخت کارشناسان گروه تحلیلگران رتیبا از اکوسیستم استارتاپی و دسترسی به دادههای واقعی اکوسیستم، طرح کسبوکار مورد بررسی قرار میگیرد و اعتبارسنجی میشود.
به دلیل دسترسی به دادههای واقعی در اکوسیستم استارتاپی، طرح کسب و کار آماده شده توسط گروه تحلیلگران رتیبا، با جزئیات بیشتری و واقعیتری در بخش بازار برخوردار است.
با توجه به بررسی علل موفقیت یا شکست استارتاپها در اکوسیستم، جریانات درآمدی و پیدا کردن ایرادات توسط کارشناسان ما انجام میشود.
کانالهای فروش و احتمال تحقق یا عدم تحقق هر مورد در این قسمت بررسی میشود.
ازش پیشنهادی خلق شده توسط کسبوکار، با توجه به دیگر فعالان حاضر در آن صنعت بررسی میشود. بهواسطه آشنایی کارشناسان گروه تحلیلگران رتیبا با اکوسیستم استارتاپی کشور، این مقایسه با دادههای واقعی انجام میشود.
منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی و شرکای کلیدی کسبوکار برای آمادهسازی بیزینس پلن بررسی میشوند. هر یک از این موارد، با توجه به دادههای واقعی اکوسیستم استارتاپی و دیتابیس گروه تحلیلگران رتیبا بهصورت منحصربهفرد آماده میشوند.
ساختار هزینههای استارتاپها توسط کارشناسان رتیبا برای آمادهسازی بیزنس پلن بررسی میشود و در نهایت راهکارهایی برای بهبود ساختار فعلی به کسبوکار ارائه میشود.
مشتریان ما
گروه تحلیلگران رتیبا در سالهای اخیر همواره این افتخار را داشته که به کسبوکارها در سطوح مختلف بلوغ، خدمات مختلفی ارائه کند. برخی از کسبوکارهایی که پیش از این از خدمات ما استفاده کردهاند را مشاهده میکنید:
سوالات متداول
زمان لازم برای آمادهسازی طرح کسب و کار رتیبا با توجه به ابعاد پروژه و حجم دادهها، بین ۶ تا ۸ هفته (پس از دریافت مستندات لازم برای بیزینس پلن) است.
هزینه آمادهسازی فایل طرح کسب و کار در رتیبا با توجه به ابعاد پروژه متفاوت است که در جلسات مشاوره رایگان تلفنی، پس از دریافت اطلاعات، به اطلاع شما خواهد رسید.
طرح کسب و کار نیازمند بازبینی و بهروزرسانی منظم است که در صورت آپدیت موفقیتآمیز آن به سندی حیاتی در مسیر حرکت شما تبدیل میشود.
مدت زمان بهروزرسانی طرح کسب و کار بستگی به شرایط اقتصادی کشور و شرایط محیطی کسب و کار دارد. در صورت ناپایدار بودن اقتصاد کشور، ممکن است هر ۲ تا ۳ ماه یک بار، نیاز به آپدیت بیزینس پلن وجود داشته باشد. در شرایط اقتصادی باثبات طرح کسب و کار استارتاپها، نیاز به بازنگری ۶ ماهه الی یک ساله دارد.
بله، تا یک ماه پس از تحویل فایل و مستندات، در صورت نیاز کارفرما، امکان اعمال اصلاحات روی گزارش وجود خواهد داشت.
بهترین بیزینس پلن برای استارتاپ، پس از صرف زمان کافی برای انجام تحقیقات، به گونهای جامع و دقیق نوشته میشود که برای مخاطب هدف مناسب باشد و اهداف کسبوکار را پس از سادهسازی، به بخشهای قابلاجرا تقسیم کرده باشد.
در صورت استفاده از خدمات رتیبا میتوانید برای استفاده از خدمات دیگر، تخفیف بگیرید.
طرح کسب و کار چیست؟
طرح کسب و کار یا BP، یک سند مکتوب و مستند است که تحلیلهای مختلفی درون آن وجود دارد و با ترسیم نمای کلی از آینده شرکت، برنامههای دستیابی به اهداف را در چارچوب زمانی مشخص به اطلاع خواننده میرساند.
این سند، شامل بخشهای مختلفی از جمله تحقیقات بازار، پیش بینی مالی، اهداف تجاری و بیانیه ماموریت کسبوکار است که اطلاعات مفیدی در مورد ایده، بازار هدف، مزیت رقباتی، وضعیت رقبا، استراتژی ورود به بازار و نحوه قیمتگذاری به خواننده میدهد.
دلایل آمادهسازی طرح کسب و کار چیست؟
دلایل متعددی برای آمادهسازی بیزینس پلن وجود دارد که در ادامه به متداولترین آنها اشاره میکنیم:
- تامین مالی از سرمایهگذاران
- مستندسازی اهداف یک استارتاپ
- مشروعیت بخشیدن به یک ایده تجاری
در حین طراحی طرح کسب و کار، تمام جنبههای موجود از جمله بازاریابی، مدیریت و یا تامین مالی در نظر گرفته میشوند. به دلیل بررسی همهجانبه مشکلات، استارتاپها به بیزینس پلن احتیاج دارند.
طرح کسب و کار چه اهمیتی برای استارتاپ ها دارد؟
یک طرح کسبوکار قوی، به شما کمک میکند استراتژی خود را روشن، موانع احتمالی را شناسایی و منابع لازم را تعیین کنید. کارآفرینان به وسیله بیزینس پلن، قابلیت اجرایی کردن ایده و برنامه رشد خود را حتی پیش از شروع کسبوکار خواهند داشت.
این بیزینس پلن نه تنها ابزاری برای جذب سرمایهگذاران است، بلکه به کارفرما کمک میکند استراتژیهای خود را بهینهسازی کرده و به راهنمایی کارآفرینی قدم بگذارد.
اهمیت نوشتن طرح کسب و کار برای استارتاپها:
- ارزیابی ایدهها
- جذب سرمایه مطمئن
- افزایش شانس موفقیت
- امکان برنامهریزی استراتژیک
- بهمنظور همکاری و شراکت با سایرین
طرح کسبوکار، با مشخص کردن نحوه اجرای بلندمت استراتژیهای سازمانی، موفقیت کسبوکار در آینده را تضمین میکند.
چرا باید طرح کسب و کار داشته باشیم؟
سرمایهگذاران قبل از تامین مالی اولیه، برای ارزیابی وضعیت یک کسبوکار با تکیه به بیزینس پلن تصمیمگیری میکنند. حتی اگر در حال حاضر، قصد جذب سرمایه ندارید، به وسیله آن میتوانید شکافهای موجود در برنامه اجرایی خود را قبل از تبدیل شدن به مشکل، شناسایی کنید.
بهعبارت دیگر، بیزینس پلن به بنیانگذاران کسبوکارها کمک میکند تا نقاط ضعف موجود را قبل از لانچ، شناسایی کنند.
اهمیت طراحی طرح کسب و کار برای استارتاپ های نوپا
استارتاپها و کسبوکارهای نوپا نیز به بیزینس پلن احتیاج دارند زیرا آنها برای مرحله بعدی آماده هستند اما نیاز به راهنمایی در این مسیر دارند.
مزایای طرح کسبوکار برای استارتاپهای نوپا:
- درک بهتر بازار هدف و وضعیت رقابتی
- دریافت بودجه خارجی و تسریع سلامت مالی
- اولویتبندی استراتژیهای نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
بیزینس پلن آماده شده برای کسب و کارهای نوپا امکان اطلاح و بهروزرسانی را در مراحل مختلف بلوغ استارتاپ دارد.
طرح کسب و کار چگونه نوشته میشود؟
یک طرح کسب و کار حرفهای شامل قسمتهای مختلفی از جمله خلاصه اجرایی، توضیحان شرکت، فرصتهای کسبوکار، وضعیت بازار هدف، برنامهریزی بازایابی، خلاصهای از وضعیت مالی و تیم استارتاپی است.
انواع مختلف بیزینس پلن شامل یک گزارش چندین صفحهای همراه با نمودار و گزارشهای دقیق است که با توجه به شرایط هر استارتاپ نوشته میشود. آنچه در آمادهسازی طرح کسب و کار اهمیت دارد، انتخاب قالبی است که برای شما بهترین کارایی را میتواند داشته باشد.
منظور از طرح کسب و کار خوب چیست؟
طرح کسب و کار خوب، با یک خلاصه اجرایی قوی شروع میشود و به امکانسنجی ایده و بینش بازار میپردازد. همچنین با بیان هدف و چشمانداز رقابتی موجود، الگویی ترسیم میکند که شامل پیشبینی مالی، جزئیات تیم مدیریت و سایر عناصر کلیدی است و سرمایهگذاران بالقوه با استناد به آن تصمیمگیری میکنند.
چرا بیزنس پلن ها شکست میخورند؟
بهصورتکلی، بیزینس پلن در مورد آینده کسبوکار صحبت میکند و به همین دلیل با درصد بالایی از عدمقطعیت همراه است.
هر چه قدر شرایط محیطی اقتصادی و پارامترهای کلیدی مانند نرخ تورم، نرخ دلار، ریسکهای سیستماتیک کسبوکار زیاد باشد، پیشبینی انجامشده با عدمقطعیت بالاتری همراه است و احتمال شکست BP وجود دارد.
در چنین شرایطی طرح کسب و کار قابلیت پیادهسازی با تحلیلهای آن زمان را از دست میدهد و نیاز به بهروزرسانی وجود دارد.
خدمات طراحی طرح کسب و کار گروه تحلیلگران رتیبا برای استارتاپ ها
طرح کسب و کار (بیزنس پلن) خوب، ابزار قدرتمندی است که میتواند به شما کمک کند گامهای روشن و آگاهانهای را برای کسبوکار خود شناسایی کنید.
چه در حال راهاندازی کسبوکار تازه خود هستید یا استارتاپ شما به اندازهای بالغ شده که میتواند قدمهای بعدی را بردارد، به یک طرح کسب و کار متناسب با اهداف و نیازهای خود احتیاج دارید.
شروع طراحی بیزینس پلن در گروه تحلیلگران رتیبا، با پرداختن هر چه بیشتر به جزئیات انجام میشود. برای ما انجام تحقیقات گسترده قبل از نوشتن BP، توجه به بازخورد تیم یا هیئتمدیره و ایجاد الگوی منسجمی برای سازماندهی بیزینس پلن اولویت دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیدمان طرح کسب و کار خود میتوانید با کارشناسان ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.