جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده

چرا VC ها به بنیان‌گذاران ناموفق همچنان سرمایه می‌دهند؟

حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به دریافت سرمایه از سرمایه‌گذاران می‌شوند؟ آیا آن‌ها درس خود را یاد نگرفته‌اند؟ آیا به اندازه کافی ضرر نکرده‌اند؟ سرمایه‌گذاران چرا و چگونه منابع مالی خود را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که به وضوح پیش از این شکست خورده‌اند؟

بنیان‌گذاران شکست‌خورده، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران هستند، زیرا آن‌ها دقیقاً می‌دانند که ساخت یک استارتاپ از زمین‌های خاکی چقدر سخت است و مهم‌تر از آن، مایل به انجام مجدد آن نیز هستند.

دلایل بیشتری برای این موضوع وجود دارد که سرمایه‌گذاران با وجود از بین رفتن سرمایه‌های قبلی، مایل به سرمایه‌گذاری مجدد هستند و ما قصد داریم برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی کنیم. پس برای شروع این سوال را در ذهن خود داشته باشید:

چرا با وجود سوزانده شدن سرمایه‌های قبلی، سرمایه‌گذاران باز هم مایل به تزریق سرمایه هستند؟

چرا وی سی ها به فاندرهای ناموفق سرمایه می دهند؟

دلیل اول: یک «شکست» مقدمه شکست بعدی نیست

مهم‌ترین دلیل تزریق سرمایه سرمایه‌گذاران به فاندرهای شکست خورده این است که چون یک بنیان‌گذار پیش از این شکست خورده، لزوماً به این معنی نیست که در آینده هم قرار است شکست بخورد. تجربه ناموفق قبلی، به این معنی نیست که هیچ کس نباید دست به امتحان مجدد بزند.

فکر کردن به بنیان‌گذاران بر اساس دیدگاه تک‌بعدی «شکست» و مشخص کردن تمام لحظات آینده بر این اساس، کوته‌فکری است. شکست‌ها بخشی از زندگی استارتاپی و بخشی از زندگی یک بنیان‌گذار هستند و سرمایه‌گذاران نیز به‌عنوان عضوی از این اکوسیستم پر ریسک، به‌خوبی می‌دانند که احتمال سوخت شدن کامل سرمایه‌شان در این راه وجود دارد.

دلیل دوم: ارزش داشتن تجربه برای سرمایه‌گذاران

هنگامی که صحبت از شکل‌گیری یک استارتاپ می‌شود، فارغ از هر گونه نتیجه‌ای، تجربه به‌دست آمده در این راه، بسیار ارزشمند است. این بنیان‌گذاران با سابقه در جذب سرمایه، توانسته‌اند نیروی کار استخدام کنند؛ محصولی را توسعه دهند و جریانات طوفانی زیادی را تحمل کنند.

نکته‌ای که در میان نباید نادیده گرفته ‌شود، این است: بنیان‌گذارانی که پیش‌تر موفق به جذب سرمایه شده و به هر دلیلی آن را از دست داده‌اند، اغلب از تجربه بیشتری نسبت به بسیاری از بنیان‌گذاران که هم‌اکنون در تلاش برای جذب سرمایه هستند، برخوردارند.

آنچه بنیان‌گذاران از یک تجربه بد می‌آموزند، نحوه اجتناب مجدد از همان اشتباه یا اشتباهات مشابه است.

دلیل سوم: انتخابی امن‌تر میان ناشناخته‌ها

یکی از سخت‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذار بودن، تعیین و تصویب سرمایه‌گذاری روی افراد و ایده‌ها است. فرض کنید که مجبور هستید رابطه‌ای طولانی‌مدت را بر اساس اسلایدهای پاورپوینت و کمتر از چند ساعت، انتخاب کنید. این یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذاران حتی با وجود سابقه ناخوشایند، ترجیح می‌دهند ارتباط خود را با بنیان‌گذارانی که پیش از این، با آن‌ها رابطه برقرار کرده‌اند، ادامه دهند.

هنگامی که سرمایه‌گذاران روزهای سختی را با فاندر یک استارتاپ پشت سر گذاشته‌اند، درباره او چیزهای زیادی آموخته‌اند و اگرچه نتیجه‌ ایده‌آلی تا کنون به‌دست نیامده اما، پیوندی ایجاد شده میان آن‌ها، می‌تواند مثبت باشد.

فرصت مجدد برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران وجود دارد

جای خوشبختی است که سرمایه‌گذاران تمایل دارند نه‌تنها از بنیان‌گذاران جدید، بلکه از آن‌هایی که شکست خورده‌اند، نیز حمایت کنند. آن‌ها معتقدند: یک بار تلاش به اندازه کافی سخت است، هر کس که مایل است دوباره این مسیر را طی کند، یک رای مثبت از سوی سرمایه‌گذاران دارد.

بسیاری از استارتاپ‌ها پیش از موفق شدن، چند بار شکست خورده و مجبور به تغییر مسیر خود شده‌اند. موفقیت طی یک شب به‌دست نمی‌آید و در بسیاری از اوقات، گاهی بیش از یک بار شکست می‌خورند تا به موفقیت، برسند.

کارآفرینان مصمم می‌دانند که استارتاپ‌ها در ۹۰ درصد مواقع ممکن است با شکست مواجه شوند؛ بنابراین، شکست چیزی است که نیاز به مقابله مستمر دارد. یادگیری مواجه با شکست و شروع دوباره، همان چیزی است که سرمایه‌گذاران در جستجوی آن هستند. بنابراین اگر پیش از این در جذب سرمایه برای کسب‌وکار خود شکست خورده‌اید، ناامید نشوید و شانس خود را مجدد در این راه امتحان کنید.

سایر مقالات نویسنده

چالش های ارزش گذاری کسب و کار
ارزش‌ گذاری، فرآیندی حیاتی است که به‌مظور تعیین ارزش منصفانه کسب‌وکارها انجام می‌شود و پر از چالش‌های پیچیده و ظریف است. این چالش‌ها از مرحله رشد و بلوغ کسب‌وکارها گرفته تا شرایط بازار و دقت داده‌های مالی ناشی می‌شوند. همچنین، عوامل خاص هر صنعت، دارایی‌های نامشهود، انتظارات سرمایه‌گذاران...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار ها
اغلب ما چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، اهداف مختلفی داریم. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید خانه‌ای بخرید، شرکت جدیدی راه‌اندازی کنید و یا یک تیم را مدیریت کنید؛ این لیست می‌تواند همین‌طور ادامه داشته باشد. اما آیا هر کدام از این اهداف، قابل اجرا بوده...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار چیست؟
تعیین اهداف کسب و کار (Business Goals)، روش تجاری رایجی است و علاوه‌بر انگیزه بخشیدن به اعضای تیم، عملکرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در واقع، احتمال دستیابی به موفقیت در استارتاپ‌ها با هدف‌گذاری اصولی، بیشتر می‌شود. اغلب افراد هنگامی که مسیر و مقصد خاصی را در ذهن...
چند نمونه اهداف تجاری کسب و کار
داشتن اهداف تجاری در کنار تیم باانگیزه و شبکه مشتریان برای رشد کسب‌وکار ضروری است. با تعیین اهداف کسب‌وکار تعهد به توسعه یک شرکت به روش‌های خاص نشان داده می‌شود بنابراین، چه در کسب‌وکار کوچکی مشغول فعالیت هستید، چه در یک استارتاپ یا به‌عنوان رهبر شرکتی بزرگ‌تر فعالیت...

مقالات مشابه

تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...
ROI
هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، تنها یک چیز مشخص است آن هم این که برای شروع عملیات و فرآیندهای مختلف مانند جمع‌آوری تیم، توسعه محصول یا خدمات و خرید تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. موفقیت هر استارتاپ در تامین این سرمایه، به توانایی آن در ایجاد بازگشت سرمایه...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.