تعریف سرمایه اولیه استارتاپ چیست؟

راهنمای کامل آشنایی با سرمایه اولیه استارتاپ و نحوه کارکرد آن‌

Seed capital یا سرمایه اولیه استارتاپ چیست؟ به مقدار پولی که کارآفرین یا بنیان‌گذار استارتاپ برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود از آن استفاده می‌کند و اغلب از سرمایه شخصی او یا از طریق دوستان و آشنایان تامین شده سرمایه اولیه گفته می‌شود. سرمایه اولیه تا زمانی که استارتاپ بتواند شروع به فروش محصول یا خدمات خود کند و به درآمد برسد هزینه‌های ایجاد یک کسب‌وکار را پوشش می‌دهد. این نوع سرمایه مرحله اول و یکی از چهار مرحله اصلی تامین مالی استارتاپ‌ها است که تلاش می‌کند استارتاپ مذکور را به کسب‌وکاری مستقل و سود ده تبدیل کند. پس از تمام کردن سرمایه اولیه، استارتاپ‌ها برای دوره‌های بعدی تامین مالی که اغلب توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر انجام می‌شود اقدام می‌کنند. سرمایه اولیه را Seed Money یا Seed Financing نیز می‌نامند. مبلغ سرمایه اولیه کم است و به سرعت به پایان می‌رسد زیرا هدف اصلی آن رساندن کسب‌وکار به مرحله‌ای است که بتواند جذب سرمایه کند. برای آشنایی با سرمایه اولیه استارتاپ‌ها خواندن مقاله زیر را ادامه دهید.

تعریف سرمایه اولیه استارتاپ چیست؟

سرمایه اولیه استارتاپ (Seed capital) نوعی از تامین مالی و سرمایه‌گذاری خصوصی است که از آن برای شکل دادن به استارتاپ استفاده می‌شود. این نوع سرمایه پولی است که برای شروع و توسعه یک ایده جمع‌آوری شده و هزینه‌های اولیه کسب‌وکار را پوشش می‌دهد. معمولا سرمایه اولیه یا از سرمایه شخصی بنیان‌گذاران و یا از طریق حلقه دوستان و آشنایان آن‌ها تامین می‌شود. گاهی اوقات سرمایه اولیه توسط سرمایه‌گذاران فرشته به صاحبان کسب‌وکارها داده می‌شود.
کسب‌وکار نوپا و تازه تاسیس دسترسی محدودی به امکانات و منابع مالی دارد. بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر تمایلی به سرمایه‌گذاری روی این استارتاپ‌ها ندارند زیرا سابقه یا معیاری برای تضمین موفقیت آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از استارتاپ‌های تازه تاسیس به افراد مورد اعتماد و آشنای خود مانند اعضای خانواده و دوستان برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود مراجعه می‌کنند. از‌آن‌‌جایی‌که سرمایه اولیه از سرمایه شخصی تامین می‌شود مبلغ آن محدود است و تنها نیازهای ضروری یک استارتاپ را تامین می‌کند. هزینه‌های عملیاتی یک استارتاپ شامل اجاره محل، حقوق یا دستمزد و هزینه‌های تحقیق و توسعه (R & D) را پوشش می‌دهد.

کارکرد سرمایه اولیه استارتاپ‌ها چگونه است؟

استارتاپ‌ها برای رسیدن به مرحله عرضه عمومی (IPO شدن) لازم است از مراحل مختلف سرمایه‌گذاری عبور کنند که اولین مرحله آن به دست آوردن سرمایه اولیه است. سرمایه اولیه که برای راه‌اندازی کسب‌وکار استفاده می‌شود سنگ بنای تشکیل آن استارتاپ است زیرا در صورت موفقیت در این مرحله می‌تواند در سایر مراحل نیز موفق باشد. هنگامی که استارتاپ‌ها شهرت کافی برای دریافت پول از مراجع بالاتر را ندارند و در بسیاری از مواقع تنها در حد ایده اولیه هستند از سرمایه اولیه استفاده می‌کنند. سایر سرمایه‌گذاران و بانک‌ها ممکن است به دنبال محصول یا خدمات ملموسی باشند که توسط استارتاپ عرضه می‌شود و در غیاب آن امکان کسب سرمایه بسیار کم است.

سرمایه اولیه استارتپ‌ها چگونه خرج می‌شود؟

سرمایه اولیه برای پوشش دادن هزینه‌های اولیه کسب‌وکار که نتیجه آن توسعه ایده اولیه استارتاپ است کاربرد دارد. این نوع سرمایه برای تامین نیازهای اولیه شامل موارد زیر مصرف می‌شود.

  • تحقیقات بازار
  • تامین بودجه بازاریابی
  • توسعه نمونه اولیه محصول
  • خرید تجهیزات لازم برای شروع کار
  • هزینه‌های قانونی و هزینه ثبت اختراع
  • پرداخت هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد یا اجاره محل

علاوه‌بر هزینه‌های بالا سرمایه اولیه برای طراحی بیزینس پلن (طرح کسب‌وکار) موفق نیز به کار برده می‌شود زیرا در اختیار داشتن طرح تجاری حرفه‌ای در مراحل دیگر جذب سرمایه نقش مهمی ایفا می‌کند.

انواع مختلف سرمایه اولیه استارتاپ‌ها کدام است؟

اشکال مختلف سرمایه اولیه می‌تواند به صورت وام یا هدیه در اختیار بنیان‌گذاران استارتاپ قرار بگیرد. ازآن‌جایی‌که بسیاری از کسب‌وکارها در ابتدای مسیر شکست می‌خورند این نوع سرمایه‌گذاری با ریسک بالا همراه است. از طرفی دیگر در صورت موفقیت استارتاپ سرمایه‌گذاران اولیه قبل از اینکه ارزش شرکت بالا برود توانسته‌اند در آن کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کنند. این سرمایه از منابع مختلفی به شرح زیر به دست می‌آید.

  1. سرمایه شخصی
  2. دوستان و آشنایان
  3. سرمایه گذاران فرشته
  4. سرمایه گذاری جمعی

در بسیاری از اوقات موسس یا بنیان‌گذار یک استارتاپ از پول شخصی خود و پس‌اندازش برای راه‌اندازی ایده استارتاپی استفاده می‌کند. استفاده از سرمایه شخصی سریع‌تر از سایر راه‌ها می‌تواند باعث حرکت رو به جلوی یک استارتاپ شود.

۱. تامین سرمایه اولیه توسط دوستان و آشنایان

دوستان، آشنایان و اعضای خانواده به دلیل اعتماد بالا و اعتقادی که به کار بنیان‌گذاران دارند گزینه مناسبی برای تامین سرمایه اولیه هستند. هر چند استفاده از دوستان و آشنایان به عنوان منبع سرمایه ممکن است مانند یک شمشیر دو لبه باشد و به روابط دوستانه و خانوادگی آن‌ها آسیب برساند. اعضای خانواده و آشنایان به دلیل غریبه بودن با فضای پر ابهام اکوسیستم استارتاپی ممکن است درک درستی از چگونگی انجام کارها و ماهیت خطرات موجود در این کار نداشته باشند که این قضیه می‌تواند مستعد سوءبرداشت در روابط دوستانه و کاری شود.

۲. تامین سرمایه اولیه توسط سرمایه گذاران فرشته

علاوه‌بر سرمایه شخصی و کمک دوستان و آشنایان از طریق سرمایه‌گذارن فرشته نیز می‌توان به تامین سرمایه اولیه برای استارتاپ‌ها پرداخت. سرمایه‌گذاران فرشته در مراحل اولیه یک کسب‌وکار با پتانسیل بالا در ازای سهام اقدام به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ می‌کنند. آن‌ها علاوه‌بر تامین مالی در نقش مشاور و منتور به راهنمایی استارتاپ‌ها برای دستیابی به اهداف‌شان می‌پردازند.

۳. تامین سرمایه اولیه توسط سرمایه گذاری جمعی

سرمایه گذاری جمعی یا کرادفاندینگ یک راه آسان و بدون دردسر برای تامین نقدینگی لازم در مراحل ابتدایی حیات یک کسب‌وکار است. تامین سرمایه اولیه استارتاپ‌ها از طریق تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام و یا مبتنی بر پاداش است. در حالت اول سهام استارتاپ پس از بازدهی در آینده در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. در حالت دوم استارتاپ امکانات ویژه‌ای مانند نسخه اولیه محصول یا تجربیات انحصاری را در قالب پاداش در اختیار سهامداران خود قرار می‌دهد.

نتیجه گیری در مورد سرمایه اولیه استارتاپ‌ها

سرمایه اولیه استارتاپ چیست؟ سرمایه‌ اولیه اولین مرحله از فرآیند تامین مالی استارتاپ‌ها و بودجه‌ای است که برای شروع کسب‌وکار جدید و راه‌اندازی آن مصرف می‌شود. سرمایه اولیه توانایی اثبات کارآمد بودن یک ایده و به مرحله اجرایی رساندن آن را دارد. در بیشتر اوقات سرمایه اولیه توسط اعضای خانواده و دوستان بنیان‌گذاران استارتاپ فراهم می‌شود و پس از عبور از مرحله تاسیس به مراحلی می‌رسد که بتواند برای جذب سرمایه از سایر منابع مانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر اقدام کند. از آنجایی‌که در بسیاری مواقع استارتاپ‌ها هنگام دریافت سرمایه اولیه در حد یک ایده هستند معمولا این پول توسط دوستان و آشنایان تامین می‌شود و کمی بعد با بوت استرپ به مرحله‌ای می‌رسند تا بتوانند با جذب سرمایه آماده ورود به بازار شوند. اعتمادی که منابع سرمایه‌گذاری مختلف در ابتدای مسیر به استارتاپ‌ها ندارند را سرمایه اولیه با کارکرد خود فراهم می‌کند. آشنایی با سرمایه اولیه استارتاپ‌ها شرایط را برای استفاده بهینه از آن امکان‌پذیر می‌کند. فرآیند جذب سرمایه استارتاپ‌ها ممکن است طولانی و پیچیده باشد. به همین دلیل پس از اتمام سرمایه اولیه و در صورت نیاز به جذب سرمایه مراحل بعدی و آماده‌سازی مستندات جذب سرمایه می‌توانید از کارشناسان رتیبا کمک بگیرید.

منبع:

  • https://www.thebalancemoney.com/what-is-seed-capital-5192857

سایر مقالات نویسنده

اهمیت تعیین اهداف کسب و کار ها
اغلب ما چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، اهداف مختلفی داریم. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید خانه‌ای بخرید، شرکت جدیدی راه‌اندازی کنید و یا یک تیم را مدیریت کنید؛ این لیست می‌تواند همین‌طور ادامه داشته باشد. اما آیا هر کدام از این اهداف، قابل اجرا بوده...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار چیست؟
تعیین اهداف کسب و کار (Business Goals)، روش تجاری رایجی است و علاوه‌بر انگیزه بخشیدن به اعضای تیم، عملکرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در واقع، احتمال دستیابی به موفقیت در استارتاپ‌ها با هدف‌گذاری اصولی، بیشتر می‌شود. اغلب افراد هنگامی که مسیر و مقصد خاصی را در ذهن...
چند نمونه اهداف تجاری کسب و کار
داشتن اهداف تجاری در کنار تیم باانگیزه و شبکه مشتریان برای رشد کسب‌وکار ضروری است. با تعیین اهداف کسب‌وکار تعهد به توسعه یک شرکت به روش‌های خاص نشان داده می‌شود بنابراین، چه در کسب‌وکار کوچکی مشغول فعالیت هستید، چه در یک استارتاپ یا به‌عنوان رهبر شرکتی بزرگ‌تر فعالیت...
نحوه تعیین اهداف تجاری استارتاپ
کسب‌وکارها با توجه به صنعت و اندازه خود، اهداف متنوعی را دنبال می‌کنند که می‌تواند شامل افزایش درآمد، بهبود خدمات به مشتریان و پرورش مهارت‌های کارکنان باشد. فارغ از نوع و خصوصیات کسب‌وکار، مهم است که به صورت هدفمند برای رسیدن به این اهداف تلاش شود. پیاده‌سازی استراتژی‌های...

مقالات مشابه

تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...

دیدگاه‌ها

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.