انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر

انتظار سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها چقدر است؟

سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند.

در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها ممکن است انتظار این بازدهی سرمایه را طی ۵ تا ۷ سال، داشته باشند. البته انتظار از سرمایه گذاری، به‌صورت تقریبی محاسبه می‌شود و همیشه استثناهایی برای آن وجود دارد.

میزان بازده سرمایه با توجه به نوع کسب‌وکار، مرحله بلوغ آن و میزان ریسکی که وجود دارد، متفاوت است.

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها در بیشتر مواقع، یک پیشنهاد پرخطر محسوب می‌شود و تضمینی برای بازدهی سرمایه‌گذاری وجود ندارد. سوال اصلی این است که چه نوع بازدهی را می‌توانیم از سرمایه‌گذاری استارتاپی انتظار داشته باشیم؟

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

بازه انتظار سرمایه گذاران از سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری خطرپذیر ریسک بالایی دارد. زیرا با قطعیت نمی‌توان گفت که این سرمایه‌گذاری نتیجه‌ای خواهد داشت یا خیر. درحالی‌که برخی از سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند بازدهی چندین برابری داشته باشند، بسیاری از آن‌ها حتی به بازدهی منفی نیز ختم می‌شوند.

هدف از انجام سرمایه‌گذاری خطر پذیر، دریافت بازدهی فوق‌العاده از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده است. خوشبختانه سرمایه‌گذاران بلافاصله انتظار این بازدهی را ندارند و کسب‌وکارها فرصت قابل‌توجهی برای این بازدهی دارند.

بازه ۲۵ درصدی، میانگین انتظاری است که سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC)، از بازگشت سرمایه خود در اکوسیستم جهانی دارند. این میزان با توجه به رشد کسب‌وکار، ریسک‌های سرمایه‌گذاری و اوضاع اقتصادی کشورهای مختلف می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.

انتظار بازده سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر اساس مرحله بلوغ استارتاپ

انتظار سرمایه گذاران از سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها می‌تواند براساس مرحله بلوغ کسب‌وکار متفاوت باشد.

سرمایه‌ گذاری در مرحله بذر

سرمایه‌گذاران اولیه، معمولا در استارتاپ‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند. چرا که تشخیص استارتاپ برنده در این مرحله دشوار است. اغلب آن‌ها تنها بر اساس تیم استارتاپی یا MVP موجود، سرمایه‌گذاری می‌کنند. به‌همین دلیل، نرخ شکست بالایی در مرحله بذری وجود دارد.

در این مرحله انتظار سرمایه گذاران از سرمایه گذاری پایین است و آن‌ها این انتظار را دارند که تنها دو یا سه مورد از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، به بازدهی برسند.

سرمایه گذاری در مرحله ابتدایی

سرمایه گذاران در مراحل ابتدایی حیات استارتاپ‌ها، چک‌های خود را برای چیزی بیشتر از یک مفهوم می‌نویسند. آن‌ها در این شرایط اطلاعات بیشتری از سرمایه‌گذاری دارند و می‌توانند روی یک محصول یا خدمت واقعی سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاران می‌دانند که قرار نیست کسب‌وکارها در این مرحله صد درصد موفق شوند اما انتظار نرخ زیان کمتری نیز به نسبت مرحله قبل وجود دارد.

سرمایه گذاری در مراحل آخر

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های مراحل آخر، به‌واسطه ریسک کمتر کسب‌وکار، بازدهی کمتری را توقع دارند.

به عبارتی دیگر، این سرمایه‌گذاران اطلاعات بیشتری نسبت به مراحل ابتدایی و میانی استارتاپ‌ها دارند و در نتیجه، با نرخ تلفات کمتری می‌توانند سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

هنگام محاسبه بازده سرمایه ‌گذاری چه عواملی را در نظر بگیریم؟

عوامل مختلفی در محاسبه بازده نرخ سرمایه‌گذاری تاثیر دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ارزش گذاری کسب و کار
  • مبلغ سرمایه سرمایه‌گذاری شده
  • پتانسیل ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار

ارزش گذاری یک استارتاپ و سرمایه گذاری خطرپذیر

متداول‌ترین روشی که سرمایه‌گذاران برای تعیین بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند، ارزش گذاری استارتاپ شما است. درخواست ارزشگذاری کسب‌وکار می‌تواند از سوی سرمایه‌گذار ثبت شود. هر چند شما ملزم به پذیرش ارزش گذاری تعیین شده توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیستید و می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید.

به‌منظور ثبت درخواست ارزش گذاری استارتاپ خود کلیک کنید.

مذاکره در مورد بازدهی در سرمایه ‌گذاری خطرپذیر

آیا امکان مذاکره در بازدهی سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود دارد؟

شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اغلب دارای یک سبد سرمایه‌گذاری بزرگ هستند و کسب‌وکار شما تنها یکی از گزینه‌های این سبد خواهد بود. به‌همین دلیل شما می‌توانید با توجه به شرایط کسب‌وکار خود، در مورد میزان بازدهی مورد نظر به‌طور موثری مذاکره کنید.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند پرتفوی متنوعی حاوی ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک یا پر ریسک را در اختیار داشته باشند که انتظار آن‌ها از سرمایه‌گذاری را پاسخگو باشد.

اگر کسب‌وکار شما کم‌ریسک است، ممکن است بتوانید میزان بازدهی کمتری در مقایسه با یک کسب‌وکار پر ریسک را برای سرمایه‌گذاران در نظر بگیرید.

در چه صورت یک استارتاپ، سرمایه‌گذاری پرریسک محسوب می‌شود؟

اگر برای تامین حقوق و دستمزد کسب‌وکار خود مشکل دارید یا سرمایه کافی برای رشد استارتاپ را در اختیار ندارید، شما یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شوید.

در چنین شرایطی، باید خود را برای بازدهی بالاتر به سرمایه‌گذاران آماده کنید.

در سرمایه‌گذاری خطرپذیر انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاران یا بازدهی سالمی از دارایی خود داشته باشند یا اینکه همه‌چیز را از دست بدهند. در نتیجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع که مجموعه‌ای از استارتاپ‌ها با ریسک‌های مختلف را شامل می‌شود، ترجیح می‌دهند.

منبع:

  • https://fastercapital.com/questions/How-Much-Return-do-Investors-Expect-from-Startups.html

سایر مقالات نویسنده

انجام مطالعات امکان سنجی عملیاتی استارتاپ
امکان سنجی عملیاتی (Operational Feasibility) یکی از حیاتی‌ترین مراحل در فرایند تهیه طرح توجیهی کسب‌وکار یا مطالعات امکان سنجی (Feasibility Studies)، این بررسی، که با عنوان گزارش FS شناخته می‌شود، ضرورت دارد تا قبل از آغاز هر پروژه‌ای به دقت انجام پذیرد. امکان‌سنجی عملیاتی متمرکز بر بررسی توان...
انجام مطالعات امکان سنجی زمان بندی استارتاپ‌ها
چه زمانی یک پروژه اجرا خواهد شد؟ این سوال اساسی ترین موضوعی است که کارشناسان با انجام امکان‌سنجی زمان‌بندی، سعی در پاسخ به آن دارند. انجام مطالعات امکان‌سنجی زمان‌بندی (Schedule Feasibility) بخش حیاتی از آماده‌سازی گزارش طرح توجیهی کسب‌وکار (Feasibility Studies) یا به اختصار FS است که به...
انجام مطالعات امکان سنجی استارتاپ‌ها
امکان سنجی قانونی (Legal Feasibility) یکی از جنبه‌های بنیادین در مطالعات امکان سنجی (Feasibility Study) یا به اختصار FS است که که به‌طور جامع، اثرات حقوقی پیشنهاد یک پروژه را بررسی می‌نماید. این فرآیند باید به دقت و با توجه به جزئیات حقوقی، به‌طوری که تمامی ابعاد و...
مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...

مقالات مشابه

نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
ROI
هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، تنها یک چیز مشخص است آن هم این که برای شروع عملیات و فرآیندهای مختلف مانند جمع‌آوری تیم، توسعه محصول یا خدمات و خرید تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. موفقیت هر استارتاپ در تامین این سرمایه، به توانایی آن در ایجاد بازگشت سرمایه...
اصول و نکات سرمایه گذاری موفق از دید سرمایه گذاران
یادگیری نکات سرمایه گذاری موفق به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق شناخت آنچه در ذهن سرمایه‌گذار بالقوه (Startup Investors) می‌گذرد بتوانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند. مطابق با آمارهای جهانی سرمایه گذاری VC در سال 2022 با کاهش 37 درصدی سرمایه گذاری به ویژه در...
جذب سرمایه سری D برای استارتاپ‌ها
تامین مالی و جذب سرمایه سری D (Series D Funding) به طور سنتی آخرین مرحله رسمی از مراحل مختلف جذب سرمایه استارتاپ‌ها محسوب می‌شود. استارتاپ‌هایی که به مرحله‌ای می‌رسند که برای تامین سرمایه سری D آماده هستند شرکتی با عملکرد سازمانی بالا هستند که توانایی ساخت و توزیع...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.