اغلب ما چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، اهداف مختلفی داریم. بهعنوان مثال، شما میتوانید خانهای بخرید، شرکت جدیدی راهاندازی کنید و یا یک تیم را مدیریت کنید؛ این لیست میتواند همینطور ادامه داشته باشد. اما آیا هر کدام از این اهداف، قابل اجرا بوده یا تنها رویای شیرین هستند که امیدوارید به آنها دست پیدا کنید؟ در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه چگونه میتوانید اهداف مناسبی را برای کمک به پیشرفت شخصی و حرفهای اعضای تیم خود تعیین کنید، صحبت کنیم.
دستیابی به اهداف جسورانه و بزرگ، هنگامی که ایده نهایی بزرگ و مبهم باشد، چالشبرانگیز است. تعیین اهداف کوتاه مدت میتواند به شما کمک کند تا به سوی اهداف بزرگتر و نتیجه دلخواه، حرکت کنید.
اهداف کوتاه مدت چیست؟
اهداف کوتاه مدت، هدفهایی هستند که قصد دارید در آیندهای نزدیک، مانند یک هفته یا ماه آینده، آنها را تکمیل کنید. این هدفها اغلب پلههایی برای دستیابی به اهداف بزرگتر و بلندمدت هستند. همچنین از آنها برای انجام پروژهها یا ایدههای کوچکتر نیز استفاده میشود. بنابراین، دستیابی به اهداف کوتاه مدت برای صاحبان کسبوکارها آسانتر است.
نمونههای از اهداف کوتاه مدت کسب و کارها:
- پورتفولیو خود را با طرحهای جدید بهروز کنید.
- طی ۳ ماه آینده با ۵۰ مشتری جدید، تماس گرفته شود.
- ۳ ناهار شبکهای را در ماه جاری با صاحبان کسبوکارها برنامهریزی کنید.
- با انتشار ۵ پست لینکدین در روز طی ۳۰ روز آینده، ریچ (Reach) ارگانیک خود را افزایش دهید.
نکته: اهداف کوتاه مدت دارای چارچوب زمانی خاصی هستند در نتییجه، هدفهای شما با اتصال به مدت زمان مشخص، عملیتر میشود.
مزایای تعیین اهداف کوتاه مدت چیست؟
بزرگترین مزیت استفاده از اهداف کوتاه مدت در شکستهشدن اهداف بزرگتر و کلیتر است. این اهداف، جایگزین اهداف بزرگ و فراگیر نمیشوند، بلکه راهحلهایی برای دستیابی به آنها در اختیار فاندرها قرار میدهند.
تعیین اهداف کوتاه مدت به شما کمک میکند تا:
- بازخورد سریعتری دریافت کنید.
- کار خود را سریع و به موقع شروع کنید.
- اولویتبندی وظایف مدیریت را انجام دهید.
- زمان مشخص برای هدفهای خود داشته باشید.
استراتژی تعیین اهداف کوتاه مدت
استراتژیهایی که میتوانید از آنها برای تعیین اهداف کوتاه مدت کسب و کار خود استفاده کنید، عبارتند از:
استراتژی اول: هدف گذاری SMART
اهداف SMART، یک تکنیک هدفگذاری رایج است که مخفف عبارت زیر است:
- خاص یا مشخص (Specific)
- قابل اندازهگیری (Measurable)
- قابل دستیابی (Achievable)
- واقعبینانه (Realistic)
- محدود به زمان (Time-Bound)
اطمینان از SMART بودن اهداف، به فاندرها کمک میکند تا در مورد تمام جنبههای یک هدف، چگونگی انجام آن و زمان مورد نظر، بهتر تصمیمگیری کنند.
استراتژی دوم: روش OKR
اهداف و نتایج کلی یا OKR که مخفف عبارت Objectives and Key Results است، معیارهایی هستند که با استفاده از آنها، میزان پیشرفت به سوی اهداف قابل سنجش میشود. بنابراین، هنگام تعیین اهداف کوتاه مدت، اهمیت دارد که با ایجاد نقشه راه قوی برای دستیابی به اهداف اعم از کوتاهمدت و بلندمدت، آنها را بهتر تنظیم کنید.
چگونه میتوان اهداف کوتاه مدت را تعیین کرد؟
برای تعیین اهداف کوتاه مدت، میتوانیم از یک مثال استفاده کنیم. فرض کنید OKR تیم رسانههای اجتماعی کسبوکار شما این است که فالوورهای شبکههای اجتماعی را در سال مالی جاری به میزان ۴۰۰ درصد افزایش دهند.
هیچ برنامه مشخصی برای دستیابی به ۴۰۰ درصد مذکور وجود ندارد. بنابراین، اعضای تیم برای تصمیمگیری جمع میشوند. یکی از اعضای تیم، تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ را برای افزایش فالوور پیشنهاد میکند؛ عضوی دیگر، با تبلیغات کلیکی یا PPC موافق است و دیگری برگزاری مسابقات به صورت هفتگی و اعطای جایزه به فالورها را در نظر دارد. هر سه مورد، گزینههای مناسبی هستند و میتوان آنها را بهعنوان اهداف کوتاه مدت برای دستیابی به OKR اصلی تعیین کرد. این اهداف ممکن است به صورت زیر باشند:
- در هر ۳ ماه از طریق تبلیغات پولی، ۲۵۰ فالوور جدید بهدست آورید.
- طی۳ ماه آینده، ۲ مرتبه، پستی جایزهدار را در شبکههای اجتماعی میزبانی کنید.
- هر هفته از طریق اینفلوئنسرهای مرتبط به حوزه کاری خود، تبلیغات انجام دهید.
هر یک از اهداف کوتاه مدت، بهطور خاص بر روی کاری متمرکز است که به هدف بلندمدت شرکت کمک کند.
پیگیری پیشرفت اهداف کوتاه مدت کسب و کار
تفاوتی ندارد که اهداف کوتاه مدت هستند یا بلند مدت، پیگیری هدف و وضعیت آنها برای اطمینان از میزان پیشرفت ضروری است. ردیابی هدف به فاندرهای استارتاپی کمک میکند تا متوجه شوند آیا کاری که تیم انجام میدهد، به اهداف بزرگتر کمک میکند یا خیر؟ چند استراتژی برای انجام این کار وجود دارد:
- نقطه عطفی مشخص کنید و پیشرفت تدریجی تیم را جشن بگیرید.
- با استفاده از ابزار و نرمافزارهای مختلف، مدیریت کسبوکار آسانتر میشود.
- میزان پیشرفت را به وضوح مشخص کنید تا سردرگمیای برای اعضای تیم باقی نماند.
نکته: مزیت اصلی پیگیری اهداف کوتاه مدت کسب و کار، باعث اطمینان از کارکرد استراتژیهای مطرح شده است. فاندرها نیز میتوانند استراتژیها را در زمانی که همهچیز طبق برنامه پیش نمیرود، تغییر دهند.
اهداف کوتاه مدت کسب و کار خود را تعیین کنید
ممکن است نتوانید بهعنوان فاندرهای استارتاپی، همهچیز را در مورد زندگی حرفهای خود کنترل کنید اما، تعیین اهداف کوتاه مدت به شما کمک میکند تا درباره آنچه میتوانید، آمادهتر شوید. بهعنوان مثال در یک بازه سه ماهه، شش ماهه و یک ساله بهخوبی میدانید که برای چه چیزی باید آماده باشید.
پیش از تعیین اهداف کوتاه مدت، به تیم خود نگاه کنید و اهداف را بر اساس آنچه قرار است تمام اعضا انجام با هماهنگی یکدیگر انجام دهند و پیشرفت کنند، تنظیم کنید. از این اهداف علاوهبر نظارت بر پیشرفت کسبوکار، بهعنوان پیشرفت شخصی اعضای تیم نیز میتوان استفاده کرد.
فراموش نکنید اهداف کوتاهمدت افزایشی هستند اما، همه آنها همراه با یکدیگر کار میکنند تا در پایان به هدفی بزرگتر و با موفقیت بیشتر دست پیدا کنند.