تعریف سرمایه راه اندازی استارتاپ چیست؟

هر آنچه لازم است درباره سرمایه راه اندازی استارتاپ ها بدانید

سرمایه راه اندازی چیست؟ سرمایه راه اندازی استارتاپ یا Startup Capital میزان پولی است که توسط صاحب کسب‌وکار برای پوشش هزینه‌های یک استارتاپ تا زمان به سود رسیدن آن جمع‌آوری می‌شود. راه‌اندازی کسب‌وکار به چیزی بیشتر از ایده خوب نیاز دارد. بنیان‌گذاران لازم است از پس هزینه‌های ارتقا کسب‌وکار بربیایند تا بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند. سرمایه راه اندازی میزانی از نقدینگی است که برای شروع عملیات یک کسب‌وکار در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌گیرد. این نوع سرمایه تا زمانی که استارتاپ به سودآوری نزدیک شود هزینه‌های آن را پوشش می‌دهد. سرمایه راه اندازی نیازهای اولیه راه‌اندازی یک استارتاپ مانند اجاره فضای اداری، استخدام نیروی انسانی و تامین بودجه تحقیق و بررسی را شامل می‌شود. سرمایه راه اندازی به زبان ساده میزان پولی است که برای شروع کسب‌وکاری تازه از منابع حرفه‌ای تامین سرمایه جذب می‌شود؛ به منظور آشنایی با سرمایه راه اندازی استارتاپ خواندن مقاله زیر را ادامه دهید.

سرمایه راه اندازی استارتاپ چیست؟

سرمایه راه اندازی استارتاپ پولی است که توسط کسب‌وکار‌های نوپا برای تامین مالی و رفع نیازها در مراحل اولیه تاسیس استفاده می‌شود. سرمایه راه اندازی می‌تواند از موسسات مالی، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران فرشته تامین شود. سرمایه اولیه می‌تواند صرف پرداخت اجازه محل، دریافت مجوزهای لازم، توسعه محصول و تمام هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی یک کسب‌وکار شود. از این سرمایه همچنین برای انجام تحقیقات لازم و برنامه‌ریزی قبل از شروع کارها استفاده می‌شود.
سرمایه یا بودجه راه اندازی که اغلب از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تامین می‌شود به بزرگ‌تر شدن استارتاپ و تبدیل شدن آن به کسب‌وکاری بهتر کمک می‌کند. کسب‌وکار برای بلوغ محصول، استخدام کارمندان و بازاریابی به وجه نقد نیاز دارند. کارآفرینان با این پول می‌توانند تجهیزات بهتر و لازم‌تری را خریداری کنند تا به توسعه کسب‌وکار خود بپردازند. سرمایه راه اندازی شکاف بین بودجه فعلی و سرمایه مورد نیاز در مرحله بعدی را پر می‌کند. انتظار می‌رود سرمایه راه اندازی پس از دریافت به نحوی در آینده بازپرداخت شود و استارتاپ در ازای سرمایه دریافتی به تعهدات خود پایبند بماند.

آشنایی با کارکرد سرمایه راه اندازی استارتاپ‌ها

زمانی که کسب‌وکارها از سرمایه اولیه استفاده می‌کنند و ایده خود را اجرایی می‌کنند باز هم به عنوان یک استارتاپ به سرمایه‌ای برای ادامه فعالیت‌های خود احتیاج دارند. تولید و ارائه محصول یا خدمات به بازار به سرمایه بیشتری احتیاج دارد. با افزایش بودجه و دستیابی به سرمایه سایر هزینه‌های اولیه مانند استخدام پرسنل، دریافت مجوزهای لازم، برنامه‌های توسعه بودجه و بازاریابی پوشش داده می‌شود.

تفاوت سرمایه راه اندازی (Startup Capital) با سرمایه اولیه (Seed Capital)

گاهی اوقات اصطلاح «سرمایه راه اندازی» به جای «سرمایه اولیه» به کار می‌رود در صورتی که این دو نوع سرمایه تفاوت‌هایی با هم دارند. هر دو نوع سرمایه تقریبا در ابتدای حیات و راه‌اندازی کسب‌وکار دریافت می‌شوند با این تفاوت که سرمایه اولیه معمولا از دوستان و آشنایان تامین می‌شود در حالی که سرمایه راه اندازی معمولا از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پرداخت شده است. سرمایه یا پول اولیه به بنیان‌گذاران اجازه می‌دهد که نمونه اولیه محصول یا خدمات خود را ساخته تا بتوانند علاقه سرمایه گذاران را جلب کنند. سرمایه راه اندازی همان‌طور که در بالا گفته شد برای ادامه حیات کسب‌وکار و راه انداختن آن‌ها به کار برده می‌شود.

انواع سرمایه راه اندازی چیست؟

سرمایه راه اندازی استارتاپ‌ها از راه‌های مختلفی می‌تواند تامین شود. کارآفرینان می‌توانند به جای به دست آوردن سرمایه نیازهای کسب‌وکار خود را با بوت استرپ (Bootstrapping) رفع و رجوع کنند. استفاده از بوت استرپ به عنوان سرمایه راه اندازی استقلال کسب‌وکار را حفظ کرده و به بنیان‌گذاران اجازه می‌دهد بدون دخالت سرمایه‌گذاران به اداره استارتاپ خود بپردازند. سایر روش‌های به دست آوردن سرمایه راه اندازی به شرح زیر است.

  • وام بانکی
  • دوستان و خانواده
  • سرمایه گذار فرشته
  • سرمایه گذاری جمعی
  • سرمایه گذار خطرپذیر
  • برنامه‌های حمایتی دولتی

استفاده از وام بانکی برای تامین سرمایه راه اندازی ممکن است برای تمام استارتاپ‌ها امکان‌پذیر نباشد. وام‌های بانکی بر پایه جریان درآمدی ثابت و دارایی‌های فیزیکی کسب‌وکار به آن‌ها اعطا می‌شود که استارتاپ‌های زیادی ممکن است از این دو بی‌بهره باشند. همچنین شرایط بازپرداخت وام بانکی به خصوص در ابتدای کار در صورت به درآمد نرسیدن یا محقق نشدن اهداف از پیش تعیین شده برای کارآفرینان بسیار مشکل است.

۱. تامین سرمایه راه اندازی از سرمایه گذاران (فرشته و خطرپذیر)

بسیاری از استارتاپ‌ها در ابتدای مسیر خود از کمک سرمایه‌گذاران فرشته برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. این سرمایه‌گذاران علاوه‌بر در اختیار قرار دادن سرمایه مورد نیاز معمولا به راهنمایی تیم استارتاپی برای حرکت بهتر در مسیر خود می‌پردازند. سرمایه گذاران خطر پذیر یا VC گزینه دیگری برای به دست آوردن سرمایه راه اندازی است که معمولا در ازای مقدار قابل توجهی سهام سرمایه مورد نظر را در اختیار تیم استارتاپی قرار می‌دهد. در این روش هر دو گزینه انتظار بازگشت سرمایه و دستیابی به اهداف تعیین شده را از استارتاپ دارند.

۲. تامین سرمایه راه اندازی از سرمایه گذاری جمعی

تامین سرمایه راه اندازی از طریق تامین مالی جمعی یکی از راه‌های نسبتا جدید و کم ریسک برای تامین سرمایه حرکت و راه‌اندازی استارتاپ‌ها است. کسب‌وکار در این روش به جای یک سرمایه‌گذار یا شرکت سرمایه‌گذاری با مجموعه از سرمایه‌گذاران وارد معامله می‌شود و از طریق پلتفرم‌های آنلاین اقدام به جذب سرمایه از آن‌ها می‌کند. مزیت استفاده از تامین مالی جمعی برای سرمایه راه اندازی در از دست ندادن سهام و مبتنی بر پاداش بودن این روش است.

انتخاب از بین انواع مختلف روش‌های تامین سرمایه راه اندازی

شناخت استارتاپ خود و آشنایی با نیازمندی‌های آن یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در انتخاب روش تامین سرمایه راه اندازی مناسب است. پس از تعیین دقیق مبلغ مورد نیاز برای پوشش دادن هزینه‌ها و تخمین میزان بودجه لازم زمان آن فرا می‌رسد که طرح کسب‌وکار یا بیزینس پلن به درستی تهیه و تنظیم شود. انتخاب از بین روش‌های مختلف تامین سرمایه راه اندازی به اولویت‌های کارآفرینان و تیم استارتاپی بستگی دارد.

  1. آیا آزادی عمل در تصمیم‌گیری و پیش بردن استارتاپ برای کارآفرینان مهم است؟
  2. آیا ریسک کردن بر سر دارایی‌های خود را می‌پذیرند؟

در این صورت برای به دست آوردن سرمایه راه اندازی بوت استرپ، جذب سرمایه از دوستان و آشنایان و دریافت وام‌های کوچک می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. اگر دخالت سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های شرکتی و از دست دادن سهام مشکلی برای بنیان‌گذاران به وجود نمی‌آورد پس می‌توان با ارائه طرح کسب‌وکار به سرمایه‌گذاران مختلف اقدام به جذب آن‌ها کرد. در این صورت بهتر است استارتاپ استراتژی خروج مناسبی قبل از شروع شراکت با سرمایه‌گذاران در اختیار داشته باشد.

نتیجه گیری در مورد سرمایه راه اندازی

سرمایه راه اندازی استارتاپ توسط سرمایه‌گذاران مختلف مانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا فرشته تامین می‌شود که معمولا برای پوشش دادن هزینه‌های عملیاتی یک استارتاپ کاربرد دارند. ازآن‌جایی‌که سرمایه‌گذاری در یک شرکت تازه ‌تاسیس و نوپا ریسک بالایی دارد معمولا سرمایه‌گذاران در ازای سرمایه پرداختی تعدادی سهام دریافت می‌کنند. درست است که سرمایه راه اندازی برای تامین مالی اولیه و پیش‌برد اهداف تعیین شده استارتاپ ضروری است اما با در نظر گرفتن مزایا و معایب روش‌های مختلف می‌توان مناسب‌ترین گزینه برای کسب‌وکار انتخاب شود. انتخاب‌های زیادی بر سر راه کارآفرینان استارتاپی برای تامین سرمایه راه اندازی کسب‌وکار خود وجود دارد به همین دلیل بهتر است تهیه مستندات لازم برای جذب سرمایه و انتخاب مناسب‌ترین گزینه را به کارشناسان باتجربه سپرد تا کم‌ترین آسیب متوجه استارتاپ شود. برای آشنایی با سرمایه راه اندازی استارتاپ و بهره‌مندی از یک جلسه مشاوره رایگان برای تصمیم‌گیری در مورد فرآیند جذب سرمایه استارتاپ خود می‌توانید با کارشناسان تیم رتیبا صحبت کنید.

منبع:

  • https://www.freshbooks.com/glossary/small-business/startup-capital
  • https://www.masslight.com/posts/startup-capital

سایر مقالات نویسنده

اهمیت تعیین اهداف کسب و کار ها
اغلب ما چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، اهداف مختلفی داریم. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید خانه‌ای بخرید، شرکت جدیدی راه‌اندازی کنید و یا یک تیم را مدیریت کنید؛ این لیست می‌تواند همین‌طور ادامه داشته باشد. اما آیا هر کدام از این اهداف، قابل اجرا بوده...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار چیست؟
تعیین اهداف کسب و کار (Business Goals)، روش تجاری رایجی است و علاوه‌بر انگیزه بخشیدن به اعضای تیم، عملکرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در واقع، احتمال دستیابی به موفقیت در استارتاپ‌ها با هدف‌گذاری اصولی، بیشتر می‌شود. اغلب افراد هنگامی که مسیر و مقصد خاصی را در ذهن...
چند نمونه اهداف تجاری کسب و کار
داشتن اهداف تجاری در کنار تیم باانگیزه و شبکه مشتریان برای رشد کسب‌وکار ضروری است. با تعیین اهداف کسب‌وکار تعهد به توسعه یک شرکت به روش‌های خاص نشان داده می‌شود بنابراین، چه در کسب‌وکار کوچکی مشغول فعالیت هستید، چه در یک استارتاپ یا به‌عنوان رهبر شرکتی بزرگ‌تر فعالیت...
نحوه تعیین اهداف تجاری استارتاپ
کسب‌وکارها با توجه به صنعت و اندازه خود، اهداف متنوعی را دنبال می‌کنند که می‌تواند شامل افزایش درآمد، بهبود خدمات به مشتریان و پرورش مهارت‌های کارکنان باشد. فارغ از نوع و خصوصیات کسب‌وکار، مهم است که به صورت هدفمند برای رسیدن به این اهداف تلاش شود. پیاده‌سازی استراتژی‌های...

مقالات مشابه

تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.