ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه / ارزش گذاری پس از جذب سرمایه

ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه / ارزش گذاری پس از جذب سرمایه

ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه و ارزش گذاری بعد از جذب سرمایه (Pre-Money vs Post-Money)، از جمله مهم‌ترین اصطلاحات در دنیای ارزشگذاری استارتاپ‌ها است. آنچه ارزش گذاری پیش از پول و پس از پول را مهم می‌کند، نقش موثر آن‌ها در موفقیت و شکست استارتاپ‌ها است.

با وجود تفاوت‌های بسیار اما اکثر بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها اهداف مشخصی در ارتباط با موفقیت کسب‌وکارهایشان دارند. بنیان‌گذاران قصد دارند کسب‌وکاری سودآور پیرامون محصول یا خدمتی ایجاد کنند که ارزش افزوده‌ای برای مشتریان به وجود بیاورد. برخی از بنیان‌گذاران به دنبال یافتن کسب‌وکاری هستند که در درازمدت رشد کند و حتی به IPO شدن نیز برسد. به همین دلیل استارتاپ‌ها برای سرعت بخشیدن به حرکت خود، به جستجوی منابع مالی خارجی می‌پردازند.

دلایل زیادی برای نیاز یک شرکت به بودجه خارجی وجود دارد؛ این دلایل هر چه که باشد، کسب‌وکارها به زبان ارزشگذاری برای جذب سرمایه احتیاج دارند.

ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه چیست؟

ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه یا Pre-Money Valuation، ارزش حقوق صاحبان سهام یک استارتاپ را قبل از تامین مالی محاسبه می‌کند. به عبارت دیگر، ارزش گذاری پیش از پول، تخمینی از ارزش آن کسب‌وکار قبل از پذیرش سرمایه از سرمایه‌گذاران است. این ارزیابی مبنایی برای تعیین مالکیت یا ارزش سهم سهامداران فعلی و یا ارزش هر سهمی که باید به سرمایه‌گذاران جدید واگذار شود، فراهم می‌کند.

در اغلب اوقات، تا پیش از تامین مالی رسمی، جذب سرمایه از دوستان و اعضای خانواده شکل می‌گیرد. در چنین شرایطی، رفتار بنیان‌گذاران با این سرمایه‌گذاران رسمی نیست و به همین دلیل ارزش گذاری استارتاپ تغییرات چندانی ندارد.

ارزشگذاری استارتاپ‌ها در مراحل اولیه رشد و به‌خصوص هنگامی که هنوز به درآمدزایی نرسیده‌اند، بسیار دشوار است. این کسب‌وکارها معمولا گزارش‌های مالی و داده‌های کاملی برای ارزش گذاری در اختیار ندارند و ارزیابی آن‌ها با استفاده از روش‌های ارزش گذاری کیفی انجام می‌شود.

ارزشگذاری قبل از جذب سرمایه در هر دوره تامین مالی انجام می‌شود و به احتمال زیاد در طول زمان تغییراتی خواهد کرد. اغلب کسب‌وکارها قبل از هر دوره جذب سرمایه رسمی، اقدام به تهیه گزارش ارزش گذاری می‌کنند.

دیدگاه طرفداران ارزش گذاری پیش از پول

مزایای استفاده از ارزش گذاری قبل از پول به شرح زیر است:

  1. شفافیت در مذاکرات
  2. درک ارزش آتی یک استارتاپ
  3. اطمینان از ارزش‌گذارای منصفانه

به کمک ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه، چارچوبی برای شروع مذاکره با سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC)، به وجود می‌آید.

دیدگاه مخالفان ارزش گذاری پیش از پول

محدودیت‌های استفاده از ارزش گذاری قبل از پول عبارتند از:

  1. تحت‌تاثیر سوگیری‌های شخصی قرار گرفتن
  2. درک نادرست از پتانسیل آینده یک کسب‌وکار
  3. محدود کردن انعطاف‌پذیری کسب‌وکار رو به آينده

مجموع معایب ذکر شده ممکن است منجر به بروز اختلافاتی بین سرمایه‌گذاران و تیم استارتاپی یا بیش ارزش گذاری یا کم ارزش گذاری استارتاپ‌ها شود.

ارزش گذاری پس از جذب سرمایه چیست؟

ارزش گذاری پس از جذب سرمایه یا Post-Money Valuation، ارزش حقوق صاحبان سهام استارتاپ را پس از یک دوره تامین مالی محاسبه می‌کند. به عبارت دیگر، ارزش گذاری پس از پول یک شرکت بعد از اضافه شدن سرمایه جدید محاسبه می‌شود.

با اضافه شدن سرمایه جدید به ارزش گذاری پیش از پول، ارزش فعلی شرکت تعیین شده و قیمت هر سهم تغییر می‌کند.

طرفداران ارزش گذاری پس از جذب سرمایه

مزایای استفاده از ارزش گذاری بعد از جذب سرمایه عبارتنداز:

  1. نشان دادن ارزش فعلی و پتانسیل آینده شرکت
  2. تصمیم‌گیری راحت‌در در مورد آينده کسب‌وکار
  3. تعیین مالکیت فعلی سهامدارن

ارزش گذاری بعد از پول به بنیان‌گذاران این امکان را می‌دهد که با شرایط بهتری با سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه بیشتر مذاکره کنند.

مخالفان ارزش گذاری پس از جذب سرمایه

ارزش گذاری بعد از پول در صورتی که به‌ درستی و منصفانه انجام نشود، مشکلات زیادی برای کسب‌وکارها به وجود می‌آورد.

ارزش گذاری بعد از پول در صورتی پایین باشد، مشکلاتی نظیر دشواری در افزایش سرمایه و یا فروش سهام را برای کسب‌وکارها به وجود می‌آورد. در مقابل اگر ارزش گذاری بعد از پول بیشتر از حد باشد، مشکلاتی مانند ناراضیتی، کاهش حقوق و یا حتی اخراج را در پی خواهد داشت.

ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه در برابر ارزش گذاری پس از جذب سرمایه

تفاوت بین ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه و پس از جذب سرمایه یک شرکت، به زمان‌بندی آن بازمی‌گردد. ارزش پیش از پول یک استارتاپ به ارزش توافق شده قبل از دور بعدی جذب سرمایه گفته می‌شود در حالی که ارزش گذاری پس از پول استارتاپ بلافاصله پس از دریافت سرمایه است. به‌طورخلاصه

ارزش گذاری قبل از سرمایه، ارزش حقوق صاحبان سهام استارتاپ را قبل از یک دوره تامین مالی نشان می‌دهد.

ارزش گذاری بعد از سرمایه، ارزش حقوق صاحبان سهام استارتاپ را پس از دوره تامین مالی محاسبه می‌کند.

اهمیت ارزش گذاری قبل از پول و بعد از پول

ارزشگذاری پیش و پس از جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها از آن جهت اهمیت دارد که میزان سهامی که سرمایه‌گذاران پس از پایان دوره‌های مختلف جذب سرمایه در دسترس خواهند داشت را تعیین می‌کند. این پدیده می‌تواند پیامدهای حقوقی و مالی چشمگیری برای استارتاپ‌ها داشته باشد.

ارزش گذاری پیش از پول بهتر است یا ارزش گذاری پس از پول؟

بسیاری از کارشناسان ارزشگذاری توصیه می‌کنند که ابتدا از ارزش گذاری پیش‌پول برای کسب‌وکار خود استفاده کنید چرا که نوسانات ناشی از افزایش مبلغ سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

با این وجود، شرایط هر کسب‌وکار متفاوت است و لازم است ارزش گذاری هر استارتاپ با توجه به شرایط منحصر به فرد آن انجام شود.

برای ارزش گذاری استارتاپ (پیش از پول یا پس از پول) توسط کارشناسان ارزش گذاری کلیک کنید.

محاسبه ارزش پیش از پول و ارزش پس از پول استارتاپ‌ها

ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه یک استارتاپ دشوارتر از ارزش گذاری پس از جذب سرمایه همان استارتاپ است. چرا که ارزشگذاری قبل از سرمایه یک کار توافقی است و با استفاده از ترکیبی از فرمول‌ها و معیارها انجام می‌شود.

اختلاف نظرها در مورد ارزشگذاری شرکت‌های پیش از پول زیاد است و تا حد زیادی به عملکرد کسب‌وکار، داده‌های تاریخی و ارزش خروج آن بستگی دارد.

با وجود اینکه محاسبه ارزش قبل از پول یک شرکت تقریبا ذهنی انجام می‌شود، اما با این حال محاسبه آن از راه زیر نیز امکان‌پذیر است:

Pre-money valuation = Post-Money Valuation – Investment Amount

بر اساس این فرمول، ارزش گذاری قبل از پول یک کسب‌وکار از تفریق ارزشگذاری پس از پول و مبلغ سرمایه‌گذاری به دست می‌آید.

ارزش گذاری پس از جذب سرمایه چگونه محاسبه می‌شود؟

فرمول ارزش گذاری پس از جذب سرمایه

ارزش پس از سرمایه یک استارتاپ از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

Post-Money Valuation = Pre-Money Valuation + Financing Raised

در این فرمول، ارزش گذاری پس از سرمایه برابر است با = ارزش گذاری قبل از پول + سرمایه افزایش یافته

با این وجود، محاسبه ارزشگذاری بعد از سرمایه یک استارتاپ همیشه آسان نیست و ممکن است به استفاده از رویکردهای جایگرین احتیاج باشد.

در صورتی که ارزش گذاری قبل از پول کسب‌وکاری نامشخص است اما استارتاپ یک دوره سرمایه جذب کرده، ارزش گذاری پس از پول از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

Post-Money Valuation = Financing Raised÷ Equity Ownership (%)

در این فرمول، ارزش گذاری بعد از سرمایه از تقسیم سرمایه افزایش یافته بر درصد سهام تحت تملک به دست می‌آید.

کلام پایانی؛ ارزش گذاری پیش از سرمایه و بعد از سرمایه

ارزش گذاری پیش از جذب سرمایه و ارزش گذاری پس از جذب سرمایه، علاوه‌بر سرمایه‌گذاران برای استارتاپ‌ها نیز اهمیت دارد. ارزشگذاری کسب‌وکار پس از یک دوره تامین مالی، رسمیت بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند درصد مالکیت سهام را نیز بهتر مشخص کند.

ارزش پیش از پول یک استارتاپ به سادگی مبلغی است که سرمایه‌گذار و بنیان‌گذاران بر سر ارزش گذاری آن (قبل از جذب سرمایه)، توافق می‌کنند و نشان‌دهنده ارزش هر سهم است.

عبارت ارزش گذاری پیش از پول و ارزش گذاری پس از پول، در فرآیند سرمایه‌گذاری خطرپذیر و جذب سرمایه از VC بارها مطرح می‌شود. این روش ارزشگذای بیشترین تاثیر را در تعیین درصد سهام شرکتی و موجودی سهامداران فعلی دارد. به همین دلیل مهم است که طرفین معامله بدانند که این اصطلاحات برای چه استفاده می‌شود و چگونه هر کدام از یک عدد معین پشتیبانی می‌کنند؟

آگاهی از تفاوت‌های قبل از سرمایه و بعد از سرمایه یک استارتاپ به شما کمک می‌کند تا بدانید در هر دوره چه میزان کاهش یا افزایش را تجربه خواهید کرد.

منبع:

سایر مقالات نویسنده

جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نحوه نوشتن بیزینس پلن برای استارتاپ ها
طرح کسب و کار، بیزینس پلن (Business Plan) یا به اختصار BP، نقشه راهی است که استراتژی‌ها و ایده‌های شما را برای راه‌اندازی، مدیریت و تحقق اهداف استارتاپ‌تان منظم و مدون می‌کند. در نگاه اول، شاید نوشتن بیزینس پلن کاری نسبتاً ساده به نظر برسد، اما این سند...
انجام مطالعات امکان سنجی عملیاتی استارتاپ
امکان سنجی عملیاتی (Operational Feasibility) یکی از حیاتی‌ترین مراحل در فرایند تهیه طرح توجیهی کسب‌وکار یا مطالعات امکان سنجی (Feasibility Studies)، این بررسی، که با عنوان گزارش FS شناخته می‌شود، ضرورت دارد تا قبل از آغاز هر پروژه‌ای به دقت انجام پذیرد. امکان‌سنجی عملیاتی متمرکز بر بررسی توان...
انجام مطالعات امکان سنجی زمان بندی استارتاپ‌ها
چه زمانی یک پروژه اجرا خواهد شد؟ این سوال اساسی ترین موضوعی است که کارشناسان با انجام امکان‌سنجی زمان‌بندی، سعی در پاسخ به آن دارند. انجام مطالعات امکان‌سنجی زمان‌بندی (Schedule Feasibility) بخش حیاتی از آماده‌سازی گزارش طرح توجیهی کسب‌وکار (Feasibility Studies) یا به اختصار FS است که به...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.