کم ارزش گذاری ممکن است برای استارتاپ اتفاق بیفتد.

چرا کم ارزش گذاری استارتاپ برای هر دوطرف میز مذاکره خطرناک است؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانیم کم ارزش گذاری به چه معناست؟ به طور کلی زمانی که چیزی پایین‌تر از قیمت واقعی خود به فروش برسد، می‌گوییم آن چیز کم ارزش گذاری شده است. حال این اتفاق ممکن در مورد سهام یک شرکت یا اوراق قرضه یا هنگام فروش یک شرکت و یا حتی بازار بورس باشد. در دنیای امروز، استارتاپ‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و پدیده کم ارزش گذاری استارتاپ‌ها هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

بیش ارزش‌گذاری و کم ارزش گذاری دو روی یک سکه هستند و هر دو حیات استارتاپ‌ها را با خطر مواجه می‌کنند. هر استارتاپی یک ارزش ذاتی دارد و اگر پروسه ارزش گذاری به صورت منصفانه انجام نشود، ممکن است پدیده بیش یا کم ارزش گذاری اتفاق بیفتد. برای فهمیدن این موضوع که آیا استارتاپ کم‌تر از ارزش واقعی خود ارزشگذاری شده یا نه، باید بدانیم که ارزش‌گذاری درست و منصفانه چیست؟

چه زمانی با استارتاپ کم ارزش گذاری شده مواجه می‌شویم؟

 به فرآیندی که طی آن ارزش واقعی و ذاتی یک استارتاپ به درستی تخمین زده می‌شود، ارزش‌گذاری می‌گویند. ارزش‎گذاری استارتاپ‌ها با توجه به نیاز و شرایط منحصر به فرد آن کسب‌وکار، از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اطلاعاتی مانند سود و زیان‌های اولیه، میزان درآمد، دارایی‌های مشهود و نامشهود و پیش‌بینی درآمد سال‌های آتی، برای انجام ارزش‌گذاری لازم و ضروری است. حتی اگر استارتاپی فاقد این اطلاعات زمینه‌ای باشد، به عنوان کسب‌وکاری نوپا ارزش‌گذاری می‌شود اما تقریبا انجام ارزش‌گذاری برای استارتاپ‌ها نتایج مثبت دارد.

استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی از خدمات ارزش‌ گذاری استفاده می‌کنند. گاهی ممکن است سرمایه گذار خطرپذیری که قصد سرمایه‌گذاری رو استارتاپ را دارد، درخواست ارزش‌ گذاری را ثبت کرده باشد گاهی به دلایل دیگر این کار انجام شود.دلیل هر چه که باشد، اگر ارزش تخمین زده شده برای کسب‌وکار، با واقعیت تطابق نداشته باشد و کم‌تر از ارزش واقعی آن دارایی باشد، استارتاپ کم ارزش گذاری شده است.

آیا سهام کم ارزش خوب است؟

پاسخ این سوال بستگی به زاویه دید افراد درگیر در ماجرا دارد. اگر شما مالک یک کسب‌وکار هستید، کم ارزش گذاری سهام برای شما خبر بسیار بدی است زیرا در ازای دریافت سرمایه کم‌تر باید سهام بیش‌تری به فروش برسانید اما از دید یک سرمایه‌گذار، خریداری سهام کم ارزش، یکی از راه‌های موفقیت در کسب‌وکار است.

کم ارزش گذاری برای هیچ استارتاپی خوب نیست.

اما داستان استارتاپ‌ها کمی متفاوت‌تر است. سهام کم ارزش گذاری شده نه برای بنیان‌گذاران مفید است نه برای سرمایه‌گذاران. این درست است که اگر کم ارزش گذاری اتفاق بیفتد، سرمایه‌گذار می‌تواند در ازای نقدینگی کمتر سهام بیشتر به دست بیاورد اما از آن جایی که ارتباط سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر یک ارتباط دو طرفه است و آن‌ها به صورت مستقیم روی عملکرد یکدیگر تاثیر می‌گذارند، پس این ارزش کم به نفع هیچ‌کس نیست.

استارتاپ در چه صورتی کم ارزش گذاری می‌شود؟

پارامترهای زیادی در رابطه با کم ارزش گذاری یک استارتاپ وجود دارد. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی می‌توانند کم ارزش گذاری شوند. برای مثال اگر؛

  • بازده اوراق قرضه Bond yield اگر کم‌تر از ۱ باشد.
  • نسبت سود به فروش Profit-to-sales ratio (P/S) کمتر از میانگین بازار باشد.
  • نسبت قیمت به ارزش دفتری Price-to-book ratio (P/B) اگر کم‌تر از ۱ باشد.
  • نسبت قیمت به درآمد Price-to-earnings ratio (P/E) کم‌تر از میانگین بازار باشد.
  • نسبت بازده حقوق صاحبان سهام Return on equity ratio (ROE) اگر بالاتر از میانگین باشد.

دور از تصور نیست که در محیط آشفته امروزی و در اثر ارزش‌گذاری نامناسب، استارتاپ ارزشی پایین‌تر از ارزش واقعی خود به دست بیاورد.

چه دلایلی در رابطه با کم ارزش گذاری استارتاپ‌ها وجود دارد؟

ارزش گذاری نامناسب و دور از ذهن از استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی می‌توانند کم ارزش گذاری شوند. دلایلی از قبیل؛

  • عدم وجود تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار
  • عدم وجود اطلاعات کافی از دلایل ارزش‌گذاری
  • دیدگاه و نحوه معامله سنتی برخی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر

دریافت ارزش‌گذاری نامناسب برای استارتاپ‌ها دور از ذهن نیست. مانند هر بازار دیگری، زمانی که تعادل‌ها رعایت نشود، کسب‌وکارها به راحتی از مسیر اصلی و منصفانه خود فاصله می‌گیرند و دچار بیش یا کم ارزش گذاری می‌شوند.

برای جلوگیری از کم ارزش گذاری استارتاپ‌ها به مشاور نیاز دارید.

معایب کم ارزش گذاری استارتاپ ها کدام است؟

ممکن است هدف سرمایه گذاران از کم ارزش گذاری، کسب سهام بیشتر در ازای تزریق سرمایه کمتر باشد اما در نهایت استارتاپ کم ارزش گذاری شده، برای هیچ‌کس سودمند نیست و کم بودن سرمایه باعث می‌شود کسب‌وکار بودجه کافی برای رشد و توسعه خود نداشته باشد. استارتاپی که نتواند به رشد برسد، با یک استارتاپ شکست‌خورده تفاوت چندانی ندارد.

به طور خلاصه مشکلات کم ارزش گذاری استارتاپ‌ها عبارتند از:

  • عدم توانایی رشد
  • کاهش انگیزه فاندر و بنیان‌گذاران
  • ناتوانی در جذب سرمایه دوره‌های بعدی
  • عدم توانایی تیم استارتاپی در تحقق اهداف از پیش تعیین شده

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه کم ارزش گذاری باعث کاهش انگیزه بنیان گذاران می‌شود. در واقع هنگامی که سهام استارتاپ با ارزش واقعی و منصفانه خود معامله نشود، بنیان‌گذاران برای جذب سرمایه مجبور به رقیق کردن سهام خود و اختصاص سهام بیشتری می‌شوند. جذب سرمایه هم برای بیشتر استارتاپ‌ها قرار نیست یک بار اتفاق بیفتد. به مرور و با جذب سرمایه‌های بعدی، سهام ناچیزی برای استارتاپ باقی می‌ماند و بنیان‌گذاران دیگر انگیزه کافی برای پیشبرد اهداف کسب‌وکار خود ندارند. و این درنهایت به ضرر خود سرمایه‌گذاران نیز تمام می‌شود زیرا نفع آن‌ها در ارزشمند ماندن سهام استارتاپ است.

ارزش گذاری استارتاپ‌ها در عین اینکه فایده‌های زیادی دارد، ممکن است آسیب‌زننده و چالش‌برانگیز هم بشود. ارزش‌گذاری اصولی و منصفانه باید توسط کارشناسی حرفه‌ای و با سابقه در زمینه ارزش‌گذاری انجام شود. کارشناسانان رتیبا به پشتوانه سال‌ها تجربه‌ای که در این زمینه داشتند، آماده ارائه خدمات ارزش‌گذاری برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا هستند. برای جلوگیری از کم ارزش گذاری استارتاپ‌ها و قدم گذاشتن در مسیر رشد و توسعه، ارزش گذاری استارتاپ خود را به افراد متخصص بسپارید.

منبع:

https://www.investopedia.com/terms/u/undervalued.asp

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...
نحوه نوشتن طرح توجیهی کسب و کار
آماده‌سازی و نوشتن طرح توجیهی کسب و کار که به آن Feasibility Studies یا به اختصار FS نیز گفته می‌شود، راهکاری مطمئن است که برای اطمینان از میزان موفقیت یک پروژه می‌توان از آن استفاده کرد. مطالعات امکان سنجی گزارشی است که به‌منظور ارزیابی معقول بودن یا نبودن...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...
آشنایی با ایده پول ساز استارتاپی
استارتاپ‌های موفق با ایده‌ای منحصربه‌فرد، کارآفرینان مشتاق و بازار در دسترس شروع می‌شوند. شناسایی ایده نوآورانه برای کسب‌وکار، اولین قدم راه‌اندازی شرکتی با آینده‌ای روشن است، اما مشکلی وجود دارد! از کجا باید بدانید که کدام ایده به اندازه کافی خوب است؟ ارائه ایده های درخشان استارتاپی ممکن...

مقالات مشابه

آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...
اهمیت طرح کسب و کار
هنگامی که به نوشتن بیزینس پلن برای استارتاپ خود فکر می‌کنید، چه چیزی از ذهن‌تان می‌گذرد؟ آیا از اهمیت طرح کسب و کار برای برنامه‌ریزی و پیشبرد کسب‌وکار خود اطلاع دارید؟ در بیشتر اوقات، آماده‌سازی بیزینس پلن (Business Plan)، هیجان‌انگیزترین بخش راه‌اندازی یک کسب‌وکار نیست و کارآفرینانی که...

دیدگاه‌ها

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علی. آ
    06/28/1401 14:31

    چجوری میتونیم بفهمیم استارتاپ مون کم ارزش گذاری شده؟

    پاسخ
    • فاطمه عزیزی
      07/16/1401 09:25

      کافیست نتایج به دست امده ارزش گذاریتون رو با توجه به وضعیت اکوسیستم اعتبار سنجی کنید.

  • حمیدرضایی
    06/28/1401 15:10

    ارزش گذاری اصولی معضل امروزی کسب و کارهاست.

    پاسخ
    • فاطمه عزیزی
      07/06/1401 14:10

      بله، دقیقا همین طور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.