روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار یکی از روش‌ه

روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار | Fair Market Value Method

یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش منصفانه این است که با توجه به حوزه فعالیت کسب‌وکار، اندازه بازار و توافق‌های واقعی صورت گرفته بین استارتاپ‌های مشابه و سرمایه‌گذاران خطرپذیر حدودی از ارزش استارتاپ تحت بررسی را به‌دست بیاورد. بازه عددی به‌دست آمده توسط این روش در مراحل مختلف جذب سرمایه کاربرد دارد. هرچند روش ارزشیابی با ارزش منصفانه تنها در صورتی کارایی دارد که زیست‌بوم استارتاپی به اندازه‌ کافی به بلوغ رسیده و حجم داده‌های افشا شده به اندازه کافی باشد تا دسترسی به توافق‌های افزایش سرمایه میان استارتاپ و سرمایه‌گذار امکان‌پذیر باشد. ما در گفتاری دیگر تمام روش‌‌های ارزش گذاری استارتاپ‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. اگر علاقمند به مطالعه‌ای بیشتر روش‌های ارزش گذاری استارتاپ ها هستنید، اینجا کیلیک کنید.

تعریف روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار با مثال

ارزش گذاری استارتاپ به روش منصفانه بازار را می‌توان با ذکر یک مثال ساده‌ تعریف کرد. فرض کنید قصد خرید خانه در یکی از مناطق شهر تهران را دارید؛ برای آگاهی از مزنه بازار چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ احتمالا اولین اقدام این است که سراغ آگهی‌های آنلاین و آفلاین رفته و نگاهی به قیمت خانه‌های آن منطقه بیاندازید. قدم بعدی به دست آوردن بازه قیمتی از راه پرس‌وجو از دوستان و آشنایان به‌خصوص اهالی ساکن در آن منطقه هست. قیمت واقعی‌تر اما از راه مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک و مقایسه آخرین معامله‌های واقعی ملک در آن منطقه به‌دست خواهد آمد.
روش ارزش منصفانه بازار هم مشابه همین مثال عمل می‌کند؛ اگر خریدار ملهک را سرمایه‌گذار فرض کنیم و خانه را استارتاپ درنظر بگیریم، فرآیند ارزش‌گذاری استارتاپ‌‌ها شبیه خرید خانه می‌شود. در چنین شرایطی همان‌گونه که خریدار ملک سراغ محاسبات متره‌ی ساختمان نرفته و ریز ارزش مصالح به‌کار رفته در ساخت ساختمان را محاسبه نمی‌کند، سرمایه‌گذار نیز به همین روش عمل می‌کند. سرمایه‌گذار ضمن اجتناب از این کار برای به‌دست آوردن ارزش حدودی استارتاپ حوزه ایکس در راند ایگرگ، یک قیمت حدودی و اگر قرار باشد جنبه انصاف را نیز رعایت کند، به احتمال زیاد یک بازه قمیتی برای کسب‌وکار درنظر می‌گیرد. برای مثال سرمایه‌گذار از نتایج حاصل از روش مبتنی بر ارزش بازار به این نتیجه خواهد رسید که استارتاپ‌های حوزه فناوری‌های مالی (فین‌تک) در‌صورت فعالیت و بازار هدفشان در ایران باشد، در راند اول جذب سرمایه به طور متوسط بین یک تا دو میلیارد تومان ارزش‌گذاری و معامله می‌شوند.

ارزش گذاری با روش ارزش منصفانه بازار درصورت عدم دسترسی به اطلاعات

درصورتی که اطلاعات کافی دردسترس نباشد، دو راهکار پیشنهاد می‌شود:
راه اول این است که از اطلاعات افشاشده استارتاپ‌های مشابه استفاده شود. برای مثال اگر استارتاپ تحت بررسی یک مارکت پلیس فروش محصولات مجازی است و نمونه مشابهی که اطلاعات افزایش سرمایه آن افشا شده باشد، وجود ندارد، می‌توان از اطلاعات افشا شده یک مارکت پلیس فروش محصولات فیزیکی استفاده کرد. البته در این روش ارزش‌گذاری دقیق انجام نشده و صرفا یک تعیین ارزش اولیه صورت گرفته است.
روش مبتنی بر ارزش بازار روش مورد علاقه سرمایه‌گذاران خطرپذیر است زیرا تجربه نشان داده که تعداد طرح‌های کاملا نوآورانه در زمینه کسب‌وکارهای استارتاپی بسیار اندک است و مدل کسب‌وکاری که هیچ نمونه مشابهی برای مقایسه وجود نداشته و کاملا منحصر‌به‌فرد باشند، اندک است. در حالت عادی بسیاری از مدل‌های کسب‌وکارها نزدیک به یکدیگر و با تشابه زیاد هستند. به‌همین دلیل است که سرمایه‌گذاران خطرپذیری که در جلسات ارائه استارتاپ‌ها حضور دارند، همواره رنج ارزش استارتاپ‌های مشابه را در ذهن دارند و هنگامی که طرحی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که تعیین ارزش آن بسیار بالاتر از سقف آن بازه است، بدون درخواست ارائه اطلاعات مالی تکمیلی و تنها با کمک نتایج روش ارزش‌ گذاری ارزش منصفانه بازار طرح را رد می‌کنند.
راه دوم در ارزش گذاری استارتاپ‌ها به روش منصفانه بازار استفاده معکوس از این روش است. به‌این‌ صورت که گاهی ما از عرف ارزش استارتاپ‌های تحت بررسی اطلاعاتی نداریم اما می‌دانیم که به‌عنوان مثال در زیست‌بوم استارتاپی ایران در مرحله بذر مایه حدود 15 درصد سهام به سرمایه‌گذاران خطرپذیر واگذار می‌شود. در‌این‌صورت اگر استارتاپی تقاضای 200 میلیون تومان سرمایه در مرحله بذر مایه دارد، می‌توان چنین برداشت کرد که 200 میلیون تومان به ازای 15 درصد از سهام شرکت به معنای ارزشی در حدود 1333 میلیون تومان است.
در روش ارزش منصفانه بازار (FMV) ارزیابی با توجه به ارزش دقیق استارتاپ یا دارایی‌ها صورت می‌گیرد. ارزش گذاری استارتاپ به روش ارزش منصفانه بازار در دو حالت اتفاق می‌افتد یا شما به‌عنوان بنیان‌گذار استارتاپ تمایل به ارزشیابی با روش منصفانه بازار دارید و یا سرمایه‌گذار خطرپذیر شما درخواست ارزش گذاری به این روش را دارد. انتخاب روش ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها با توجه به نیاز آن‌ها و شرایط منحصربه‌فرد هر کسب‌وکاری صورت می‌گیرد. شاید اطلاعات کافی فاش شده‌ای برای کسب‌وکار شما در اکوسیستم استارتاپی وجود نداشته باشد و شاید این روش برای شرایط شما کارایی نداشته باشد. در هر صورت اگر تمایل به روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار دارید، با ثبت درخواست ارزش گذاری خود در رتیبا منتظر تماس کارشناسان ما به‌ منظور تعیین اولین جلسه مشاوره رایگان باشید.

سایر مقالات نویسنده

روش ارزش گذاری سرمایه گذاری خطرپذیر به بررسی ارزش استارتاپ قبل از تامین مالی می‌پردازد.
یکی از راه‌های تعیین ارزش استارتاپ‌ها، روش ارزش گذاری سرمایه گذاری خطر پذیر یا Venture Capital Method است که اولین بار توسط بیل سالمن در سال ۱۹۸۷ استفاده شد. فرمول اولیه روش ارزش گذاری VC استفاده شده توسط سالمن اندکی تفاوتی با نسخه امروزی آن دارد اما هنوز...
روش ارزش گذاری کارت امتیازدهی یکی از روش‌های کیفی و قبل از تزریق سرمایه استارتاپ‌ها است.
به زبان ساده، روش ارزش گذاری کارت امتیازدهی که به‌عنوان روش بیل پین Bill Payne نیز شناخته می‌شود، روشی است که برای کسب‌وکارهایی که قابلیت رشد دارند اما هنوز به درآمد نرسیده‌اند، استفاده می‌شود. روش کارت امتیازدهی از روش‌های کیفی ارزش گذاری است که بدون توجه به درآمد...
روش ارزش گذاری ضرایب یکی از روش‌های ارزش گذاری استارتاپ‌ها است.
فرض اصلی در روش ارزش گذاری ضرایب بر قابل مقایسه بودن شرکت‌های مشابه استوار است. به این معنی که استارتاپ‌های مشابه با قیمت‌هایی تقریبا یکسان به‌فروش می‌رسند. روش ضرایب یکی از روش‌های نسبی ارزش گذاری است که برای تعیین ارزش یک شرکت بر پارامترهای مالی استاندارد شده تکیه...
روش ارزش گذاری نمونه کاوی تحلیلی یکی از روش های نسبی ارزش گذاری است
روش ارزش گذاری نمونه کاوی تحلیلی یا آنالیتیکال بنچ‌مارکتینگ Analytical Benchmarking، یکی از روش‌های نسبی ارزش گذاری است که به نوعی می‌توان آن را شبیه به روش ارزش منصفانه بازار و یا حتی روش مقایسه‌ای دانست. تعیین ارزش در ارزش گذاری استارتاپ به کمک روش نمونه کاوی تحلیلی،...

مقالات مشابه

KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.
آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی...
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران
آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند،...
شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ابزاری برای سنجش سودآوری
محاسبه شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مورد توقف یا گسترش تولید یک کالا یا خدمات تصمیم‌گیری کنند. حاشیه سود یا Profit Margins معیاری برای سنجش وضعیت سودآوری کسب‌وکارها است که به‌صورت درصد بیان می‌شود. شاخص‌های مالی در کسب‌‌وکارها اهمیت فراوانی دارند...

دیدگاه‌ها

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مجید سهرابی
    07/24/1401 16:10

    جناب آقای گودرزی بسیار ممنونم از مطالب ارزشمندتون در زمینه ارزش گذاری استارتاپ‌ها، بنده وبینارهای ارزش گذاری شما را هم چند بار شرکت کرده‌ام و بسیار استفاده کردم.
    در رابطه با ارزش گذاری به روش منصفانه بازار، آیا در اکوسیستم ایران که بلوغ چندانی ندارد هم میتوان از روش ارزش منصفانه بازار استفاده کرد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.