فرآیند استخدام نیرو در استارتاپ ها

استخدام نیرو در استارتاپ؛ چگونه مطمئن شویم که افراد مناسب استخدام شده‌اند؟

استخدام نیرو در استارتاپ ها یک بازی پرریسک است زیرا اضافه شدن هر عضو تازه می‌تواند ساختار تیم را به‌ویژه در کسب‌وکارهای کوچک تحت‌تاثیر قرار دهد. هنگام جذب نیرو در استارتاپ‌ها مهم این است که افراد مناسب انتخاب شوند تا با استفاده از دانش و مهارت‌های خود به پیشبرد اهداف کمک کنند. استخدام افراد مناسب یکی از اولین مراحل شکل‌گیری و راه‌اندازی کسب‌وکارها است که در صورت موفقیت دسترسی به اهداف آسان‌تر خواهد شد. اشتباهات استخدامی یا استخدام افراد نامناسب نیز می‌تواند کل روند کسب‌وکار را دچار اختلال کند. برخی از بنیان‌گذاران استارتاپی با نیت خوش‌بینانه به‌راحتی استخدام و به‌سختی اخراج می‌کنند یا هزینه‌هایی گزاف برای جذب نیرو پرداخت می‌کنند اما به‌زودی متوجه می‌شوند که افراد جذب شده برای آن‌ها مناسب نیستند. استخدام افراد نابجا مانند پیوند عضو ناموفق، پس زده می‌شود. در گذشته در مورد اصول تیم‌سازی و چالش‌های موجود در مسیر آن صحبت شد؛  در این مقاله آنچه منجر به استخدام نیروی خوب برای استارتاپ‌ها می‌شود، پوشش داده شده است.

فرآیند استخدام نیرو در استارتاپ

استخدام نیرو در استارتاپ یک فرآیند گام‌به‌گام به‌منظور یافتن و جذب کارمندان مناسب است. موفقیت این فرآیند، به استخدام نیروی درجه یک با استعدادهای ویژه منجر می‌شود.

مراحل زیر برای استخدام افراد واجدالشرایط در استارتاپ‌ها طی می‌شود:

  1. نوشن شرح شغلی مناسب
  2. تبلیغ برای موقعیت‌های آزاد شغلی
  3. بررسی و تجزیه تحلیل رزومه‌های ارسالی
  4. مصاحبه تلفنی برای غربال‌گری اولیه  و انجام مصاحبه‌های دور آخر
  5. بررسی صحت ادعاهای مطرح شده و تصمیم‌گیری در مورد استخدام فرد موردنظر

لازم است در تمامی مراحل، شرح شغل و وظایف و مسئولیت‌های درخواستی شفاف و مشخص باشد. در پروسه استخدام نیروهای موردنظر لازم است که تجزیه و تحلیل تمام جنبه‌های موجود به درستی انجام شود. زیرا شناسایی اهداف و برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن‌ها کارفرمایان را با چالش کمتری مواجه می‌کند.

در اهمیت جذب نیرو در استارتاپ‌ها گفته می‌شود: “A company is only as good as its team

به معنی آنکه یک استارتاپ فقط به اندازه تیمش خوب است.

بهبود فرآیند استخدام نیرو در استارتاپ ها

استخدام نیرو در استارتاپ، با جستجوی کاندیدهای بالقو و، بررسی رزومه آن‌ها آغاز و با انجام مصاحبه‌های آنلاین یا حضوری و طی کردن مراحل پذیرش آن‌ها وارد فاز اجرایی می‌شود. با وجود اینکه هیچ فرمول جادویی برای انتخاب و استخدام افراد مناسب وجود ندارد، تنها ذکر موضوعاتی کلیاتی می‌تواند استارتاپ‌ها را در این مسیر راهنمایی کند.

  1. مشخص کردن هدف خود از استخدام فرد مورد نظر
  2. همسانی آرمان نامزد موردنظر با اهداف کسب‌وکار
  3. در نظر گرفتن حالت‌های بالقوه برای استخدام کارمندان
  4. برنامه‌ریزی در مورد بودجه استخدام اعضای جدید
  5. استخدام افراد با ویژگی‌های مختلف

با برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی مناسب فرآیند جذب نیرو در استارتاپ‌ها به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. در غیر این صورت ممکن است فرآیند استخدام زمان‌بر یا پرهزینه شود. برای استخدام مناسب لازم است تلاش زیادی انجام شود تا افراد علاقه‌مند با مهارت کافی پیدا شوند. به همین دلیل بهتر است کارفرمایان و بنیان‌گذاران استارتاپی پوزیشن‌های شغلی موجود را جذاب و هیجان‌انگیز تعریف کنند تا بهترین‌ها استخدام شوند.

1. مشخص کردن اهداف از استخدام فرد مورد نظر

اولین برخورد متقاضی با تیم استارتاپی، با مطالعه شرح وظیفه و مسئولیت شغلی جایگاه مورد نظر آغاز می‌شود. به همین دلیل مشخص کردن اهداف استخدامی کارمند موردنظر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برای این منظور لازم است از یک سیستم دقیق پیروی شود.

شرح دقیق جایگاه شغلی به همراه مدارک مورد نیاز به همراه حقوق و مزایا در کنار نمایی کلی از فرهنگ سازمانی کسب‌وکار، ساعات کاری، انعطاف‌پذیری و اهداف و دستاوردها می‌تواند به بهتر شدن استخدام در استارتاپ‌ها کمک کند.

2. همسانی آرمان نامزد مورد نظر با اهداف کسب‌وکار

 همسویی آرمان‌های نامزد مورد نظر با اهداف کسب‌وکار احتمال موفقیت را برای تیم افزایش می‌دهد. تهیه فهرستی از معیارهای مورد نظر می‌تواند در سنجش این تطابق کمک کند.

فکر کردن به ۲ سال آینده، ۲ سال و یا ۵ سال آینده محک خوبی برای همسویی اعضای تیم با کسب‌وکار است.

3. در نظر گرفتن حالت‌های بالقوه برای استخدام کارمندان

هنگامی که تصمیم برای استخدام نیروی درجه یکی در استارتاپ‌ها مطرح می‌شود، هیچ‌چیز به اندازه انتخاب پلتفرم مناسب برای استخدام کاربردی نیست. ابزارها و شبکه‌های اجتماعی به افراد در انتخاب فرد موردنظر کمک می‌کنند. شبکه‌هایی مانند لینکدین با کاربران زیاد امکان پیدا کردن و جذب نیروی مناسب را فراهم می‌کند. استفاده از آزمون آنلاین برای سنجش مهارت افراد و تجزیه و تحلیل پرسشنامه تکمیل شده نیز یک راه خوب برای استخدام بهتر است.

4. برنامه‌ریزی برای بودجه استخدامی افراد

برای ایجاد پوزیشن شغلی و آگهی دادن به‌منظور استخدام فرد موردنظر به تخمین و برآورد بودجه مورد نیاز احتیاج است. در این راه می‌توان از کمک مشاوران و برخی از ابزارهای تخمین بودجه کمک گرفت. گاهی اوقات کسب‌وکارها نمی‌توانند حقوق رقابتی پرداخت کنند که در این شرایط مبحث جذاب‌تر کردن پیشنهاد شغلی با استفاده از سایر امکانات موجود مطرح می‌شود.

5. استخدام افراد با ویژگی‌های مختلف

تیم استارتاپی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و قابلیت‌ها احتیاج دارد که توجه به آن هنگام استخدام نیرو در یک استارتاپ اهمیت دارد. افراد تازه جذب شده به‌همراه دیدگاه‌هایی تازه به کسب‌وکار اضافه می‌شوند و می‌توانند جنبه‌های تازه‌ای هنگام تصمیم‌گیری به تیم اضافه کنند.

استخدام افراد سرسخت و ماهر، افراد چند استعدادی و آن‌هایی که ذهنیت رشد دارند می‌تواند به انتخاب فرد بهتری در استارتاپ‌ها منجر شود.

اقداماتی برای جلوگیری از استخدام نیروی نامناسب در استارتاپ‌ها

از آن ‌جایی ‌که استخدام نابجا ممکن است شکست‌ استارتاپ‌ها را در پی داشته باشد، لازم است تا جای ممکن اقداماتی در جهت بهبود اوضاع جذب نیرو انجام شود.

پاسخ دادن به سه پرسش زیر می‌تواند از بروز هر گونه اشتباه در فرآیند جذب و استخدام‌های استارتاپی جلوگیری کند:

  1. فرد مورد نظر فرهنگ استارتاپی را تقویت کرده و به آن چیزی اضافه می‌کند؟
  2. افراد موردنظر واقعا این کار را دوست خواهند داشت؟
  3. آیا آن‌ها می‌توانند موفق شوند؟

هر چند که این سوالات در ظاهر آسان به‌نظر می‌رسند اما نقشی حیاتی در استخدام نیروی خوب برای استارتاپ‌ها به همراه دارند.

تقویت فرهنگ استارتاپی توسط افراد استخدام شده

استخدام افراد با بهره هوشی بالا همیشه جذاب و رضایت‌بخش است اما توجه به IQ تنها گزینه موجود برای سنجش افراد درجه یک نیست. توجه به کیفیت فرهنگی (CQ) و هوش هیجانی (EQ) نیز به همان نسبت اهمیت دارد.

سنجش کیفیت فرهنگی (CQ) در جذب نیروی استارتاپی

در انتخاب کاندید مورد نظر برای پیوستن به تیم استارتاپی لازم است به یک سوال اساسی پاسخ داده شود.

آیا این فرد به‌طور طبیعی با فرهنگ سازمانی و یا سبک کاری کسب‌وکار شما همسو است؟

توجه به احساسات افراد، آرزوها و باورهای آن‌ها قبل از استخدام از انتخاب فرد نامناسب و تفرقه انداختن در تیم جلوگیری می‌کند.

سنجش هوش هیجانی (EQ) هنگام استخدام کاندید مورد نظر

توجه به (EQ) در کنار (CQ) و (IQ) یک معیار مهم در فرآیند جذب نیرو در استارتاپ‌ها به‌شمار می‌رود که موفقیت تیم استارتاپی را نیز به‌همراه دارد.

استارتاپ‌ها منابع محدودی دارند و به همین دلیل استخدام افرادی که قدرت تصمیم‌گیری و اقدام سریع دارند برای آن‌ها اولویت دارد.

نمونه سوالاتی که برای سنجش هوش هیجانی از کاندید استخدام پرسیده می‌شود، عبارتند از:

  1. مردم در مورد شما چه فکری می‌کنند؟
  2. به چه روابط کاری بیشتر افتخار می‌کنید؟
  3. دوست دارید چه محیطی برای کار کردن به وجود بیاورید؟

توجه به EQ در بسیاری مواقع مهم‌تر از در نظر گرفتن IQ هنگام استخدام نیرو در استارتاپ‌ها است.

آیا کاندید موردنظر واقعا کار کردن در استارتاپ را دوست دارد؟

همخوانی علایق و آرزوهای فرد استخدام شده با چشم‌انداز و ماموریت استارتاپ یکی از عوامل به موفقیت رساندن کسب‌وکار است.

اگر افرادی این احساس را داشته باشند که انجام وظیفه‌شان در تیم راهی برای رسیدن به اهداف و و آرزوهای خودشان است، به احتمال زیاد احساس تعلق بیشتری به تیم پیدا می‌کنند. چرا که در این شرایط افراد از انرژی خودشان برای ادامه دادن استفاده می‌کنند و نیاز به منبع انرژی خارجی ندارند.

رهبران بزرگ استارتاپی، به اعضای تیم کمک می‌کنند که تصویر بزرگ‌تر را ببینند و متوجه شوند که ایفای نقش آن‌ها می‌تواند تفاوتی واقعی ایجاد کند.

از آن ‌جایی ‌که افراد به‌صورت طبیعی تمایل دارند تا کاری را که دوست دارند انجام دهند، لازم که احساسات آن‌ها هر چه زودتر کشف و بررسی شود تا مناسب‌ترین جایگاه را در تیم استارتاپی پر کنند.

افرادی که به کاری که انجام می‌دهند علاقه‌مند هستند، به آن افتخار کرده و پیشرفت می‌کنند.

آیا افراد استخدام شده می‌توانند موفق شوند؟

پاسخ به این سوال در عین سادگی، پیچیده است و ارتباط مستقیم با استخدام‌های احتمالی دارد. برای سنجش موفقیت افراد تازه جذب، شده لازم است که به تجربه، دانش و مهارت (EKS)آن‌ها  توجه شود.

کلیدی‌ترین سوالی که در این مرحله پرسیده می‌شود این است که؛ «چقدر در مورد این جایگاه شغلی فکر کرده‌اند و در ذهنشان چگونه با آن رفتار می‌کنند؟»

جمع‌بندی استخدام نیرو در استارتاپ ها

استخدام نیرو در استارتاپ در صورتی که به روشی اصولی انجام شود می‌تواند در جذب و حفظ کارمندان و نیروهای کلیدی موثر باشد. استخدام نیروی خوب در استارتاپ‌ها محدود به بررسی رزومه و انجام مصاحبه استخدامی نیست. بلکه یکی از مهم‌ترین وظایف رهبر و لیدرهای تیم، سنجش هوش هیجانی، خلق‌وخو و انگیزه‌های متقاضیان است. جذب نیرو در استارتاپ‌ها به‌ویژه هنگامی که کسب‌وکار برای رشد بیشتر آماده است شرایط حساس‌تری دارد و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل اینکه از استخدام نیروی خوب ناامید می‌شوند و امکان تیم‌سازی مناسب را از دست می‌دهند، شکست می‌خورند. استخدام در استارتاپ‌ها یکی از سخت‌ترین کارهایی است که بنیان‌گذاران مجبور به انجام آن هستند و در هر صورت نیاز به انجام آن وجود دارد. مشورت گرفتن از مشاوران و افرادی که در گذشته مسیرهای استخدامی را طی کرده و از مشکلات و چالش‌های پیش‌رو باخبر هستند می‌تواند به کارآفرینان کم‌تجربه کمک کند.

منبع:

  • https://gohire.io/blog/how-to-hire-right-people
  • https://underscore.vc/startupsecrets/startup-hiring/

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها
آیا تا به حال از تست کلیفتون گالوپ (Clifton Strengths) استفاده کرده‌اید؟ استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها، بسیار متداول است. می‌دانیم که در تشکیل تیم استارتاپی، توجه به شخصیت افراد نیز در کنار تخصص‌ آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، شناسایی روحیات افرادی که قرار است...
ویژگی های مدیرعامل استارتاپ (CEO)
CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیت‌آمیز استارتاپ‌ها در فضای ابهام و عدم‌قطعیت دارد. در مواجه با چالش‌های پیش‌رو، نقش یک CEO استارتاپ می‌تواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آن‌ها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود...
آشنایی با شکل‌گیری فرهنگ استارتاپی در کسب‌وکارها
فرهنگ سازمانی یکی از مواردی است که کمک می‌کند استارتاپ‌ها به بیراهه نروند و بتوانند محیط مناسبی برای دستیابی به بهترین عملکرد فراهم کنند. می‌دانیم که تعداد بالایی از کسب‌وکارها (در حدود ۹۰ درصد) پس از تاسیس در همان مراحل ابتدایی شکست می‌خوردند. زیرا آن‌ها مدل کسب‌وکار بادوامی...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.