در دنیایی که بسیاری از کسبوکارهای کوچک در سال اول خود شکست میخورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راهاندازی کسبوکاری موفق است.
بیزینس پلن یا بهعبارت دیگر طرح کسبوکار که بهصورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده میشود، ابزاری بسیار ضروری برای همه کارآفرینان، صاحبان کسبوکارها، سرمایهگذاران و حتی خریدارن است. اما بیزنس پلن دقیقاً چیست؟ و چه اطلاعاتی را شامل میشود؟
بیزینس پلن بخش بسیار حیاتی از ایجاد کسبوکارهای جدید است و شامل جزئیات زیادی در مورد اهداف، محصولات، خدمات و امور مالی است که در واقع بهعنوان نقشه راه برای چند سال اول فعالیت هر استارتاپ عمل میکند. در اینجا راهنمای جامعی در مورد اهمیت و نقش BP در رشد و بقای کسبوکارها وجود دارد.
بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن یا طرح کسب و کار، سندی مکتوب و استراتژیک است که جزئیات فعالیتهای تجاری یک شرکت و رویکردهای برنامهریزی برای دستیابی به اهداف را شرح میدهد. این سند برای استارتاپهای نوپا و همچنین شرکتهای با تجربه ارزشمند است.
طرح کسب و کار یک ابزار بسیار مهم و بینظیر برای راهاندازی هر کسبوکاری محسوب میشود. این سند بهعنوان یک ابزار برای تامین مالی، مستندسازی مدل کسبوکار، ترسیم پیشبینیهای مالی و تبدیل ایده به واقعیت عمل میکند.
دلایل نوشتن بیزینس پلن چیست؟
تدوین بیزینس پلن دارای دلایل قانعکنندهای است که در زیر به مهمترین آنها اشاره میکنیم:
- برنامهریزی استراتژیک
- استخدام اعضای تیم
- پژوهش و تحقیقات بازار
- ارزیابی و شفافسازی ایدهها
- شراکت و همکاری با کسبوکارهای دیگر
آمادهسازی BP تا قبل از راهاندازی کسبوکار، منجر به شناسایی نقاط ضعف و پیشگیری از اشتباهات پر هزینه میشود.
تصور کنید که محصولی ساختهاید و آماده هستید تا قدم بعدی را بردارید، اما برنامه شما چیست؟ ابتدا، شما نیاز به یک استراتژی دارید. آیا میدانید هزینه آن چقدر خواهد بود یا دقیقاً این بودجه باید از کجا تأمین شود؟ در مورد استراتژیهای بازاریابی برای جذب مشتری برنامهای دارید؟ اینها مواردی هستند که با نگارش بیزینس پلن، به وضوح مشخص میشوند.
آشنایی با اهدف آمادهسازی بیزینس پلن
هدف اصلی از نگارش طرح کسب و کار به سه جنبه اصلی زیر تقسیم میشود:
- مستندسازی استراتژی و اهداف یک شرکت
- اعطای مشروعیت به ایده تجاری
- تضمین تامین مالی از سرمایهگذاران
۱. مستندسازی استراتژی و اهداف شرکت
بیزنس پلن، یک فضای وسیع برای تشریح اهداف کسبوکار و راهکارهای دستیابی به آنها فراهم میکند. در یک طرح کسبوکار معتبر، اطلاعات جامعی از جمله استراتژیهای بازاریابی، فروش و درآمدزایی آورده میشود. در این سند، جزئیات کاملی از نحوه عملیات کسبوکار، از جمله گرفتن مکان فیزیکی برای شروع فعالیت تا تبیین رویکردهای تاکتیکی برای نفوذ در بازار آمده است.
توضیحات بیزنس پلن باید در نهایت به نقطه سربهسر کسبوکار ختم شود. این توضیحات باید توسط پیشبینی فروش و پیشبینیهای مالی تأیید شود و نگارنده باید بتواند در مورد علت و چرایی هر موردی که در این سند ذکر شده، توضیح دهد.
۲. مشروعیت بخشیدن به ایده تجاری
نگارش بیزینس پلن راهی قطعی برای اثبات ارزش واقعی ایده تجاری است. اغلب افراد دارای ایدههای برتری برای راهاندازی کسبوکار هستند تا زمانی که آن ایده را به شکل مستند بر روی کاغذ بیاورند و متوجه شوند که دقیقاً قابلیت عملیاتی ندارد.
با تدوین طرح کسبوکار، جزئیات فرآیند ورود به بازار، میزان سرمایه مورد نیاز، بازگشت سرمایه مورد انتظار (ROI) و سایر اطلاعات مرتبط مستند میشود. این اقدام به کارآفرینان امکان میدهد تا استراتژیها و معیارهای خود را حدس بزنند و به همین ترتیب، ایده تجاری خود را مورد ارزیابی قرار دهند.
مطالعه بیزینس پلن به سرمایهگذاران اطمینان میدهد که نویسنده آن، به جدیت ایده خود پایبند است و زمان و انرژی زیادی را برای محاسبات مالی و شکلدهی به تاکتیکهای رشد صرف کرده است.
۳. تامین مالی از سرمایهگذاران
طرح کسب و کار بهعنوان ابزاری برای تامین سرمایه از سرمایهگذاران به کار میرود، زیرا به آنها نشان میدهد که چگونه سرمایهشان به کار گرفته میشود و چگونه میتواند به رونق کسبوکار کمک کند. بنابراین، پیشنهاد میشود هر کسبوکار تازهای قبل از شروع فعالیت خود، بیزینس پلن داشته باشد. در واقع، بانکها یا شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر، اغلب تمایل دارند پیش از اینکه وام یا تامین سرمایه برای کسبوکارهای جدید را در نظر بگیرند، بیزینس پلن را مطالعه کنند.
حتی اگر استارتاپها بهدنبال جذب سرمایه نباشند، طرح کسب و کار میتواند برای دستیابی به اهداف مفید باشد، زیرا به کمک BP، تمرکز بر روی اهداف نهایی آسانتر میشود.
بیزینس پلن شامل چه جزئیاتی است؟
بیزینس پلن بهصورت منحصربهفرد برای هر کسبوکار آماده میشود و در اغلب اوقات، شامل موارد زیر است:
- نام شرکت و شرح کسبوکار
- خلاصه اجرایی
- فرصتهای کسبوکار
- تحلیل رقابتی
- بازار هدف
- برنامه بازاریابی یا مارکتینگ
- خلاصه برنامههای مالی
- تیم و منابع انسانی
نحوه نوشتن بیزینس پلن
بیزینس پلن قوی و معتبر، برای موفقیت هر پروژهای امری حیاتی است؛ برای آغاز، ایجاد یک تصویر کلی از مهمترین جنبههایی که میخواهید درباره آنها بازخورد داشته باشید، ضروری است. برای این منظور، به سوالات زیر درباره کسبوکارتان پاسخ دهید:
- من کی هستم؟
- من چه چیزی را میخواهم؟
- چرا این شرکت وجود دارد؟
- چگونه میتوانم درآمدزایی کنم؟
- اهداف بلندمدت من چیستند؟
فراموش نکنید، بیزینس پلن نباید سنگ تمام بگذارد.
با پاسخ به این سوالات، میتوانید یک سند مفهومی و منظم برای کسبوکارتان ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نوشتن بیزینس پلن، میتوانید اینجا کلیک کنید.
آماده سازی بیزینس پلن برای کسبوکار خود
بیزینس پلن میتواند به صاحبان کسبوکارها کمک کند تا گامهای بعدی را با آگاهی بیشتری برداشته و حتی اگر در حال حاضر تصمیمی برای جذب سرمایه ندارند، مسیر را با شفافیت بیشتری سنجیده و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.
بیزینس پلن، ابزاری معتبر است که توانایی پیشبینی پیشرفت در آینده را فراهم میکند و به افزایش بهرهوری فردی و تیمی کمک میکند. برای شرکتهای مختلف، تدوین BP مفید است. اما، همانطور که یک کسبوکار رشد میکند و دنیای آن دچار تغییر میشود، طرح کسبوکار نیز باید تطبیق داده شود. بنابراین، بیزینس پلن خود را بهعنوان یک سند زنده که برای تکامل کسبوکار طراحی شده است، در نظر نگیرید و با کارشناسان خبره امور استارتاپها مشورت کنید.
برای شفافسازی برنامههای رشد خود و درک بهتر نیازهای مالی یا جذب سرمایه از سرمایهگذاران خطرپذیر، میتوانید امروز درخواست آمادهسازی بیزینس پلن کسبوکار خود را ثبت کنید.
FAQ:
آیا بیزینس پلن نیاز به بهروزرسانی دارد؟
در حالت ایدهآل، بیزینس پلن باید بهطور دورهای بازبینی و بهروزرسانی شود تا اهدافی را که بهدست آمده یا ممکن است تغییر کرده باشد، منعکس کند.
هر چند وقت یک بار بیزینس پلن نیاز به بهروزرسانی دارد؟
بهروزرسانی بیزینس پلن، به ماهیت کسبوکار بستگی دارد؛ کسبوکار باسابقهای ممکن است سالی یک بار BP خود را بهروز کند اما کسبوکاری تازه در یک بازار رقابتی نیاز به بهروزرسانی فصلی BP خود داشته باشد.
چرا بیزینس پلنها دچار شکست میشوند؟
طرح کسب و کار دستورالعمل قطعی برای موفقیت کسب و کار نیست. این مستند ممکن است در ابتدا در مفروضات و پیشبینیهای خود غیر واقعی باشد. تغییرات غیر قابل پیشبینی در بازارها و اقتصاد کلی میتوانند رخ دهند؛ همچنین، رقبا ممکن است محصولات یا خدمات نوآورانهای را معرفی کنند. این وضعیتها نیازمند ایجاد انعطاف در برنامه توسعه هستند. بنابراین، توصیه میشود که طراحی و تدوین طرح کسب و کار خود را به تیمهای اجرایی حرفهای بسپارید.