جذب سرمایه گذار فرشته یکی از راه‌های تامین مالی استارتاپ‌ها است.

سرمایه گذار فرشته | راهنمای جذب سرمایه از این راه

با شنیدن نام سرمایه گذار فرشته چه خاطراتی برای شما تداعی می‌شود؟ در افسانه‌های باستان «فرشته» همیشه نقشی حمایت‌گر و محافظ دارد؛ او در شرایط مختلف به کمک انسان‌ می‌آید و به عنوان نجات‌دهنده ایفای نقش می‌کند. نام‌گذاری این نوع از سرمایه‌گذار با عملی که انجام می‌دهد، همخوانی دارد. جذب سرمایه از سرمایه گذار فرشته به نوعی نجات‌بخش استارتاپ‌ها در شرایط پرابهام و پراضطراب کنونی است. بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا با جذب سرمایه گذار فرشته توانستند جانی دوباره به فعالیت‌های خود ببخشند. در این مقاله قصد داریم سرمایه گذار فرشته را کمی بیشتر شناخته تا تشخیص بدهیم که این نوع سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکار ما مناسب است یا خیر.

سرمایه گذار فرشته کیست؟

سرمایه گذار فرشته فردی است که سرمایه و علاقه کافی برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها را دارد. جذب سرمایه از طریق سرمایه گذار فرشته تنها یکی از راه‌های تامین مالی استارتاپ‌ها است که نسبت به بقیه راه‌ها از دغدغه کم‌تری برخوردار است. سرمایه گذار فرشته لزوما فرد غریبه‌ای نیست و می‌تواند از بین اعضای خانواده یا دوستان و صاحبان کسب‌وکارها هم انتخاب شود.

ممکن است سرمایه گذاران فرشته را با نام‌های مختلفی از قبیل سرمایه گذار غیررسمی، سرمایه گذار خصوصی، سرمایه گذار اولیه و سرمایه گذار بذری (Seed Investor) بشناسید. این نوع از سرمایه‌گذاران معمولا در مراحل اولیه کسب‌وکار به سراغ آن‌ها می‌روند و شرایط را برای رشد استارتاپ‌ها فراهم می‌کنند. کسب‌وکارها با کمک سرمایه‌‌گذار فرشته می‌توانند اولین گام‌ها به سوی دستیابی به اهداف را بردارند.

اغلب افرادی که به عنوان سرمایه گذار فرشته ایفای نقش می‌کنند، از سرمایه شخصی خود برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها استفاده می‌کنند، اما گاهی این افراد نماینده یک شرکت سرمایه‌گذاری فرشته هستند و از طرف جمع برای سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری می‌کنند.

برای همکاری با سرمایه‌گذاران فرشته چه قوانینی را رعایت کنیم؟

اگر قرار باشد سرمایه گذار فرشته را برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ خود تحت‌تاثیر قرار دهیم، باید با برنامه‌ای حساب شده جلو برویم؛ جذب سرمایه گذار تنها با داشتن یک بیزنس‌پلن امکان‌پذیر نیست. پایبندی و مرور چک‌لیست زیر به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه گذاران فرشته کمک می‌کند:

  • امور مالی
  • شواهد بازار
  • سازگار بودن
  • وضعیت رقبا
  • فرهنگ سازمانی
  • توانایی بنیان‌گذاران

هرچند هر سرمایه گذار فرشته با دیگری تفاوت دارد اما رعایت یک سری اصول کلی در ارتباط با سرمایه‌ گذاران می‌تواند تاثیرگذار باشد. در قدم اول استارتاپ‌ باید بتواند ثابت کند که در آینده سودده و درآمدزا خواهد بود؛ آشنایی کامل با وضعیت رقیبان یک مزیت محسوب می‌شود و استارتاپ‌ها با انجام تحقیقات بازار می‌توانند یک پشتوانه برای اثبات عملی بودن کسب‌وکار خود داشته باشند.

برای جذب سرمایه گذار فرشته لازم به رعایت نکاتی هستیم

اغلب سرمایه‌گذاران برای نفرات اهمیت ویژه‌ای قائل هستند؛ فاندر استارتاپ‌ها با انتخاب تیم بهتر به قوی‌تر ساخته شدن کسب‌وکار کمک می‌کند. به‌اضافه اینکه شکل‌گیری فرهنگ سازمانی هم به عهده بنیان‌گذاران و اعضای تیم اولیه است؛ هر چه فرهنگ سازمانی سازمان‌یافته‌تر باشد، استارتاپ در دید سرمایه‌گذاران مقبول‌تر است.

تامین نقدینگی مورد نیاز از سرمایه گذار فرشته چگونه اتفاق می‌افتد؟

مبالغی که از طریق این نوع سرمایه‌گذاری در اختیار استارتاپ‌ها قرار داده می‌شود، متفاوت است؛ این میزان ممکن است به قدری زیاد باشد که تنها یک مرتبه اتفاق بیفتد یا به دوره‌های بیشتری برای تامین مالی نیاز باشد البته جذب سرمایه گذار فرشته در دنیای رقابت‌محور امروزی کار راحتی نیست و تلاش بسیار نیاز دارد.

راه‌کارهای جذب سرمایه از طریق سرمایه گذار فرشته

  1. شبکه سازی راه نجات کسب‌وکار شما است.

بهتر است از همان ابتدا افراد تاثیرگذار حوزه کاری خود را شناسایی کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. تنها راه شناساندن کسب‌وکار خود به دیگران، از طریق شناختن این افراد امکان‌پذیر است.

  • ایده‌آل‌گرایی را کنار بگذارید.

این نوع از سرمایه گذاران تمایل دارند فراتر از تخیلات و آرزوهای شما رفته و واقعیت‌های کسب‌وکار و آینده احتمالی آن را بررسی کنند.

  • با خانواده خود شروع کنید.

قانع کردن اعضای خانواده و قرض گرفتن پول از آن‌ها برای سرمایه‌گذاران بعدی یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. اگر حتی اطرافیان شما حاضر به سرمایه‌گذاری رو ایده نباشند، کار برایتان سخت‌تر خواهد شد.

  • مناسب‌ترین سرمایه‌گذار را پیدا کنید.

خیلی مهم است که نوع نگاه شما در زمینه کسب‌وکار با سرمایه‌گذارتان یکی باشد. شما در ابتدای کار به یک حامی و شریک احتیاج دارید نه فردی که صرفا به دنبال افزایش سود خود باشد.

  • تیم قوی بسازید.

سرمایه گذاران فرشته قبل از تصمیم به سرمایه‌گذاری به تیم شما نگاه می‌کند. حضور تیم قوی می‌تواند روند سرمایه‌گذاری را آسان‌تر کند.

  • فاندر استارتاپ اهمیت دارد.

هر چه ایده اولیه خوب باشد، باز هم برای جذب در این روش، فاندر استارتاپ اهمیت بیشتری دارد. در نهایت سرمایه‌گذاری روی شما و نه روی ایده انجام خواهد شد.

معایب و مزایای تامین مالی از سرمایه گذار فرشته کدام است؟

سرمایه‌ گذاران فرشته علاوه بر تامین نقدینگی مورد نیاز کسب‌وکارها، به رشد و پیشرفت آن‌ها نیز کمک می‌کنند. این سرمایه گذاران تنها به فکر بازپرداخت سرمایه خود نیستند. آن‌ها عموما افراد علاقمند به اکوسیستم استارتاپی و رشد و پیشرفت این کسب‌وکارها هستند. ممکن است سرمایه‌گذاران استارتاپ‌های مشابه با علاقه خود را پیدا کنند.

پروسه جذب سرمایه از سرمایه گذار فرشته مسیری پرچالش است. یافتن سرمایه‌گذار دلسوز که در کنار تیم حضور موثر داشته باشد و برای تحقق اهداف تلاش کند، کاری بس دشوار است.  واقعیت این است که مسیر جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا جدید است و آن‌ها در این مسیر بی‌تجربه هستند.

در هر مرحله از چرخه عمر استارتاپ خود که باشید، ممکن است به تامین مالی احتیاج داشته باشید. جذب سرمایه از سرمایه گذار فرشته معمولا یکی از راه‌های مورد علاقه بنیان‌گذاران برای تامین نقدینگی کسب‌وکار خود است. اگر در مسیر جذب سرمایه و مذاکره با سرمایه گذار فرشته به مشاوره نیاز داشتید، گروه تحلیل‌گران رتیبا با افتخار آماده همکاری با شماست. جهت ثبت درخواست مشاوره جذب سرمایه، اینجا کیلیک کنید.

منبع:

  • https://www.inc.com/larry-alton/what-are-most-important-considerations-for-angel-investors.html

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...
ROI
هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، تنها یک چیز مشخص است آن هم این که برای شروع عملیات و فرآیندهای مختلف مانند جمع‌آوری تیم، توسعه محصول یا خدمات و خرید تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. موفقیت هر استارتاپ در تامین این سرمایه، به توانایی آن در ایجاد بازگشت سرمایه...
اصول و نکات سرمایه گذاری موفق از دید سرمایه گذاران
یادگیری نکات سرمایه گذاری موفق به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق شناخت آنچه در ذهن سرمایه‌گذار بالقوه (Startup Investors) می‌گذرد بتوانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند. مطابق با آمارهای جهانی سرمایه گذاری VC در سال 2022 با کاهش 37 درصدی سرمایه گذاری به ویژه در...

دیدگاه‌ها

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آرا امیری
    08/08/1401 19:58

    لطفا چند سرمایه‌گذار فرشته که می‌توانیم به آن‌ها مراجعه کنیم برای جذب سرمایه معرفی کنید. ممنون.

    پاسخ
    • فاطمه عزیزی
      08/15/1401 10:50

      لطفا فرم مشاوره جذب سرمایه را تکمیل کنید، تا با توجه به شرایط کسب و کارتون کارشناس‌های جذب سرمایه رتیبا این فرشتگان رو بهتون معرفی کنند. https://retiba.ir/fundraising/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.