نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ‌ها (ROI) چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، تنها یک چیز مشخص است آن هم این که برای شروع عملیات و فرآیندهای مختلف مانند جمع‌آوری تیم، توسعه محصول یا خدمات و خرید تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. موفقیت هر استارتاپ در تامین این سرمایه، به توانایی آن در ایجاد بازگشت سرمایه (ROI) بالا بستگی دارد.

نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ ‌(Return on Investment)، یک معیار عملکردی ارزیابی کارایی یا سودآوری یک سرمایه‌گذاری یا مقایسه کارایی تعدادی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف است.

بازده سرمایه گذاری استارتاپ‌ ها معیار مهمی است چرا که به تیم‌ها امکان این را می‌دهد که بتوانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر را که به‌صورت دائم در حال جست‌وجوی فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری هستند، جذب کنند.

همچنین پس از جذب سرمایه، زمانی فرا می‌رسد تا به این فکر کنید که سرمایه‌گذاری اولیه چگونه نتیجه داده و آیا موفق به کسب سود شده‌اید یا تلاش‌ها بیهوده بوده است؟ بنابراین درصد ROI را محاسبه می‌کنند. نرخ بازده سرمایه گذاری استارتاپ، تلاش می‌کند تا میزان بازده یک سرمایه‌گذاری خاص را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری اندازه‌گیری کند.

نرخ بازگشت سرمایه خوب برای استارتاپ‌ها چیست؟

به‌طورکلی، نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ بین ۷ تا ۱۰ درصد، در سال در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، درصد ROI خوب برای هر صنعت متفاوت است.

سرمایه‌گذاران استارتاپی معمولا انتظار دارند که که در یک بازه زمانی ۵ تا ۷ ساله، شاهد نرخ بازگشت سرمایه بین ۳ تا ۵ برابر سرمایه اولیه خود باشند. هر چند این رقم ممکن است با توجه به مرحله بلوغ استارتاپ و میزان ریسکی که سرمایه‌گذاران مایل به پذیرش آن هستند، متفاوت باشد.

در جدول زیر حوزه‌های استارتاپی با بالاترین میزان ROI برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ را مشاهده می‌کنید: (منبع: csimarket)

حوزهنرخ بازگشت سرمایه (ROI)
انرژی19.99%
فناوری12.52%
خرده‌فروشی9.50%
سرمایه‌گذاری‌های اساسی9.25%
مصارف غیردوره‌ای مصرف‌کننده8.56%
مواد اولیه8.05%
شرکت خوشه‌ای7.04%
مصرف‌کننده‌های اختیاری5.93%
حمل و نقل5.63%
سلامت4.72%

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حوزه‌های انرژی، فناوری و خرده‌فروشی، بالاترین میزان نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ ها در جهان را دارند.

از سوی دیگر حوزه‌هایی با کمترین میزان بازده سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها عبارتنداز:

  • حوزه مالی با ۱.۱۸ ٪
  • حوزه خدمات با ۳.۲۶ ٪
  • حوزه خدمات رفاهی با ۳.۳۸٪

به‌طورکلی، حوزه‌های سخت‌افزار کامپیوتر، تولید نفت و گاز، آهن، فولاد و… می‌تواند بهترین عملکرد ROI را در سطح جهانی داشته باشد.

اما بازگشت سرمایه خوب برای استارتاپ خودتان چگونه محاسبه می‌شود؟

درصد نرخ بازگشت سرمایه خوب برای استارتاپ

به گفته کارشناسان، میزان بازده سرمایه گذاری استارتاپ ها در صورتی که ۷ درصد یا بیشتر در نظر گرفته شود، مقدار قابل‌قبولی است.

هر چند اعداد و ارقام اعلام شده، ممکن است برای کسب‌وکارهای مختلف متفاوت باشند. با اطلاع از نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه استارتاپ می‌توانید درصد ROI را برای کسب‌وکار خود محاسبه کنید.

نحوه محاسبه درصد نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ ها

برای تخمین نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ، لازم است به‌صورت زیر عمل کنیم:

۱. تعریف سرمایه‌گذاری

محاسبه درصد ROI برای استارتاپ‌ها با شناسایی سرمایه‌گذاری خاصی که قصد انجام آن وجود دارد، آغاز می‌شود.

این پروژه می‌تواند یک کمپین تبلیغاتی یا یک ابتکار تجاری باشد. تعیین نوع کسب‌وکار بسیار مهم است چرا که بازده سرمایه‌گذاری با توجه به نوع آن می‌تواند متفاوت باشد.

۲. تعیین هزینه

در قدم بعدی کل هزینه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود. این هزینه‌ها شامل تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم راه‌اندازی استارتاپ، مانند خرید تجهیزات، اجاره فضای اداری، بیمه، حقوق و دستمزد و هزینه‌های بازاریابی است.

۳. برآورد بازده

پس از تعیین هزینه‌های کامل پروژه، نوبت به اندازه‌گیری بازده مالی حاصل از سرمایه‌گذاری می‌رسد. محاسبه این رقم برای استارتاپ‌ها کمی چالش‌برانگیز است زیرا جریان‌های نقدی آتی و پیش‌بینی درآمده ممکن است چندان دقیق نباشند.

برآورد بازده از راه‌های مختلفی از جمله تحقیقات بازار یا بررسی بازخورد مشتریان انجام می‌شود.

۴. محاسبه سود خالص

اکنون برای محاسبه سود خالص حاصل از سرمایه‌گذاری، لازم است کل هزینه را از بازده تخمینی کم کنید. سود خالص به‌دست آمده، معادل بازده تخمینی منهای هزینه سرمایه‌گذاری است.

۵. محاسبه ROI برای استارتاپ ها

برای محاسبه نرخ بازده سرمایه گذاری باید سود خالص را بر هزینه سرمایه‌گذاری تقسیم کرده و عدد حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد ROI به‌دست بیاید.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه:

در صورتی که محاسبه ROI به‌صورت دستی برای شما دشوار است، می‌توانید محاسبات مربوط به نرخ بازگشت سرمایه استارتاپ ها را به کمک یک ماشین حساب آنلاین نیز انجام دهید.

۶. تجزیه و تحلیل ROI

پس از به‌دست آوردن درصد نرخ بازگشت سرمایه استارتاپ ها، زمان آن فرا رسیده که نتیجه را ارزیابی کنید. ROI مثبت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری سود ایجاد کرده و ROI منفی، نشان‌دهنده ضرر است.

درصد ROI به‌دست آمده با توجه به استانداردهای هر صنعت یا سرمایه‌گذاری‌های مشابه انجام‌شده در اکوسیستم استارتاپی کشور، ارزیابی می‌شود.

نرخ بازده سرمایه گذاری دارای محدودیت‌هایی است که استفاده از آن به‌ویژه برای استارتاپ‌ها ممکن است خیلی دقیق نباشد، بنابراین جمع‌آوری داده‌های مرتبط برای تصمیم‌گیری آگانه اهمیت زیادی دارد.

چرا محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد؟

محاسبه و تجزیه تحلیل نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ ها اهمیت زیادی دارد. چرا که می‌تواند تصویری کلی از وضعیت عملکرد آن‌ها ارائه کند تا بتوانید تصمیمات مالی هوشمندانه برای موفقیت کسب‌وکار خود داشته باشید.

تجزیه و تحلیل نرخ بازدهی سرمایه به ما دو چیز را نشان می‌دهد:

  1. ROI منفی ممکن است سیگنال بدی برای سرمایه‌گذاران استارتاپی باشد.
  2. ROI مثبت به این معنی است که شما در حال رشد هستید و در مسیر توسعه قدم برمی‌دارید.

نرخ بازده سرمایه خوب، نشان می‌دهد که شما کارها را درست انجام می‌دهید و به احتمال زیاد در صورت تکرار همین روند به موفقیت خواهید رسید.

محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ ها چیست؟

استفاده از نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ ها به‌تنهایی می‌تواند گمراه‌کننده باشد زیرا این رقم بدون هیچ توضیحی ارائه می‌شود. تجزیه‌و‌تحلیل رقم به‌دست‌آمده و اینکه چرا نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری برای مثال ۵ درصدی به‌دست آمده، از آن مهم‌تر است.

علاوه‌براین، بهتر است موارد تکمیلی با نرخ ROI را برای کسب‌وکار خود در نظر بگیرید.

برای مثال می‌توانید به موارد زیر فکر کنید:

آیا درصد ROI به‌دست آمده کمتر یا بیشتر از حد انتظار حوزه مورد نظر است؟

برای به‌دست آوردن نرخ بازگشت سرمایه بالاتر برای استارتاپ خود چه کاری لازم است انجام دهید؟

جمع‌بندی

ماهیت نرخ بازگشت سرمایه برای استارتاپ ها به گونه‌ای است که بهتر است آن را در کنار معیارهای مالی دیگری نیز استفاده کنید تا بتوانید به درکی همه‌جانبه از آنچه باید انجام دهید، برسید.

همچنین جواب مشخصی برای درصد بازده سرمایه گذاری خوب برای استارتاپ ها وجود ندارد و همه‌چیز به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، بستگی دارد.

درحالی‌که متوسط نرخ بازده سرمایه گذاری استارتاپ ها در حدود ۷ الی ۱۰ درصد است، بخش‌هایی مانند انرژی و فناوری با ROI بالاتر از میانگین در حال فعالیت هستند.

در صورتی که در آستانه جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران هستید و محاسبه نرخ ROI برای استارتاپ‌ شما اهمیت دارد، می‌توانید درخواست آماده‌سازی مستندات جذب سرمایه را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

منبع:

سایر مقالات نویسنده

چالش های ارزش گذاری کسب و کار
ارزش‌ گذاری، فرآیندی حیاتی است که به‌مظور تعیین ارزش منصفانه کسب‌وکارها انجام می‌شود و پر از چالش‌های پیچیده و ظریف است. این چالش‌ها از مرحله رشد و بلوغ کسب‌وکارها گرفته تا شرایط بازار و دقت داده‌های مالی ناشی می‌شوند. همچنین، عوامل خاص هر صنعت، دارایی‌های نامشهود، انتظارات سرمایه‌گذاران...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار ها
اغلب ما چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، اهداف مختلفی داریم. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید خانه‌ای بخرید، شرکت جدیدی راه‌اندازی کنید و یا یک تیم را مدیریت کنید؛ این لیست می‌تواند همین‌طور ادامه داشته باشد. اما آیا هر کدام از این اهداف، قابل اجرا بوده...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار چیست؟
تعیین اهداف کسب و کار (Business Goals)، روش تجاری رایجی است و علاوه‌بر انگیزه بخشیدن به اعضای تیم، عملکرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در واقع، احتمال دستیابی به موفقیت در استارتاپ‌ها با هدف‌گذاری اصولی، بیشتر می‌شود. اغلب افراد هنگامی که مسیر و مقصد خاصی را در ذهن...
چند نمونه اهداف تجاری کسب و کار
داشتن اهداف تجاری در کنار تیم باانگیزه و شبکه مشتریان برای رشد کسب‌وکار ضروری است. با تعیین اهداف کسب‌وکار تعهد به توسعه یک شرکت به روش‌های خاص نشان داده می‌شود بنابراین، چه در کسب‌وکار کوچکی مشغول فعالیت هستید، چه در یک استارتاپ یا به‌عنوان رهبر شرکتی بزرگ‌تر فعالیت...

مقالات مشابه

تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.