اطلاع از بهترین زمان جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها

بهترین زمان جذب سرمایه استارتاپ‌ها چه زمانی است؟

می‌توان گفت بهترین زمان جذب سرمایه استارتاپ‌ها برای هر کسب‌وکاری منحصر به فرد است. جمع‌آوری پول و به دست آوردن نقدینگی مورد نیاز یکی از چالش‌های کارآفرینان در مسیر اداره کسب‌وکارشان محسوب می‌شود. زمان مناسب جذب سرمایه برای هر استارتاپ متفاوت از دیگر استارتاپ‌ها است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. متغیرهایی مانند حرفه‌ای بودن تیم، میزان رشد، درآمد استارتاپ و نوع بازار هدف در تعیین زمان طلایی برای جذب سرمایه تاثیرگذار است. همه استارتاپ‌ها به جذب سرمایه نیاز ندارند؛ کسب‌کارهای بسیاری با بوت استرپ یا دسترسی به جریان درآمدی مثبت از همان روز اول بیزینس خود را پیش می‌برند. هر چند در بازار پر رقابت امروزی دیر یا زود بیشتر استارتاپ‌ها دست کم به یک یا دو دوره جذب سرمایه نقدی نیاز پیدا می‌کنند. رقابت با سایر تیم‌ها، رشد بالا و عرضه محصول یا خدمات به بازار بدون دسترسی به نقدینگی امکان‌پذیر نیست. توصیه می‌شود برای کسب اطلاع بیشتر از زمان درست جذب سرمایه استارتاپ‌ها خواندن مقاله زیر را ادامه دهید.

بهترین زمان جذب سرمایه استارتاپ چه زمانی است؟

بهترین زمان جذب سرمایه با توجه به ماهیت و شرایط هر کسب‌وکار متفاوت است. به طور معمول زمان مناسب جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها هنگامی است که محصول اولیه یا MVP آماده شده و استارتاپ دید خوبی نسبت به محصول یا خدماتی که قرار است به بازار عرضه کند دارد. اولین جذب و افزایش سرمایه همیشه برای کسب‌وکارها پیچیده‌تر از سایر دوره‌ها است. اولین دوره جذب سرمایه پولی غیر از سرمایه شخصی اولیه و سرمایه به دست آمده از دوستان و آشنایان است. این اولین بار است که کارآفرینان باید افراد غریبه را متقاعد کنند تا روی کسب‌وکار و پتانسیل آینده آن سرمایه‌گذاری کنند.


“Capital allows Growt” یا سرمایه است که اجازه رشد به استارتاپ‌ها را می‌دهد.

می‌توان گفت زمان مناسبی برای جذب سرمایه استارتاپ‌ها وجود ندارد اما به‌طورکلی اگر کسب‌وکاری سه شرط زیر را داشته باشد می‌تواند به بررسی گزینه‌های موجود برای افزایش سرمایه بپردازد.

  1. 1MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی را داشته باشد.
  2. 2Customer Traction یا کشش مشتریان آن ثابت شده باشد.
  3. 3Business Model (مدل کسب‌وکار) و Business Plan (طرح کسب‌وکار) قوی وجود داشته باشد.

پس از تحقق سه شرط بالا شرایط برای اقدام به جذب سرمایه استارتاپ‌ها فراهم می‌شود. با این وجود زمان مناسب فاندریزینگ در اثر عوامل دیگر نیز ممکن است دستخوش تغییرات شود. سرمایه اولیه کسب شده معمولا برای اعتباربخشی و افزایش پتانسیل محصول برای ارائه به بازار مصرف می‌شود.

1. در اختیار داشتن MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی

بهترین زمان جذب سرمایه برای یک استارتاپ زمانی است که MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی آماده ارائه به بازار داشته باشد. لازم نیست MVP حتما یک نمونه کارآمد از محصول مورد نظر باشد بلکه تنها کافی است که نشان دهد این محصول یا خدمات چگونه می‌تواند مشکل یا مشکلات مردم را برطرف کند.

2. به ثبات رسیدن Customer Traction یا کشش مشتریان

زمان مناسب جذب سرمایه هنگامی است که کارآفرینان به فرمولی ثابت و قابل تکرار برای به دست آوردن مشتریان پولی دست پیدا کرده باشند. در اینجا منظور از مشتری Real Customers یا مشتریان واقعی است نه دوستان و آشنایان و اعضای خانواده که اقدام به خرید محصول یا خدمات استارتاپ می‌کنند.

3. داشتن Business Model و Business Plan (مدل و طرح کسب‌وکار) قوی

در اختیار داشتن بیزینس پلن و بیزینس مدل زمان مناسب جذب سرمایه یک استارتاپ را تا حد زیادی مشخص می‌کند. یک مدل و طرح قوی نشان‌دهنده مصمم بودن بنیان‌گذاران استارتاپ در پیشبرد اهداف کسب‌وکار خود است. توضیح جزئیات لازم، نحوه برنامه‌ریزی برای دسترسی به اهداف، انجام تحقیقات بازار، بررسی وضعیت رقبا و چگونگی حرکت به سمت دسترسی به اهداف استارتاپ آن را آماده برای جذب سرمایه نشان می‌دهد.

آیا زمان مناسبی برای جذب سرمایه استارتاپ‌ها وجود دارد؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌های بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها در مورد تعیین زمان مناسب جذب سرمایه برای کسب‌وکارشان است. کارآفرینان نمی‌خواهند بسیار مشتاق یا ناامید به نظر برسند و یا فرصت‌های مهم برای جذب سرمایه را از دست بدهند. دانستن بهترین زمان برای جذب سرمایه و مذاکره با سرمایه‌گذار دشوار است و عوامل مختلفی می‌تواند باعث تغییر این زمان شود. پاسخ دادن به سوالات زیر تا حد زیادی می‌تواند زمان مناسب جذب سرمایه را مشخص کند.

  1. کسب‌وکار چقدر خوب پیش می‌رود؟
  2. استارتاپ در کدام مرحله از رشد خود قرار دارد؟
  3. اهداف استارتاپ چیست و چه برنامه‌ای برای دستیابی به آن وجود دارد؟

هیچ زمان مناسبی برای جذب سرمایه استارتاپ‌ها وجود ندارد اما دستورالعمل‌هایی کلی تعیین‌کننده زمان مناسب‌ برای افزایش سرمایه هستند. برای مثال اطلاع از نیازها، وضعیت تیم و نحوه دستیابی به اهداف استارتاپی از این موارد است. درک مناسب داشتن از بازار و رقبای کسب‌وکار نیز می‌تواند در تعیین زمان مناسب جذب سرمایه تاثیرگذار باشد. مشتریان اولیه، حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی و پوشش رسانه‌ای قوی و مثبت همگی در تعیین زمان درست برای جذب سرمایه نقش دارند.

زمان مناسب جذب سرمایه مرحله A/B کدام است؟

افزایش سرمایه سری A و B (آ و ب) یا سرمایه رشد زمانی اتفاق می‌افتد که استارتاپ به همخوانی یا تناسب محصول با بازار دست پیدا کرده باشد. در این شرایط کسب‌وکار برای رشد بیشتر و دست یافتن به مراحل بالاتر به سرمایه بیشتر احتیاج دارد. در این مرحله از رشد استارتاپ‌ها تقاضای روشنی برای محصول یا خدماتی که آن استارتاپ تولید می‌کند وجود دارد و به احتمال زیاد برای حفظ پایگاه مشتریان در این مرحله به تیم بزرگتری نیاز پیدا می‌شود.

زمان مناسب جذب سرمایه مرحله C/D کدام است؟

دوره‌های بعدی جذب و افزایش سرمایه برای استارتاپ‌ها در مرحله C و D زمانی اتفاق می‌افتد که آن کسب‌وکار کشش (Traction) قابل توجهی داشته باشد. در این شرایط استارتاپ خود را تثبیت کرده و یا به دنبال بازارهای جدیدی برای ورود می‌گردد.

استارتاپ چه زمانی برای جذب سرمایه آماده است؟

می‌توان گفت جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها در زمان و شرایطی اتفاق می‌افتد که مراحل زیر را درست و کامل انجام داده باشند.

  • بسترسازی
  • تحقیق در مورد سرمایه‌گذار
  • معرفی اعضای تیم استارتاپی
  • آماده‌سازی پیچ دک (Pitch Deck)

تمام متغیرهای ذکر شده در اینجا برای تعیین بهترین زمان جذب سرمایه ضروری است. همان‌طور که نوع محصول یا خدمات مورد نظر برای سرمایه‌گذاران مهم است اعضای تیم استارتاپی، سرمایه انسانی و حتی فایل پیچ دک آماده شده نیز اهمیت دارد.

تاثیر بسترسازی در تعیین زمان جذب سرمایه

زمانی که تیم استارتاپی تحقیقات خود را درباره نوع صنعت، وضعیت رقبا و بازار به طور کامل انجام داده باشد می‌توان گفت که بستر مناسب برای آماده‌سازی مستندات لازم جهت جذب سرمایه فراهم شده است. تعریف محصول یا خدمات، در اختیار داشتن فایل پیش‌بینی مالی، میزان سرمایه درخواستی و چگونگی به درآمد رسیدن و بازپرداخت تعهدات آن کسب‌وکار نقش مهمی در تعیین زمان مناسب جذب سرمایه دارد.

تحقیق در مورد سرمایه‌گذار مناسب

قبل از فرا رسیدن زمان مناسب برای جذب سرمایه استارتاپ‌ها بهتر است در مورد سرمایه‌گذار بالقوه اطلاعات بیشتری کسب شده باشد. تنوع زیاد سرمایه‌گذاران شناخت و درک تفاوت‌های آن‌ها را در مسیر تامین نقدینگی مورد نیاز کسب‌وکارها به یک امر حیاتی تبدیل می‌کند. منابع بالقوه سرمایه‌گذاران شامل اعضای خانواده، سرمایه‌گذاران فرشته، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، مراکز رشد و پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی می‌شود.

نتیجه گیری در مورد بهترین زمان جذب سرمایه استارتاپ‌ها

بهترین زمان جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها زمانی است که اهداف و مسیر دستیابی به آن‌ها تا حد زیادی مشخص شده باشد. روشن بودن فرآیند مالی، شفافیت جریان‌های نقدینگی و مشخص بودن وضعیت سهامداران در تعیین زمان مناسب جذب سرمایه یک استارتاپ تاثیرگذار است. با برنامه‌ریزی مدون برای آینده و درک فرآیند کسب سرمایه می‌توان زمان درست برای جذب سرمایه استارتاپ‌ها را تخمین زد. واقعیت این است که زمان مناسبی برای جذب سرمایه وجود ندارد اما بهتر است مذاکره با سرمایه‌گذار هر چه زودتر آغاز شود تا زمان کافی برای شناخت طرفین معامله وجود داشته باشد. در صورت عدم اطمینان به زمان درست و مناسب جذب سرمایه همیشه می‌توان از مشاوران باتجربه در زمینه جذب و افزیش سرمایه استارتاپ‌ها کمک گرفت. مشاوران جذب سرمایه رتیبا با ارزیابی وضعیت کسب‌وکار مناسب‌ترین توصیه‌ها را با توجه به نیاز کسب‌وکار شما مطرح می‌کنند. بهتر است تا پیدا کردن سرمایه‌گذار مناسب برای کسب‌وکار خود شبکه‌سازی و پیچ کردن را ادامه داده و ناامید نشوید. در صورت نیاز به فراهم سازی مستندات جذب سرمایه برای ارائه به سرمایه‌گذار و جذب سرمایه مورد نیاز می‌توانید با ثبت درخواست خود از کارشناسان رتیبا کمک بگیرید.

منبع:

  • https://www.seedrs.com/academy/when-is-the-right-time-to-fundraise

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...
ROI
هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، تنها یک چیز مشخص است آن هم این که برای شروع عملیات و فرآیندهای مختلف مانند جمع‌آوری تیم، توسعه محصول یا خدمات و خرید تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. موفقیت هر استارتاپ در تامین این سرمایه، به توانایی آن در ایجاد بازگشت سرمایه...
اصول و نکات سرمایه گذاری موفق از دید سرمایه گذاران
یادگیری نکات سرمایه گذاری موفق به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق شناخت آنچه در ذهن سرمایه‌گذار بالقوه (Startup Investors) می‌گذرد بتوانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند. مطابق با آمارهای جهانی سرمایه گذاری VC در سال 2022 با کاهش 37 درصدی سرمایه گذاری به ویژه در...

دیدگاه‌ها

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • رحیمی
    01/19/1402 11:56

    سلام چطور میتونم تشخیص بدم که زمان مناسب برای جذب سرمایه کسب و کارم فرا رسیده؟

    پاسخ
    • مینا خاموشی
      01/20/1402 11:20

      سلام و عرض ادب
      می‌تونید از طریق تکمیل لینک زیر یک جلسه مشاوره رایگان در مورد جذب سرمایه استارتاپ‌ها با کارشناسان رتیبا داشته باشید.
      https://retiba.ir/fundraising/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.