KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.

شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ‌ها کدام است؟

آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی از شاخص‌های کلیدی عملکرد مهم در دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که می‌توانید به‌وسیله ردیابی نتایج آن‌ها کمپین‌ها، تبدیل فروش و آگاهی برند خود را ارزیابی کنید. وقتی صحبت از ارزیابی دیجیتال مارکتینگ می‌شود، تعداد زیادی از شاخص‌های کلیدی عملکرد به ذهن می‌آید، در این مقاله قصد داریم 18 شاخص کلیدی عملکرد مهم در دیجیتال مارکتینگ که از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر داشته باشید را بررسی کنیم و به توضیح هرکدام بپردازیم.

شاخص‌های اندازه‌گیری ترافیک وب‌سایت

ازآنجایی‌که ترافیک وب‌سایت شما نشان‌دهنده‌ی رشد کسب‌وکار شما است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ، شاخص‌های مربوط به ترافیک وب‌سایت می‌باشد که 10 مورد اول از شاخص‌های کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ مربوط به آن می‌باشد. یکی از ابزارهای اندازه‌گیری و رصد این شاخص‌ها، استفاده از Google Analytics می‌باشد.

ترافیک کلی وب‌سایت (Website Traffic)

وب‌سایت کسب‌وکار شما به‌عنوان خانه و نام تجاری شما عمل می‌کند، بنابراین تمام تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ شما احتمالاً بر روی وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود. اگرچه کمپین‌ها بر افزایش دسترسی رسانه‌های اجتماعی متمرکز می‌شود، اما درنهایت هدف کلی این فعالیت، ارسال مرورگر بیشتر به وب‌سایت کسب‌وکار شما می‌باشد. اگر علی‌رغم تمام تلاش‌های تیم بازاریابی کسب‌وکار خود همچنان شاهد کاهش مداوم در ترافیک هستید، به دنبال عیب‌یابی وب‌سایت خود باشید، ممکن است وب‌سایت شما دچار موارد فنی باشد که منجر به مهار بازدیدکنندگان می‌شود. موارد زیر شامل برخی از نکاتی است که به افزایش ترافیک وب‌سایت شما کمک می‌کند:

  • تمام صفحات وب‌سایت خود را با کلمات کلیدی مرتبط بهینه کنید.
  • در وبلاگ خود به‌طور مداوم محتوای مناسب منتشر کنید.
  • محتوای خود را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید.
  • تبلیغات هدفمند برای انتقال به صفحه فرود وب‌سایت خود ایجاد کنید.

ترافیک منبع (Traffic By Source)

یکی دیگر از شاخص‌های دیجیتال مارکتینگ، ترافیک وب‌سایت بر اساس منابع مختلف است. شاخص ترافیک وب‌سایت به شما نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما دقیقاً از کجا به وب‌سایت شما مراجعه کرده‌اند. ارزیابی و تحلیل این شاخص به شما نشان می‌دهد که بیشتر تمرکز خود را در کدام منبع ترافیک داشته باشید.

در شکل بالا چهار منبع اصلی ترافیک وب‌سایت که توسط ابزار Google Analytics است، مشاهده می‌شود:

جستجوی ارگانیک (Organic Search)

این کاربران از طریق کلیک بر لینکی که جستجو کرده‌اند وارد وب‌سایت شما شده‌اند.

بازدیدکننده‌های مستقیم (Direct Visitor)

این کاربران URL شما را دقیقاً در نوار جستجو تایپ کرده‌اند و وب‌سایت شما را بازدید کرده‌اند.

بازدیدکنندگان ارجاعی (Referral)

این بازدیدکنندگان به‌صورت مستقیم آدرس وب‌سایت شما را وارد نکرده‌اند، بلکه از طریق لینکی که در وب‌سایت دیگری قرار داشته به وب‌سایت شما ارجاع داده‌شده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی (Social)

همان‌طور که مشخص است، این کاربران از طریق یافتن پروفایل و یا محتوای مربوط به شما در رسانه‌های اجتماعی به وب‌سایت شما مراجعه کرده‌اند.

بازید کنندگان جدید (New Visitors) در مقابل بازدیدکنندگان بازگشتی (Returning Visitors)

این شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند که با گذشت زمان محتوای وب‌سایت خود را بسنجید. تعداد بازدیدکننده‌هایی که در گذشت زمان چندین بار به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند، نشان می‌دهد اطلاعات و محتوایی که ارائه می‌دهید برای کاربران ارزشمند است. زمانی که محتوای جدید را به‌طور منظم منتشر می‌کنید، می‌توانید از این شاخص برای بررسی هر محتوای تولیدی استفاده کنید.

اگر به دنبال افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت خود هستید، بازدیدکنندگان جدید موردی است که باید به آن توجه کنید.
نکات زیر را در مورد این شاخص در نظر داشته باشید:

  • محتوای ارزشمندی در وبلاگ خود تولید و منتشر کنید.
  • برای تبلیغ پست‌های وبلاگ خود از توییتر استفاده کنید و از هشتگ‌های مربوط به آن استفاده کنید.
  • پس از انتشار یک محتوای جدید در وبلاگ، با ارسال ایمیل برای مشترکان، آن‌ها را تشویق به بازدید از وب‌سایت کنید.

جلسات (Sessions)

به تعداد بازدیدی که وب‌سایت شما دریافت می‌کند، جلسات یا Session می‌گویند. گوگل این شاخص را بر اساس مدت‌زمان 30 دقیقه‌ای محاسبه می‌کند، به زبان ساده این شاخص کلیدی عملکرد تمامی فعالیت‌های کاربران مانند کلیک و هر اقدام دیگری را برای مدت پیش‌فرض 30 دقیقه ذخیره می‌کند، دقت کنید می‌توانید زمان Session را با توجه به هدفی که دارید تغییر دهید. فرض کنید کاربری وارد وب‌سایت شما شده، به‌محض ورود کاربر Session برای او تعریف می‌شود، حال فرض کنید همین کاربر پس از گذشت 30 دقیقه هیچ اقدامی در وب‌سایت انجام ندهد، در این صورت Session او خاتمه می‌یابد و اگر پس از 30 دقیقه اقدامی انجام دهد، گوگل مجدداً برای او Session جدیدی تعریف می‌کند.

میانگین مدت‌زمان هر جلسه (Average Session Duration)

با توجه به حوزه فعالیت کسب‌وکار و عملکرد وب‌سایت شما، مدت‌زمان هر جلسه در وب‌سایت شما می‌تواند متفاوت باشد. طی تحقیقاتی که توسط سایت Brafton انجام‌شده است، آمار زیر برای شاخص Average Session Duration به تفکیک صنعت ارائه‌شده است.

شاخص Average Session Duration یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ است، این شاخص مدت‌زمانی که بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما صرف می‌کنند نشان می‌دهد. همچنین این شاخص به شما کمک می‌کند تا نحوه عملکرد سایت خود را از دیدگاه UX ارزیابی کنید.
شاخص کلیدی عملکرد Average Session Duration شاخصی است که در پاسخگویی سؤالاتی مانند آیا سرعت وب‌سایت شما مناسب است؟ آیا کاربران به‌سرعت آن چیزی که به دنبال آن هستند را پیدا می‌کنند؟ آیا مطالب و محتوای ارزشمندی در وب‌سایت شما وجود دارد؟ به شما کمک می‌کند.

در ادامه نکاتی برای افزایش زمان بازدیدکنندگان وب‌سایت بیان‌شده است:

  • محتوای ویدیویی را به وبلاگ خود اضافه کنید.
  • با استفاده از ترفندهایی کاربران خود را ترغیب به حفظ ارتباط با وب‌سایت خود کنید.
  • به‌ظاهر و خوانایی محتوای خود اهمیت دهید، مواردی مانند، نوع و سایز فونت، فضای زمینه متن و…

بازدیدهای صفحه (Page Views)

این شاخص دیجیتال مارکتینگ مجموع بازدید از صفحات را نشان می‌دهد و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ترافیک وب‌سایت است.
اینکه بدانید چه تعداد صفحه در یک بازه زمانی مشخص از وب‌سایت شما مورد بازدید قرارگرفته، دارای اهمیت است. این شاخص کلیدی عملکرد به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید کل وب‌سایت شما برای بازدیدکنندگان ارزشمند است یا فقط صفحات خاصی موردتوجه است.

صفحات بیشتر بازدید شده (The Most Visited Pages)

برای تعیین اینکه کدام قسمت‌های وب‌سایت شما از دید بازدیدکنندگان ارزشمند است، از شاخص کلیدی عملکرد صفحات بیشتر بازدید شده استفاده می‌شود. این شاخص در Google Analytics و در قسمت Behavior Flow وجود دارد.

نرخ خروج (Exit Rate)

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد که ارتباط زیادی با طراحی وب‌سایت و تجربه کاربری دارد، شاخص کلیدی عملکرد نرخ خروج است. اگر کمپین کسب‌وکار شما قصد دارد کاربران جدیدی برای وب‌سایت جذب کند، شاخص نرخ خروج دقیقاً نشان می‌دهد کاربران در کدام قسمت و بعد از دیدن چه محتوایی از وب‌سایت شما خارج‌شده‌اند. همان‌طور که در شکل زیر مشخص است، نرخ پرش زمانی است که کاربر با ورود به سایت و بدون اقدام دیگری در همان صفحه از وب‌سایت خارج می‌شود؛ اما در نرخ خروج، کاربر وارد سایت شده، از صفحات دیگر هم بازدید کرده و سپس از وب‌سایت خارج‌شده، در این حالت، نرخ خروج مربوط به آخرین صفحه بازدید شده توسط کاربر می‌باشد.

محاسبه دو شاخص نرخ خروج (Exit Rate) و نرخ پرش (Bounce Rate) مطابق با روابط زیر می‌باشد.

نرخ پرش (Bounce Rate)

یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ، شاخص نرخ پرش است، همان‌طور که در شاخص قبلی نیز به آن اشاره شد، این شاخص نشان‌دهنده تعداد کاربرانی است که پس از مشاهده فقط یک صفحه، از وب‌سایت شما خارج می‌شوند. افزایش نرخ پرش می‌تواند در اثر موارد زیر باشد:

  • باز شدن سایت طولانی باشد.
  • کاربران نتوانسته باشند محتوای موردنظر خود را به‌راحتی پیدا کنند.
  • کاربران با صفحه خطا مواجه شوند.
  • کاربران محتوای موردنظر خود را پیداکرده باشند ولی ترغیب به کلیک بیشتر در سایت نشوند.

شکل زیر میانگین نرخ پرش برای برخی از وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهد.

برخی از مواردی که به کاهش نرخ پرش وب‌سایت شما کمک می‌کند:

  • زمان باز شدن سایت را کاهش دهید.
  • لینک‌های داخلی را به صفحه خود اضافه کنید.
  • از تصاویر در محتوای خود استفاده کنید.
  • از call-to-action استفاده کنید.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ که تعداد تبدیل‌های انجام‌شده در سایت شما را انجام می‌دهد، شاخص نرخ تبدیل می‌باشد. اگرچه ممکن است این شاخص با توجه به کمپین‌های کسب‌وکار شما معانی متفاوتی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است شامل، فروش، اشتراک‌گذاری، ثبت‌نام در سایت و … باشد. اغلب شاخص نرخ تبدیل به‌عنوان یکی از شاخص‌های دیجیتال مارکتینگ و برای سنجش مؤثر بودن کمپین به کار می‌رود تا مشخص کند آیا فعالیت شما مؤثر است یا خیر. بااین‌حال این تنها بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار شما است. جهت ثبت درخواست مشاوره از گروه تحلیل‌گران رتیبا در زمینه‌ی ارزش‌ گذاری،‌ جذب سرمایه و مدل سازی مالی با ما در ارتباط باشید.

سایر مقالات نویسنده

شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ناخالص چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ در حسابداری و امور مالی منظور از حاشیه سود اندازه‌گیری سود یک کسب‌وکار نسبت به درآمد آن است. شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود شامل حاشیه سود ناخالص مطابق با رابطه زیر به دست می‌‌آید. حاشیه سود ناخالص...
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران
آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند،...
شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ابزاری برای سنجش سودآوری
محاسبه شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مورد توقف یا گسترش تولید یک کالا یا خدمات تصمیم‌گیری کنند. حاشیه سود یا Profit Margins معیاری برای سنجش وضعیت سودآوری کسب‌وکارها است که به‌صورت درصد بیان می‌شود. شاخص‌های مالی در کسب‌‌وکارها اهمیت فراوانی دارند...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.