شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران

شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند، اندازه می‌گیرد. شاخص نرخ فعال سازی یک سنجه مناسب برای بررسی میزان تعامل و مشارکت کاربران است. سوالاتی از قبلی آیا مشتریان فقط وارد وب‌سایت یا اپلیکیشن کسب‌وکار می‌شوند یا واقعا از آن استفاده می‌کنند با استفاده از این KPI اندازه‌گیری می‌شود. یکی از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد آیا مشتریان تعامل مناسبی با محصول داشته‌اند یا خیر شاخص نرخ فعال‌سازی یا همان Activation Rate می‌باشد. شاخص کلیدی نرخ فعال سازی در استارتاپ‌ها هر اقدامی که عامل موفقیت سفر مشتری محسوب شود را شامل می‌شود. معمولا کابران اپلیکیشن‌ها نرخ فعال سازی بالاتری را نسبت به کاربران وبسایت‌ها ثبت می‌کنند. بالا بردن KPI نرخ فعالسازی با ساده‌ و مینمال‌سازی فرآیندها انجام می‌شود.

تعریف و نحوه محاسبه شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال‌سازی (Activation Rate)

نرخ فعال‌سازی درواقع تعداد بازدیدکنندگان از محصول که ممکن است بازدید از یک وب‌سایت و یا یک برنامه باشد را نشان می‌دهد. KPI نرخ فعالسازی معیاری مهم برای ردیابی و تعیین میزان علاقه‌مندی کاربران می‌باشد. نرخ فعال سازی بالا در یک استارتاپ نشان‌دهنده موفقیت آن محصول در ایجاد ارزش سریع برای کاربران است. از دید سرمایه‌گذار سه معیار مهم برای استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه هستند به شرح زیر وجود دارد.

  • کاربر فعال (Active User)
  • نرخ تعامل (Engagement Rate)
  • نرخ نگهداشت مشتری (Retention Rate)

شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال‌سازی میزان بازدیدکنندگان از وب‌سایت و یا برنامه را اندازه‌گیری می‌کند. با توجه به ماهیت کسب‌وکار می‌توان چندین راه مختلف مانند تعداد کلیک، مدت ‌زمان سپری شده در وب‌سایت، تعداد صفحات مشاهده‌شده، اشتراک ایمیل/ وبلاگ و یا حتی ثبت‌نام برای اندازه‌گیری نرخ فعال‌سازی در نظر گرفت. شاخص نرخ فعال‌سازی می‌تواند شامل هر عملی باشد که بازدیدکننده را به بازدید مجدد ترغیب کند.

فرمول محاسبه شاخص نرخ فعال سازی

شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال‌سازی نشان‌دهنده‌ اولین تجربه بازدیدکننده و یا مشتری بالقوه از محصول، خدمات و یا برنامه می‌باشد و مطابق با رابطه زیر به دست می‌آید.

نرخ فعال سازی = (جلسات نشست وب‌سایت / فعالیت‌های انجام شده) * 100

زمانی که می‌دانید چه فعالیتی را دنبال می‌کنید محاسبه نرخ فعال‌سازی برای آن کسب‌وکار ساده است. با تقسیم فعالیت‌های موردنظر بر جلسات نشست وب‌سایت نرخ فعال‌سازی محاسبه می‌شود.
اما ازآنجاکه چندین فرصت فعال‌سازی مانند مشاهده صفحات خاصی، دانلود کتاب الکترونیکی، عضویت در لیست ایمیل، ثبت‌نام، تشکیل سبد الکترونیکی و مواردی از این قبلی وجود دارد می‌توان KPI نرخ فعال سازی را به دو روش مختلف محاسبه کرد.

  • به‌صورت جدا و برای هر صفحه
  • به‌صورت تمام فعالیت‌ها

محاسبه نرخ فعال سازی به‌صورت جدا و برای هر صفحه

به این صورت که برای هر فعالیتی به‌صورت جدا و فقط از جلسات صفحات خاص که در آن‌ها پیشنهاد فعالیت آورده شده استفاده شود.

محاسبه نرخ فعال سازی به‌صورت تمام فعالیت‌ها

در این روش KPI نرخ فعالسازی برای تمام فعالیت‌ها با استفاده از تمام جلسات و برای کل وب‌سایت اندازه‌گیری می‌شود.

اهمیت شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی برای استارتاپ‌ها

شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال‌سازی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در تعیین چگونگی بهینه‌سازی وب‌سایت یا برنامه کسب‌وکار می‌باشد. این شاخص همچنین می‌تواند فرصت‌های بالقوه فروش بیشتر را نشان دهد. نرخ فعال‌سازی بالا می‌تواند درنتیجه سه عامل زیر اتفاق بیفتد:

  • در جذب مخاطب مناسب برای محصول و یا خدمات خود درست عمل کرده‌اید.
  • متن و پیام یا تقاضاها برای فعالیت (Call To Action)/ گرافیک و … با مخاطبان شما تناسب دارد.
  • سفر کاربر (User Journey) را آسان‌تر، بصری‌تر و قانع‌کننده‌تر کرده‌اید.

علاوه بر این موارد به این نکته دقت کنید که بهبود شاخص نرخ فعال‌سازی با بهبود تجربه کاربر شروع می‌شود. نرخ فعال‌سازی پایین می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند سرعت‌پایین بارگذاری صفحات، متن خسته‌کننده و یا نامرتبط، جذب مخاطب اشتباه و عدم درک ارزش پیشنهاد باشد. بررسی شاخص نرخ فعال‌سازی فرصتی را ایجاد می‌کند تا نقاط قابل‌بهبود کسب‌وکار شناسایی شود.
اگر تعداد جلسات (Sessions) وب‌سایت و یا برنامه‌ها کم باشد، نباید بیش‌ازحد درگیر نرخ فعال‌سازی شد. زیرا در این حالت داده کافی برای بررسی تغییرات وجود ندارد بنابراین ابتدا تمرکز خود را بر افزایش تعداد جلسات قرار داده و سپس‌ نوبت به نرخ فعال‌سازی می‌رسد.

شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با نرخ فعال‌سازی چیست؟

برای بررسی دقیق‌تر وضعیت کسب‌وکار بهتر است یک KPI به تنهایی مورد بررسی و محاسبه قرار نگیرد. شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال‌سازی در استارتاپ‌ها نیز در کنار سایر شاخص‌ها مانند شاخص‌های زیر بررسی می‌شود.

  • کاربران فعال
  • نرخ رشد درآمد
  • ضریب ویروسی
  • نرخ ریزش مشتری

KPI نرخ فعال ‌سازی مانند سایر شاخص‌های کلیدی عملکرد با توجه به ماهیت کسب‌وکار و حوزه فعالیت آن متفاوت است. به‌عنوان‌مثال نرخ فعال‌سازی برای دانلود یک محتوای رایگان احتمالاً بالاتر از نسخه پولی آن است اما چه اقداماتی موجب بهبود شاخص نرخ فعال‌سازی می‌شود؟ برخی از موارد مانند ساده‌سازی فرم‌های داخل سایت، زیبایی و سادگی تصاویر داخل سایت، سرعت‌بالای سایت و استفاده از محتوای مناسب می‌تواند موجب بهبود شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال‌سازی شوند.
انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد برای یک کسب‌وکار یک کار تخصصی و فرآیندی طولانی است که نیازمند تجربه و دانش بسیار است. انتخاب KPI مناسب برای یک کسب‌وکار تحت‌تاثیر میزان بلوغ یک کسب‌وکار، بازار هدف، وضعیت رقابت در آن بازار و مواردی از این قبل قرار داد. ممکن است انتخاب و سنجش شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی برای یک استارتاپ بسیار حیاتی‌تر از سایر کسب‌وکارها باشد. پس بهتر است انتخاب KPI مناسب برای یک کسب‌وکار را به متخصصین این حوزه سپرده شود. جهت ثبت درخواست مشاوره از گروه تحلیل‌گران رتیبا در زمینه‌ی ارزش‌ گذاری،‌ جذب سرمایه و مدل سازی مالی با ما در ارتباط باشید.

سایر مقالات نویسنده

شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ناخالص چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ در حسابداری و امور مالی منظور از حاشیه سود اندازه‌گیری سود یک کسب‌وکار نسبت به درآمد آن است. شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود شامل حاشیه سود ناخالص مطابق با رابطه زیر به دست می‌‌آید. حاشیه سود ناخالص...
KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.
آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی...
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار...
شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ابزاری برای سنجش سودآوری
محاسبه شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مورد توقف یا گسترش تولید یک کالا یا خدمات تصمیم‌گیری کنند. حاشیه سود یا Profit Margins معیاری برای سنجش وضعیت سودآوری کسب‌وکارها است که به‌صورت درصد بیان می‌شود. شاخص‌های مالی در کسب‌‌وکارها اهمیت فراوانی دارند...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.