کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.

شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری (Customer Concentration) چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار آن مشتری بستگی دارد. هر اتفاقی خوب یا بد برای آن مشتری بیفتد کسب‌وکار نیز از آن متاثر خواهد شد. تمرکز مشتری زمانی اتفاق می‌افتد که یک مشتری 10 درصد و یا پنج مشتری 25 درصد درآمد استارتاپی را تشکیل بدهند. KPIتمرکز مشتری نشان‌دهنده‌ سهم هر مشتری از درآمد کل آن کسب‌وکار می‌باشد. هنگامی که درآمد کسب‌وکار به تعداد پاسخ به سوالاتی از قبیل «تمرکز مشتری در کسب‌و‌کار چقدر است؟» «پایگاه مشتری چقدر متنوع است؟» «آیا با طیف گسترده‌ای از مشتریان در ارتباط هستید؟» همگی مربوط به بررسی شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری در استارتاپ‌ها و نحوه محاسبه آن‌ها می‌باشد.

تعریف و نحوه محاسبه شاخص کلیدی عملکرد نرخ تمرکز مشتری

شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری نشان‌دهنده‌ نحوه‌ی توزیع درآمد کل بین مشتریان مختلف کسب‌وکار می‌باشد. کسب‌وکاری که به تعداد زیادی از مشتریان محصول یا خدمات ارائه می‌کند، تمرکز مشتری کمتری نسبت به کسب‌وکاری که با تعداد معدودی مشتری در ارتباط است، دارد.

نحوه محاسبه شاخص کلیدی عملکرد نرخ تمرکز مشتری

شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری از رابطه زیر به دست می‌آید.

کل درآمد ناخالص در یک بازه زمانی / درآمد ایجادشده توسط مشتری کلیدی = شاخص تمرکز مشتری

معمولاً بازه زمانی سالانه برای محاسبه شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری در نظر گرفته می‌شود. به زبان ساده تمرکز مشتری بالا نشان می‌دهد تعداد کمی از مشتریان درصد بالایی از فروش سالانه کسب‌وکار را شامل می‌شوند. اما چگونه می‌توان تشخیص داد یک کسب‌وکار، تمرکز مشتری بالا یا پایینی دارد؟ مطابق با استانداردهای جهانی، گفته می‌شود، اگر یک مشتری 10 درصد از درآمد شما یا بیشتر و اگر 5 مشتری بزرگ شما، 25 درصد از درآمد شما و یا بیشتر را تشکیل دهند، کسب‌وکار شما تمرکز مشتری بالایی دارد.

معایب و مزایای KPI تمرکز مشتری

بالا یا پایین بودن شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری، مزایا و معایب خود را دارد. بالا بودن شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری باعث می‌شود کسب‌وکار توانایی ایجاد رابطه طولانی‌مدت با معدود مشتریان بزرگ خود داشته باشد و منابع بیشتری در اختیار مشتریان است تا با توجه به نیازهای آن‌ها استفاده شود، علاوه بر این در بسیاری از موارد مشتریان مانند شرکای کسب‌وکار عمل می‌کنند.
از طرف دیگر، بالا بودن شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری، اثرات منفی قابل‌توجهی را به همراه دارد که در طولانی‌مدت می‌تواند تأثیر بیشتری نسبت به مزایای آن داشته باشد. ازآنجایی‌که وجود چنین مشتریانی همیشه وسوسه کننده است، دور کردن کسب‌وکار از مشتریان بزرگ به‌ویژه در مرحله رشد کسب‌وکار، کار دشواری است، اما پیش‌ازاین بایستی اثرات منفی آن را در نظر داشت. مجله Forbes از شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ریسک‌های استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا نام‌برده است.

ریسک بالال بودن شاخص کلیدی عملکرد نرخ تمرکز مشتری در استارتاپ‌ها

برخی از ریسک‌های بالا بودن KPI تمرکز مشتری توضیح داده‌شده است.
اگرچه از نظر کسب‌وکار درآمد بالا از سوی تعداد کمی از مشتریان جذاب است، اما از دست دادن مشتری به‌یک‌باره می‌تواند تأثیر مخربی بر درآمد، سود و گردش پول آن کسب‌وکار ایجاد نماید. بنابراین یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بالا بودن شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری، تأثیرات منفی حاصل از تصمیم مشتریان بر کسب‌وکار هست.
اگرچه کسب‌وکارها در تلاش‌اند توافق‌نامه‌ها با بهترین اهداف انجام شوند اما نوسانات اقتصادی، فشار ناشی از رقابت هم برای کسب‌وکار و هم مشتریان کسب‌وکار و بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند منجر به از دست دادن مشتری کلیدی شود. از دست دادن مشتری در هر کسب‌وکاری نامطلوب است اما از دست دادن 10 درصد و یا بیشتر از درآمد در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، می‌تواند یک کسب‌وکار را با چالش‌های بسیاری مواجه کند.
زمانی که شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری در کسب‌وکاری بالا باشد مشتری سهم زیادی از کسب‌وکار را دارد. در این حالت مشتری می‌تواند فشار نزولی قیمت را اعمال کند و همین امر اهرمی برای مشتریان کوچک‌تر می‌شود، درنهایت این امر موجب کاهش سود و گردش پول در کسب‌وکار می‌گردد.
در بررسی عملکرد کسب‌وکار از سوی خریداران یا سرمایه‌گذاران، بالا بودن شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری، به دلیل وابستگی کسب‌وکار به تعداد معدودی از مشتریان، تأثیر منفی در عملکرد و ارزش آن کسب‌وکار دارد.
به‌طورکلی بهتر است کسب‌وکارها شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری بالایی نداشته باشند، در غیر این صورت و در شرایطی که شاخص تمرکز مشتری بالایی دارند، بایستی اقداماتی در جهت تقسیم ریسک بین مشتریان بیشتر و در بخش‌های مختلف اتخاذ نمایند. قرار دادن تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد ریسک بالایی برای کسب‌وکارها به همراه دارد. جهت ثبت درخواست مشاوره از گروه تحلیل‌گران رتیبا در زمینه‌ی ارزش‌ گذاری،‌ جذب سرمایه و مدل سازی مالی با ما در ارتباط باشید.

سایر مقالات نویسنده

شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ناخالص چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ در حسابداری و امور مالی منظور از حاشیه سود اندازه‌گیری سود یک کسب‌وکار نسبت به درآمد آن است. شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود شامل حاشیه سود ناخالص مطابق با رابطه زیر به دست می‌‌آید. حاشیه سود ناخالص...
KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.
آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران
آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند،...
شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ابزاری برای سنجش سودآوری
محاسبه شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مورد توقف یا گسترش تولید یک کالا یا خدمات تصمیم‌گیری کنند. حاشیه سود یا Profit Margins معیاری برای سنجش وضعیت سودآوری کسب‌وکارها است که به‌صورت درصد بیان می‌شود. شاخص‌های مالی در کسب‌‌وکارها اهمیت فراوانی دارند...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.