شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ابزاری برای سنجش سودآوری

شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود در استارتاپ‌ها (Profit Margins) چیست؟

محاسبه شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مورد توقف یا گسترش تولید یک کالا یا خدمات تصمیم‌گیری کنند. حاشیه سود یا Profit Margins معیاری برای سنجش وضعیت سودآوری کسب‌وکارها است که به‌صورت درصد بیان می‌شود. شاخص‌های مالی در کسب‌‌وکارها اهمیت فراوانی دارند این شاخص‌های کلیدی عملکرد علاوه بر اینکه وضعیت فعلی شرکت را نشان می‌دهند در برنامه‌ریزی‌های آینده کسب‌وکار نیز تأثیرگذارند. کسب‌وکارها با هدف ایجاد سود فعالیت می‌کنند بنابراین واضح است که این شاخص یک KPI مهم برای سنجش عملکرد مالی هم برای صاحبان کسب‌وکار و هم برای سرمایه‌گذار می‌باشد. محاسبه شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود در استارتاپ‌ها می‌تواند میزان درآمد خالص یک کسب‌وکار را نشان دهد. برای کسب‌وکارها لازم است به میزان حاشیه سود خود توجه کنند تا از لحاظ مالی بتوانند سلامت خود را حفظ کنند. از طریق محاسبه شاخص حاشیه سود می‌توان عملکرد کلی یک شرکت را نیز مورد بررسی قرار داد.

نحوه محاسبه شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود در استارتاپ‌ها

شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود به دو صورت حاشیه سود خالص (Net Profit Margin) و حاشیه سود ناخالص (Gross Profit Margin) محاسبه می‌شود که تفاوت آن‌ها استفاده از سود خالص و سود ناخالص در فرمول می‌باشد.

حاشیه سود (Profit Margins)= (سود ناخالص / درآمد کل) * 100

حاشیه سود خوب چیست؟

حاشیه سود خوب در صنایع مختلف به‌طور قابل‌توجهی متفاوت خواهد بود اما به‌عنوان یک قاعده کلی حاشیه سود خالص 10 درصد به‌عنوان مقدار متوسط در نظر گرفته می‌شود. حاشیه 20 درصد به بالا خوب و حاشیه 5 درصد پایین محسوب می‌شود. اگرچه این مقادیر برای شاخص حاشیه سود به لحاظ صنعت و اندازه کسب‌وکار بسیار متفاوت است و می‌تواند توسط عوامل مختلف دیگری تحت تأثیر قرار گیرد.

دلایل مهم ردیابی KPI حاشیه سود برای استارتاپ‌ها

برخی از مهم‌ترین دلایلی که بهتر است صاحبان کسب‌وکارها به بررسی و ردیابی شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود بپردازند را در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • رشد کسب‌وکار
  • آگاهی از مشکلات کسب‌وکار
  • مفید برای تامین سرمایه مورد نیاز

درک درست نوع صنعت و بازاری که استارتاپ در آن مشغول به فعالیت است می‌تواند به بهبود شاخص حاشیه سود کمک کند.

این شاخص به رشد کسب کار شما کمک می‌کند

اطلاع از شاخص حاشیه سود می‌تواند در تعیین هزینه‌های اضافی و برنامه‌های کسب‌وکار کمک کند. این اطلاعات در هنگام ارزیابی نحوه پیشرفت، رشد و توسعه کسب‌وکار بسیار مفید است.

این شاخص به شما کمک می‌کند از مشکلات کسب‌وکار خود آگاهی پیدا کنید

اگر حاشیه سود کم باشد، ممکن است دچار برخی از خطاهای قیمت‌گذاری، مدیریت هزینه یا مشکلات حسابداری خواهید شد.

برای تأمین سرمایه موردنیاز است

ممکن است یک محصول ایده یا خدمات بسیار قانع‌کننده وجود داشته باشد که نیاز به جذب سرمایه دارد. سرمایه‌گذار می‌خواهد بداند حاشیه سود قبل از دریافت سرمایه در چه وضعیتی است. باوجود ارزشمندی ایده و کسب‌وکار تا زمانی که استارتاپ سودآور نباشد برای سرمایه‌گذار جذاب نخواهد بود.

چگونه می‌توانید شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود خود را بهبود ببخشید؟

دانستن و درک حاشیه سود خوب اولین قدم برای بهبود KPI حاشیه سود می‌باشد. وقتی این شاخص را محاسبه می‌شود فارغ از نتیجه نهایی چند روش برای بهبود آن وجود دارد.

  • کاهش هزینه‌ها
  • افزایش قیمت‌ها
  • تعدیل محصول یا خدمات پرهزینه

در دنیای کسب‌وکارها اعتقاد بر این است که اگر محصول یا خدمتی وجود دارد که سودآور نیست بهتر است تولید آن محصول را متوقف کرده یا هزینه‌های تولید را کاهش داد و اگر امکان‌پذیر نبود با افزایش موقت قیمت‌ها تلاش برای سودآوری کرد.

کاهش هزینه‌ها

اطلاع از شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود در کاهش دادن هزینه‌ها کمک می‌کند. با نگه‌داشتن هزینه‌های سربار در پایین‌ترین حد ممکن می‌توان بهبود چشمگیری در این شاخص ایجاد کرد.

افزایش قیمت‌ها

افزایش قیمت برای کسب‌وکارهای کوچک که با شرکت‌های بزرگ رقابت می‌کنند تصمیم دشواری است اما گاهی انجام این کار برای بقای طولانی‌مدت کسب‌وکار ضروری است.

تولید محصولات و خدمات پرهزینه را تعدیل کنید

تجزیه تحلیل شاخص حاشیه سود ناخالص مشخص می‌کند کدام‌یک از محصولات و یا خدمات با هزینه بالاتری تولید می‌شود اما مانند سایر محصولات در بازار به‌خوبی به فروش نمی‌رسند. شناسایی این عامل و انجام اقدامات موردنیاز در بهبود این شاخص کمک می‌کند.

شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با حاشیه سود چیست؟

سنجش و محاسبه برخی از شاخص‌های کلیدی عملکرد در کنار شاخص حاشیه سود ناخالص می‌تواند به درک صحیح‌تری از وضعیت کسب‌وکار کمک کند. شاخص‌های زیر KPI مناسبی برای بررسی در کنار شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود به حساب می‌رود.

  • نرخ رشد درآمد (Revenue Growth Rate)
  • هزینه جذب مشتری (Cost Acquisition Cost)
  • شاخص‌های کلیدی عملکرد متوسط مقدار سفارش (Average Order Value)

سنجش شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود برای استارتاپ‌ها یکی از سنجه‌هایی است که به کارآفرینان کمک می‌کن تا نحوه خرج کردن سرمایه در کسب‌وکار خود را بهینه کنند. اطلاع از حاشیه سود و ردیابی آن برای موفقیت کسب‌وکار و حفظ سلامت مالی آن حیاتی است زیرا یک استارتاپ برای سرپا ماندن به کسب درآمد و سودآوری نیاز دارد. صاحبان کسب‌وکارها با کمک شاخص Profit Margins می‌توانند با اطلاع از میزان خالص درآمد خود میزان رشد استارتاپ را در آینده تخمین بزنند.

سایر مقالات نویسنده

KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.
آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی...
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران
آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند،...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل مشتری یکی از سنجه‌های وضعیت مشتری است.
بررسی و سنجش شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل یک KPI مهم در رابطه با ارزیابی وضعیت تیم بازاریابی در استارتاپ‌ها است. شاخص نرخ تبدیل مشتری یا Conversion Rate به بررسی رفتار مشتری یا کاربر در کسب‌وکارها می‌پردازد. نرخ تبدیل درصدی از بازدیدکنندگان وب‌سایت است هدف موردنظر (تبدیل) را...

مقالات مشابه

KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.
آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی...
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران
آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند،...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل مشتری یکی از سنجه‌های وضعیت مشتری است.
بررسی و سنجش شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل یک KPI مهم در رابطه با ارزیابی وضعیت تیم بازاریابی در استارتاپ‌ها است. شاخص نرخ تبدیل مشتری یا Conversion Rate به بررسی رفتار مشتری یا کاربر در کسب‌وکارها می‌پردازد. نرخ تبدیل درصدی از بازدیدکنندگان وب‌سایت است هدف موردنظر (تبدیل) را...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.