شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ناخالص در استارتاپ‌ها (Gross Profit Margin)

شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ناخالص چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

در حسابداری و امور مالی منظور از حاشیه سود اندازه‌گیری سود یک کسب‌وکار نسبت به درآمد آن است. شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود شامل حاشیه سود ناخالص مطابق با رابطه زیر به دست می‌‌آید.

حاشیه سود ناخالص = (درآمد کل / سود ناخالص) *100

سود ناخالص (Gross Profit Margin) = درآمد (فروش) – قیمت تمام شده کالای فروخته شده

همان‌طور که از رابطه بالا مشخص است برای محاسبه حاشیه سود مقدار سود ناخالص نیز باید محاسبه شود. سود ناخالص درآمد منهای قیمت کالای فروش رفته است که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در مرحله مقیاس‌پذیری کسب‌وکارها محسوب می‌شود.
به‌عنوان‌مثال استارباکس در انتهای سال مالی 2016 درآمد 21.32 میلیارد دلاری را کسب کرده. مقدار سود ناخالص و سود عملیاتی در این شرکت به ترتیب 12.8 میلیارد دلار و 4.17 میلیارد دلار بوده است. سود خالص نیز 2.82 میلیارد دلار است؛ بنابراین حاشیه سود Starbucks به شرح زیر خواهد بود:

60.07%= 100* (21.32 / 12.8)= حاشیه سود ناخالص (Gross Profit Margin)

19.57%= 100* (21.32 /4.17) =حاشیه سود عملیاتی (Operating Profit Margin)

13.22% = 100* (21.32/ 2.82)= حاشیه سود خالص (Net Profit Margin)

سایر مقالات نویسنده

KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.
آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی...
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران
آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند،...
شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ابزاری برای سنجش سودآوری
محاسبه شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مورد توقف یا گسترش تولید یک کالا یا خدمات تصمیم‌گیری کنند. حاشیه سود یا Profit Margins معیاری برای سنجش وضعیت سودآوری کسب‌وکارها است که به‌صورت درصد بیان می‌شود. شاخص‌های مالی در کسب‌‌وکارها اهمیت فراوانی دارند...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.