شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ناخالص چیست و چگونه محاسبه میشود؟
در حسابداری و امور مالی منظور از حاشیه سود اندازهگیری سود یک کسبوکار نسبت به درآمد آن است. شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود شامل حاشیه سود ناخالص مطابق با رابطه زیر به دست میآید.
حاشیه سود ناخالص = (درآمد کل / سود ناخالص) *100
سود ناخالص (Gross Profit Margin) = درآمد (فروش) – قیمت تمام شده کالای فروخته شده
همانطور که از رابطه بالا مشخص است برای محاسبه حاشیه سود مقدار سود ناخالص نیز باید محاسبه شود. سود ناخالص درآمد منهای قیمت کالای فروش رفته است که یکی از مهمترین شاخصها در مرحله مقیاسپذیری کسبوکارها محسوب میشود.
بهعنوانمثال استارباکس در انتهای سال مالی 2016 درآمد 21.32 میلیارد دلاری را کسب کرده. مقدار سود ناخالص و سود عملیاتی در این شرکت به ترتیب 12.8 میلیارد دلار و 4.17 میلیارد دلار بوده است. سود خالص نیز 2.82 میلیارد دلار است؛ بنابراین حاشیه سود Starbucks به شرح زیر خواهد بود:
60.07%= 100* (21.32 / 12.8)= حاشیه سود ناخالص (Gross Profit Margin)
19.57%= 100* (21.32 /4.17) =حاشیه سود عملیاتی (Operating Profit Margin)
13.22% = 100* (21.32/ 2.82)= حاشیه سود خالص (Net Profit Margin)