آشنایی با ایده پول ساز استارتاپی

آشنایی با ۲۰ ایده پول ساز استارتاپی

استارتاپ‌های موفق با ایده‌ای منحصربه‌فرد، کارآفرینان مشتاق و بازار در دسترس شروع می‌شوند. شناسایی ایده نوآورانه برای کسب‌وکار، اولین قدم راه‌اندازی شرکتی با آینده‌ای روشن است، اما مشکلی وجود دارد! از کجا باید بدانید که کدام ایده به اندازه کافی خوب است؟

ارائه ایده های درخشان استارتاپی ممکن است برای کارآفرینان مشتاق دشوار باشد، به‌خصوص زمانی که به‌نظر می‌رسد همه از قبل ایده‌های خوب را برای کسب‌وکار را استفاده کرده‌اند. با این حال، راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان رضایت شغلی بیشتر و پتانسیل درآمد بالاتری را به‌دست آورد.

در این مقاله به بررسی بهترین ایده های استارت آپی که برای رسیدن به درآمد بالاتر در اکوسیستم استارتاپی فعلی امکان‌پذیر است، اشاره می‌کنیم.

آشنایی با ایده های پول ساز استارتاپی

برای داشتن ایده های پول ساز استارتاپی، لازم است در نظر داشته باشید که آیا این ایده نیازی را در نحوه زندگی و رویکرد مردم به کارشان برطرف می‌کند یا خیر. اگر بتوانید نیاز برآورده نشده و بازار هدف را شناسایی کنید، ممکن است احتمال موفقیت استارتاپ خود را افزایش دهید.

اما چگونه می‌توانید ایده مناسبی برای کسب‌وکار کوچک خود داشته باشید؟

کارآفرینان باهوش و خلاق قبل از تصمیم‌گیری در مورد ایده استارتاپ، با توجه به هزینه سربار (Overhead) صنعت مورد نظر، ایده‌های با حاشیه سود بالا یا آن‌هایی که بازده سرمایه‌گذاری قوی دارند را انتخاب می‌کنند.

حاشیه سود خوب برای کسب و کارهای کوچک چقدر است؟

حاشیه سود مناسب برای استارتاپ‌ها با توجه به نوع و اندازه کسب‌وکار تعیین می‌شود اما به‌طورکلی، بر اساس آمارها، بین ۷ تا ۱۰ درصد بازده قابل قبولی است.

لیست ایده های پول ساز برای استارتاپ ها که فاندرها را برای رسیدن به موفقیت یاری می‌کند، را در ادامه مرور می‌کنیم.

۱. توسعه اپلیکیشن

توسعه اپلیکیشن (App)، در صورت بهره‌مندی از ایده‌‌ای مناسب و برخورداری از مجموعه مهارت‌های لازم برای توسعه آن، می‌تواند تلاشی سودمند و سودآور تلقی شود.

ایده توسعه اپلیکیشن

توصیه می‌شود که قبل از یافتن سرمایه‌گذار برای ادامه توسعه اپلیکیشن، حتماً کمی تحقیق کنید تا مطمئن شوید که ایده مورد نظر قبلاً توسعه نیافته و بازار بالقوه‌ای برای آن وجود دارد.

۲. حوزه وی آر

استارتاپ‌های حوزه واقعیت مجازی یا وی آر (VR)، در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • ایجاد تجربه واقعیت مجازی
  • فروش محصولات واقعیت مجازی
  • مشاوره مدل‌های راه‌اندازی واقعیت مجازی در جامعه

نقطه مناسب برای شروع بررسی در مورد واقعیت مجازی (وی‌آر)، میزان نیاز در جامعه و بررسی شرکت‌هایی است که پیش از این در جامعه شما تاسیس شده‌اند. درصورتی که هیچ تجربه مشابهی در جامعه وجود ندارد، ممکن است یک فرصت عالی برای راه‌اندازی اتاق فرار VR یا ساخت بازی‌های متنوع وجود داشته باشد.

۳. اشتراک

راه‌اندزای موفق باکس اشتراک یا سابسکریپشن (Subscription) که شامل دریافت حق اشتراک است، با شناسایی محصولات محبوبی که مردم به‌صورت ماهانه از آن استفاده می‌کنند و کسب‌وکارهایی که در بازار هدف محبوب هستند، انجام می‌شوند.

۴. دوره ‌های آنلاین

راه‌اندازی دوره‌های آنلاین (Online Courses)، کار آسانی است و تنها چیزی که برای آن نیاز دارید، تبحر در مهارتی خاص و تمایل به آموزش است.

  • آیا به زبان دیگری مسلط هستید؟
  • آیا سابقه کار در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را دارید؟
  • آیا عکاس یا فیلمبردار با استعدادی هستید؟
  • آیا دانش عمیقی در زمینه‌ای خاص دارید؟

شروع دوره آنلاین راه مناسبی برای درگیر کردن طیف وسیعی از افراد و دانشجویان است.

۵. چت بات ها (بات مطالعه)

چت‌بات‌ ها نقطه تماسی برای مشتریان هستند تا بتوانند وب سایت‌ها را بهتر هدایت کنند و مشکلات را عیب‌یابی کنند.

موفقیت استارتاپ با ایده چت بات تا حد زیادی به قابلیت‌های محصول و جذابیت مشتری بستگی دارد. استفاده از زبان طبیعی، دادن شخصیت به ربات‌های خود و توانایی کارکرد خوب در پلتفرم برای پاسخگویی مؤثر به سوالات مشتریان برای موفقیت ایده، ضروری است.

۶. تجارت الکترونیک (ایکامرس)

استارتاپ‌های حوزه تجارت الکترونیک (Ecommerce)، با پرداختن به تکنیک‌های فروش مجازی درخشان، تعهد به بازاریابی و توانایی مدیریت موفقیت‌آمیز نیاز دارد.

از جمله گام‌های ساخت ایده پول ساز در استارتاپ های ایکامرس، شناسایی بازار، اطمینان از عدم‌اشباع آن و جمعیت‌شناسی است.

۷. پادکست

راه‌اندازی پادکست به‌عنوان ایده پول ساز استارتاپ، برای آن دسته از افرادی که تمایل به صحبت در مورد موضوعی خاص برای شنوندگان، دارند مناسب است. این روش، سرمایه‌گذاری ایده‌آلی برای افرادی است که تمایل به اشتراک‌گذاری زمان و اطلاعات خود با دیگران دارند.

۸. دستیار مجازی

دستیار مجازی (Virtual Assistant) یا به اختصار VA، شغل مناسبی برای سازماندهی کسب‌وکارها است که الزامی برای حضور در دفتر کار ندارد و به‌صورت دورکاری انجام می‌شود.

استارتاپ دستیار مجازی ایده تجاری مناسبی برای افرادی است که نیاز به نوع خدمات دارند؛ با تنوع بخشیدن به مهارت‌ها برای واجد شرایط شدن در این فرصت شغلی، فاندرها می‌توانند یک مزیت رقابتی به‌دست آورند.

۹. نوشتن کتاب الکترونیکی (ای بوک)

نوشتن کتاب الکترونیکی یا Ebook، ایده پول سازی برای استارتاپ‌های کوچک است، زیرا در آن نیازی به چاپ وجود ندارد و انتشار و فروش آن‌ها راحت‌تر است. علاوه‌براین، با توجه به اینکه افراد بیش از هر زمان دیگری در خانه می‌مانند، مطالعه ای‌بوک با گوشی موبایل یا تبلت‌ با اجرای استراتژی بازاریابی، راحت‌تر به‌فروش می‌رسد.

ایده نوشتن ای بوک

۱۰. راه‌اندازی هوش مصنوعی (ای.آی)

 هوش مصنوعی (AI)، به‌طور فزاینده‌ای با واقعیت امروز زندگی ما در هم تنیده شده است. به همین دلیل، راه‌اندازی استارتاپی بر پایه AI، می‌تواند شما را در خط مقدم این صنعت قرار دهد. البته با توجه به اینکه در حال حاضر، کسب‌وکارهای بسیار در حوزه مشغول به کار هستند، ایده شما باید منحصربه‌فرد و مؤثر باشد. یک راه‌حل مناسب در این مسیر، توجه به مشکلاتی است که سایر شرکت‌ها و افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، با آن‌ها مواجه می‌شوند؛ شما می‌توانید محصول یا خدماتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی، برای حل مشکلات آن‌ها ارائه دهید.

۱۱. خدمات تحویل غذا

در لیست پول سازترین ایده‌های استارتاپی، خدمات مربوط به تحویل غذا، می‌تواند ایده مناسبی باشد؛ سالانه مبالغ هنگفتی برای تحویل غذا صرف می‌شود اما همواره نارضایتی زیادی از سوی کاربران وجود دارد.

ایده تحویل غذا

مشکلاتی که در حوزه آماده‌سازی و تحویل مواد غذایی وجود دارد، شناسایی کنید و با توجه به آن‌ها ایده استارتاپی خود را شکل دهید. به‌عنوان مثال می‌توانید راهکارهایی در رابطه با مشکلات تحویل به‌موقع غذا یا گرم نگه داشتن آن ارائه دهید. حتی می‌توانید راهکاری در رابطه با ارسال مطمئن وعده‌های غذایی با محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی امروزه مانند رژیم کتو از رستوران‌های مختلف سطح شهر به دست علاقه‌مندان باشد.

۱۲. افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش)

بازاریابان وابسته از فروش‌هایی که برای برندها انجام می‌دهند، کمیسیون دریافت می‌کنند. افیلیت مارکتینگ، مفهوم نسبتاً جدیدی است که به‌دلیل موانع کم، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. رمز موفقیت در این سیستم بازاریابی، انتخاب محصولاتی است که شناخت خوبی از آن‌ها دارید.

۱۳. محصولات مربوط به حیوانات خانگی

محصولات کاربردی برای حیوانات خانگی از جمله اسباب و وسایل حمل آن‌ها و خوراکی‌های آن‌ها بازار رو به رشدی دارد و صاحبان به‌دنبال خرید محصولات جدید و نوآورانه هستند.

ایده محصولات مربوط به حیوانات خانگی

لیست ایده‌های استارتاپی در رابطه با حیوانات خانگی عبارتند از:

  • فروش اسباب‌بازی‌های حیوانات خانگی
  • آموزش حیوانات
  • غذا و خوراکی‌های حیوانات خانگی
  • خدمات بهداشتی حیوانات خانگی
  • پانسیون و مراکز نگهداری حیوانات خانگی

۱۴. استارتاپ‌های Edtech

ادتک یا EdTech، مخفف Educational Technology، فناوری‌ای است که برای تطبیق مدارس با آموزش آنلاین، به وجود آمده است. با توجه به شرایط کنونی جامعه، همه‌گیری بیماری‌های مختلف، آلودگی‌های محیط زیستی و بسیاریی مشکلات دیگر، آموزش آنلاین، مسیر آسان‌تری را برای تحصیل در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. به همین دلیل استارتاپ‌هایی با ایده ادتک می‌توانند سهم قابل‌توجهی از بازار به‌دست بیاورند.

برای راه‌اندازی ایده پول ساز استارتاپی بهتر است مشکلات امروزه مدارس با حوزه ادتک و تجهیزات آموزشی آنلاین را شناسایی و محصولا استارتاپ خود را بر پایه برطرف کردن مشکلات آموزش آنلاین پایه‌ریزی کنید.

استارتاپ‌های OpenClassrooms، Sana Labs و 360Learning از جمله نمونه‌های موفق حوزه ادتک در دنیا هستند.

۱۵. غذاهای گیاهی و وگان

با افزایش محبوبیت سبک زندگی گیاهخواری و وگان، محصولات گیاهی و بدون گوشت بسیار محبوب شده‌اند. این بازار جدید به‌دنبال تنوع در سبک زندگی غذایی انتخابی است، بنابراین اگر بتوانید محصولات یا طیف غذایی متنوعی را ایجاد کنید که پاسخگوی نیاز کاربران باشد و در آن از چاشنی نوآوری استفاده کرده باشید، ایده مناسبی برای کسب‌وکار خود ایجاد کرده‌اید.

۱۶. خط تولید پوشاک پایدار

مُد، یکی از پررقابت‌ترین صنایع روی کره زمین است که برخی معتقدند به اشباع رسیده است، اما اگر به فکر راه‌اندازی خط تولید لباس هستید، می‌توانید آن را به مُد پایدار تبدیل کنید.

این لاین تولیدی پایدار، با ساخت لباس‌هایی که ماندگاری طولانی دارند و از مواد پایدار مانند کتان یا کنف ساخته شده و بر اساس ترندهای روز دنیا ساخته نشده‌اند، طرفداران زیادی دارد.

پس شما می‌توانید یک کارآفرین سبز و دوستدار محیط زیست باشید.

۱۷. راه‌اندازی بلاک‌چین

فناوری بلاکچین، حوزه هیجان‌انگیز و پول‌سازی است که فاندرهای استارتاپی می‌توانند به آن ورود کنند. این فناوری امکان اشتراک‌گذاری تراکنش‌ها و اطلاعات را بین چندین کسب‌وکار، افراد و نرم‌افزارها فراهم می‌کند.

راه‌اندازی استارتاپ در صنعت بلاک چین، دامنه وسیعی را شامل می‌شود، زیرا راهی وسیع برای استفاده از این فناوری و حل مشکلات کاربران ایجاد خواهد کرد. برای یافتن ایده مناسب در این زمینه، لازم است متوجه شوید که نحوه فعالیت این فناوری چگونه است و راه‌حل‌هایی برای مشکلات احتمالی پیش‌بینی کنید.

۱۸. ساخت بازی‌های ویدیویی

صنعت بازی‌های ویدیویی یکی از پول‌سازترین حوزه‌ها در جهان، شانس بزرگی برای استارتاپ‌ها در این حوزه فراهم کرده است. ایجاد ایده‌ای نوآورانه برای بازی‌های ویدیویی، می‌تواند باعث موفقیت استارتاپ‌ها شود.

۱۹. فضای کار اشتراکی

با افزایش روزافزون افرادی که از راه دور کار می‌کنند، تقاضا برای مکان‌هایی که در آن امکان کار وجود داشته باشد، رو به افزایش است. فضای کار اشتراکی یا به دنبال پاسخ به چنین نیازی، به وجود آمد.

بسیاری از فضاهای کار اشتراکی، از اتاق کنفرانس، دسترسی به اینترنت و فضاهایی برای غذا و نوشیدنی برخوردار است. استارتاپ‌ها با شناسایی مشکلاتی که در این حوزه برای افراد و ارائه‌دهندگان این خدمات وجود دارد، می‌توانند ایده پول‌سازی برای استارتاپ خود به‌وجود بیاورند.

۲۰. استارتاپ‌های سلامت روان

سلامت روان (Mental Healthcare ) بدون شک موضوع مهمی است که به‌ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه کسب‌وکارهای زیادی قرار گرفته است. افراد زیادی برای یافتن تراپیست مناسب و پیدا کردن فرصتی برای شروع جلسات تراپی، دچار مشکل هستند.

راه‌اندازی کسب‌وکاری در حوزه سلامت روان، به‌دلیل حساسیت‌های موجود، به شناخت دقیق بازار کار و نیازمندی‌های مراجعان، احتیاج دارد.

چگونه ایده استارتاپی را انتخاب کنیم؟

یک ایده تجاری خلاقانه، پرتقاضا و نوآورانه است و مهم‌تر از همه، پتانسیل رشد و سودآوری بالایی دارد. کارآفرینان با شناخت چنین ایده‌هایی، از آن‌ها برای پیشبرد اهداف استارتاپ خود استفاده می‌کنند.

ابزارهای زیادی وجود دارد که به فاندرهای استارتاپی کمک می‌کند تا ایده پول ساز استارتاپی را پیدا کنند؛ برای شروع با شناساسس نیازهای موجود در بازار و شناسایی علاقه خود، بهترین ایده را در جلسات طوفانی فکری، استخراج کنید.

ایده استارتاپی انتخابی به احتمال زیاد اگر با علایق، سطح تجربه و میزان سرمایه شما همسو باشد، به احتمال زیاد به موفقیت دست پیدا خواهد کرد. پس از یافتن ایده، ممکن است ارزشگذاری نیز احتیاج داشته باشید. ارزش گذاری شرکت و دانش فنی، از همان ابتدای کار می‌تواند نقش مهمی در دانستن اینکه آیا ایده مورد نظر ارزش دنبال کردن را دارد یا خیر، ایفا کند.

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

پرسش های کلیدی که باید در مورد هر ایده استارتاپی پاسخ دهید
راه‌اندازی استارتاپ، کار ساده‌ای نیست؛ قبل از اینکه محصول ساخته یا خدماتی ارائه شود کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. اما پیش از هر چیزی باید از مناسب بودن ایده کسب‌ و کار اطمینان حاصل کرد. هر فاندر استارتاپی باید بداند که چه چیزی ایده تجاری خوبی را...
آشنایی با مشکلات ایده پردازی استارتاپ ها
یافتن ایده مناسب برای استارتاپ، نقطه آغاز مهمی در مسیر ساخت و توسعه یک کسب‌وکار نوپا است. این فرآیند، با چالش‌ها و تحولات فراوانی همراه است که برخی از آن‌ها می‌توانند به‌عنوان مشکل اصلی در مراحل اولیه‌ ایده پردازی نیز مطرح شوند. برای فاندرها و کارآفرینان، تشخیص و...
یافتن ایده یا ایده پردازی برای استارتاپ
ایده پردازی برای استارتاپ، یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که فاندرهای استارتاپی در مسیر راه‌اندازی و تبدیل ایده به یک مفهوم تجاری، برمی‌دارند. هر کسب‌وکار بزرگی قبل از اینکه نام اولین سرمایه‌گذار یا مشتری خود را بداند، از یک ایده شروع می‌کند. شما نیز اگر به‌دنبال چگونگی ارائه...
اعتبار سنجی ایده استارتاپ
اگر ایده خوبی دارید اما مطمئن نیستید که آیا ارزش دنبال کردن دارد یا خیر، این راهنما می‌تواند کمک بزرگی برای درک عمیق‌تر ایده استارتاپی شما باشد. ممکن است سال‌ها و یا ماه‌های زیادی را برای ساخت یک محصول صرف کنید اما بلافاصله پس از راه‌اندازی، متوجه می‌شوید...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.