روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک | rNPV

روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک | rNPV

روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک (Risk Adjusted Net Present Value) که آن را به اختصار (rNPV) نیز می‌نامند، یک تکنیک ارزیابی مالی است که برای ارزشگذاری استارتاپ‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌های پرخطر از آن استفاده می‌شود. روش ارزش گذاری rNPV یک توسعه از روش سنتی ارزش فعلی خالص (NPV) است که ارزش فعلی جریان های نقدی آزاد آتی (Cash Flows) تولید شده توسط یک پروژه را محاسبه می‌کند و با در نظر گرفتن ریسک‌های ذاتی مرتبط با استارتاپ‌ها یک لایه تجزیه و تحلیل تخصصی‌تر انجام می‌دهد. ارزش گذاری استارتاپ به روش ارزش روز تعدیل شده برای کسب‌وکارهای با سطوح میانی و انتهایی بلوغ مناسب‌تر است.

روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک چیست؟

روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک یک روش ارزش گذاری است که برای ارزیابی استارتاپ‌ها با در نظر گرفتن ریسک‌های مختلف استفاده می‌شود. این روش مبتنی‌بر روش ستنی ارزش فعلی خالص (NPV) method است که ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی تولید شده توسط یک سرمایه‌گذاری را محاسبه می‌کند. روش ارزش فعلی خالص تعدیل شده با ریسک با گنجاندن عوامل خطر (ریسک)، ارزش گذاری را انجام می‌دهد.

این روش تفاوت اندکی با ارزش خالص فعلی (NPV) دارد. در ارزش فعلی خالص تنها از جریان نقدی آزاد و استفاده می‌شود در حالی که در محاسبه ارزش روز تعدیل شده با ریسک، از بازده سرمایه‌گذاری تعدیل شده به‌عنوان نرخ قطعی استفاده می‌کنیم. در این روش حاشیه‌ای برای ریسک‌های غیرمنتظره از جمله نوسانات بازار، رقابت و عدم قطعیت در نظر گرفته می‌شود.

نحوه محاسبه ارزش روز تعدیل شده با ریسک (rNPV)

ارزش فعلی خالص با مجموع جریان‌های نقدی پیش‌بینی شده یک پروژه ارتباط مستقیم دارد. ارزش فعلی جریان نقدی، با استفاده از نرخ تنزیل (Discount Rate) محاسبه می‌شود و نرخ بازده مورد نیاز در پروژه‌ها را منعکس می‌کند.

خالص ارزش فعلی تعدیل شده بر اساس ریسک، ریسک مربوط به مبالغ جریان نقدی پیش‌بینی شده را در نظر می‌گیرد که از مبلغ پیش‌بینی شده، متفاوت‌تر خواهد بود. ریسک در این مورد، معیاری برای تغییر نتایج است.

برای ارزش گذاری استارتاپ به روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک مراحل زیر را انجام دهید:

  1. تخمین جریان‌های نقدی آزاد
  2. ارزیابی ریسک‌های مختلف
  3. تعیین نرخ تنزیل
  4. محاسبه ارزش فعلی خالص (NPV)
  5. محاسبه (NPV) سرمایه‌گذاری‌های بنچ مارک شده
  6. محاسبه rNPV

نکته: در صورتی که rNPV بزرگتر از ۰ باشد، استارتاپ ارزش بیشتری نسبت به بنچ مارک درنظر گرفته شده ایجاد می‌کند و ممکن است یک سرمایه‌گذاری مطلوب در نظر گرفته شود. در مقابل اگر rNPV کمتر از ۰ باشد، کسب‌وکار ارزش کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری بنچ مارک شده تولید می‌کند و ممکن است از لحاظ مالی جذابیت چندانی نداشته باشد.

فرمول محاسبه روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک

فرمول روش ارزش گذاری (rNPV) به‌صورت زیر است:

در این فرمول به اطلاعات زیر احتیاج داریم:

N: نشان‌دهنده تعداد سال‌ها

t: سال

C: جریان نقدی آزاد

r: نرخ تنزیل

R: احتمال جریان نقدی در حال حاضر است.

از روش ارزش گذاری (rNPV) برای چه استارتاپ‌هایی استفاده می‌شود؟

روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک یک روش همه کار است که برای ارزش گذاری استارتاپ‌ها در مراحل مختلف بلوغ به ویژه آن‌هایی که در در مراحل پایانی رشد قرار دارند و بالغ شده‌اند، استفاده می‌شوند.

از روش ارزش گذاری (rNPV)، برای ارزشگذاری استارتاپ‌ها در شرایط مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

  • به‌منظور مقایسه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلف
  • سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای مخاطره آمیز
  • انجام سرمایه‌گذاری استراتژیک

همچنین روش rNPV، با در نظر گرفتن ارزش زمانی پول، برای ارزشگذاری استارتاپ‌هایی با قابلیت بازدهی طولانی نیز مناسب‌ است.

ارزش گذاری به روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک برای استارتاپ‌های بالغ

روش ارزش گذاری ارزش روز تعدیل شده با ریسک برای کسب‌وکارهایی که داده‌های مالی قابل اتکایی دارند، به کار برده می‌شود. این روش برای استارتاپ‌های بالغی که دارای جریان درآمدی پایدار و مثبتی هستند، مناسب است.

ارزش گذاری استارتاپ به روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک

روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک یا rNPV ابزار مفیدی است که هنگام مقایسه فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعدد، با قابلیت مقایسه نسبی پروژه‌ها می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در رابطه با تخصیص منابع خود بگیرند.

روش ارزش گذاری (rNPV) برای استارتاپ‌های به بلوغ رسیده کارایی دارد و توانایی ارزیابی و مقایسه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلف و تصمیم‌گیری استراتژیک را برای سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکارها فراهم می‌کند. ارزش گذاری استارتاپ به روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک در تصمیم‌گیری‌های مهم از جمله ادغام کسب‌وکار و یا مقایسه جذابیت مالی آن‌ها در شرایط مختلف کاربرد دارد.

با وجود مزایای بسیار اما استفاده از روش rNPV به تنهایی تمام پتانسیل یک کسب‌وکار را نشان نمی‌دهد و ارزشگذاران باتجربه اغلب از سایر روش‌های ارزش‌گذاری برای ارزیابی بهتر استفاده می‌کنند.

برای ارزش گذاری استارتاپ به روش ارزش روز تعدیل شده با ریسک یا سایر روش‌های ارزشگذاری می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید.

سایر مقالات نویسنده

نحوه تعیین اهداف تجاری استارتاپ
کسب‌وکارها با توجه به صنعت و اندازه خود، اهداف متنوعی را دنبال می‌کنند که می‌تواند شامل افزایش درآمد، بهبود خدمات به مشتریان و پرورش مهارت‌های کارکنان باشد. فارغ از نوع و خصوصیات کسب‌وکار، مهم است که به صورت هدفمند برای رسیدن به این اهداف تلاش شود. پیاده‌سازی استراتژی‌های...
تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نحوه نوشتن بیزینس پلن برای استارتاپ ها
طرح کسب و کار، بیزینس پلن (Business Plan) یا به اختصار BP، نقشه راهی است که استراتژی‌ها و ایده‌های شما را برای راه‌اندازی، مدیریت و تحقق اهداف استارتاپ‌تان منظم و مدون می‌کند. در نگاه اول، شاید نوشتن بیزینس پلن کاری نسبتاً ساده به نظر برسد، اما این سند...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.