َشاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید یکی از معیارهای موفقیت کسب‌وکارها است.

شاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید در استارتاپ‌ها

محاسبه و تحلیل شاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید (Repeat Purchase Rate) نسبت مشتریان یک شرکت که بیش از یک خرید انجام داده‌اند را اندازه‌گیری می‌کند. هنگامی که یک مشتری در تاریخی دیگر برای انجام تراکنش بازگردد این معماله تحت عنوان «خرید تکراری» سنجیده می‌شود. شاخص کلیدی عملکرد نرخ خرید مجدد یک KPI مهم در زمینه رشد و توسعه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و سنجش تبدیل مشتری به مشتریان وفادار است. با تحلیل شاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید در استارتاپ‌ها میزان موفقیت کسب‌وکار در ایجاد حس وفاداری در میان مشتریان نیز سنجیده می‌شود. عوامل مختلفی در تبدیل یک مشتری به مشتری وفادر و تکرار خرید او نقش دارد که به آن عوامل بهبود دهنده نرخ سفارش مجدد می‌گویند. شاخص نرخ خرید مجدد یک KPI مهم در بررسی وضعیت ارتباط با کاربر از سمت کسب‌وکارها است که فرمولی برای محاسبه آن وجود دارد.

تعریف و نحوه محاسبه KPI نرخ تکرار خرید در استارتاپ‌ها

شاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید، خرید بیش از یکبار مشتریان در یک بازه زمانی مشخص را اندازه گیری می‌کند، از آنجایی که این شاخص تحت تأثیر تلاش‌های کسب‌وکار برای حفظ مشتری قرار دارد، نشانگر خوبی از ارزشی است که به مشتریان ارائه می شود. شاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود.
تعداد کل مشتریانی که در همان بازه زمانی خرید انجام داده اند / تعداد مشتریانی که بیش از یکبار در یک باز زمانی خرید کرده اند = نرخ تکرار خرید از سوی مشتری

اهمیت شاخص کلیدی عملکرد نرخ خرید مجدد در استارتاپ‌ها

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت برای کسب‌وکارها افزایش میزان تکرار خرید از سوی مشتریان است زیرا به تجربه ثابت شده که تمرکز بر بازگشت مشتریان قدیمی در بسیاری از شرایط مناسب‌تر از جذب مشتری جدید خواهد بود. هرچند در مراحل ابتدایی شروع کسب‌وکار جذب مشتریان جدید برای رسیدن به رشد ضروری است اما بسیاری از استارتاپ‌ها از طریق تمرکز بر مشتریان فعلی و صرف هزینه به منظور حفظ آن‌ها از مزایای بسیاری بهره‌مند شده‌اند.

عوامل موثر در بازگشت مشتری و بهبود KPI نرخ تکرار خرید

مطابق با تحقیقات انجام شده میانگین شاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید برای کسبوکارهای حوزه تجارت الکترونیک، بین 20 الی 40 درصد است. دستیابی به نرخ تکرار خرید 20 تا 30 درصدی در ماه نیازمند تلاش‌های بسیاری از سوی تیم استارتاپی است.
به عنوان مثال پلتفرم تجارت الکترونیک Shopfy توانسته نرخ تکرار خرید 27 درصدی داشته باشد. مطابق با آمار Shopfy احتمال تکرار خرید در میان مشتریانی که برای بار دوم مراجعه کرده‌اند به 45 درصد و برای مشتریانی که برای بار چهارم بازگشت داشته‌اند به 56 درصد افزایش می‌یابد. در ادامه به برخی از مواردی که منجر به بازگشت مشتریان می گردد، اشاره شده است.

  • مناسب‌سازی محیط وبسایت برای ایجاد تجربه کاربری خوشایند
  • طراحی برنامه‌های تشویقی با هدف مراجعه مجدد و ترغیب مشتری به خرید
  • حفظ تعامل با مشتریان و پاسخ به تمامی سوالات و نظرات آن‌ها در وبسایت
  • دسته‌بندی مشتریان و ارسال پیشنهادات خرید شخصی سازی شده برای آن‌ها
  • ایجاد داشبوردی متشکل از انواع KPI برای بازاریابی و پیگیری منظم آن‌ها در فواصل زمانی مشخص
  • تهیه لیستی از اطلاعات مشتریان با هدف ایجاد تعامل از طریق ارسال ایمیل و سایر راه‌های مارکتینگ

در این راه از ابزارهایی مانند Databox که امکان قرار دادن تمامی شاخص‌های مربوط به قیف بازاریابی را در یک محیط فراهم کرده می‌توان استفاده کرد. ارسال ایمیل با هدف ایجاد تعامل با کسب‌وکار، افزایش احتمال بازدید از وبسایت و در نهایت افزایش نرخ تکرار خرید در کسب‌وکارها انجام می‌شود.

شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با نرخ تکرار خرید

در فرآیند محاسبه و رصد شاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید همانند سایر شاخص‌های کلیدی عملکرد بهتر است از چندین KPI استفاده شود. از مهمترین شاخصهایی که محاسبه آنها به همراه نرخ تکرار خرید به بررسی دقیق‌تر وضعیت فعلی و پیش‌روی کسب‌و‌کار کمک می‌کند می‌توان به شاخص‌های زیر اشاره کرد.

  • نرخ تبدیل
  • نرخ ریزش مشتری
  • نرخ بازدید از سایت
  • میانگین فرکانس خرید
  • نرخ نگهداشت مشتری
  • ارزش طول عمر مشتری

محاسبه نرخ تکرار خرید به کسب‌وکارها کمک می‌کند که درک درستی از وضعیت خود داشته باشند. محاسبه این شاخص به‌خصوص در کسب‌وکارهایی که نیازمندی‌های روزمره مردم مانند لوازم بهداشتی، غذای حیوانات خانگی و یا حتی قهوه را تامین می‌کنند قابل سنجش است و میزان وفاداری مشتریان در آن‌ها مشخص‌تر خواهد بود. هر کسب‌وکاری تحت تاثیر شرایط مختلفی قرار دارد که نیازمندی‌های آن را منحصر‌به‌فرد می‌کند. درنتیجه برای سنجش عملکرد و بررسی میزان موفقیت آن باید شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسبی تعیین شود. شاخص کلیدی عملکرد نرخ تکرار خرید در برخی از استارتاپ‌ها حیاتی‌تر از سایر کسب‌وکارها است. پس بهتر است تحلیل و انتخاب KPI مناسب برای هر کسب‌وکاری به متخصصان آن رشته سپرده شود. شاخص‌های کلیدی کسب و کار خود را درست انتخاب کنید تا رشد کسب و کارتان را مشاهده کنید. رشد استارتاپ منجر به افزایش ارزش آن در فرآیند ارزش گذاری می‌شود.

سایر مقالات نویسنده

شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ناخالص چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ در حسابداری و امور مالی منظور از حاشیه سود اندازه‌گیری سود یک کسب‌وکار نسبت به درآمد آن است. شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود شامل حاشیه سود ناخالص مطابق با رابطه زیر به دست می‌‌آید. حاشیه سود ناخالص...
KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.
آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی...
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران
آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند،...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.