بررسی و تحلیل شاخص کلیدی عملکرد نرخ پرش یا Bounce Rate یکی از سنجههای مهم برای استارتاپها است. این شاخص تعداد کاربرانی را نشان میدهد که پس از ورود به سایت بدون انجام اقدامی آن را ترک کردهاند. KPI بانس ریت یکی از شاخصهایی است که برای سئو سایت کسبوکارها اهمیت دارد و بالا بودن آن به بازاریابان میگوید سایت طراحی شده به اندازه کافی برای مخاطب جذاب نبوده است. شاخص نرخ پرش درصد افرادی را نشان میدهد که در صفحهای از وب سایت کسبوکار قرار میگیرند و سپس آن را ترک میکنند. این مخاطبان روی چیزی کلیک نمیکنند و از صفحه دیگری هم بازدید نمیکنند. برای تحلیل دادههای مربوط شاخص کلیدی نرخ پرش در استارتاپها بهتر است دید کلینگر به کل موضوع داشته باشید زیرا میانگین نرخ پرش در دستگاههای مختلف برای یک استارتاپ میتواند متفاوت باشد. برای مثال معمولا تلفنهای همراه نرخ پرش بالاتری نسبت به سایر دستگاهها دارند. شناسایی، انتخاب و اجرا و سنجش شاخصهای کلیدی عملکرد بر موفقیت و رشد استارتاپها تاثیر میگذارد و رشد استارتاپ بر ارزش آن میافزاید. بنابراین با انتخاب درست در شاخصهای کلیدی عملکرد، بر ارزش کسب و کار خود در گزارشهای ارزش گذاری بیفزایید.
نرخ پرش در استارتاپها چیست و چگونه محاسبه میشود؟
شاخص کلیدی عملکرد نرخ پرش در استارتاپها نشاندهنده تعداد افرادی است که به وب سایت کسبوکاری وارد شده اما بدون کلیک روی صفحه و دیگر تقریبا بلافاصله از سایت خارج میشوند. نرخ بانس کیفیت بازدید از سایت را در یک بازه زمانی خاص نشان میدهد و برای تحلیل ترافیک سایت کاربرد دارد.
تعریف بانس ریت با یک مثال
فرض کنید بازدید روزانه از سایتی 1000 نفر است و نرخ پرش 70 درصدی این سایت نشان میدهد 700 نفر از بازدید کنندگان بدون اینکه به صفحه دیگری مراجعه کنند، از سایت خارج شدهاند. بنابراین با استفاده از شاخص نرخ پرش، میتوان میزان جذابیت یک صفحه یا یک بخش از سایت کسبوکار را ارزیابی کرد. با توجه به تمام توضیحات این سوال مطرح میشود که نرخ پرش خوب چیست؟
بهطورکلی ارزیابی شاخص کلیدی عملکرد نرخ پرش هر سایت مطابق با دسته بندیهای زیر انجام میشود.
- نرخ پرش 30 تا 50 درصد عالی است.
- نرخ پرش 70 تا 50 درصد معمولی است.
- نرخ پرش بین 70 تا 80 درصد ضعیف است.
- نرخ پرش 80 درصد و بیشتر بسیار بد است.
- نرخ پرش 20 درصد و پایین تر، احتمالا دچار خطای ردیابی شده است.
علاوهبر موارد فوق از آنجایی که شاخص نرخ پرش مانند سایر شاخصهای کلیدی عملکرد به موارد متعددی از قبیل صنعت، میزان بلوغ و مدل کسبوکار مرتبط است ممکن است مقادیر مختلفی را شامل شود. با این حال شکل زیر میانگین شاخص نرخ پرش را در برخی از صنایع به تفکیک نشان داده است.
نحوه محاسبه KPI نرخ پرش چگونه است؟
شاخص کلیدی عملکرد نرخ پرش از رابطه زیر بدست میآید.
شاخص نرخ پرش = تعداد کل بازدیدهای یک وب سایت / تعداد کل بازدیدهای یک صفحه
عوامل مؤثر در بهبود نرخ پرش سایت چیست؟
بالا بودن شاخص نرخ پرش در سایتها ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد. عواملی مانند:
- تبلیغات
- طراحی بد
- ناسازگاری مرورگر
- زمان طولانی بالا آمدن سایت
با بکارگیری برخی عوامل نرخ پرش سایت میتواند بهبود پیدا کند.
تجربه کاربری بهتری ارائه کنید.
تجربه کاربر کلیه جنبههای تعامل با کسبوکار از جمله خدمات و محصولات آن را دربرمیگیرد. تجربه کاربر احساس کلی کاربر هنگام تعامل با سایت هر کسبوکاری است. طراحی وبسایتی که برای اغلب سیستم عاملها و دیوایسها مناسبسازی شده باشد، اولین قدم در جهت ایجاد تجربه کاربری مناسب است که در نهایت منجر به بهبود شاخص نرخ پرش میشود.
سرعت سایت خود را بهبود ببخشید.
کاربران ظرف دو ثانیه اول تصمیم خود را در مورد یک وبسایت میگیرند. ابزارهایی برای بهینهسازی و افزایش سرعت صفحه فرود یک سایت مانند Pingdom و Google Page Speed وجود دارد. مطابق با تحقیقات انجامشده، هر 1 ثانیه تأخیر میتواند 7 درصد کاهش فروش، 11 درصد کاهش بازدید صفحه و 16 درصد کاهش رضایت مشتری را همراه داشته باشد.
از تست A/B برای صفحات فرود استفاده کنید.
تست AB امکان سنجش میزان موفقیت و عدم موفقیت تغییرات صورت گرفته را فراهم میکند. استفاده از این تست به کاهش شاخص نرخ پرش سایت کمک میکند.
از فیلمها برای درگیر کردن مخاطبان خود استفاده کنید.
امروزه فیلمها جذابیت بسیار بیشتری نسبت به سایر محتواها مانند متن و یا تصاویر دارند و بهخوبی میتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. استفاده از یک فیلم تمام صفحه بهعنوان پسزمینه موجب بهبود شاخص نرخ پرش سایت میشود.
از تصاویر باکیفیت بالا برای جلب توجه کاربران خود استفاده کنید.
یکی دیگر از ابزارهای مؤثر که موجب کاهش نرخ پرش میشود استفاده از تصاویر باکیفیت بالا و مناسب است. حتی شرکتهایی مانند گوگل که به دلیل سابقه خود در طرحبندیهای سفید و حداقلی مشهور بودهاند، از تصاویر باکیفیت بالا در صفحه فرود خود استفاده میکند.
نظرات کاربران و مشتریان خود را در سایت قرار دهید.
قرار دادن نقل قولهای مشتریان در قسمتی از سایت یک راه خوب برای ترغیب سایر مشتریان به حفظ ارتباط و تعامل با کسبوکار است. نظرات مشتریان برای سایر کاربران جذاب است و میتواند موجب بهبود شاخص نرخ پرش سایت شود.
وبسایت خود را قابل خواندن کنید.
شاید تابهحال کمتر به تجربه کاربر در مورد خواندن مطالب و محتوای وبسایت اشاره شده باشد اما اینیکی از مهمترین عواملی است که میتواند موجب افزایش نرخ پرش سایت شود. ازآنجاییکه بیشتر محتواهای وب سایتها در قالب محتوای متنی تولید میشوند، بهتر است جذابیت بصری سایت بهبود یابد. توجه به اندازه فونت، حاشیه و رنگ متنها از مواردی است که میتواند تجربه کاربری لذتبخشی برای مخاطب فراهم به وجود بیاورد.
از لینکهای داخلی در مقالات خود استفاده کنید.
استفاده از لینک داخلی در متن مقالههای منتشر شده در وبسایت یکی از راههای مفید بهبود نرخ پرش سایت است. از طریق لینک سازی داخلی امکان ارتباط بخشهای مختلف مقاله و معرفی دیگر مقالات مرتبط فراهم میشود.
شاخصهای کلیدی عملکرد مرتبط با نرخ پرش چیست؟
ازآنجاییکه همیشه در تحلیل دقیق و صحیح کسبوکارها تنها به محاسبه و بررسی یک شاخص اکتفا نمیشود، در محاسبه شاخص کلیدی عملکرد نرخ پرش در استارتاپها نیز از سایر شاخصهای کلیدی عملکرد استفاده میشود. شاخصهای زیر در رابطه با بررسی KPI بانس ریت سنجیده میشوند.
- نرخ خروج
- میانگین تعداد نشست
- میانگین طول هر نشست
در سنجش نرخ پرش در استارتاپها بهتر است به زمانی که کاربر در سایت گذرانده، دستگاه و لوکیشن آنها توجه شود. از این طریق ممکن است الگوهایی به دست بیاید که برای بهبود نرخ بانس سایت بسیار موثر باشد. این درست است که KPI نرخ پرش نشان میدهد که چیزی در سیستم استارتاپ درست پیش نمیرود اما برای درک درست ماجرا بهتر است دید جامعتری داشت. استارتاپها نیازمندیهای متفاوتی دارند و در نتیجه راهحل یکسانی برای بهبود نرخ پرش آنها وجود ندارد. حتی ممکن است برای کسبوکارهایی در نظر گرفتن نرخ پرش به عنوان KPI انتخاب درستی نباشد. بررسی و انتخاب شاخص کلیدی عملکرد برای کسبوکارها نیازمند دانش و تخصص کافی است.