تامین مالی و جذب سرمایه سری D (Series D Funding) به طور سنتی آخرین مرحله رسمی از مراحل مختلف جذب سرمایه استارتاپها محسوب میشود. استارتاپهایی که به مرحلهای میرسند که برای تامین سرمایه سری D آماده هستند شرکتی با عملکرد سازمانی بالا هستند که توانایی ساخت و توزیع محصولات نوآورانه را در سطح جهانی دارد. لازم به ذکر است که کمتر از 5 درصد کسبوکارها به تامین سرمایه سری D نیاز پیدا میکنند و برای بیشتر آنها سرمایه C آخرین مرحله جذب سرمایه خارجی محسوب میشود. بعد از بودجه سری D حتی تعداد کمتری از استارتاپها به جایی میرسند که نیاز به مراحل بعدی جذب سرمایه یعنی مراحل E، F و G وجود داشته باشد. کسبوکاری که برای سرمایه گذاری سری D آماده است به میزانی از بلوغ رسیده که بتواند درآمد کافی برای رشد خود و سهم قابل توجهی از بازار به دست بیاورد. با مطالعه مقاله زیر اطلاعات خوبی در مورد جذب سرمایه مرحله D (دی) به دست خواهد آمد.
منظور از جذب سرمایه سری D چیست؟
جذب سرمایه سری D (Series D Funding) مرحلهای از تامین سرمایه مورد نیاز استارتاپها است که برای بسیاری از آنها آخرین مرحله قبل از رشد یا “growth-stage” محسوب میشود. کسبوکار در این مرحله به عرضه در بازارهای عمومی (عرضه اولیه عمومی) نزدیک هستند. جذب سرمایه در مرحله D به معنی جذب سرمایه بیشتر در مراحل پیشرفتهتر رشد یک استارتاپ است و به طور معمول زمانی اتفاق میافتد که شرکت به بلوغ رسیده و به دنبال یک راه جدیدتر باشد. راهاندازی محصول یا خدمات جدید و آماده شدن برای IPO از جمله مصارف این فاند است زیرا سرمایه سری D برای تقویت و تحکیم موقعیت کسبوکار در بازارها استفاده میشود. وظیفه صاحبان کسبوکارها در این مرحله آن است نشان دهند محصول یا خدمات بازاریابی شده به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و مشتریان وفاداری دارد. مبلغ سرمایه جذب شده در سری D به نسبت مراحل قبلی بیشتر است زیرا کسبوکار قرار است رشد سریعی را تجربه کند و به دنبال افزایش سهم بازار برای خود باشد. تامین سرمایه سری D توسط سرمایهگذاران حرفهای و بزرگ که فاندهای سرمایهگذاری دارند انجام میشود.
کارکرد و کارایی جذب سرمایه سری D چیست؟
جذب سرمایه مرحله D تفاوت چندانی با دورههای قبلی ندارد و پس از طی کردن فرآیند ارزیابی از سوی سرمایهگذاران مذاکرات شروع خواهد شد. اولویت اصلی در سرمایه گذاری سری D توجه به سناریوی خروج است که اگر کسبوکار تا آن زمان برای خروج آماده نباشد با دریافت سرمایه D آماده خواهد شد. دریافت سرمایه سری D برای کسبوکارها مزیتهای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.
- دستیابی به آخرین مرحله از اهداف رشد کسبوکار
- پیادهسازی سناریوی خروج (IPO یا خرید)
- به منظور تسهیل ادغام با رقیبی دیگر
- به دست آوردن استارتاپهای دیگر
در تامین سرمایه مرحله D تمام معیارها و گزارشهای ارائه شده به گونهای است که تمایل به خروج را میتواند نشان دهد. سرمایهگذاران هم مانند بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپی از موقعیت استارتاپ باخبر هستند و در نتیجه سرمایه گذاری سری D به قصد تضمین نقدینگی، کسب سود و ارزشمند شدن سهام کسبوکار انجام میشود.
زمان مناسب برای جذب سرمایه سری D
سرعت رشد استارتاپها برابر نیست و هر کدام در زمان متفاوتی به تامین سرمایه سری D نزدیک میشوند. با این وجود به عنوان یک قاعده کلی میتوان گفت که بهتر است 18 الی 24 ماه قبل از به پایان رسیدن سرمایه سری C اقدام برای افزایش سرمایه مرحله D آغاز شود. تامین بودجه مورد نیاز استارتاپها فرآیندی طولانی بوده و بهتر است اعضای هیئت مدیره زمان کافی برای شروع مذاکره با سرمایهگذاران را داشته باشند. یک کسبوکار در شرایط زیر ممکن است به بودجه بیشتری احتیاج داشته باشد.
- سناریوی خروج در پیش باشد.
- قصد سرمایهگذاری بلندمدت وجود دارد.
- هدف گسترش به بازارهای مجاور یا جدیدتر باشد.
- اهداف تعیین شده با بودجه مرحله C تحقق پیدا نکرده است.
کسبوکاری که به تامین سرمایه سری دی نزدیک شده همانند یک هواپیمای باری بزرگ است که نیاز به فرودگاهی مجهز برای فرود آمدن دارد. به همین دلیل در صورتی که قبل از جذب سرمایه مرحله D برنامهای ریخته نشده باشد ممکن است در جستجو برای زمین بازی مناسب سوخت کسبوکار به پایان برسد و اتفاقهای ناخوشایندی رخ دهد.
جذب سرمایه سری D چگونه تامین میشود؟
متداولترین گزینه برای تامین سرمایه سری D صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر است که اشکال مختلف آن در تامین بودجه لازم برای کسبوکارها نقش دارند. با این وجود شرکتهای بزرگی که به خاطر موقعیت منحصر به فرد استارتاپ ممکن است اقدام به خریداری کسبوکار فعلی کنند نیز جزء گزینههای تامین سرمایه این مرحله به حساب میآید.
میزان سرمایه سری D چقدر است؟
میزان سرمایه سری D برای استارتاپهای مختلف متفاوت است و رقم آن با توجه به نیاز کسبوکار تغییر میکند. صنایع مختلف براساس اهداف تعیین شده کسبوکار به مبالغ متفاوتی احتیاج دارند. هدف تامین سرمایه مرحله D در بیشتر اوقات IPO شدن است و به همین دلیل برای تعیین بودجه مورد نیاز نیمنگاهی داشتن به بازار سرمایه و بررسی وضعیت استارتاپهای مشابه میتواند کمککننده باشد. یکی از پیشنهادهایی که مشاوران سرمایهگذاری استارتاپها ارائه میدهند افزایش سرمایه دست کم به مدت 24 ماه است تا زمان کافی برای عملکرد و کاهش دادن قیمتها وجود داشته باشد. مشورت با اهالی بازار که سابقه ارزشگذاری استارتاپهایی با سطح بلوغ مشابه را دارند میتواند راهگشا باشد.
سرمایه سری D چه مدت دوام دارد؟
از آن جایی که سرمایه سری D آخرین مرحله رسمی از مراحل جذب سرمایه استارتاپها به حساب میآید دریافت بودجه باید به گونهای باشد که کسبوکار به دور دیگری از جذب سرمایه (مرحله E) نیاز پیدا نکند. برنامهریزی برای بودجه D تا حدی که استارتاپ بتواند سهم قابل توجهی از بازار به دست بیاورد و سودآور باشد ادامه دارد. پیادهسازی استراتژی خروج (اگزیت کردن) صاحبان کسبوکارها با دریافت این سرمایه امکانپذیر میشود.
نتیجهگیری در مورد جذب سرمایه سری D
جذب سرمایه سری D یکی از مراحل رسمی تامین بودجه مورد نیاز استارتاپها و در واقع آخرین مرحله از سلسله مراحل دریافت سرمایه مورد نیاز است. عمدهترین تفاوت تامین سرمایه سری D در مقایسه با دورههای قبلی در رقم بزرگتر آن است. کسبوکاری که برای سری D آماده شده کشش (traction) کافی برای ارزش گذاری بالا را دارد و برای خروج یا خرید آماده شده. سرمایه گذاری سری D برای سرمایهگذاران راحتتر است زیرا استارتاپ در وضعیت مشخصی قرار دارد و میتواند آماده خروج یا اگزیت شود. درست است که تامین سرمایه سری D را آخرین مرحله از دریافت سرمایه مورد نیاز میدانند اما در بسیاری مواقع سرمایه سری C مرحله پایانی تامین نقدینگی مورد نیاز یک استارتاپ محسوب میشود. یکی از مزیتهای جذب سرمایه مرحله D این است که سرمایهگذاری در آن با حدس و گمان کمتری از سوی سرمایهگذاران همراه میشود. جذب سرمایه فرآیندی پیچیده و چالشبرانگیز است و مشورت گرفتن از مشاوران باتجربه حوزه سرمایه استارتاپی که سابقه بالایی در این زمینه دارند اقدامی مثبت است. برای استفاده از یک جلسه مشاوره رایگان برای آمادهسازی مستندات جذب سرمایه و تامین سرمایه مورد نیاز میتوانید با مشاوران گروه تحلیلگران رتیبا تماس بگیرید.
منبع:
- https://finmark.com/seed-series-a-b-c-d-funding/
- https://www.failory.com/blog/series-d-funding
استارتاپی که در حوزه خود به رهبر بازار تبدیل شده و یا درآمد سالانه بالایی دارد میتواند برای جذب سرمایه سری D اقدام کند.
جذب سرمایه سری D را میتوان آخرین مرحله رسمی جذب سرمایه استارتاپها در نظر گرفت و با وجود اینکه مراحل دیگری مانند سرمایه E وجود دارد بهتر است کسبوکار با بودجه سری D به اهداف خود دست پیدا کند.
کسبوکارهایی که به مرحله جذب سرمایه سری D میرسند به حدی از بلوغ رسیدهاند که به دنبال دستیابی به اهداف بزرگتر و عرضه اولیه عمومی باشند. در واقع میتوان گفت که در صورت عملکرد درست کسبوکارها میتوانند با سرمایه D خروج موفقیتآمیزی داشته باشند.