آغاز ارتباط با سرمایهگذاران یک مرحله حیاتی و مهم برای بنیانگذاران استارتاپها است. هنر ارائه گزارش ارزش گذاری به سرمایه گذاران، میتواند بهعنوان یک ابزار کلیدی برای جلب حمایت مالی و استراتژیک ایفای نقش کند.
در این مقاله، ما به چگونگی جلب سرمایه گذاران و ارائه گزارش مالی به آنها میپردازیم تا با نگاهی عمیق، به مفاهیم کاربردی و بهکارگیری استراتژیهای موثر دست پیدا کنید.
به کمک این راهنماییها، میتوانید به شیوهای مناسب و جذاب برای برقراری ارتباط قویتر با سرمایهگذاران استارتاپی تلاش کنید.
برای ارائه گزارش ارزش گذاری به سرمایه گذاران لازم است به موارد زیر دقت کنید:
۱. مخاطب خود را بشناسید
انواع مختلف سرمایهگذاران ممکن است انتظارات متفاوتی از معیارها و روشهای ارزش گذاری استارتاپها داشته باشند.
بهعنوان مثال سرمایهگذاران فرشته ممکن است بیشتر به کشش و پتانسیل بازار یا ترکیب اعضای تیم استارتاپی علاقهمند باشند. در حالی که سرمایهگذاران خطرپذیر (VC)، ممکن است تمرکز بیشتری بر درآمد، رشد یا استراتژی خروج شما داشته باشند.
بهتر است قبل از ارائه گزارش جامع درباره ارزش گذاری به سرمایه گذاران این پروژه، در مورد مخاطبان خود بهخوبی تحقیق کنید و شیوه ارائه خود را با نیازها و علایق آنها هماهنگ کنید.
۲. روش ارزش گذاری مناسب خود را پیدا کنید
روشهای مختلفی برای ارزش گذاری استارتاپ شما وجود دارد که رویکردهای مختلفی را مورد استفاده قرار میدهند. برای ارزش گذاری با توجه به شرایط منحصربهفرد هر کسبوکار، رویکردهای مختلفی از جمله رویکرد مبتنی بر هزینه، رویکرد مبتنی بر بازار، رویکرد مبتنی بر درآمد و یا ترکیبی از اینها انتخاب میشود.
هر روشی که توسط کارشناسان ارزش گذاری باتجربه انتخاب میشود، وضعیت فعلی، چشماندازهای آینده و استانداردهای صنعت را بهخوبی منعکس میکند.
شما باید منطق و مفروضاتی که منجر به انتخاب روش فعلی شده را برای سرمایهگذاران توضیح دهید و شواهد و مثالهایی برای حمایت از محاسبات خود ارائه دهید.
در صورت آمادهسازی گزارش ارزش گذاری توسط گروه تحلیلگران رتیبا، میتوانید در جلسه ارائه این گزارش که توسط ارزشگذاران برگزار میشود، شرکت کرده تا برای جلسه ارائه خود آماده شوید.
منطق ارزش گذاری خود را توضیح دهید
هنگامی که ارزش گذاری کسبوکار خود را به VC ها اراپه میکنید، لازم است منطق ارزشگذاری و نحوه اعمال روشها و دادههای به دست آمده را نیز توضیح دهید.
شما باید به سرمایهگذاران نشان دهید که چگونه رقم مورد نظر را استخراج کرده و چرا عدد به دست آمده یک رقم منطقی است.
۳. همتایان خود را بنچ مارک کنید
یکی از متداولترین راه٬ها اعتبارسنجی و توجیه گزارش ارزش گذاری، مقایسه آن با دیگر استارتاپهای مشابه در صنعت و جایگاه شما است.
کسبوکارهای مشابه شما چه میزان ارزش گذاری شدهاند؟
آنها از چه معیارهایی برای ارزشگذاری منصفانه استفاده کردهاند؟
همتایان شما بر اساس عوامل مختلفی از جمله مرحله بلوغ، میزان درآمد، رشد، سهم بازار، پایگاه مشتریان و میزان بودجه ارزشگذاری میشوند. مزیت رقابتی و ارزش پیشنهادی منحصربهفرد، میتواند باعث متمایز شدن کسبوکار فعلی از سایر همتایان خود شود.
بنچمارک کردن رقبا یک کار تخصصی است که به دانش و تجربه زیادی احتیاج دارد. بههمین دلیل بهتر است این وظیفه را به کارشناسهای ارزشگذاری باتجربه بسپارید.
۴. انعطافپذیر و واقعبین باشید
رقم ارزش گذاری کسبوکار، یک رقم ثابت نیست که همیشه یکسان باقی بماند. بلکه ما باید یک محدوده طرف هستیم که با توجه به زمان و عوامل مختف میتواند تغییر کند. به همین دلیل لازم است که خوشبین بودن یا بدبین بودن بیش از حد خودداری کنید و بهدنبال یک ارزیابی منصفانه و واقعبینانه باشید که پتانسیل و خطرات کسبوکار شما را منعکس میکند.
بهتر است عدمقطعیتها و چالشهایی که ممکن است بر ارزش گذاری شما تاثیر بگذارد را پذیرفته و نشان دهید برای غلبه بر آن چگونه قرار است برنامهریزی کنید.
۵. یک داستان بگویید
ارزش گذاری تنها یک رقم نیست بلکه داستانی است که چشمانداز، ماموریت و اهداف شما را نشان میدهد. از گزارش ارزش گذاری خود بهعنوان فرصتی برای برقراری ارتباط و جلب سرمایه گذاران استفاده کنید.
نشان دهید که ارزش گذاری انجام شده با استراتژی، نقاط عطف و تاثیرات شما همسو است. برای این کار از زبانی واضح، ساده و جذاب استفاده کنید. در حل ارائه گزارش ارزش گذاری به سرمایه گذاران در پروژه سرمایهگذاری، لازم نیست که اصطلاحات فنی و تخصصی استفاده کنید. در مقابل استفاده از تصاویر بصری یا نمودارها میتواند ارائه به سرمایهگذاران را به یاد ماندنیتر کند.
۶. درخواست بازخورد داشته باشید
جلسه ارائه گزارش ارزش گذاری به سرمایه گذاران یک طرفه نیست بلکه یک گفتگوی دو طرفه و سازنده با سرمایهگذاران و سهامداران است.
از سرمایهگذاران دعوت کنید تا سوال بپرسند و نظرات یا پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. شما نیز در برابر این نظرات، شنوا باشید و محترمانه و سازنده پاسخ بدهید.
لازم است که در جلسه ارائه ارزش گذاری به سرمایه گذاران، نشان دهید که آماده یادگیری، بهبود روابط و شروع همکاری با سرمایهگذاران هستید.
ارائه موفق گزارش ارزش گذاری به سرمایهگذاران
روشهای زیادی برای ارائه ارزش گذاری به سرمایه گذاران وجود دارد اما نکته مهم این است که اعداد و ارقام بهدست آمده منطقی و باورپذیر باشند تا بتوانید آنها را به شیوهای مناسب به سرمایهگذاران ارائه کنید.
گزارش ارزش گذاری آماده شده با معیارهای مختلفی از جمله ارزش بازار، ارزش خروج و یا ارزش پس از پول مقایسه میشود.
ارزش یک استارتاپ بر اساس شرایط و تقاضای فعلی بازار بهدست میآید و همچنین بر اساس سناریوی خروج مورد انتظار سنجیده میشود.
با مقایسه ارزش گذاری کسبوکار خود میتوانید نشان دهید که چگونه ارزیابی شما با انتظارات بازار، پتانسیل خروج و سایر شرایط سرمایهگذاری مطابقت دارد.