رتیبا ارزش گذاری کسب‌وکار نوپا انجام می‌دهد.

ضرورت ارزش گذاری کسب‌وکارهای نوپا، شرکت‌ها و استارتاپ‌ها

اهمیت ارزش‌ گذاری به خصوص ارزش گذاری کسب‌وکار نوپا به دلیل نیاز روزافزورن آن‌ها به رشد و توسعه انکارنشدنی است. کسب‌وکارهای نوپا در فضایی پرابهام قدم برمی‌دارند و به خصوص در ابتدای مسیر ممکن است با عوامل ناشناخته زیادی مواجه شوند. فرآیند تعیین ارزش برای استارتاپی که به مرحله درآمدزایی رسیده است، آسان‌تر است زیرا ارزش‌گذار داده‌های قابل‌اتکایی دارد که با تکیه بر آن‌ها کار را شروع می‌کند. در‌صورتی‌که ارزش گذاری استارتاپ و کسب‌وکارهای نوپا با تکیه بر عوامل دیگر ازجمله کسب‌وکارهای مشابه است. شاید دلیل اصلی توصیه به ارزش گذاری استارتاپ‌های مراحل اولیه، جلوگیری از «کج نهادن خشت اول» توسعه کسب‌وکارها باشد.

عوامل موثر در ارزش گذاری کسب‌وکار نوپا

دلایل مختلفی برای ارزش گذاری استارتاپ و کسب‌وکارها نوپا در همان مراحل ابتدایی حیات وجود دارد. ارزش گذاری کسب‌وکار نوپا ممکن است به‌منظور جذب سرمایه‌ یا کمک به فروش آینده صورت بگیرد اما شاید ساده‌ترین دلیل، وجود سرمایه‌گذاران باشد. می‌دانیم که کسب‌وکارهای نوپا برای بقا و ادامه حیات به سرمایه و تزریق نقدینگی احتیاج دارند پس با تقریب خوبی می‌توان گفت که نیاز به سرمایه‌گذار برای کسب‌وکارها حیاتی است. ایده خوب و تیم مدیریتی قوی به خصوص در ابتدای مسیر همیشه در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خطرپذیر موفق عمل می‌کند. به‌اضافه موارد بالا، عوامل زیادی در تعیین ارزش یک کسب‌وکار در مراحل ابتدایی حیات نقش دارند؛ این عوامل عبارتند از:

  • کشش Traction
  • درآمد Revenues
  • نمونه اولیه Prototype
  • شهرت و آوازه Reputation
  • کانال‌های توریع Distribution Channels
  • فقدان برنامه‌ریزی مالی Lack of financial planning
  • عرضه‌ و تقاضا Present Funding Supply and Demand

به‌جهت اینکه کسب‌وکارها و شرکت‌های نوپا به خصوص در ابتدای مسیر در یک فضای عدم قطعیت حرکت می‌کنند، تضمین دستیابی به اهداف کسب‌وکارها در ابتدای مسیر مشکل است اما یکی از راه‌های شناخت بهتر پتانسیل یک بیزنس، ارزش گذاری آن در مراحل اولیه است.

بررسی سه روش پرکاربرد در ارزش گذاری استارتاپ‌ها

کسب‌وکارهای نوپا معمولا در ابتدای مسیر در حد یک ایده با پتانسیل رشد بالا هستند. از آن جایی که ارزش گذاری به داده‌ها و اطلاعات زیادی از پیشینه کسب‌وکارها احتیاج دارد؛ پس ارزش گذاری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا اندکی سخت‌تر و نیازمند استفاده از روش‌های متفاوتی است. ارزش گذاری کسب‌وکارهای نوپا، براساس استراتژی‌های بازار، ریسک‌های موجود و پیش‌بینی‌های آینده امکان‌پذیر است؛ سه مورد از پرکاربردترین روش‌های ارزش گذاری استارتاپ و کسب‌وکار نوپا به شرح زیر است:

  • روش سرمایه گذاری خطرپذیر Venture Capital Method
  • روش جمع بندی عوامل ریسک Risk Factor Summation Method
  • روش ارزش گذاری کارت امتیازدهی Scorecard Valuation Method

انتخاب روش ارزش گذاری و استفاده از آن در شرایط مختلف ممکن است متفاوت باشد. تنوع روش‌های ارزش گذاری باعث شده که برای استارتاپ‌ها در هر مرحله از بلوغ یک روش مناسب وجود داشته باشد. استارتاپ‌های مراحل اولیه و کسب‌وکارهای نوپا ممکن است برای تعیین ارزش خود مجبور به «برون‌یابی» شوند. ارزش‌گذار یک عدد نسبی و تخمینی از ارزش کسب‌وکار در مراحل اولیه ارائه می‌کند که معیاری برای ارزیابی وضعیت در اختیار بنیان‌گذارن قرار می‌دهد. صاحبان کسب‌وکارها با تکیه بر نتایج ارزش گذاری اولیه می‌توانند بهترین تصمیم را برای کسب‌وکار خود بگیرند تا به‌مرور و با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر ارزش گذاری استوارتری جایگزین تعیین ارزش اولیه شود. روش‌های ارزش گذاری استارتاپ‌ها به طور کامل در اینجا بررسی شده است. برای مطالعه 13 روش ارزش گذاری و دسته ‌بندی آن‌ها، مطالعه‌ی این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم.

ارزش گذاری کسب‌وکار نوپا نجات‌دهنده است

تعیین ارزش اولیه کسب‌وکارها کار راحتی نیست و ارتباط مستقیم با تجربه و دانش ارزش‌گذار دارد. فقدان اطلاعات تاریخی، نداشتن سابقه مالی، ریسک دائمی ورشکستی و خطر رقیق شدن از عواملی است که ارزش اولیه استارتاپ را دستخوش تغییر می‌کند. توجه به عوامل تاثیرگذار در ارزش گذاری کسب‌وکار نوپا یکی از راه‌هایی است که نتیجه ارزش گذاری را شفاف‌تر می‌کند.

عوامل تاثیرگذار در ارزش گذاری کسب‌وکارهای نوپا

به دلیل پتانسیل متفاوت کسب‌وکارها، عوامل مختلفی در تعیین ارزش آن‌ها و استارتاپ‌های مراحل اولیه نقش دارند. این عوامل که به خصوص در مراحل اولیه ممکن است پیش‌بینی آن‌ها دشوار باشد، عبارتند از:

  • اندازه بازار
  • میزان بلوغ و توسعه

ارزش گذاری به صورت کلی از عوامل مختلفی از جمله اندازه بازار، میزان بلوغ و همچنین ریسک‌هایی که یک کسب‌وکار با آن‌ها سروکار دارند، تاثیر می‌پذیرد. ارزش گذاری به خودی خود پروسه‌ای دقیق و باحساسیت بالاست اما برای ارزش گذاری کسب‌وکارهای نوپا میزان این حساسیت دوچندان می‌شود. برای ارزش گذاری استارتاپ و کسب‌وکار نوپای خود، بهترین راه برون‌سپاری و اعتماد کردن به کارشناسی است که این مسیر را بارها پیموده و با حساسیت‌ها ارزش گذاری استارتاپ‌های مراحل اولیه به خوبی آشناست.

کارشناسان ارزش گذاری رتیبا با توجه به نیازهای منحصر به فرد هر استارتاپ‌ و با استفاده از روش‌های مختلف ارزش گذاری کسب‌وکارهای نوپا را در فضای عدم قطعیت انجام می‌دهند. برای ثبت درخواست ارزش گذاری استارتاپ و کسب‌وکار نوپای خود، فرم ارزش گذاری را تکمیل و منتظر تماس مشاوران رتیبا باشید.

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علیرضایی
    07/18/1401 13:12

    مطلب خوبی در مورد کسب و کارهای نوپا بود. ممنون میشم بیشتر به این نوع از کسب و کارها بپردازید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.