ارزش گذاری به روش تنزیل جریان های نقدی یا DCF

ارزش گذاری به روش تنزیل جریان های نقدی (DCF)

ارزش گذاری به روش تنزیل جریان های نقدی که آن را Discounted Cash Flow نیز می‌شناسیم، در مواقعی که ریسک و فرصت در هم تنیده می‌شوند، شفافیت مالی را ظاهر می‌کند. روش ارزش گذاری تنزیل جریان نقدی (DCF)، یک روش ارزیابی قوی است که با رویکردی سیستماتیک به تعیین ارزش استارتاپ می‌پردازد.

مدل ارزش‌گذاری جریان‌های نقدی تنزیل شده، ارزش فعلی شرکت را با تنظیم جریان‌های نقدی آتی با ارزش زمانی پول تعیین می‌کند. تحلیل DCF، ارزش منصفانه دارایی‌ها یا پروژه‌ها را با پرداختن به تورم، ریسک و هزینه سرمایه ارزیابی می‌کند تا عملکرد آتی شرکت را پس از مثبت شدن جریان نقدی، در ۳، ۵، ۴ و یا ۷ سال آینده تحلیل کنند.

ظهور استارتاپ‌ها و چشم‌انداز روزافزون سرمایه‌گذاری خطرپذیر جان دوباره‌ای به جریانات نقدی تنزیل شده بخشیده است. کسب‌وکارها اغلب با چالش‌های منحصربه‌فردی مواجه هستند که ارزشگذاری آن‌ها را کمی چالش‌برانگیز می‌کند. روش dcf با قابلیت انطباق و دقت بالا به یک نقطه کلیدی در فرآیند ارزش گذاری کسب‌وکارها تبدیل شده است. برای مطالعه بیشتر در مورد ارزش گذاری استارتاپ به روش تنزیل جریان نقدی، با ما در این مقاله همراه باشید.

روش تنزیل جریان نقدی چیست؟

روش تنزیل جریان های نقدی (DCF)، یک تکنیک ارزشگذاری است که ریشه در ارزش زمانی پول دارد؛ این روش می‌تواند تشخیص دهد که یک دلار امروز ارزش متفاوتی نسبت به آینده دارد. با تخمین جریانات نقدی تنزیل شده، انتظار می‌رود که ارزیابی دقیقی از پتانسیل کسب‌وکار ارائه شود. برخلاف روش‌های دیگر ارزش گذاری این روش بر اساس جریان‌های نقدی تنزیل شده با در نظر گرفتن ریسک ذاتی مرتبط با جریان‌های نقدی آتی، چشم‌اندازی متفاوت از ارزش استارتاپ ارائه می‌دهد.

در زمینه ارزشگذاری استارتاپ‌ها، روش DCF ارزش فعلی جریان‌های نقدی پیش‌بینی شده یک شرکت را با در نظر گرفتن ارزش زمانی پول محاسبه می‌کند. ایده اصلی روش تنزیل‌ جریان‌های نقدی این است که پول امروز، به‌دلیل ظرفیت بالقوه درآمدی و ریسک‌های مرتبط با آن ارزشی بیش از همین مقدار پول در آینده دارد.

درک مفهوم ارزش گذاری به روش تنزیل جریان نقدی با یک مثال

با یک مثال ساده می‌توان جریان نقدی تنزیل شده را در نظر گرفت. فرض کنید که می‌توانید بین دریافت ۱۰۰ دلار امروز و ۱۰۰ دلار در یک سال آینده، یکی را انتخاب کنید. انتخاب شما کدام است؟

در اینجا شانس زیادی وجود دارد که شما پول اکنون را قبول کنید چرا که با سرمایه‌گذاری این مبلغ در دوازده ماه آینده، پول بیشتری به دست خواهید آورد. بنابراین شما امروز و اکنون به ارزش پولی فکر کرده‌اید که به‌دلیل ظرفیت بالقوه درآمدی، بیشتر از پول در آینده خواهد بود.

اگر همین محاسبه را برای تمام پول نقدی که انتظار دارید استارتاپی در آینده تولید کند، انجام دهید و برای رسیدن به ارزش فعلی خالص آن را تخفیف دهید، درک درستی از ارزشگذاری استارتاپ خواهید داشت.

فرمول محاسبه روش تنزیل جریان های نقدی

روش تنزیل جریان‌های نقد از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود.

فرمول محاسبه روش تنزیل جریان های نقدی

در این روش از Cf که نشان‌دهنده جریان نقدی سال اول، جریان نقدی سال دوم است و به همین ترتیب تا سال آخر استفاده می‌شود.r، نرخ بهره یا interest rate و n، نشان‌دهنده زمان در سال‌های قبل از جریان نقدی آزاد آتی است.

اهمیت روش تنزیل جریان نقدی برای ارزش گذاری استارتاپ‌ها

چرا روش dcf برای ارزش گذاری استارتاپ‌ها اهمیت دارد؟

روش تنزیل جریان نقدی به چند دلیل از جمله موارد زیر برای ارزشگذاری استارتاپ‌ها اهمیت دارد:

  • ارزیابی دقیق
  • ارزیابی ریسک
  • متمرکز بر رشد بلندمدت
  • استانداردسازی فرآیند ارزشگذاری

علاوه‌بر موارد بالا روش DCF یک ابزار مقایسه و منطقی روشن برای ارزش گذاری استارتاپ در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد که با استفاده از آن مذاکرات بین سرمایه‌گذار و بنیان‌گذارن مختلف آسان‌تر شکل می‌گیرد.

استفاده از روش تنزیل جریان های نقدی برای ارزش گذاری استارتاپ

ارزش گذاری استارتاپ به روش تنزیل جریان نقدی (DCF) در ۷ مرحله به شرح زیر انجام می‌شود:

  1. پیش‌بینی صورت‌های مالی
  2. محاسبه جریان نقدینگی کسب‌وکارها
  3. محاسبه نرخ تنزیل
  4. محاسبه ارزش پایانی
  5. محاسبه ارزش فعلی
  6. انجام تنظیمات
  7. تجزیه و تحلیل میزان حساسیت

از این روش برای کسب‌وکارهای بالغی که جریان نقدینگی مثبت ساخته‌اند، استفاده می‌شود.

۱. پیش بینی صورت‌های مالی

اولین چیزی که در ارزشگذاری به روش تنزیل جریانات نقدی نیاز داریم، آماده‌سازی پیش ‌بینی مالی برای کسب‌وکارها است. مدت زمان پیش‌بینی مالی به مسائلی از جمله مراحل بلوغ شرکت و نرخ رشد بستگی دارد.

وجود پیش‌بینی مالی، نقش حیاتی در این ارزشگذاری ایفا می‌کند چرا که شرکت‌های کوچک رشد سریع‌تری از شرکت‌های بالغ دارند و شرکت‌های بزرگ‌تر بیشتر در معرض خرید یا ورشکستگی هستند.

۲. محاسبه جریان نقدی آزاد کسب‌وکارها (Free Cash Flow)

قبل از استفاده از روش ارزش گذاری تنزیل جریان‌های نقدی کسب‌وکار، لازم است مفهوم جریان‌ نقدی آزاد را درک کنیم. جریان نقدی آزاد یا Free Cash Flow، جریانی است که پس از پرداخت کلیه مخارج عملیاتی و سرمایه مورد نیاز در شرکت باقی می‌ماند؛ استارتاپ‌ها از این جریان برای افزایش رشد یا ایجاد تسهیلات جدید استفاده می‌کنند.

جریان‌های نقدی آزاد نشان‌دهنده توانایی شرکت برای تولید پول از کسب‌وکار خود است و انعطاف‌پذیری مالی آن را نشان می‌دهد.

فرمول محاسبه جریان نقدی آزاد کسب‌وکارها

فرمول محاسبه جریان نقدی آزاد کسب‌وکارها به شرح زیر است:

FCF = EBIT x (1-tax rate) + Non-Cash Charges + Changes in Working capital Capital Expenditure

طبق این فرمول، برای محاسبه جریان نقدی آزاد کسب‌وکارها به محاسبه EBIT (میزان سود قبل از بهره و مالیات)، هزینه‌های غیرنقدی (مانند استهلاک) و همچنین تغییرات در سرمایه در گردش احتیاج داریم.

۳. محاسبه نرخ تنزیل (Discount Rate)

مرحله سوم ارزشگذاری به روش تنزیل جریان های نقدی، محاسبه نرخ تنزیل یا Discount Rate است. مناسب‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از مفهوم میانگین موزون هزینه سرمایه یا WACC است. در این مرحله لازم است ارقام درستی از حقوق صاحبان سهام و هزینه بدهی پس از کسر مالیات در نظر گرفته شده باشد.

فرمول محاسبه نرخ تنزیل

متداول‌ترین روش برای محاسبه نرخ تنزیل، با استفاده از فرمول زیر انجام می‌شود:

(Future Value ÷ Present Value) ^ (1 ÷ n) 1

۴. محاسبه ارزش پایانی (Terminal Value)

پس از محاسبه مقادیر قبلی، نوبت به محاسبه ارزش پایانی یا Terminal Value می‌رسد و پس از آن می‌‌توان ارزش گذاری استارتاپ به روش تنزیل جریان نقدی را انجام داد. روش‌های مختلفی برای محاسبه ارزش پایانی وجود دارد که در ادامه به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روش محاسیه ارزش پایانی

یکی از روش‌های متداول محاسبه ارزش پایانی یا ارزش در زمان خروج یک استارتاپ به شرح زیر است:

Final Year Projected Cash Flow * (1+ Infinite Growth Rate)/ (Discount Rate-Long Term Cash Flow Growth Rate)

در این روش ارزش پایانی با استفاده از محاسبه جریان نقدی آزاد در سال آخر و نرخ تنزیل محاسبه می‌شود.

۵. محاسبه ارزش فعلی (Present Value)

در روش ارزش گذاری تنزیل جریان نقدی سرمایه‌گذاران با استناد به مفهوم ارزش فعلی یا Present Value، در مورد جریان‌های نقدی آتی یک استارتاپ تصمیم‌گیری می‌کنند. ارزش فعلی جریان‌های نقدی پیش‌بینی شده را با استفاده از فرمول NVP به شرح زیر محاسبه می‌کنند:

NPV = Total Present Value of Cash Flows Present Value of Initial Investment

در این فرمول از تفریق کل ارزش فعلی جریان‌های نقدی و ارزش فعلی سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

۶. انجام تنظیمات و تعدیل جریان‌های نقدی آزاد

در مرحله ششم ارزش گذاری به روش DCF، تعدیل‌هایی برای تمام دارایی‌ها و بدهی‌های غیراصلی که در پیش‌بینی جریان‌های نقد لحاظ نشده، انجام می‌شود.

در این روش امکان تعدیل ارزشگذاری با استفاده از روش‌هایی مانند افزودن دارایی‌های غیرمعمول یا کم کردن بدهی‌ها وجود دارد.

۷. تجزیه و تحلیل میزان حساسیت در روش DCF

پس از انجام ارزشگذری به روش تنزیل جریان های نقدی مهم آن است که مدل DCF، را با تغیراتی فرضی در مفروضات امتحان کنید. برای مثال با تغییر در نرخ رشد نامحدود و یا تغییرات در میانگین موزون هزینه سرمایه می‌توان این کار را انجام داد.

در فایل اکسل آنالیز حساسیت مدل به‌دست آمده، امکان‌پذیر است.

ارزش گذاری استارتاپ به روش تنزیل جریان نقدی

روش تنزیل جریان های نقدی، از جریان‌های نقدی آزاد پیش‌بینی شده شرکت‌ها استفاده می‌کند و آن‌ها را برای رسیدن به برآورد ارزش فعلی کسب‌وکار که مبنای سرمایه‌گذاری بالقوه است به کار می‌برند.

در دنیای پویای کسب‌وکارها که نوآوری و پتانسیل رشد در آن‌ها بسیار اهمیت دارد، روش DCF می‌تواند یک رویکرد مناسب برای ارزشگذاری منصفانه کسب‌وکارها ارائه کند. روش ارزش گذاری تنزیل جریان نقدی با ترکیب جریان‌های نقدی آتی و حسابداری ارزش زمانی پول، سرمایه‌گذاران را قادر سازد تا تصمیم‌های سرمایه‌گذاری استراتژیک بگیرند و موجب تقویت رابطه همزیستی سالم بین کسب‌وکارها و حامیان مالی آن‌ها می‌شود.

به‌منظور ارزش گذاری استارتاپ خود با استفاده از روش تنزیل جریان نقدی (DCF) توسط کارشناسان گروه تحلیلگران رتیبا، کیلک کنید.

منبع:

  • https://www.wallstreetmojo.com/dcf-discounted-cash-flow/
  • https://www.wallstreetprep.com/knowledge/dcf-model-training-6-steps-building-dcf-model-excel/

سایر مقالات نویسنده

جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نحوه نوشتن بیزینس پلن برای استارتاپ ها
طرح کسب و کار، بیزینس پلن (Business Plan) یا به اختصار BP، نقشه راهی است که استراتژی‌ها و ایده‌های شما را برای راه‌اندازی، مدیریت و تحقق اهداف استارتاپ‌تان منظم و مدون می‌کند. در نگاه اول، شاید نوشتن بیزینس پلن کاری نسبتاً ساده به نظر برسد، اما این سند...
انجام مطالعات امکان سنجی عملیاتی استارتاپ
امکان سنجی عملیاتی (Operational Feasibility) یکی از حیاتی‌ترین مراحل در فرایند تهیه طرح توجیهی کسب‌وکار یا مطالعات امکان سنجی (Feasibility Studies)، این بررسی، که با عنوان گزارش FS شناخته می‌شود، ضرورت دارد تا قبل از آغاز هر پروژه‌ای به دقت انجام پذیرد. امکان‌سنجی عملیاتی متمرکز بر بررسی توان...
انجام مطالعات امکان سنجی زمان بندی استارتاپ‌ها
چه زمانی یک پروژه اجرا خواهد شد؟ این سوال اساسی ترین موضوعی است که کارشناسان با انجام امکان‌سنجی زمان‌بندی، سعی در پاسخ به آن دارند. انجام مطالعات امکان‌سنجی زمان‌بندی (Schedule Feasibility) بخش حیاتی از آماده‌سازی گزارش طرح توجیهی کسب‌وکار (Feasibility Studies) یا به اختصار FS است که به...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.