آشنایی با جذب سرمایه سری C استارتاپ‌ها

جذب سرمایه سری C برای استارتاپ‌ها؛ آخرین مرحله تامین سرمایه (سری C)

تامین بودجه و جذب سرمایه سری C (Series C Funding) برای کسب‌وکارهای موفقی است که تا به اینجا توانسته‌اند به اهداف از پیش تعیین شده خود دسترسی پیدا کنند. سرمایه گذاری سری C روی استارتاپ‌هایی که به مرحله تثبیت رسیده‌اند و برای توسعه محصول، گسترش به بازارهای جدید و یا سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک (تحکیم موقعیت خود) نیاز به سرمایه دارند انجام می‌شود. کسب‌وکارهایی که در مرحله اقدام برای سری C قرار دارند ثابت کرده‌اند که با حفظ دسترسی به سرمایه خطرپذیر می‌توانند موفقیت کسب‌وکار خود را تضمین کنند و در آینده رو به جلو حرکت کنند. تامین سرمایه سری C به استارتاپ‌هایی که تا کنون توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورده کمک می‌کند تا با چشم‌اندازی وسیع‌تر و حرکت به سوی عرضه عمومی سهام (IPO) جلو بروند. تامین مالی سری C همانند مراحل قبل‌تر با چالش‌های زیادی همراه است و معایب و مزایای زیادی برای آن‌ها دارد. با مطالعه مقاله زیر اطلاعات خوبی در رابطه با تامین سرمایه مرحله C به دست خواهد آمد.

جذب سرمایه سری C چیست؟

جذب سرمایه سری C که با نام تامین مالی یا تامین سرمایه سری C (Series C Financing) نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از مراحل افزایش سرمایه رسمی استارتاپ‌ها است. سری C سومین مرحله رسمی از تامین بودجه استارتاپ‌ها است و به نوعی آخرین مرحله از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر محسوب می‌شود. هر چند کسب‌وکارهای بسیاری که تا این مرحله از جذب سرمایه پیش آمده‌اند ممکن است فراتر از آن رفته و جذب سرمایه سری D و E را هم تجربه کنند. در این مرحله از تامین مالی حفظ مشتریان و نمایش دادن مشتریان راضی رمز موفقیت برای جلب سرمایه‌گذاران بیشتر است.
سرمایه گذاری سری C روی استارتاپ‌هایی اتفاق می‌افتد که به میزانی از بلوغ و مرحله تثبیت رسیده باشند و با تکیه بر سابقه تثبیت شده خود به دنبال پیشرفت و گسترش بیشتر باشند. ریسک کمتر سرمایه گذاری در مرحله C باعث شده تا سرمایه‌گذاران راحت‌تر از مراحل قبل اقدام به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها کنند. در این مرحله سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری روی «ایده» و پتانسیل آن فاصله گرفته و تمرکز خود را روی سرمایه‌گذاری در استارتاپی که انتظار می‌رود تا دو برابر میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها بازدهی داشته باشد قرار می‌دهند.

کارکرد سرمایه سری C برای استارتاپ‌ها چگونه است؟

سرمایه گذاری سری C سرمایه مورد نظر را به سوی کسب‌وکارهایی که در مراحل قبل سودآور بوده یا توانسته‌اند به اهداف خود برسند هدایت می‌کند تا سرمایه‌گذاران به سرعت بتوانند از بازده سرمایه خود بهره‌مند شوند. سرمایه گذاری سطح C با تکیه بر سهام ممتاز و نقدشوندگی در آینده پیش می‌رود. بسیاری از کسب‌وکارها تامین سرمایه خارجی خود را با مرحله C به پایان می‌رسانند و دیگر برای جذب سرمایه مرحله بعدی اقدام نمی‌کنند. مبلغ سرمایه سری C به نسبت زیاد است و در صورت مدیریت صحیح دیگر احتیاجی به سرمایه‌گذاری مراحل بعدی وجود ندارد. کسب‌وکارهای مرحله سی برای توسعه در مقیاس بزرگتر و حتی جهانی آماده می‌شوند و هدف نهایی آن‌ها در این مرحله IPO شدن است. افزایش و گسترش کسب‌وکار در مرحله سی هدف اصلی بنیان‌گذاران استارتاپی است و آن‌ها با تامین سرمایه سری C برای توسعه کسب‌وکار خود تلاش می‌کنند.

تامین سرمایه C برای گسترش به بازارهای جدید، توسعه محصول یا خرید شرکت‌های دیگر استفاده می‌شود.

دریافت سرمایه سری C چه تاثیری بر استارتاپ‌ها می‌گذارد؟

استارتاپ باید تا اندازه موفق باشد که بتواند به جذب سرمایه سری C برسد. دوره تامین سرمایه سری C بزرگتر از مرحله A و B است و دریافت آن تضمین آینده‌ای روشن برای آن کسب‌وکار به همراه دارد. هدف سرمایه مرحله سی رشد مستمر و یا حرکت بزرگتر برای دستیابی به مرحله بیشتری است. جذب سرمایه مرحله c توسط شرکت‌ها یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر انجام می‌شود و استارتاپ‌ها در ازای سرمایه دریافتی مقداری از سهام خود را از دست می‌دهند. اقدام و دسترسی به سرمایه مرحله C دو معنی برای کسب‌وکارها دارد.

  1. استارتاپ‌ها پول نقد زیادی برای انجام کار و دسترسی به اهداف خود دارند.
  2. استارتاپ‌ها تحت فشار بیشتری برای رشد مدوام و بازدهی سرمایه سرمایه‌گذاران قرار دارند.

در واقع تامین مالی سری C شمشیری دو لبه برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود و آن‌ها باید انتظارات سنگین پیش روی خود را به خوبی برآورده کنند. به منظور اطمینان از دریافت موفق سرمایه سری C راهکارهایی به شرح زیر وجود دارد.

  • داشتن برنامه مشخص برای خرج کردن سرمایه مرحله سی
  • قرار دادن سرمایه‌گذاران در جریان پیشرفت کسب‌وکار

توجه به بازخورد سرمایه‌گذاران و استفاده از تجربیات آن‌ها می‌تواند مسیر حرکت استارتاپ را هموارتر کند و از بیرون کشیدن سرمایه توسط سرمایه‌گذاران جلوگیری به عمل آورد.

منابع موجود برای تامین سرمایه سری C

جذب سرمایه مرحله C که نوعی تامین مالی مبتنی بر سهام است از راه‌های مختلفی تامین می‌شود و از آن جایی که کسب‌وکارها در این مرحله از مراحل ابتدایی بلوغ فاصله گرفته سرمایه‌گذاران با ریسک کمتری اقدام به سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌کنند. منابع دستیابی به سرمایه سری C (سی) به شرح زیر است.

  1. سرمایه گذاران خطرپذیر (VC)
  2. صندوق‌های سرمایه گذاری
  3. سرمایه گذاران فرشته
  4. بانک‌ها

در بسیاری مواقع سرمایه‌گذاران مراحل قبلی (سری A و سری B) تمایل به سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکار را دارند و در برخی مواقع سرمایه‌گذاران جدیدی ورود می‌کنند. نه تنها سرمایه‌گذاران خطرپذیر بلکه سرمایه‌گذاران فرشته که از ابتدای حیات کسب‌وکار همراه استارتاپ بوده و مراحل رشد و نمو آن را دنبال می‌کرده‌اند تمایل به سرمایه‌گذاری مرحله C دارند. حضور سرمایه‌گذاران سابق به ویژه سرمایه‌گذاران فرشته باعث اعتباربخشی به وضعیت کسب‌وکار و جلب سرمایه‌گذاران تازه‌تر می‌شود.

معایب و مزایای جذب سرمایه سری C چیست؟

جذب سرمایه سری c ممکن است در مقایسه با دیگر مراحل تامین مالی دشواری بیشتری داشته باشد زیرا سرمایه‌گذاران در این مرحله انتظاری بازدهی سریع و بالایی برای سرمایه خود دارند. برای دستیابی به تامین مالی سری C شرکت‌ها نیاز به سابقه قوی و معتبر دارند تا بتوانند سرمایه‌گذاران را قانع کنند که برای این دوره از سرمایه‌گذاری آماده هستند. جذب سرمایه مرحله C ابزار قدرتمند و به نوعی یک مزیت رقابتی در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد که به وسیله آن بتوانند بر رقبای خود پیروز شوند. سایر مزیت‌های دریافت سرمایه سری C به شرح زیر است.

  1. جذب کردن استعدادهای تازه
  2. گسترش عملیات بازاریابی (فروش و سود بیشتر)
  3. پرداختی بیشتر به کارمندان (حقوق و مزایای بالاتر)

در برابر تمام خوبی‌های ذکر شده تامین سرمایه سری C می‌تواند به ضرر استارتاپ‌ها تمام شود. سرمایه سری C با سخت‌گیری بیشتری نسبت به مراحل قبلی عرضه می‌شود و ممکن است محدودیت‌های بیشتری از طرف سرمایه‌گذاران برای بنیان‌گذاران استارتاپ وضع شود. سرمایه‌گذاران در این مرحله به دنبال بازدهی سریع‌ هستند و در صورت محقق نشدن اهداف ممکن است اقدام به خروج سرمایه خود کنند.

نتیجه‌گیری در مورد جذب سرمایه سری C

جذب سرمایه سری C برای کسب‌وکارهایی است که توانسته‌اند ثابت کنند که تا این نقطه از مسیر رشد خود به خوبی عمل کرده و می‌توانند ادامه حرکت خود را نیز قوی‌تر طی کنند. در تامین سرمایه سری C کسب‌وکار در شرایطی قرار دارد که توانسته موفقیت خود را اثبات کند و در نتیجه می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ خود ترغیب کند. اعتماد سرمایه‌گذاران خطرپذیر به کسب‌وکاری که پتانسیل IPO شدن را دارد بیشتر است. در سرمایه گذاری سری C شناخت بازیگران فعال در این عرصه نقشی حیاتی دارد؛ شناخت شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری که تمایل به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها دارند و همسو با اهداف کسب‌وکار هستند اهمیت دارد. شفافیت در فرآیند جذب سرمایه استارتاپ‌ها می‌تواند نقش مهمی در جذب سرمایه سری سی ایفا کند. کمک گرفتن از مشاوران باتجره در مسیر تامین مالی می‌تواند راهگشای استارتاپ‌ها باشد. کارشناسان رتیبا با سال‌ها تجربه در زمینه آماده‌سازی مستندات جذب سرمایه به ویژه جذب سرمایه سری C می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند.

سایر مقالات نویسنده

انجام مطالعات امکان سنجی عملیاتی استارتاپ
امکان سنجی عملیاتی (Operational Feasibility) یکی از حیاتی‌ترین مراحل در فرایند تهیه طرح توجیهی کسب‌وکار یا مطالعات امکان سنجی (Feasibility Studies)، این بررسی، که با عنوان گزارش FS شناخته می‌شود، ضرورت دارد تا قبل از آغاز هر پروژه‌ای به دقت انجام پذیرد. امکان‌سنجی عملیاتی متمرکز بر بررسی توان...
انجام مطالعات امکان سنجی زمان بندی استارتاپ‌ها
چه زمانی یک پروژه اجرا خواهد شد؟ این سوال اساسی ترین موضوعی است که کارشناسان با انجام امکان‌سنجی زمان‌بندی، سعی در پاسخ به آن دارند. انجام مطالعات امکان‌سنجی زمان‌بندی (Schedule Feasibility) بخش حیاتی از آماده‌سازی گزارش طرح توجیهی کسب‌وکار (Feasibility Studies) یا به اختصار FS است که به...
انجام مطالعات امکان سنجی استارتاپ‌ها
امکان سنجی قانونی (Legal Feasibility) یکی از جنبه‌های بنیادین در مطالعات امکان سنجی (Feasibility Study) یا به اختصار FS است که که به‌طور جامع، اثرات حقوقی پیشنهاد یک پروژه را بررسی می‌نماید. این فرآیند باید به دقت و با توجه به جزئیات حقوقی، به‌طوری که تمامی ابعاد و...
مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...

مقالات مشابه

نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...
ROI
هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، تنها یک چیز مشخص است آن هم این که برای شروع عملیات و فرآیندهای مختلف مانند جمع‌آوری تیم، توسعه محصول یا خدمات و خرید تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. موفقیت هر استارتاپ در تامین این سرمایه، به توانایی آن در ایجاد بازگشت سرمایه...
اصول و نکات سرمایه گذاری موفق از دید سرمایه گذاران
یادگیری نکات سرمایه گذاری موفق به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق شناخت آنچه در ذهن سرمایه‌گذار بالقوه (Startup Investors) می‌گذرد بتوانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند. مطابق با آمارهای جهانی سرمایه گذاری VC در سال 2022 با کاهش 37 درصدی سرمایه گذاری به ویژه در...

دیدگاه‌ها

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • دلارام حشمتی
    02/31/1402 17:42

    آیا بعد از جذب سرمایه مرحله C فرآیند جذب سرمایه استارتاپ ها متوقف میشه یا باز هم ادامه داره؟

    پاسخ
    • مینا خاموشی
      04/27/1402 19:49

      جذب سرمایه سری C معمولا آخرین مرحله رسمی از جذب سرمایه استارتاپ‌ها است اما امکان دارد روند جذب سرمایه در اینجا متوقف نشود و به مراحل بعدی یعنی سری D یا سری F هم نیاز باشد.

  • مظفریان
    03/08/1402 13:25

    بعد از جذب سرمایه مرحله C مراحل بعدی هم لزوما پیش میاد؟

    پاسخ
    • مینا خاموشی
      04/27/1402 19:53

      مرحله C آخرین مرحله از جذب سرمایه رسمی استارتاپ‌ها است اما با توجه به شرایط منحصر به فرد هر کسب‌وکار ممکن است به ادامه مسیر جذب سرمایه نیز احتیاج باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.