تعریف مرحله پیش بذری چیست؟

هر آنچه لازم است در مورد مرحله پیش بذری استارتاپ‌ها بدانید

بودجه مرحله پیش بذری (Pre-seed Funding) به میزانی از سرمایه‌ اختصاص دارد که معمولا با سرعت بالا جمع‌آوری و صرف توسعه ایده کسب‌وکار می‌شود. در گذشته یافتن بودجه برای مرحله پیش از کشت ایده کار دشواری بود و اغلب سرمایه‌گذاران نقدینگی مورد نیاز این مرحله را با کمک اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان تامین می‌کردند. امروزه فرصت‌های زیادی برای جذب سرمایه گذاری پیش بذری و تحقق رویای کارآفرینان استارتاپی وجود دارد. بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها از طریق منابع مختلف مانند سرمایه گذاران فرشته، سرمایه گذاران جمعی و حتی برخی از سرمایه گذاران خطرپذیر (VC) اقدام به جذب سرمایه می‌کنند. در اکوسیستم استارتاپی امروز کارآفرینان با در اختیار داشتن ایده و تیم استارتاپی مناسب می‌توانند مرحله دانه گذاری را با موفقیت انجام داده؛ زمینه را برای ایجاد MVP فراهم کرده و برای جذب سرمایه در مراحل بعدی حیات استارتاپ‌ها آماده شوند. برای اطلاع بیشتر از ماهیت پری سید فاندینگ، نحوه دسترسی و دلایل استفاده از آن به خواندن مقاله زیر ادامه دهید.

تعریف مرحله پیش بذری چیست؟

مرحله پیش بذری یا Pre Seed Funding فرصتی است که به استارتاپ‌ها داده می‌شود تا ایده‌های منحصر به فرد خود را پر و بال داده و آن‌ها را به تک‌شاخ (Unicorn) تبدیل کنند. در حالت عادی سرمایه گذاری «پیش از کشت ایده» قبل از مرحله سرمایه گذاری بذری (Seed Funding) صورت می‌گیرد و سرمایه‌گذاران بر روی ایده اولیه قبل از شکل‌گیری استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند.
به زبان ساده‌تر مرحله پیش بذری اولین تلاش برای تامین مالی استارتاپ‌ها است و از آنجایی که محصول اولیه هنوز توسعه پیدا نکرده به نوعی سرمایه‌گذاری روی ایده محسوب می‌شود. بودجه پیش بذری معمولا بعد از سرمایه اولیه و سرمایه راه‌ اندازی توسط استارتاپ‌ها جذب می‌شود. کسب‌وکارهای زیادی وجود دارند که چون نمی‌توانند سرمایه کافی به دست بیاورند در همان ابتدای کار شکست می‌خورند. سرمایه پیش بذری یا سرمایه مرحله ایده به کارآفرینان کمک می‌کند تا با استفاده از منابع مالی به شناخت درست از مخاطب احتمالی دست پیدا کرده و با شناسایی پتانسیل بازار به تضمین درآمد اولیه خود بپردازند.

دلایل بکارگیری بودجه مرحله پیش بذری چیست؟

قبل از استفاده از بودجه مرحله پیش بذری ممکن است در مورد استفاده و کارایی این نقدینگی سوالاتی به وجود آمده باشد. برای مثال آیا استفاده از این نوع سرمایه حیاتی است و کسب‌وکار بدون آن نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟ دو پاسخ اساسی به شرح زیر برای این قبیل پرسش‌ها وجود دارد.

  1. تسریع مسیر حرکت استارتاپ
  2. به دست آوردن شبکه حمایتی و پشتیبانی

در مسیر حرکت استارتاپ‌ها به خصوص در ابتدای کار همواره مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آید که در اختیار داشتن سرمایه نقدی حل و فصل کردن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. در راه‌اندازی استارتاپ‌ها از عبارت سرعت فرار ” escape velocity” صحبت می‌شود که منظور از آن شتاب گرفتن سرعت حرکت کسب‌وکار در ابتدای مسیر است تا بتواند از نیروی گرانش رهایی یابد و در اصطلاح از آن سیاره فرار کند. برای اجتناب از سرعت آهسته به سرمایه‌ای نیاز است تا بودجه مرحله پیش بذری را فراهم ‌کند. این سرمایه علاوه‌بر تامین نقدیندگی شبکه قدرتمندی از مشاوران و سایر منابعی که می‌تواند باعث سرعت گرفتن حرکت استارتاپ و اشتباه نکردن بنیان‌گذاران شود را فراهم می‌کند. به همین دلیل با وجود دغدغه‌های بسیار برای فرار از شکست در مراحل ابتدایی استفاده از سرمایه مرحله پیش بذری توصیه می‌شود.

استارتاپ‌ها چگونه از سرمایه پیش بذری استفاده می‌کنند؟

سرمایه گذاری پیش بذری یک سرمایه‌گذاری محدود است که بنیان‌گذاران با تدبیر خود آن را خرج توسعه و بهبود کسب‌وکار می‌کنند. رایج‌ترین استفاده‌ای که از سرمایه مرحله پیش بذری می‌شود در ادامه توضیح داده شده است.

  • راه‌اندازی زیر ساخت
  • طراحی محصول اولیه
  • دستیابی به نقطه عطف اولیه
  • توسعه کمینه محصول پذیرفتنی

از سرمایه مرحله پیش از کشت ایده برای دستیابی به نقطه عطف حیات یک استارتاپ استفاده می‌شود. این بودجه صرف یافتن مشتریان اولیه، شناخت آن‌ها، تضمین درآمدزایی ابتدایی و انجام بازاریابی اولیه برای شناخت بیشتر بازار و مشتریان می‌شود.

1. استفاده از بودجه پیش بذری برای راه‌اندازی زیر ساخت

راه‌اندازی یک استارتاپ هزینه دارد و اغلب این هزینه‌ها از بودجه مرحله پیش بذری تامین می‌شود. هزینه ثبت شرکت و اقدامات قانونی مرتبط با آن، خرید تجهیزات لازم برای راه‌اندازی محصول، تامین فضای لازم برای کار تیم استارتاپی، تهیه مواد اولیه و در یک کلام پوشش دادن هزینه‌های عملیاتی یک کسب‌وکار با پری سید فاندینگ امکان‌پذیر می‌شود.

2. سرمایه پیش بذری برای طراحی محصول و تهیه MVP

برای ساخت حداقل محصول قابل ارائه (MVP) ابتدا لازم است مرحله طراحی محصول که نیازمند تحقیق بازار است انجام شود. آماده‌سازی MVP محصول هزینه دارد اما برای جلب مشتریان و آماده‌سازی دوره‌های بعدی افزایش سرمایه ضروری است. به همین دلیل بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها مقداری از سرمایه پیش بذری را برای طراحی و آماده‌سازی MVP هزینه می‌کنند.

بودجه مرحله پیش از کشت ایده چگونه به دست می‌آید؟

بودجه پیش بذری گاهی از سرمایه شخصی بنیان‌گذاران استارتاپ تامین شده و شروع حرکت در مسیر پیشبرد اهداف کسب‌وکار به کمک آن امکان‌پذیر می‌شود. در سایر مواقع از سرمایه خارجی که منابع آن در ادامه ذکر شده است برای تامین مرحله پیش از کشت ایده استفاده می‌کنند.

  • برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر
  • اعضای خانواده و دوستان
  • سرمایه گذاران فرشته
  • تامین مالی جمعی
  • شتاب‌ دهنده‌ها

اغلب این سرمایه‌گذاران پس از سرمایه‌گذاری فعالیت تیم استارتاپی را زیر نظر قرار می‌دهند. در برخی مواقع با راهنمایی‌های خود مسیر حرکت را هموارتر می‌سازند و در نهایت انتظار موفقیت کسب‌وکار و بازدهی سرمایه خود را دارند. با وجود در دسترس بودن گزینه تامین سرمایه از «خانواده و دوستان» بسیاری از کارآفرینان به دلیل پیچیدگی روابط ترجیح می‌دهند که به عنوان آخرین گزینه موجود از آن استفاده کنند.

1. تامین سرمایه پیش بذری از سرمایه گذاران فرشته

سرمایه‌گذاران فرشته (Angel Investors) یکی از محتمل‌ترین انتخاب‌ها برای تامین سرمایه مرحله پیش بذری برای کسب‌وکارهای نوپا است. این سرمایه‌گذاران افراد ثروتمند و ریسک‌پذیری هستند که با اینکه می‌دانند بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها به جایی نمی‌رسد باز هم روی برخی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و پری سید فاندینگ را برای شروع حرکت در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهند.

2. تامین سرمایه پیش بذری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر

جذب سرمایه مرحله پیش بذری از وی سی فِرم‌ها کار دشوارتری است و به سعی و تلاش بیشتری نیاز دارد. روند بررسی یک استارتاپ در مرحله پری سید دقیق‌ و طولانی است اما در صورت موفقیت مزایای بیشتری دارد. یک VC علاوه‌بر تامین نقدینگی مورد نیاز استارتاپ به مشاوره و راهنمایی فاندرهای آن پرداخته و با انتقال دانش از همان مراحل اولیه پایه محکمی برای دسترسی به اهداف کسب‌وکار فراهم می‌کند.

3. تامین سرمایه پیش بذری از تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ)

تامین سرمایه مرحله کشت پیش از ایده با کرادفاندینگ یک روش جدید برای افزایش نقدینگی مورد نیاز استارتاپ‌هایی است که ایده خود را به تعداد زیادی از مردم عرضه می‌کنند. در صورت جذاب بودن ایده اولیه و اقبال عمومی میزان سرمایه نقدی که برای ادامه فعالیت به نیاز است به دست می‌آید و کسب‌وکار با داشتن تعداد زیادی حامی به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین سرمایه‌گذاران فعلی در روش تامین مالی جمعی می‌توانند به اولین گروه مشتریان محصول تولید شده آن کسب‌وکار تبدیل شوند.

کلام پایانی مرحله پیش بذری (پری سید فاندینگ)

مرحله پیش بذری یا تامین سرمایه مرحله ایده معمولا اولین دوره جذب سرمایه خارجی است که یک استارتاپ برای ادامه فعالیت‌های خود به دست می‌آورد. یک سوم استارتاپ‌ها به دلیل دسترسی نداشتن به سرمایه کافی یا تمام شدن پول‌شان محکوم به شکست می‌شوند. سرمایه گذاری پیش بذری به کسب‌وکار شانس و فرصتی برای افزایش «سرعت فرار» خود و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده می‌دهد. بودجه مرحله پیش از کشت ایده با توجه به نیاز، سایز استارتاپ و ماهیت آن متفاوت است و دریافت این بودجه می‌تواند کسب‌وکار را به مرحله بعد بلوغ خود برساند. پری سید فاندینگ می‌تواند از دوستان و آشنایان، سرمایه‌گذاران فرشته و خطرپذیر یا کرادفاندینگ تامین شود. سرمایه مرحله دانه گذاری برای ایده پردازی و مطالعه بازار صرف می‌شود و می‌تواند با توسعه کسب‌وکار سرعت‌بخش رشد استارتاپ باشد. جذب سرمایه مرحله پیش بذری به خصوص اگر هدف نهایی آن سرمایه گذاران خطرپذیر باشند ممکن است طولانی و فرساینده باشد. به همین دلیل در هر مرحله از تامین سرمایه می‌توانید از کارشناسان رتیبا برای آماده‌سازی مستندات جذب سرمایه و یا انتخاب مناسب‌ترین گزینه تامین مالی مشورت بگیرید.

منبع:

  • https://www.antler.co/academy/pre-seed-funding

سایر مقالات نویسنده

نحوه تعیین اهداف تجاری استارتاپ
کسب‌وکارها با توجه به صنعت و اندازه خود، اهداف متنوعی را دنبال می‌کنند که می‌تواند شامل افزایش درآمد، بهبود خدمات به مشتریان و پرورش مهارت‌های کارکنان باشد. فارغ از نوع و خصوصیات کسب‌وکار، مهم است که به صورت هدفمند برای رسیدن به این اهداف تلاش شود. پیاده‌سازی استراتژی‌های...
تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نحوه نوشتن بیزینس پلن برای استارتاپ ها
طرح کسب و کار، بیزینس پلن (Business Plan) یا به اختصار BP، نقشه راهی است که استراتژی‌ها و ایده‌های شما را برای راه‌اندازی، مدیریت و تحقق اهداف استارتاپ‌تان منظم و مدون می‌کند. در نگاه اول، شاید نوشتن بیزینس پلن کاری نسبتاً ساده به نظر برسد، اما این سند...

مقالات مشابه

تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...

دیدگاه‌ها

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.