جذب هم بنیان‌گذار فنی برای استارتاپ

هم‌بنیان‌گذار فنی شریک جرم شما در شکل‌دهی کسب‌وکار استارتاپی

حضور هم بنیان‌گذار فنی (Technical Co-Founder) یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت استارتاپ‌ها و جلوگیری از شکست خوردن آن‌ها است. طبق آمارهای به دست آمده یکی از مسائلی که به‌ویژه در ابتدای مسیر، کسب‌وکارها را از ادامه فعالیت بازمی‌دارد کمبود نیروی فنی و نبود مهارت لازم برای ساخت محصول مورد نظر است. راه‌حل آسان و در دسترس برای این مشکل آن است که بنیان‌گذاران به دنبال جذب هم بنیان گذار فنی باشند. زیرا براساس آمار موجود موفق‌ترین کسب‌وکارها کار خود را با دو بنیان‌گذار (فنی و غیرفنی) شروع کرده‌اند. با قبول این فرض، با اضافه کردن یک نفر به‌عنوان موسس فنی شانس موفقیت استارتاپ بالاتر خواهد رفت. بسیاری از کارآفرینان با ایده‌های عالی تجاری به تیم فنی احتیاج دارند تا با استفاده از دانش آن‌ها بتوانند ایده‌های خود را اجرایی کنند. اگر شما هم در حال پر و بال دادن به ایده خود هستید مطالعه این راهنما در مورد کوفاندر فنی برای استارتاپ می‌تواند به کسب‌وکارتان کمک کند.

هم بنیان‌گذار فنی کیست؟

هم بنیان‌گذار فنی کیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت به‌طورکلی هم‌بنیان‌گذاران افرادی هستند که یک استارتاپ را به قصد موفقیت راه‌اندازی می‌کنند. در یک دسته‌بندی کلی ما دو نوع هم بنیان‌گذار برای قبول مسئولیت و تقسیم وظایف موجود در کسب‌وکارداریم:

  1. هم بنیان‌گذار فنی
  2. هم بنیان‌گذار غیر فنی

هم بنیان گذار فنی فردی است که مهارت فنی خاصی مانند برنامه‌نویسی یا توسعه محصول دارد؛ در استارتاپ‌ها به این فرد مدیر ارشد فنی یا CTO گفته می‌شود.

لازم به ذکر است که ساختار تیم‌های استارتاپی می‌تواند متفاوت باشد و آن‌ها لزوما از دو هم‌بنیان‌گذار فنی و غیر فنی تشکیل نشده‌اند.

هم‌بنیان‌گذار غیر فنی کیست؟

هم بنیان‌گذار غیرفنی (non-technical co-founder) فردی فاقد مهارت‌های فنی است که در زمینه‌های دیگر مانند جذب سرمایه‌گذار یا توسعه استراتژی کسب‌وکار مهارت دارد. در استارتاپ‌ها عموما هم‌بنیان‌گذار غیرفنی را به‌عنوان CEO یا مدیر ارشد اجرایی (مدیر عامل) می‌شناسیم. در بیشتر مواقع این افراد آن‌هایی هستند که ایده ابتدایی کسب‌وکار را مطرح کرده و در مرحله بعدی هیئت‌مدیره را به تیم خود اضافه می‌کنند.

چرا به هم ‌بنیان‌گذار فنی احتیاج است؟

کسب‌وکارها به هم‌ بنیان گذار فنی برای ساخت حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) در راستای ارائه به سرمایه‌گذار احتیاج دارند. در اختیار داشتن افراد مناسب در ابتدای مسیر یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به موفقیت است.

این درست است که بنیان‌گذاران همیشه می‌توانند فردی فنی را به‌عنوان برنامه‌نویس برای ساخت محصول استخدام کنند اما کمک گرفتن از هم‌ بنیانگذار فنی تضمین می‌کند که فردی دیگر که مهارت‌های فنی هم دارد به همان اندازه نسبت به کسب‌وکار متعهد بوده و انگیزه برای موفقیت داشته باشد.

در حالت ایده‌آل هم بنیانگذار فنی می‌تواند با تقبل 50 درصدی در روزهای سخت بهره‌وری را افزایش دهد. همچنین هنگامی که استارتاپ برای اسکیل‌آپ آماده است هم‌بنیانگذار فنی وظیفه استخدام و تشکیل تیم فنی (برنامه‌نویسی) را بر عهده می‌گیرد. در این شرایط هم بنیان گذار فنی از نقش خود در ساخت محصول خارج شده و نقش مدیریتی (استراتژیک / اجرایی) مانند CTO را بر عهده می‌گیرد تا تیم‌سازی به‌صورت کامل انجام شود.

نقش هم بنیان گذار فنی در استارتاپ‌ها

وظایف هم‌بنیان‌گذار فنی در استارتاپ‌ها به شرح زیر است:

  1. توسعه استراتژی محصول
  2. تعیین الزامات فنی محصول
  3. مدیریت روند تولید محصول
  4. تشکیل تیم فنی برای توسعه محصول

مسولیت اصلی تصمیم‌گیری در مورد ویژگی‌ها، ابزارها و منحصر‌به‌فرد بودن محصول بر عهده CTO است.

چه زمانی به هم بنیان‌گذار فنی احتیاجی نیست؟

در صورتی که بنیان‌گذاری مهارت و دانش فنی کافی برای راه‌اندازی استارتاپ را داشته باشد یا اگر شرایط کسب‌وکار به گونه‌ای باشد که فناوری بخش اصلی آن را تشکیل ندهد می‌توان حضور نداشتن کوفاندر فنی در استارتاپ را ب‌عنوان یک گزینه در نظر گرفت. همچنین اگر بودجه لازم و زمان کافی برای استخدام و مدیریت تیم برنامه‌نویسان وجود داشته باشد می‌توان برون‌سپاری بخش فنی هم فکر کرد.

اما آیا همه‌چیز به این راحتی است؟

اگر فناوری بخش مهمی از استارتاپ باشد برون‌سپاری آن می‌تواند حوادث پیش‌بینی نشده‌ای مانند غیرقابل درک بودن کد یا مقیاس‌پذیر نبودن آن را به وجود بیاورد. همچنین آینده کسب‌وکار و بخش حیاتی آن در اختیار پیمانکارانی قرار می‌گیرد که قرار نیست مدت زیادی با تیم بمانند.

یک برنامه‌نویس پاره‌وقت یا تمام‌وقت (فارغ از مهارت‌ فنی) اهمیت چندانی به موفقیت یا عدم موفقیت کسب‌وکار نمی‌دهد زیرا او همیشه می‌تواند شغل دیگری برای خود پیدا کند.

بازبینی الگوی رفتاری استارتاپ‌های موفق نشان می‌دهد که حضور یک یا چند هم بنیانگذار با مهارت‌های مختلف شانس بیشتری برای موفقیت به وجود می‌آورند.

چگونه هم بنیان گذار فنی برای استارتاپ خود پیدا کنیم؟

با توجه به اینکه شراکت با هم‌بنیان‌گذار یک رابطه نزدیک و طولانی‌مدت است بهتر است انتخاب از بین افرادی باشد که سابقه آشنایی با آن‌ها وجود دارد. مشاغل گذشته و برنامه‌نویسانی که سابقه همکاری با آن‌ها را داشته‌اید یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای همکاری مجدد هستند.

سایر راه‌های یافتن کوفاندر فنی برای استارتاپ به شرح زیر است:

  1. شبکه‌های اجتماعی
  2. انکباتور و شتاب‌دهنده‌ها
  3. شبکه ارتباطی افراد (نتورک)
  4. دایره همکلاسی‌های دانشگاه قدیمی
  5. جلسه‌ها، دورهمی‌ها و کنفرانس‌های مرتبط

یک رویکرد مثبت برای یافتن هم‌ بنیان‌گذار فنی آماده کردن فهرستی از افراد واجدالشرایط است که توانایی انجام کار را دارند. پس از دعوت به جلسه و مذاکره با فرد مذکور در صورت منفی بودن پاسخ بهتر است از او درخواست شود تا یک نفر دیگر را به جای خود معرفی کند. در این شرایط دسترسی به افراد قابل‌اعتماد خارج از شبکه آشنایی به وجود می‌آید.

در هم بنیان‌گذار فنی به دنبال چه ویژگی‌هایی باشیم؟

هم بنیان‌گذار فنی عضوی از تیم است که با دیدی 5 الی 10 ساله به کسب‌وکار اضافه می‌شود. به همین خاطر در اختیار داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها توسط او می‌تواند فرآیند توسعه و دستیابی به اهداف را آسان‌تر کند. شروع همکاری با کوفاندر فنی یک ازدواج تجاری است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که فردی که توانایی گوش دادن فعال و امکان صحبت صادقانه با او وجود دارد انتخاب شود. هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها به کمک یکدیگر در شرایط سخت احتیاج پیدا می‌کنند زیرا که لازم است یک استراتژی کلی برای کسب‌وکار در شرایط بحرانی آماده کنند.

توجه به موارد زیر در کنار داشتن مهارت‌های فنی به انتخاب کوفاندر فنی بهتری می‌انجامد.

  1. اشتیاق بالا
  2. توانایی حل مساله
  3. مهارت‌های بین‌فردی
  4. برخورداری از هوش تجاری
  5. آگاهی از ریسک‌های موجود

در حالت ایده‌آل تمرکز 100 درصدی هم بیان‌گذار فنی روی کسب‌وکار فعلی قرار دارد و او مشغول به کار روی هیچ پروژه جانبی‌ای نیست.

اضافه شدن هم بنیان‌گذار فنی به تیم استارتاپی

هم بنیان‌گذار فنی با قبول برخی مسئولیت‌ها فضا را برای هم‌بنیان‌گذاران دیگر به‌منظور مدیریت جنبه‌های مختلف کسب‌وکار آزاد می‌کند. جمع‌آوری سرمایه، بازاریابی، جذب مشتری / کاربر از جمله وظایف CEO شرکت است که با حضور کوفاندر فنی برای استارتاپ‌ها راحت‌تر اجرایی می‌شود. بسیاری از کارآفرینان با ایده‌هایی عالی وجود دارند که دیر یا زود متوجه می‌شوند که دست خالی و بدون کمک نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. بهتر است هم بنیان گذار فنی شخصی باشد که علاوه‌بر پوشش حوزه‌های فناوری تکمیل‌کننده هم‌بینانگذاران دیگر نیز بشود. در حالت ایده‌آل بهتر است مهارت‌ها و نقاط قوت و ضعف او مکمل سایر هم‌بنیان‌گذاران باشد. برای این کار بهتر است هم‌بنیان‌گذار اولیه ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را به‌خوبی شناسایی و سپس برای یافتن کوفاندر فنی برای استارتاپ خود تلاش کند. در مسیر یافتن هم‌تیمی مناسب مطالعه اصول تیم‌سازی استارتاپ‌ها شاید خالی از لطف نباشد و بتواند در مراحل بعدی پس از یافتن هم‌بنیان‌گذاران کمک‌کننده باشد.

منبع:

  • https://www.failory.com/blog/how-to-find-a-technical-co-founder
  • https://mohara.co/insights/the-complete-guide-to-finding-a-technical-co-founder/

سایر مقالات نویسنده

انجام مطالعات امکان سنجی عملیاتی استارتاپ
امکان سنجی عملیاتی (Operational Feasibility) یکی از حیاتی‌ترین مراحل در فرایند تهیه طرح توجیهی کسب‌وکار یا مطالعات امکان سنجی (Feasibility Studies)، این بررسی، که با عنوان گزارش FS شناخته می‌شود، ضرورت دارد تا قبل از آغاز هر پروژه‌ای به دقت انجام پذیرد. امکان‌سنجی عملیاتی متمرکز بر بررسی توان...
انجام مطالعات امکان سنجی زمان بندی استارتاپ‌ها
چه زمانی یک پروژه اجرا خواهد شد؟ این سوال اساسی ترین موضوعی است که کارشناسان با انجام امکان‌سنجی زمان‌بندی، سعی در پاسخ به آن دارند. انجام مطالعات امکان‌سنجی زمان‌بندی (Schedule Feasibility) بخش حیاتی از آماده‌سازی گزارش طرح توجیهی کسب‌وکار (Feasibility Studies) یا به اختصار FS است که به...
انجام مطالعات امکان سنجی استارتاپ‌ها
امکان سنجی قانونی (Legal Feasibility) یکی از جنبه‌های بنیادین در مطالعات امکان سنجی (Feasibility Study) یا به اختصار FS است که که به‌طور جامع، اثرات حقوقی پیشنهاد یک پروژه را بررسی می‌نماید. این فرآیند باید به دقت و با توجه به جزئیات حقوقی، به‌طوری که تمامی ابعاد و...
مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...

مقالات مشابه

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها
آیا تا به حال از تست کلیفتون گالوپ (Clifton Strengths) استفاده کرده‌اید؟ استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها، بسیار متداول است. می‌دانیم که در تشکیل تیم استارتاپی، توجه به شخصیت افراد نیز در کنار تخصص‌ آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، شناسایی روحیات افرادی که قرار است...
ویژگی های مدیرعامل استارتاپ (CEO)
CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیت‌آمیز استارتاپ‌ها در فضای ابهام و عدم‌قطعیت دارد. در مواجه با چالش‌های پیش‌رو، نقش یک CEO استارتاپ می‌تواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آن‌ها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود...
آشنایی با شکل‌گیری فرهنگ استارتاپی در کسب‌وکارها
فرهنگ سازمانی یکی از مواردی است که کمک می‌کند استارتاپ‌ها به بیراهه نروند و بتوانند محیط مناسبی برای دستیابی به بهترین عملکرد فراهم کنند. می‌دانیم که تعداد بالایی از کسب‌وکارها (در حدود ۹۰ درصد) پس از تاسیس در همان مراحل ابتدایی شکست می‌خوردند. زیرا آن‌ها مدل کسب‌وکار بادوامی...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.