7 دلیل ارزشگذاری استارتاپ یا هر نوع دارایی‌ مشهود یا نامشهود

دلیل ارزشگذاری استارتاپ

ما به دلایل مختلفی نیاز به ارزشگذاری دارایی‌هامون پیدا می‌کنیم. اما باید به این موضوع هم دقت کنیم که دارایی‌های ما به دو دسته‌ی دارایی‌های مشهود و نامشهود تقسیم می‌شوند. در این مقاله 7 دلیل ارزشگذاری استارتاپ یا هر کسب و کاری را بیان کرده‌ایم. برای شروع فرآیند با توجه به شرایط بلوغ، وضعیت توسعه محصول یا ایده و همچنین سایر عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، یک ارزش‌گذار روش ارزشگذاری استارتاپ را انتخاب نموده و وارد فرآیندی اغلب پرچالش می‌گردد. اگر علاقمند به کسب اطلاعات در رابطه با انواع روش‌های ارزشگذاری استارتاپ هستید، این مقاله را مطالعه نمایید.

11 روش ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها و بررسی مزایا و معایب هر کدام

چرا باید استارتاپ را ارزش گذاری کرد؟

  1. عرضه اولیه سهام به شکل خرد یا بلوکی در بازارهای بورس و فرابورس
  2. ارزیابی رویدادها (همچون افزایش سرمایه، ادغام و تملیک، فروش سهام، تجزیه شرکت و غیره)
  3. وثیقه وام‌ها
  4. حداقل قیمت در مناقصات یا شرکت در مزایده
  5. ارائه شاخص ارزیابی عملکرد
  6. خلق ارزش
  7. ارزیابی استراتژی شرکت

برای دریافت خدمات مشاوره ارزشگذاری و یا ثبت درخواست ارزش‌گذاری کسب‌وکار و استارتاپتان، اینجا کیلیک کنید.

1) عرضه اولیه سهام به شکل خرد یا بلوکی در بازارهای بورس و فرابورس

یکی از ابزارهای اجرای اصل 44 قانون اساسی در کشور و توسعه فرآیند خصوصی‌سازی، عرضه سهام از طریق بازارهای مالی کشور از جمله بورس و فرابورس است. یعنی کسب و کارهای کوچک و متوسط پس از گذراندن دوران بلوغ و البته احراز شرایط ورود به بورس، اصطلاحا IPO شده و سهام خود را در بازارهای عمومی عرضه می‌کنند. در این زمان، پیش از ورود به بازار، برای تعیین قیمت هر سهم از کسب و کارها، باید ارزش کسب و کار خودشان را محاسبه کنند و به اصطلاح باید ارزشگذاری شوند.

2) ارزیابی رویدادهایی

در مسیر بلوغ یک کسب و کار رویدادهای مختلفی ممکن است تجربه شود. رویدادهایی مثل نیاز به افزایش سرمایه، ادغام، تملیک، فروش یا تجزیه شرکت یا کسب و کار. یعنی به زبان ساده‌تر چه زمانی که یک کسب و کار شکست بخورد و مجبور به فروش تمام یا بخشی از سرمایه خود شود و چه زمانی که در مسیر موفقیت قرار گرفته باشد، باید ارزش دارایی‌های مشهود و نامشهود خود را از قبل محاسبه و به‌روز کند و این یکی از مهم‌ترین دلیل ارزشگذاری استارتاپ و کسب و کارها محسوب می‌‌شود.

3) وثیقه وام‌ها

بانک و سایر وام‌دهندگان بعد از طمینان از اینکه دارایی‌ها شما ارزش کافی به عنوان وثیقه را دارند، اقدام به دادن تسهیلات می‌کنند. این نهادها متصدی عملیات ارزشگذاری دارایی جهت وثیقه وام می‌باشند. آن‌ها به دنبال به دست آوردن ارزش بازار دارایی جهت برآورد میزان مبلغ وام با توجه به نسبت وام به ارزش می‌باشند.

4) آگاهی از حداقل قیمت برای مناقصات یا شرکت در مزایده

زمانی که یک نهاد دولتی یا غیردولتی اقدام به فروش بخشی از دارایی‌های مالی و یا غیرمالی خود به شکل مناقصه و مزایده می‌کند، آگاهی از ارزش بازاری آن به عنوان یک راهنما برای فروش دارایی خود و ایجاد منفعت برای شرکت بسیار اهمیت دارد.

5) ارائه شاخص ارزیابی عملکرد

یکی از اهداف ارزشگذاری شرکت به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص فعالیت مؤسسات اقتصادی و عملکرد مدیران به عنوان یک شاخص می‌باشد. تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی به شکل طبقه‌بندی نسبت‌های نقدینگی، عملیاتی، سودآوری و بازار نیز به عنوان بخشی از فرآیند ارزشگذاری، می‌تواند منجر به آگاهی مدیران و سرمایه‌گذاران از عملکرد مدیریت و بخش مالی آن موسسه گردد.

6) خلق ارزش

الگوی جدید مدیریت مالی با هدف خلق ارزش برای سهامداران شکل گرفته است. پس برای خلق ارزش برای سهامداران، آگاهی از ارزش،  نحوه تغییرات آن برای ارزیابی تأثیر آن بر ثروت سهامدار بسیار مهم است.

7) ارزیابی استراتژی شرکت

از آنجایی که هدف نهایی شرکت‌ها، افزایش ثروت سهامداران است، ارزیابی کردن تأثیر استراتژی‌های شرکت بر ارزش ذاتی آن بسیار حائز اهمیت است. دلیل ارزشگذاری استارتاپ و بیزینس‌ها این است که ارزشگذاری ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان تأثیر هر نوع تغییر در استراتژی شرکت‌های تولیدی و یا خدماتی را ارزیابی نمود.

چرا ارزشگذاری کاری سخت و پیچیده است؟

فرآیند تعیین ارزش اقتصادی یک شرکت، یک کسب و کار به همراه کلیه دارایی‌های مشهود و نامشهود آن، فرآیندی است که در آن با در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای اقتصادی، فنی و البته ملاحظات تجربی، سعی می‌شود تصویری نسبتا واضح از ارزش ذاتی دارایی‌ها به دست آید.

محاسبه ارزش نام تجاری، دانش فنی آشکار و ضمنی موجود در کسب و کار، اختراعات ثبت شده تحت تملک کسب و کار و غیره، همه و همه می‌بایست در ارزشگذاری کسب و کار لحاظ شده و همین، خود موید آن است که ارزشگذاری فرآیندی بسیار پیچیده و دشوار می باشد.

هر دارایی (چه مشهود و چه نامشهود) دارای یک ارزش ذاتی بوده که ارزشگذار می‌کوشد عدد نهایی ارزشگذاری خود را به آن ارزش ذاتی نزدیک نماید. برای چنین کاری لازم است ارزشگذار با در اختیار داشتن تمامی داده‌های مالی و غیرمالی آن کسب و کار، با بهترین روش‌های ارزشگذاری، به تعیین ارزش ذاتی کسب و کار بپردازد. اما نکته اینجاست که نه‌تنها تمامی داده‌های مالی و غیر مالی اغلب در دسترس ارزشگذار قرار ندارد-به ویژه در ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود-بلکه اساس در ارزشگذاری کسب و کارها چیزی به نام بهترین روش ارزشگذاری وجود ندارد.

آیا ارزشگذاری استارتاپ‌ها، سخت تر از ارزشگذاری سایر کسب و کارهاست؟

در مورد استارتاپ‌ها، ارزشگذاری بسیار پیچیده‌تر است. چرا که استارتاپ‌ها-به ویژه در مراحل اولیه رشد خود- سوابق مالی چندانی نداشته و به واسطه نوپا و نوآور بودن خود، این اجازه را به ارزشگذار نخواهند داد که از داده‌های بازارهای مشابه برای ارزشگذاری آنها استفاده نماید. ضمن اینکه بسیاری از جریان‌های درآمدی که احتمالا در آینده سبب رشد نمایی استارتاپ می شوند، اساسا در مراحل اولیه ایجاد و تست نشده و امکان در نظر گرفتن آن‌ها در فرآیند ارزشگذاری استارتاپ وجود نخواهد داشت.(Startup Valuation)

 ما هفت دلیل ارزشگذاری استارتاپ را بررسی کردیم. می‌توان چنین گفت که ارزشگذاری، فرآیندی زمان‌بر و پیچیده است که ارزشگذار در آن می‌کوشد با در نظر گرفتن کلیه پارامترهای مالی و غیر مالی و تجربه خود، روشی مناسب برای ارزشگذاری را انتخاب کند تا تصویری نسبتا واضح از وضعیت اقتصادی آن کسب و کار(با کلیه دارایی‌های مشهود و نامشهودش) برای سرمایه‌گذار ترسیم کند. او تلاش می‌کند تا حد امکان عدد نهایی ارزشگذاری را به عدد ارزش ذاتی آن کسب و کار نزدیک نماید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • احمد غیاث وند
    08/14/1400 20:18

    سلام،
    ممنون از مقاله ارزشمندتون،
    دقت روش های ارزش گذاری به چه مواردی بستگی دارد؟

    پاسخ
    • فاطمه عزیزی
      08/23/1400 17:59

      سلام و عرض ادب . خواهش میکنم.
      مشخصا یکی از مهمترین فاکتورهایی که روی دقت ارزشگذاری تاثیر میذاره، محل قرار گیری استارتاپ در چرخه ی عمر هست. اینکه استارتاپ در چه مرحله ای از رشد خودش قرار گرفته . ما این موضوع رو در یه مقاله دیگه بررسی کردیم . اگر علاقمندید این مقاله رو مطالعه کنید.
      دقت روش‌های ارزشگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

فهرست