هنگامی که به نوشتن بیزینس پلن برای استارتاپ خود فکر میکنید، چه چیزی از ذهنتان میگذرد؟ آیا از اهمیت طرح کسب و کار برای برنامهریزی و پیشبرد کسبوکار خود اطلاع دارید؟
در بیشتر اوقات، آمادهسازی بیزینس پلن (Business Plan)، هیجانانگیزترین بخش راهاندازی یک کسبوکار نیست و کارآفرینانی که ذوق زیادی بابت ایده تجاری خود دارند، بهندرت برای نوشتن بیزنس پلن از خود اشتیاقی نشان میدهند.
بسیاری از بنیانگذاران کسبوکارها تمایل ندارند که هفتهها و یا حتی ماهها زمان خود را صرف نوشتن طرح کسبوکاری کنند که احساس میکنند همهچیز را درباره آن میدانند.
تصور رایج اشتباه دیگری نیز بین کارآفرینان وجود دارد: «من به طرح کسبوکار احتیاجی ندارم، زیرا به دنبال تامین مالی» نیستم.
از نظر فنی، اگر به دنبال سرمایه از منابع خارجی نیستید، نیازی به آمادهسازی طرح تجاری برای کسبوکار خود ندارید، اما دلایل واقعی نوشتن طرح کسب و کار هیچ ارتباطی به افراد دیگر ندارد و بهصورت مستقیم به خودتان مربوط هستند.
در این مقاله به بررسی اهمیت بیزینس پلن برای استارتاپها میپردازیم و ۵ دلیلی که باعث میشود هر کارآفرین یک BP بنویسد را مرور میکنیم.
ضرورت و اهمیت طرح کسب و کار (Business Plan) برای استارتاپ ها
نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد که افرادی که بیزنس پلن دارند، دو برابر بیشتر از سایر افراد، موفق میشوند. همچنین یکی دیگر از دلایل اهمیت طرح کسب و کار برای استارتاپها این است که سرمایهگذاران مختلف (خطرپذیر یا فرشته) اهمیت زیادی برای آن قائل هستند و کسبوکارهایی که BP قوی دارند، شانس بیشتری برای جذب سرمایه دارند.
میدانیم که بسیاری از ایدهها هرگز به نتیجه نمیرسند و در همان مراحل اولیه شکست میخورند. یک مطالعه انجام شده روی ۸۰۰ نفری که قصد راهاندازی کسبوکار را داشتند، نشان میدهد که احتمال موفقیت کارآفرینانی که بیزینس پلن دارند، ۲.۵ برابر بیشتر از دیگران بوده است.
برای مطالعه سایر دلایل اهمیت بیزینس پلن، به خواندن این مقاله ادامه دهید.
۱. شما را مجبور میکند به تمام جنبههای کسبوکار فکر کنید
در بیشتر مواقع، تمرکز کارآفرینان بیشتر از چگونگی نحوه اجرا، بر روی «ایده بزرگ» قرار دارد؛ در حالی که یکی از جنبههای کلیدی یک استارتاپ، چگونه اجرا کردن ایده اولیه است.
کارآفرینان حین آمادهسازی طرح کسب و کار مجبور میشوند که به تمام جنبههای اجرایی استارتاپ از جمله بازاریابی، مدیریت مالی و برنامه تامین مالی، توجه کنند.
در واقع همان قسمتهایی که وسوسه میشوید از آنها بگذرید، مهمترین قسمتهایی هستند که لازم است تمرکز خود را روی آنها بگذارید. به بیانی دیگر، آمادهسازی طرح کسب و کار به صاحبان کسبوکارها، طرحی برای موفقیت ارائه میدهد.
۲. مشکلات احتمالی را برجسته میکند
در صورتی که این اولین استارتاپ شما است، پس احتمال زیادی وجود دارد که در مسیر رشد خود با چندین تله مواجه شوید. وجود پستی و بلندیها در مسیر طبیعی است و جزئی از زندگی کارآفرینی محسوب میشود؛ در واقع بدون این چالشها بهبودی در کسبوکار اتفاق نمیافتد.
اما آيا ترجیح میدهید که در مرحله اجرایی کردن برنامهریزی انجام شده به نقصهای عمده و موانع موجود پی ببرید یا قبل از آن؟
با توجه به احتمال وقوع موانع احتمالی، آمادهسازی طرح کسبوکار به شما این امکان را میدهد که این احتمال را تا حد ممکن کاهش دهید و نقطه ضعفها را قبل از وقوع، شناسایی کنید. خطاهای غیرضروری که در مسیر کارآفرینان به وجود میآید، باعث اتلاف وقت و هزینه صاحبان کسبوکارها میشود که با آمادهسازی بیزینس پلن میتوان از آن جلوگیری کرد.
۳. برای وقوع هر احتمالی آماده خواهید بود (جذب سرمایه)
حتی اگر فعالانه بهدنبال تامین مالی نباشید، ممکن است فرصتی پیش بیاید که نظر خود را در این باره تغییر دهید. بر کسی پوشیده نیست که کارآفرینان در بیشتر اوقات، بدون سرمایه لازم نمیتوانند چرخه تولید خود را اجرایی کنند و نیاز به تامین سرمایه برای خریداری تجهیزات یا استخدام منابع انسانی دارند.
در چنین شرایطی، آیا بهتر نیست که پیشنیاز لازم برای جذب سرمایه را از پیش آماده کرده باشید؟
با تحویل بیزینس پلن بهروز به سرمایهگذاران بالقوه، علاوهبر تحتتاثیر قرار دادن آنها، روند جذب سرمایه نیز سریعتر انجام میشود.
۴. برای توضیح دادن مفهوم کسبوکار کمک میکند
جستوجو برای یافتن همتیمی مناسب، شرکای تجاری و حتی کارمندان برای کسبوکاری که هنوز وجود ندارد یا در مراحل اولیه حیات خود است، کاری چالشبرانگیز محسوب میشود.
با آمادهسازی بیزینس پلن، سایر افراد میتوانند با تجسم آیندهای که به کمک BP امکانپذیر میشود و آشنایی با اهداف کسبوکار، در مورد حضور و مشارکت در این تیم، تصمیمگیری کنند.
۵. شانس ممکن برای موفقیت را افزایش میدهد
یکی از دلایل اهمیت بیزنس پلن برای استارتاپها، افزایش شانس موفقیت است؛ این سند به شما امکان میدهد تا از طریق مرور جزئیات مهم تجاری مانند برنامه بازاریابی و تامین مالی بهتر کار کنید.
برای آماده کردن بیزینس پلن، لازم است پس از شناسایی مخاطبان هدف، بهترین استراتژیها را برای ورود به بازار ارائه کنید. به همین دلیل با دیدی بازتر وارد میدان شده و میتوانید سرمایهگذاران و مشتریان بالقوه خود را متقاعد کنید.
استفاده از طرح کسب و کار برای بهدست آوردن سود
استفاده از طرح کسبوکار یکی از ابزارهای مدیریت و بهترین راه برای بهدست آوردن سود است. چرا که این سند از یک سو بهطور دائم در حال بهروزرسانی است و با توجه به شرایط فعلی اصلاح میشود. از سویی دیگر، با مکتوب شدن همهچیز در حین مدیریت کسبوکار، همواره چیزهای بیشتری میآموزید که باعث سرپا نگه داشتن استارتاپ میشود.
آمادهسازی طرح کسب و کار (BP) برای استارتاپ شما
با وجود دلایل ذکر شده برای اهمیت طرح کسب و کار، اما در واقعیت آمادهسازی این سند بهخصوص در مراحل اولیه رشد ممکن است چالشبرانگیز و زمانبر باشد. به همین دلیل بسیاری از کارآفرینان ترجیح میدهند که این سند را آماده نکنند اما این یک اشتباه است. شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد BP میتواند بازدهی بالایی برای استارتاپها داشته باشد و باعث صرفهجویی در زمان و سرمایه کارآفرینان شود.
در شرایطی که آماده کردن طرح کسب و کار برای بنیانگذاران دشوار است، این امکان وجود دارد که با همکاری افرادی که بهصورت تخصصی در نوشتن بیزینس پلن تخصص دارند، این کار را انجام دهند.
گروه تحلیلگران رتیبا با سالها تجربه در زمینه آمادهسازی مستندات جذب سرمایه میتوانند در آماده سازی طرح کسب و کار حرفهای برای استارتاپ شما همکاری داشته باشند.