اثر شبکه ای به افزایش ارزش در استارتاپ ها میپردازد.

اثر شبکه‌ای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا

برخی از کسب‌وکارها به دلیل نوع ماهیت و فعالیتی که دارند، رشد و ارزش آن‌ها کاملا وابسته به تعداد مخاطبان بیشتر است که به آن اثر شبکه‌ای می‌گویند. باتوجه به پیشرفت و گسترش اینترنت این مفهوم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به زبان ساده به تاثیری که حتی اضافه شدن یک کاربر روی ارزش محصول و یا خدمات کسب‌وکار دارد و باعث دستیابی به ارزش بیشتر می‌شود، اثر شبکه‌ای می‌گویند. ساده‌ترین مثال اثر شبکه‌ای استفاده از تلفن‌های هوشمند است. تصور کنید که بهترین و جدیدترین مدل گوشی هوشمند موجود در بازار توسط فردی خریداری شده است اما در بین دوستان و آشنایان او حتی یک نفر نیز وجود ندارد که تلفن همراه داشته باشد تا فرد موردنظر ما بتواند از قابلیت‌ها و امکانات گوشی‌اش استفاده کند درنتیجه آن مدل از گوشی عملا کاربرد و ارزشی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت. هرچه تعداد افراد بیشتری مدل‌های مختلف تلفن همراه را خریداری کنند، ارزش آن به واسطه اثر شبکه‌ای ایجاد شده، بیشتر می‌شود.

انواع مختلف اثر شبکه‌ای

اثر شبکه‌ای خود به انواع مستقیم، غیر مستقیم و دوطرفه تقسیم می‌شود که هرکدام تعریف جداگانه‌ای دارد.

اثر شبکه‌ای مستقیم

افزایش تعداد کاربران محصول یا خدمت ارائه شده، تاثیر مستقیم روی افزایش ارزش آن محصول یا خدمات دارد. به‌عنوان مثال اثر شبکه‌ای مستقیم را هنگام استفاده از یک شبکه اجتماعی یا پیام رسان می‌توان مشاهده کرد. باامکانات‌ترین شبکه‌های اجتماعی نیز بدون حضور کاربر ارزشی ندارد. هرچه تعداد کاربربان بیشتری در این مورد بیشتر باشد، ارزش نهایی محصول یا خدمات بالاتر می‌رود.

اثر شبکه‌ای غیرمستقیم

افزایش کاربران محصول و خدمات ارائه شده، منجر به افزایش کاربران محصول و یا خدمات مکمل نیز می‌شود که درنهایت منجر به افزایش ارزش محصول اولیه و محصول مکمل می‌شود. به‌عنوان مثال هرچه استقبلا از تلفن‌های هوشمند بیشتر شود، به همان میزان اپلیکیشن‌های مختلف نیز طرفدار پیدا می‌کنند و درنهایت منجر به افزایش ارزش آن سیستم عامل می‌شود.

اثر شبکه‌ای دوطرفه

افزایش کاربران در یک بخش منجر به افزایش ارزش بخش دیگر می‌شود. برای مثال تاکسی‌های اینترنتی از اثر شبکه‌ای دوطرفه سود می‌برند. نه مسافران و نه رانندگان به‌تنهایی ارزشی برای برنامه ایجاد نمی‌کنند و حضور هر دو درکنار هم معنادار و ارزشمند است.

روش‌های دستیابی به اثر شبکه‌ای استارتاپ‌ها

یکی از مهم‌ترین روش‌های دستیابی به اثر شبکه‌ای برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، ارائه خدمات رایگان یا نیمه رایگان است تا از این طریق بتوانند به بخش بزرگتری از کاربران دسترسی پیدا کنند. برای مثال درنظر گرفتن پاداش یا تخفیف درصورت معرفی به دوستان و افزودن عضو جدید به کاربران یکی از متداول‌ترین روش‌های تقویت اثر شبکه‌ای در کسب‌وکارهای آنلاین است. روش‌های دیگر تقویت اثر شبکه‌ای، ارائه خدمات متمایز، ارائه قیمت رقابتی و استفاده از روش بازاریابی خاص می‌تواند باشد.
با مشارکت و پیوستن کاربران بیشتر، شرکت‌هایی که به دنبال تبلیغ‌نویسی یا گسترش خدمات خود هستند، ترغیب به استفاده از این سایت‌ها می‌شوند و درآمدزایی ناشی از اثر شبکه‌ای رخ می‌دهد. ازآنجایی‌که اثر شبکه‌ای تاثیر مستقیمی بر تعداد کاربران فعال، افزایش میزان درآمد و همین‌طور مقیاس‌پذیری کسب‌وکار دارد، یکی از موارد مهم در تعیین شاخص‌‌های کلیدی عملکرد و بررسی استارتاپ توسط سرمایه‌گذاران دارد.

شاخص های کلیدی عملکرد مرتبط با اثر شبکه ای

هرچند مفهوم اثر شبکه‌ای در موفقیت و عدم موفقیت یک کسب‌وکار مهم و تاثیرگذار است اما برای بررسی این عامل از سایر شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI مانند تعداد کاربر ارگانیک و غیرارگانیک، منبع ترافیک، هزینه جذب به‌ازای هر مشتری، تعداد کاربران فعال، منبع ترافیک، هزینه جذب مشتری به‌ازای هر مشتری CAC و تحلیل کوهورت cohort نیز استفاده می‌شود تا به نتایج درست‌تری از اثر شبکه‌ای پیدا کرد.
انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد برای استارتاپ‌ها تحت‌تاثیر میزان بلوغ آن کسب‌وکار و بازاری که در آن مشغول به فعالیت است، وضعیت وقابتی و بسیاری از موارد دیگر قرار دارد که این مساله مستلزم دانش و تجربه کافی است. گاهی شرایطی پیش می‌آید که استارتاپ‌های نوپا از ارزیابی دقیق مدل کسب‌وکار و تعیین KPI بازمی‌مانند. در این شرایط بهترین تصمیم برون‌سپاری و اعتماد به مشاورانی امین و دلسوز است تا به تحلیل عملکرد کسب‌وکار فعلی و انتخاب شاخص‌های عملکرد اساسی بپردازند.

به‌طورکلی ماهیت کسب‌وکارها با اثر شبکه‌ای تغییر اساسی پیدا کرده است. تا قبل از پیداش کسب‌وکارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، اثر شبکه‌ای به‌عنوان ارزش جانبی کسب‌وکار محسوب می‌شد اما امروزه به یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش موفقیت تبدیل شده است. شبکه‌های اجتماعی تحت‌تاثیر اثر شبکه‌ای تعداد کاربران خود را افزایش می‌دهند و همین امر مقدمه‌ای برای توسعه بیشتر بخش‌های کسب‌وکار از قبیل خرید و فروش کالا، درگاه پرداخت و… می‌شود. هرچند درکنار تمام تاثیرات مثبت لازم است به تاثیرات منفی اثر شبکه‌ای مانند عدم توانایی کسب‌وکارها در ارائه خدمات مناسب به تعداد زیادی کاربر و همچنین وجود برخی موارد دیگر نیز اشاره کرد.

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها
آیا تا به حال از تست کلیفتون گالوپ (Clifton Strengths) استفاده کرده‌اید؟ استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها، بسیار متداول است. می‌دانیم که در تشکیل تیم استارتاپی، توجه به شخصیت افراد نیز در کنار تخصص‌ آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، شناسایی روحیات افرادی که قرار است...
ویژگی های مدیرعامل استارتاپ (CEO)
CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیت‌آمیز استارتاپ‌ها در فضای ابهام و عدم‌قطعیت دارد. در مواجه با چالش‌های پیش‌رو، نقش یک CEO استارتاپ می‌تواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آن‌ها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود...
آشنایی با شکل‌گیری فرهنگ استارتاپی در کسب‌وکارها
فرهنگ سازمانی یکی از مواردی است که کمک می‌کند استارتاپ‌ها به بیراهه نروند و بتوانند محیط مناسبی برای دستیابی به بهترین عملکرد فراهم کنند. می‌دانیم که تعداد بالایی از کسب‌وکارها (در حدود ۹۰ درصد) پس از تاسیس در همان مراحل ابتدایی شکست می‌خوردند. زیرا آن‌ها مدل کسب‌وکار بادوامی...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.