رویا پردازی و راه حل ۱۵ درصدی یکی از راه‌های افزایش خلاقیت استارتاپ‌ها

راه حل ۱۵ درصدی؛ آیا به عنوان کارفرما اجازه رویاپردازی به کارمندان خود می‌دهید؟

اگر شرکتی به کارمندانش اجازه دهد هر هفته شش ساعت از اوقات کاری خود را به رویاپردازی و درگیر شدن با پروژه‌های شخصی اختصاص دهند، چه اتفاقی خواهد افتاد. پاسخ اولیه ذهن به احتمال زیاد چیزی شبیه متضرر شدن و هرز رفتن تمام سرمایه‌های شرکت است. هرچند به‌نظر می‌رسد این دقیقا همان روشی است شرکت‌ها بزرگ و موفق جهان به‌کار گرفته‌اند. قضیه از این قرار است که کارمندان برخی از شرکت‌ها ۱۵ درصد از زمان کاری خود را صرف بررسی طرح‌ها و پروژه‌هایی می‌کنند که حتی ارتباطی هم با کار یا فعالیت اصلی آن‌ها ندارند. این قانون نانوشته راه حل ۱۵ درصدی است که صرف رویاپردازی و پرداختن به ایده‌های جدید می‌شود. موتور محرکه نوآوری برخی از شرکت‌ها همین رویاپردازی‌ها است. هرچند این شرکت‌ها همچنان به اصول و قوانین کلی خود پایبند هستند و می‌دانند که پیشرفت و سودآوری استارتاپ‌ها از طریق پیگیری علمی و روشمند مشکلات و حل آن‌ها ممکن می‌شود.

توضیح راه‌ حل ۱۵ درصدی

مطالعات نشان می‌دهد که درآمد شرکت‌ها در بیش از ۳۰ درصد موارد مربوط به محصولی با عمر کمتر از ۴ سال است. از همین مثال متوجه می‌شویم که نوآوری و خلق محصولات جدید تا چه میزان برای رشد و پیشرفت شرکت‌ها مهم است. ایده‌پردازی و آزمون و خطا بهترین عناصر برای پرورش روحیه خلاقیت و نوآوری هستند. این درست است که قانون ۱۵ درصدی بخشی از منابع شرکت را از دست می‌دهد اما در اکثر مواقع نتیجه حاصل از این روش مورد تایید کارفرماین قرار می‌گیرد. برای مثال کاغذ یادداشت‌های رنگی (استیکی نوت) که امروزه به وفور از آن استفاده می‌شود، حاصل توسعه طرح ساده آرتور فردی، مخترع امریکایی است. او در این بازه‌های ۱۵ درصدی از وقت خود تلاش می‌کرد راه‌حل ساده‌ای برای یادداشت‌گذاری بین کتاب‌ها پیدا کند. آرتور درنهایت توانست با ترکیب کاغذها و چسب‌های مختلف به ایده‌ای بهتر و کامل‌تر دست پیدا کند و مخترع اولین کاغذ یادداشت چسبی دنیا شود. این مثال یک نمونه واقعی از فلسفه و کارایی قانون ۱۵ درصدی است که خلاقیت و نوآوری را ارزشمند می‌داند.

مثال جان مارتینز دانشمند

جان مارتینز دانشمندی در بخش تخصص‌های صنعتی 3M در مورد ایده 15 درصدی می‌گوید: «این روش بیشتر یک فلسفه است که می‌گوید شما می‌توانید ایده‌هایی که ساخته‌اید را دنبال کنید». در اواخر دهه ۱۹۷۰ او در ۱۵ درصد زمان خود پلیمری ساخت که که با قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش سخت می‌شد. هرچند این ویژگی بسیار جالب و جذاب به‌نظر می‌رسد اما مدت‌ها بدون استفاده رها شد. سال‌ها بعد هنگامی که بازار ساخت و تولید لپ‌تاپ به‌شدت داغ شده بود، این ایده اهمیت بسیاری پیدا کرد زیرا به تولید کننده‌ها امکانی برای ساخت ساده و ارزان لنز می‌داد. عدسی‌های ساخته شده به وسیله این روش با ساده‌ترین و بهینه‌ترین شکل ممکن آماده شده‌اند و در آن زمان مانیتور تمام کامپیوترها به همین شکل ساخته شده بود و روش‌های سنتی و پرهزینه را کنار گذاشته بودند.
پس از معرفی و به‌کارگیری این روش جدید ساخت لنز دانشمندان دیگر به‌سرعت بر روی ساخت لنزهایی با قابلیت بازیافت را آغاز کردند که این ایده به روشی به‌صرفه و اقتصادی تبدیل شد. درنهایت این شرکت توانست با ساخت لنزها سالانه صدها میلیون دلار سود کسب کنند. این میزان سود ثمره برخورداری از کارمندانی رویاپرداز، متفکر و قرار دادن آن‌ها در شرایطی مناسب و اجرای آزادی عمل 15 درصدی است.

استفاده از راه حل ۱۵ درصدی در کسب‌وکارها

مثال‌های بالا به کارآفرینان یادآور می‌شود که شیوه تفکر خود در مورد محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می‌کند، تغییر دهند. اغلب شرکت‌های سنتی چنین رویکرد و فلسفه‌ای نسبت به انجام وظایف ندارند و مسیری باریک و محدود را برای حرکت خود متصور می‌شوند. شرکت‌های سنتی در بازه‌ای محدود به کارمندان خود اجازه فعالیت می‌دهند و به توسعه پروژه‌های عظیم و آینده‌نگری نیز چندان توجهی ندارند. بیشتر استارتاپ‌ها از سوی مدیران و سرمایه‌گذاران برای سودآوری بیشتر تحت فشار هستند و به همین خاطر ممکن است اجازه رویاپردازی و بارش فکری را به کارمندان خود ندهند. هرچند تجربه ثابت کرده چنین رفتاری بسیار خطرناک است و به سادگی می‌تواند روحیه خلاقیت و نوآوری را در کارکنان از بین ببرد. حتی ممکن است شرکتی انتظار نوآوری و ایده‌پردازی را از کارکنان خود داشته باشد اما در عمل فضا و فرصتی در اختیار آن‌ها قرار ندهند. به همین دلیل است که در کشورهای مختلف جوایز و طرح‌های تشویقی مختلفی برای مدیرانی که فضایی برای فعالیت بدون ساختار کارمندان درنظر گرفته‌اند، وجود دارد. درنهایت می‌توان گفت که رویاپردازی و پیگیری طرح‌ها شخصی و ایده‌ها به‌هیچ‌وجه یک پدیده منفی نیست و شرکت‌هایی که به‌صورت هدفمند چنین فضایی را برای کارکنان خود ایجاد می‌کنند، در آینده از نتیجه این عمل جسورانه خود بهره‌مند خواهند شد.

منبع:

  • https://www.wired.com/1998/01/the-15-percent-solution/

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

startups team building
هنگامی که ایده اولیه در ذهن فاندر استارتاپ شکل می‌گیرد همه‌چیز آسان و راحت جلوه می‌کند اما به محض فرونشستن هیجان‌های اولیه و جدی‌تر شدن مسائل، متوجه می‌شوید که کار کردن در کنار افراد با ذهنیت‌های متفاوت بسیار دشوار است. بیت شعر که عشق آسان نمود اول ولی...
تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها
آیا تا به حال از تست کلیفتون گالوپ (Clifton Strengths) استفاده کرده‌اید؟ استفاده از تست کلیفتون در تیم سازی استارتاپ ها، بسیار متداول است. می‌دانیم که در تشکیل تیم استارتاپی، توجه به شخصیت افراد نیز در کنار تخصص‌ آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، شناسایی روحیات افرادی که قرار است...
ویژگی های مدیرعامل استارتاپ (CEO)
CEO یا مدیرعامل استارتاپ، نقشی اساسی در حرکت موفقیت‌آمیز استارتاپ‌ها در فضای ابهام و عدم‌قطعیت دارد. در مواجه با چالش‌های پیش‌رو، نقش یک CEO استارتاپ می‌تواند بسیار پررنگ باشد. مدیرعامل یک استارتاپ دو وظیفه متفاوت دارد؛ یکی از آن‌ها مدیر بودن و دیگری رهبر بودن است. با وجود...
آشنایی با شکل‌گیری فرهنگ استارتاپی در کسب‌وکارها
فرهنگ سازمانی یکی از مواردی است که کمک می‌کند استارتاپ‌ها به بیراهه نروند و بتوانند محیط مناسبی برای دستیابی به بهترین عملکرد فراهم کنند. می‌دانیم که تعداد بالایی از کسب‌وکارها (در حدود ۹۰ درصد) پس از تاسیس در همان مراحل ابتدایی شکست می‌خوردند. زیرا آن‌ها مدل کسب‌وکار بادوامی...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.