ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان با رتیبا

اهمیت ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان (knowledge based)، رابط‌های ایده و تکنولوژی هستند. این شرکت‌ها با پیوند علم و بازار، به یکی از بزرگترین مزیت‌های رقابتی برای کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شده‌اند. دانش سرمایه‌ی اصلی در این نوع شرکت‌هاست، که جز دارایی‌های نامشهود محسوب می‌شود. ارزش گذاری دارایی نامشهود پیچیده بوده و از روش‌های مرسوم نتایج قابل قبولی حاصل نمی‌شود. بنابراین مدل‌های سنتی ارزش گذاری برای ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان، قابل استفاده نیست. از طرفی شرکت‌های دانش بنیان نیز مانند بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی، در مسیر بقا و رشد خود، نیاز به آگاهی از ارزش واقعی خود دارند. این دانش از ارزش شرکت، منجر به سهولت ارتباط با سرمایه‌گذاران و سهام‌داران خواهد شد.

اهمیت ارزش گذاری شرکت‌های دانش بنیان

در سه دهه گذشته، سرمایه‌ی فکری و دانش تبدیل به یک محرک حیاتی در پایداری تجارت‌ و اقتصاد شده است. مهم‌ترین تفاوت بین شرکت‌های فعال اقتصادی در گذشته و حال، نوع ارزش و سرمایه است. ارزش در گذشته شامل تولید، اموزش، خرده‌فروشی، عمده فروشی، املاک، تجهیزات و… بود (دارایی‌هایی که برای عوام قابل لمس هستند).

اما ارزش در حال و آینده، اساساً در به کارگیری دانش تعریف می‌شود. بنابراین در شرکت‌های هوشمند، دانش در قالب سرمایه‌های فکری خواهد بود نه سرمایه‌های فیزیکی. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که موج بعدی رشد اقتصادی از سوی کسب‌وکارهای دانش بنیان خواهد بود.

با این حال در تمام زمینه‌های مالی، ارزش گذاری یک ضرورت اساسی در سرمایه گذاری‌های تجاری محسوب می‌شود.

اگر به فکر ارزش گذاری شرکت دانش بنیان خود هستید، گروه تحلیل‌گران رتیبا می‌توانند شما را در این مسیر همراهی کنند. جهت ثبت درخواست ارزش گذاری شرکت دانش بنیان، تنها لازم است فرم درخواست مشاوره ارزش‌گذاری را تکمیل کنید.

به چه شرکتی، شرکت دانش بنیان گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

بر اساس آیین‌نامه ارزیابی موسسات و شرکت‌های دانش بنیان،

“شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیارهای مورد نظر این آیین‌نامه، به تأیید کارگروه می‌رسد.”

انواع شرکت‌های دانش بنیان، معیارهای ارزیابی شرکت‌ها و کالاها و خدمات دانش بنیان، در آیین نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان (مصوب کارگروه مورخ 02/11/1400) به صورت مفصل شرح داده شده است. آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توانید از سایت مرکز شرکت‌های دانش بنیان، مشاهده کنید یا در ادامه فایل آن را دانلود کنید.

نقش این شرکت‌ها در اقتصاد یک کشور

شرکت‌های دانش بنیان، از یک سو به تولید علم مشغولند و از سویی دیگر دغدغه ورود به بازار دارند. در کشورهای توسعه‌یافته، بخش گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها بر روی این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. شرکت‌های مذکور، مهمترین مزیت رقابتی در دنیای اقتصاد محسوب می‌شوند.

این شرکت‌ها بر؛ دانش، مهارت‌ها، نیروی ماهر و مسلط به فناوری‌های نو، استوار هستند. تمام این موارد از دارایی‌های اصلی یک شرکت دانش بنیان محسوب می‌شود. ثروتی که از جنس دارایی‌های نامشهود است.

ارزش گذاری شرکت‌های دانش بنیان

پارامترهای ارزشمند در ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان از دید سرمایه‌گذاران

فاکتورها و پارامترهایی که کسب‌وکارهای سنتی با آن ارزش گذاری یا ارزیابی می‌شوند، در کسب‌وکارهای نوپا و دانش بنیان کاربردی ندارند. به همین دلیل نیز طی سال‌های اخیر پژوهش‌هایی جهت تعیین عوامل موثر در ایجاد ارزش برای شرکت های دانش بنیان صورت گرفت.

فاکتورهای مالی موثر که سرمایه‌گذاران، ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان را با آن می‌سنجند عبارت هستند از:

  • درآمد و جریان های نقدی؛
  • رشد بازار؛
  • عملکرد صنعت و بخش؛
  • سهم بازار؛
  • هزینه‌ها؛
  • هزینه‌های سرمایه ای در پروژه‌های جدید؛
  • مخارج تحقیق و توسعه؛
  • توسعه محصول جدید

عوامل غیرمالی که به شدت بر تصمیمات سرمایه‌گذار  تأثیر می‌گذارد و برای یک شرکت دانش بنیان خلق ارزش می‌کنند عبارتند از:

  • کیفیت مدیریت؛
  • کیفیت محصولات و خدمات؛
  • قدرت موقعیت بازار؛
  • کیفیت توسعه محصول جدید؛
  • رضایت مشتری؛
  • قدرت فرهنگ شرکتی در مورد نوآوری و تحقیق و توسعه

نتیجه‌گیری

تمام کسب‌وکارها، چه کسب‌وکارهای سنتی و چه کسب‌وکارهای استارتاپی و دانش‌بنیان، نیاز دارند تا ارزش خود را بدانند. هدف از ارزش گذاری شرکت‌های دانش بنیان چیزی متفاوت از هدف ارزش گذاری شرکت‌های با دارایی مشهود نیست. تنها نکته در مورد شرکت‌های دانش بنیان، توجه ارزش گذار به دارایی‌های نامشهود است. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله ۷ دلیل ارزش گذاری استارتاپ را مطالعه کنید.

با توجه به تفاوت استارتاپ و شرکت دانش بنیان با کسب و کارهای سنتی، نوع ارزش گذاری‌ها متفاوت است. بدیهی ‌است که در استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به دلیل فضای ابهام و عدم قطعیت، ارزش گذاری بیشتر از اینکه ترکیبی از چند روش باشد، به تجربه و تبحر ارزش گذاران وابسته خواهد بود. گروه تحلیل‌گران رتیبا طی ۴ سال گذشته، پروژه‌های ارزش گذاری استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را انجام داده است، که در این پورتفولیو می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

سایر مقالات نویسنده

سوالات تحقیق بازار روشنگر راه استارتاپ‌ ها است.
در دنیای استارتاپ‌ها از خلق ایده تا تحکیم شرایط بازار، سوالات تحقیق بازار یا Market Research اهمیت زیادی دارد و توصیه می‌شود که قبل از بسیاری از قدم‌ها از جمله ثبت علامت تجاری یا انتخاب لوگو انجام می‌شود.راه‌اندازی استارتاپ بسیار شبیه خرید خانه در محله‌ای جدید است؛ هنگام...
نوآوری یکی از راه‌های نجات شرکت‌ها است.
استراتژی به معنی تصمیم گیری به‌ موقع و درست بر اساس حقایق، اطلاعات و گزینه‌های پیش رو جهت به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن است . با این نگاه می‌توان نوآوری و خلاقیت را هم به‌عنوان یک استراتژی مؤثر در صنعت و کسب و کار به‌حساب آورد. شاید...
ریسک‌های زیادی حیات یک استارتاپ را تهدید می‌کنند.
در دنیای مدرن امروزی، کسب‌وکارها در محیطی بسیار نامطمئن فعالیت می‌کنند. ریسک استارتاپ‌‌ها از جمله مسائلی است که از همان روز‌های طلایی خلق ایده همراه کارآفرین بوده و با رشد استارتاپ، ریسک‌هایش هم بزرگ و بزرگتر می‌شوند. یکی از مهم ترین وظایفی که شما به عنوان یک کارآفرین...
خلق ایده generating ideas
رویای داشتن کسب و کاری موفق و خلق ایده‌ای خاص که مشابه آن وجود نداشته باشد، رؤیایی است که این روزها در سر اکثر ما وجود دارد. بارها با دیدن موفقیت افراد در کسب و کارهای استارتاپی‌شان از خودمان پرسیده‌ایم که این افراد چطور به چنین ایده‌های نابی...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اکبر صالحی
    08/08/1401 20:13

    لطفا یک مقاله راجب مراحلی که باید پشت سر بذاریم برای دانش بنیان شدن بنویسید و راهنمایی کنید. ممنون

    پاسخ
    • فاطمه عزیزی
      08/15/1401 10:51

      سلام، ممنون از توجه شما. سعی م کنیم حتما یک مطلب کاربردی براتون آماده کنیم.

  • محمد
    08/11/1401 17:53

    ممنون از مقاله خوب شما
    به امید موفقیت هرچه بیشتر شرکت های دانش بنیان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.