اشتباهات رایج ارزش گذاری چیست؟

۷ مورد از اشتباهات ارزش گذاری که کسب‌وکار شما را با خطر مواجه می‌کند

با تمام خوبی‌هایی که ارزش گذاری دقیق و منصفانه دارد؛ بروز اشتباهات ارزش گذاری نیز از رگ گردن به استارتاپ‌ها نزدیک‌تر است. در فرایند ارزیابی کسب‌وکار؛ با توجه به عوامل و شرایط مختلف، ارزش دقیق و منصفانه سنجیده شده و در قالب یک گزارش به متقاضی ارزش گذاری ارائه می‌شود. هر استارتاپی که برنامه‌ای برای خرید، فروش، ادغام و یا حتی خروج داشته باشد، قبل از هرچیز باید ارزش کسب‌وکار خود را مشخص کند اما بدی قضیه اینجاست که دراین‌بِین ممکن است اشتباهاتی صورت بگیرد. برای جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه در ارزش گذاری استارتاپ‌ها لازم است از اشتباهات رایج ارزش گذاری مطلع شوید.

اشتباهات رایج ارزش گذاری استارتاپ‌ها چیست؟

در پاسخ به این‌که چرا کسب‌وکارها دست به تعیین ارزش و ارزیابی خود می‌زنند؛ می‌توانیم بگوییم که آن‌ها قصد انجام کاری را دارند. در دنیای کسب‌وکارها تقریبا قبل از انجام هرکاری به گزارش ارزش گذاری درست و منصفانه احتیاج است. حال تصور کنید که این گزارش با اشتباهات ارزش گذاری پر شده باشد؛ در این شرایط علاوه بر این که استارتاپ نمی‌تواند به سر منزل مقصود برسد، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به کسب‌وکار نیز وارد شود. اشتباهات رایج ارزش گذاری استارتاپ‌ها که لازم است از آن‌ها اجتناب کنیم، عبارتند از:

  1. استفاده از روش ارزش گذاری نامناسب

از آن جایی که هر کسب‌وکاری منحصر به فرد است؛ فرآیند تعیین ارزش باید با توجه به نیاز و شرایط اختصاصی آن‌ها انجام شود. استفاده از یک روش ثابت برای همه کسب‌وکارها، یکی از اشتباهات رایج ارزش گذاری استارتاپ‌ها است.

  1. استفاده همیشگی از سود حسابداری به جای جریان نقدینگی

نه جریان نقدینگی و نه سود هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند معیار درست ارزش گذاری کسب‌وکارها باشند؛ بهترین کار اقدام براساس نیاز هر استارتاپ است.

  1. حذف دارایی‌ها و بدهی‌های کسب‌وکار در پروسه ارزش گذاری

در تعیین ارزش یک کسب‌وکار فرض بر این است که در صورت شکست، با فروش دارایی‌ها تا حدی می‌توان ضرر اولیه را جبران کرد و با قبول این فرض، شرکت با دارایی‌های بیشتر، ارزش بالاتری هم دارد. وضعیت بدهی‌ها هم چندان تفاوتی با دارایی‌ها ندارد؛ درصورت مقروض بودن کسب‌وکار، حذف بدهی‌ها از گزارش نهایی یکی از اشتباهات ارزش گذاری استارتاپ‌ها است.

  1. حذف هزینه‌های یک کسب‌وکار از گزارش ارزش گذاری

هزینه راه‌اندازی و هزینه جاری برای ادامه کسب‌وکارها حیاتی است؛ حذف حقوق و دستمزد، هزینه خرید تجهیزات لازم و حتی هزینه اجاره ملک در فرایند تعیین ارزش، اشتباه در ارزش گذاری استارتاپ‌ها است.

  1. درنظر گرفتن ریسک‌های یک کسب‌وکار

انجام ارزش گذاری بدون درنظر گرفتن ریسک‌های اختصاصی آن کسب‌وکار یکی از اشتباهات پرتکرار است. فرض کنید کسب‌وکاری قصد دارد به عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت خود را در بازار آغاز کند؛ آیا در نظر نگرفتن نوسان قیمت بنزین در این شرایط کار درستی است؟

  1. فرض برابر بودن قیمت ساخت یک پروژه با قیمت خرید آن

اگر هزینه راه‌اندازی و ساخت یک استارتاپ برابر با ۵۰۰ تومن باشد، آیا قیمت خرید این استارتاپ هم همان ۵۰۰ تومان است؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت باشد، دچار یکی از اشتباهات رایج ارزش گذاری شده‌اید. قیمت ساخت یک پروژه منبع معتبری برای ارزش گذاری استارتاپ نیست؛ کسب‌وکار ممکن است قیمتی خیلی بیشتر یا کمتری از قیمت ساخته شده خود داشته باشد.

  1. سودده فرض کردن تمام کسب‌وکارها

اگر کسب‌وکاری بتواند بابت ارائه محصول یا خدمات یک جریان مداوم نقدینگی راه بیاندازد و از آن کسب درآمد کند، می‌توان با  سودده فرض کردن آن ارزش گذاری را انجام داد. در غیر این صورت و با سودده فرض کردن تمام کسب‌وکارها اشتباهی آشکار در تعیین ارزش استارتاپ‌ها رخ داده است.

اشتباهات ارزش گذاری استارتاپ‌ها با ارزش گذاری منصفانه قابل پیش‌گیری است

با علم به این‌که ارزیابی نادرست می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به کسب‌وکار وارد کند، بهتر است در انتخاب فردی که قرار است ارزش گذاری استارتاپ شما را انجام دهد، سخت‌گیری بیشتری به خرج دهید.

هنگام برخورد با اشتباهات رایج ارزش گذاری استارتاپ‌ها چه باید کرد؟

دیدگاه خوش‌بینانه در کنار وسوسه «یک تنه انجام دادن همه کارها»، مانع از دیده شدن مشکلات می‌شود. گاهی شرایطی پیش می‌آید که بنیان‌گذاران فکر می‌کنند خودشان بهتر می‌توانند ارزش‌گذاری کسب‌وکارشان را انجام دهند اما هر دو این‌ها از اشتباهات رایج است. برای اجتناب اشتباهات رایج ارزش گذاری، پایبندی به نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

  • انتظارات واقعی داشته باشید.
  • انجام ارزش‌گذاری کار هر کسی نیست؛ بهتر است برون‌سپاری کنید.
  • اطلاعات لازم برای انجام ارزش‌گذاری را در اختیار ارزش‌گذاران قرار دهید.
  • رقم ارزش‌گذاری در گذر زمان ثابت نیست؛ شرایط بازار باعث تغییر ارزش می‌شود.
  • انتظار ارزش دقیق و مشخص نداشته باشید؛ ارزیاب‌ها معمولا محدوده‌ای از قیمت به شما می‌دهند.

ارزش گذاری اصولی و منصفانه، نیازی است که دیر یا زود متوجه کسب‌وکارها خواهد شد پس بهتر است هرچه زودتر با آماده‌سازی مستندات اولیه، زمینه را برای انجام ارزش گذاری اصولی و به‌دور از هر گونه اشتباهی فراهم کنید.

کارشناسان ارزش‌گذاری رتیبا با سال‌ها تجربه در این زمینه می‌توانند در کم‌ترین زمان ممکن گزارش ارزش گذاری را به دور از هر گونه اشتباهات رایج، به متقاضی آن تحویل بدهند. حتی بعد از تحویل گزارش ارزش گذاری، کارشناسان ما پاسخ‌گوی ابهامات شما هستند و تمام تلاش خود را برای برطرف کردن هرگونه ابهام در این زمینه خواهند کرد. با ثبت درخواست ارزش گذاری یک گزارش منصفانه، متناسب با کسب‌وکار خود و به‌دور از هرگونه اشتباه در ارزش گذاری استارتاپ تحویل خواهید گرفت. جهت ثبت درخواست ارزش گذاری استارتاپ اینجا کیلیک کنید.

منابع:

https://www.veristrat.com/blog-valuation/top-10-mistakes-avoid-business-valuation/

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.