مدل سازی مالی کسب‌ و کارها به انسجام آن‌ها کمک می‌کند.

مدل سازی مالی استارتاپ‌ها | تعریف، مفاهیم اصلی و ضرورت آن

شاید کسب‌وکارها از اهمیت مدل مالی باخبر نباشند اما مدل سازی برای استارتاپ‌ها یک فرآیند ضروری است. جنس مدل سازی مالی از نوع پیش‌بینی است؛ پیش‌بینی مشتریان شرکت، پیش‌بینی درآمدهای آتی، پیش‌بینی هزینه‌ها و هر گونه راه‌کاری که به دوام کسب‌وکار کمک می‌کند. منظور از پیش‌بینی در مدل مالی استارتاپ، تخمین عملکرد یک شرکت در رابطه با هزینه و درآمدهای آینده است.

قرار گرفتن در مسیر ایجاد مدل مالی برای کسب‌وکارها دشوار و پیچیده است و اغلب کارآفرینان را با چالش مواجه خواهد کرد اما قرار نیست این قضیه مانع از ایجاد مدل مالی استارتاپ‌ها شود. پیش‌بینی مالی در فضای عدم قطعیت به کاهش بار سنگین ابهام و ریسک‌های یک کسب‌وکار کمک کرده و تصمیم‌گیری برای آینده را راحت‌تر می‌کند.

رتیبا؛ ارائه دهنده خدمات مدل سازی مالی به استارتاپ‌هاست. برای ثبت درخواست مدل سازی خود اینجا کیلیک کنید.

درست است که در پروسه جذب سرمایه، VC ها درخواست فایل مدل سازی مالی می‌کنند و ترجیح می‌دهند که به طور واضح و شفاف در جریان نحوه خرج کردن سرمایه پرداختی به استارتاپ‌ها قرار بگیرند اما این به آن معنا نیست که کسب‌وکارها به فایل مدل مالی احتیاجی ندارند. مدل سازی برای کسب‌وکارها نقش حیاتی دارد و جزء مواردی است که بهتر است فراهم‌سازی آن از همان روزهای اول شکل‌گیری کسب‌وکار شروع شود.

علاوه بر نیاز سرمایه‌گذاران به مدل مالی استاندارد، برای مدیران کسب‌وکارها نیز ضروری است که تا حدی از زیر و بالای مدل مالی استارتاپ‌ خود باخبر باشند زیرا این مدل نقشه راه رشد و پیشرفت کسب‌وکار شما را به صورت واضح نشان می‌دهد. یک مدیر نیاز دارد در مورد راه‌های کسب درآمد شرکت در حالی عادی و در حالتی که نیاز به تغییر استراتژی باشد، اطلاعات داشته باشد. پس به نظر می‌رسد که زمان آن فرا رسیده تا در مورد فایل مدل سازی مالی که در قالب یک اکسل طراحی و آماده می‌شود، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.  

تعریف مدل سازی مالی استارتاپ‌ها چیست؟

به بیان ساده، مدل سازی مالی یک پیش‌بینی از هزینه‌ها و درآمدهای آینده شرکت است؛ هر چه شرکت هیستوری‌کال (سابقه درآمدی / سابقه هزینه) کامل‌تری داشته باشد، به مدل سازی مالی او می‌توان امیدوارتر بود. البته تنها ثبت سابقه هزینه‌های کسب‌وکار از روز اول راه‌گشا نیست و به اطلاعات بیشتری نیاز است. امکان دارد که شما تمام هزینه‌ها شامل هزینه تمام شده محصول، هزینه‌های جاری شرکت، هزینه منابع انسانی و حقوق، دستمزد را از روز اول در یک فایل اکسل ثبت و ضبط کرده باشید اما باز هم مسائلی باعث بروز تغییرات در مدل مالی استارتاپ شما بشوند. عوامل بیرونی زیادی وجود دارد که می‌تواند روی کسب‌وکارها تاثیر بگذارد؛ برای مثال می‌توانیم به تورم و اقتصاد ناپایدار اشاره کنیم.

با مدل سازی مالی استارتاپ‌ها آینده کسب‌وکار تضمین می‌شود.

شما به عنوان فاندر استارتاپ به کسب‌وکار خود اطمینان دارید اما آیا برای آینده آن هم برنامه‌ای دارید؟ برنامه شما برای تبدیل ایده اولیه و استفاده از پتانسیل‌های کسب‌وکار و نزدیک کردن آن به واقعیت چیست؟ قرار نیست کسب‌وکارها با تکیه بر شانس مدیریت شوند بلکه تصمیم‌های امروزاست که آینده استارتاپ را می‌سازد. استفاده از انواع مدل مالی به کسب‌وکارها کمک می‌کند که براساس تصمیمات امروز بتوانند آینده را پیش‌بینی کنند. فایل مدل مالی برای استارتاپ‌ها می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آماده شود. این مدل با توجه به نیاز کسب‌وکار و درخواستی که سرمایه‌گذار از شما دارد، می‌تواند به صورت درخواست مدل مالی ماهانه، سالانه یا چند ساله در اختیار داشته باشید.

اهمیت مدل سازی مالی برای کسب‌وکارها چیست؟

آینده همیشه در فضایی مبهم و رازآلود قرار دارد اما اگر به ما می‌گفتند امکانی وجود دارد که با انجام آن می‌شود اندکی آینده را شفاف‌تر کرد، آیا همه راضی به انجام آن نبودیم؟ مدل سازی مالی همین نقش را برای کسب‌وکارها ایفا می‌کند. با استفاده از مدل مالی استارتاپ‌ها می‌توان آینده و مسیر حرکت یه کسب‌وکار را اندکی واضح‌تر مشاهده کرد و از درست بودن تصمیمات خود اطمینان حاصل کنید. از طریق شفافیتی که ارمغان مدل سازی مالی برای آینده آن کسب‌وکار است، می‌توان به سوالاتی از وضعیت آن استارتاپ پاسخ داد. سوالاتی از قبیل از قبیل این که استارتاپ چه زمانی به نقطه سربه‌سری خواهد رسید یا به چه میزان سرمایه نیاز دارد. با استفاده از این اطلاعات با تقریب خوبی می‌توان تخمین زد که کسب‌وکار چه زمانی از دره مرگ خارج خواهد شد.

اهمیت دیگر مدل سازی مالی استارتاپ‌ها هنگامی که با افزایش تعداد کاربران یا افزایش درخواست محصول مواجه می‌شویم، اتفاق می‌افتد. کسب‌وکار باید بتواند در هر شرایطی به خصوص شرایط رشد مقیاس‌پذیر، وضعیت خودش را پیش‌بینی کند. از فواید داشتن مدل مالی برای استارتاپ‌ها این است که می‌دانیم با افزایش تعداد کاربران به چه میزان هزینه احتیاج داریم یا از چه راه‌هایی می‌توانیم درآمد بیشتری برای کسب‌وکار خود فراهم کنیم. علاوه بر این، داشتن مدل مالی به سرمایه‌گذاران و حتی فاندرهای استارتاپ کمک می‌کند ایده‌آل‌گرایی را کنار گذاشته و چشم‌انداز آینده بیزنس را با واقعیت مقایسه کنند. اگر مدل سازی مالی برای استارتاپی انجام شده باشد، به راحتی می‌توان اهدافی که به ثمر نخواهند رسید را شناسایی و یا آن‌ها را به اهداف خردتر تبدیل کرد.

چه کسی می‌تواند مدل سازی مالی برای کسب‌وکارها را انجام دهد؟

برای این که یک نفر به متخصص مدل سازی مالی تبدیل شود، به سال‌ها تجربه و تمرین مستمر نیاز است. کارشناس مدل سازی مالی استارتاپ‌ها علاوه بر دانش در زمینه حسابداری، نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی مدل سازی مالی دارد. او فردی است که با دسترسی داشتن به اطلاعات مالی یک کسب‌وکار می‌تواند مدل درآمدی آن را در آینده مشخص و ارزش فعلی خالص هر سهم را در زمان کنونی نیز محاسبه کند. انتخاب کارشناس مدل سازی مالی یکی از تصمیمات مهم بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها است.

به طور کلی هر کجای چرخه عمر کسب‌وکار خود که هستید، مدل سازی مالی می‌تواند کمک‌کننده کسب‌وکار شما باشد. مدل سازی مالی استارتاپ‌ها به دلیل ارتباط نزدیکی که با آینده کسب‌وکار دارد، مسیر پرچالش کسب‌وکارها را هموارتر می‌کند. پیش‌بینی مالی، تصویری از عملکرد شرکت در حال حاضر و آینده ارائه می‌دهد؛ اینکه اکنون کجا هستید و در آینده به کجا خواهید رفت، بهترین روش برای پیدا کردن مسیر موفقیت کسب‌وکار و حرکت در آن است.

هر کسب‌وکاری در پروسه جذب سرمایه و مذاکره با VC ها می‌تواند آمادگی بیشتری در جلسه مذاکره حاضر شود پس هر کمک به خصوص کمک در زمینه شناخت بهتر آینده کسب‌وکار می‌تواند مفید باشد؛ ثبت درخواست مدل سازی مالی برای استارتاپ‌‌ها تضمین کننده آینده و حیات آن‌ها حساب می‌شود. کارشناسان رتیبا به پشتوانه سال‌ها تجربه در زمینه مدل سازی برای کسب‌وکارها، بهترین همراه دردطراحی مدل مالی استارتاپ شما هستند.

منابع:

https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/modeling/what-is-financial-modeling/

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

سوالات تحقیق بازار روشنگر راه استارتاپ‌ ها است.
در دنیای استارتاپ‌ها از خلق ایده تا تحکیم شرایط بازار، سوالات تحقیق بازار یا Market Research اهمیت زیادی دارد و توصیه می‌شود که قبل از بسیاری از قدم‌ها از جمله ثبت علامت تجاری یا انتخاب لوگو انجام می‌شود.راه‌اندازی استارتاپ بسیار شبیه خرید خانه در محله‌ای جدید است؛ هنگام...
مدل درآمدی روشن‌گر مسیر استارتاپ‌ها است.
انتخاب مدل درآمدی به استارتاپ‌ها کمک می‌کند که از همان ابتدای مسیر مشخص شود که از چه راهی قرار است کسب درآمد کنند. هدف کلی تقریبا تمام کسب‌وکارها این است که در زمینه عرضه محصول یا خدمات خود به درآمدزایی برسند پس انتخاب مدل درآمدی برای آن‌ها می‌تواند...
شاخص کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپ‌ها اهمیت دارد.
سنجش وضعیت یک کسب‌وکار از طریق بررسی شاخص کلیدی عملکرد مالی امکان‌پذیر است. ما برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت یک استارتاپ از ظواهر امر و احساسات درونی خود استفاده نمی‌کنیم بلکه به ابرازی برای سنجش کمیت و کیفیت آن کسب‌وکار نیاز داریم. یکی از این ابزارها که به...
داشتن پیش بینی مالی برای استارتاپ ها یکی از راه های موفقیت است.
در فضای پرابهام اکوسیستم استارتاپی کشور، داشتن پیش بینی مالی شاید بهترین راه نجات‌ کسب‌وکارها باشد. مدلسازی مالی با مشخص کردن راه‌های ثبات بخشیدن به وضعیت مالی کسب‌وکارها تا حد زیادی دستیابی به اهداف را برای آن‌ها تضمین می‌کند. می‌دانیم که آینده‌نگری شرط عقل است پس چه با...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.