از همان زمان که اقدام به خرید خودرو میکنید اولین کار، پیدا کردن راهی مطمئن برای تامین لوازم یدکی خودرو و تعمیر قطعات آن است چرا که بازار لوازم یدکی خودرو این روزها بسیار داغ است. بانیترو با همکاری رتیبا، اقدام به تولید و انتشار گزارشی مبنی بر تحلیل اندازه بازار لوازم یدکی ایران نموده. بانیترو یک پلتفرم حل مساله تعمیر و نگهداری خودرو است.
بازار لوازم یدکی خودرو در ایران
بدون شک یکی از پرابهام ترین بازارها در بین بازارهای بزرگ و بسیار بزرگ کشورمان، بازار خدمات و لوازم یدکی خودرو است. مطابق ارزیابی اخیر اداره دارایی، حداقل ۱۷ میلیون خودرو فعال در کشور وجود دارد. مطابق ارقام اعلام شده در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در سال ۱۳۹۷، نیاز بازار لوازم یدکی معادل ۸٫۱ میلیارد دلار است که مبلغ ۶٫۵ میلیارد دلار آن برای تامین یدکی خودروهای موجودی و مابقی آن برای بحث تولید هزینه شده است. همچنین در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رقم وحشتناکی بین ۲٫۵ الی ۳ میلیارد دلار قاچاق لوازم یدکی به کشور انجام شده است.
برای محاسبه اندازه بازار خدمات میتوان دو رویکرد را مدنظر قرار داد. رویکرد اول تعداد تعمیرگاه فعال و تخمین سرانگشتی درآمد هر تعمیرگاه است اما با توجه به تناقض در آمار و ارقام اعلام شده، با این رویکرد، گزارش به جایی نخواهد رسید. پس بهترین مسیر در دسترس، همان عرف قدیمی رایج بین تعمیرکاران خودرو است که بین ۱۵ تا ۳۰ درصد هزینه قطعات را اجرت کارشان محاسبه میکنند. این عدد به هیچ عنوان رسمیت ندارد و مورد تایید هیچ اتحادیه ای نیست و تنها تجربه تیم بانیترو است که نشان میدهد یک تعمیرکار به صورت آماری حداقل ده درصد قیمت قطعه مصرف شده را به عنوان اجرت دریافت نموده است.
به منظور مطالعه بیشتر در مورد وضعیت بازار لوازم یدکی ایران، پیشنهاد ما مطالعه گزارش تحلیل اندازه بازار لوازم یدکی ایران بانتیرو به همکاری رتیبا است. مقاله مورد نظر را این لینک زیر هم میتوانید دانلود کنید.