پیش بینی مالی برای کسب‌وکارهای کوچک در تضمین موفقیت آن‌ها نقش دارد.

پیش بینی مالی برای استارتاپ‌های کوچک چگونه انجام می‌شود؟

آنچه می‌تواند ثمره پیش بینی مالی برای استارتاپ‌های کوچک باشد، یک جور بینش است. بینش از همه آن چیزی که انتظار می‌رود در یک کسب‌وکار اتفاق بیفتد. پیش بینی مالی برای کسب‌وکارهای نوپا براساس موقعیت‌های فرضی رخ می‌دهد و شامل صورت جریان‌های نقدی، ترازنامه مالی و صورت درآمدهای پیش‌بینی شده است. سند پیش‌بینی مالی که براساس تکنیک‌های مدل سازی ساخته می‌شود، به سوالات فرضی سرمایه‌گذاران و بقیه ذی‌نفعان پاسخ می‌دهد. سوال اساسی این است که «اگر این مقدار پول به کسب‌وکار شما قرض دهیم، با آن چه می‌کنید و چگونه آن را پس خواهید داد؟» دلایل زیادی وجود دارد که چرا پیش بینی مالی و هزینه‌های استارتاپ‌های کوچک حیاتی است که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

اهمیت وجود پیش بینی مالی برای استارتاپ‌های کوچک

به‌طور حتم در طول زمان سوال‌های زیادی پیرامون نحوه اداره و مدیریت مالی برای صاحبان کسب‌وکارها پیش می‌آید که دلیل بر اهمیت وجود پیش بینی مالی است. مدیریت مالی کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها به معنی نظارت بر جریان‌های نقدی و آگاهی از نیازهای مالی است که با تکیه بر آن می‌تواند روند تولید یا قیمت‌گذاری کالا و خدمات را مشخص کرد. برای کسب‌وکار نوپا یا استارتاپ‌های کوچک صرف اشراف داشتن به وضعیت مالی کافی نیست؛ آن‌ها باید بدانند که از لحاظ مالی کجا قرار خواهند گرفت. فواید بهره‌گیری از پیش‌بینی مالی برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا به شرح زیر است:

  • مدیریت مالی
  • مدیریت وجوه نقدی
  • برآورد سرمایه راه‌اندازی
  • تشخیص سودده بودن ایده
  • تشخیص قابلیت اجرایی داشتن ایده
  • تشخیص زمان رسیدن به نقطه سربه‌سری

به‌طور خلاصه می‌توان گفت دلیل استفاده از پیش بینی مالی برای استارتاپ‌های کوچک، در مدیریت وجه نقد است. دانستن این نکته که سرمایه از کجا قرار است بیاید و در کجا خرج خواهد شد، تکلیف سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر را به‌خوبی روشن خواهد کرد. برای مثال کسب‌وکاری که هر سال به میزان 10 درصد فروش خود را افزایش می‌دهد و این رشد به مدت زیادی مثلا یک سال اخیر ثابت بوده، می‌تواند فرض کند که این رشد ادامه‌دار است و برای آینده برنامه‌ریزی کند. پیش بینی مالی برای توسعه این کسب‌وکار در آینده شامل سناریوی «چه می‌شد اگر…؟» خواهد بود و سند تقریبا قابل اتکایی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند.

مراحل ساخت پیش بینی مالی برای کسب‌وکارهای کوچک

برای آماده‌سازی پیش بینی مالی برای استارتاپ‌های کوچک و کسب‌وکارهای نوپا لازم است مشخص شود که آن کسب‌وکار در کدام مرحله قرار دارد. برنامه‌ریزی برای کسب‌وکاری که در مرحله اجرا قرار دارد، متفاوت از کسب‌وکاری است که هنوز در مرحله ارزیابی اینده قرار داد. تنظیم سند پیش بینی مالی برای مورد اول با تکیه بر داده‌های تاریخی آسان‌تر است اما کسب‌وکار دیگری ممکن است به تحقیقات بازار برای مدل سازی احتیاج داشته باشد. به‌اضافه سند پیش بینی مالی برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا با توجه به زمان مورد نیاز آن می‌تواند ماهانه، سه ماهه، سالانه و چند ساله باشد. به‌منظور ساخت مدل سازی مالی کسب‌وکارها به موارد زیر احتیاج خواهید داشت:

  • نرخ بدهی‌ها
  • هزینه عملیاتی
  • مخارج سرمایه‌ای
  • برآورد درآمد فروش
  • نرخ مالیات بر درآمد
  • میزان افزایش فروش
  • نرخ استهلاک دارایی‌ها
  • گردش موجودی حساب
  • بهای تمام شده کالای فروخته شده

بدون داشتن این اطلاعات، پیش بینی مالی برای کسب‌وکارهای کوچک و مدیریت مالی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست؛ برای شروع کار به دانستن خلاصه‌ای از درآمدها و هزینه‌های یک شرکت نیاز است. مراحل زیر خلاصه‌ای از آن‌چه در فرآیند ساخت پیش بینی مالی کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها، ضروری است ارائه می‌دهد:

ایجاد پیش‌بینی فروش

چه چیزی باعث فروش شما می‌شود؟ پاسخ هر کسب‌وکاری با توجه به نوع خدمت یا محصولی که تولید می‌کتد، متفاوت است. در این زمینه هرآنچه که ممکن است روی فروش تاثیر بگذارد، باید درنظر گرفته شود؛ مثال فصلی بودن فروش.

پیش‌بینی برای هزینه‌ها

از هزینه تولید یک محصول گرفته تا هزینه عملیاتی و میزان حقوق و دستمزد، همگی باید در پیش بینی مالی کسب‌وکارهای کوچک جایی داشته باشند.

مشخص کردن صورت سود و زیان

خروجی مدل مالی کسب‌وکارهای کوچک به‌صورت موجود بودن صورت‌های سود و زیان پیش‌بینی شده کامل می‌شود. صورت سود و زیان بعد از انجام محاسبات مربوط به بهای تمام شده کالا، مالیات و مابقی هزینه‌ها به‌دست می‌آید.

توجه به صورت وجوه جریان‌های نقدینگی

پیش بینی جریان‌های نقدینگی می‌تواند موقعیت کسب‌وکار را در شرایط مختلف نشان دهد؛ سودده بودن شرکت یا به سود رسیدن در بازه زمانی خاص، با پیش بینی جریان‌های نقدی انجام می‌شود.

ایجاد ترازنامه مالی

وظیفه ترازنامه نشان دادن یا پیش‌بینی ارزش استارتاپ یا کسب‌وکارهای کوچک در شرایط مختلف است. ترازنامه یک دید کلی از وضعیت کسب‌وکار اعم از وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌ها به شما ارائه می‌دهد

نظارت بر روند سندسازی مالی

پیش بینی مالی برای استارتاپ‌های کوچک یک ابزار مقایسه‌ای فراهم می‌کند؛ با نظارت و ردگیری اقدامات و محاسبات انجام شده می‌توانید از صحت اقدامات خود مطلع شوید.

پیش بینی مالی و هزینه‌های استارتاپ‌های کوچک به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با درنظر گرفتن بهترین و بدترین سناریوی ممکن بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. فرض وجود پیش بینی مالی برای کسب‌وکارهای نوپا دست صاحبان آن‌ها را برای برنامه‌ریزی باز می‌گذارد. با ثبت درخواست مدل سازی مالی توسط کارشناسان رتیبا به‌منظور تهیه و ساخت پیش بینی مالی برای استارتاپ‌های کوچک خود اقدام و مدیریت امور مالی و جریان‌های نقدی کسب‌وکار خود را سازمان‌یافته‌تر کنید.

منابع:

https://www.netsuite.com/portal/resource/articles/financial-management/small-business-financial-projections.shtml
https://www.fool.com/the-ascent/small-business/accounting/articles/financial-projections/

سایر مقالات نویسنده

چالش های ارزش گذاری کسب و کار
ارزش‌ گذاری، فرآیندی حیاتی است که به‌مظور تعیین ارزش منصفانه کسب‌وکارها انجام می‌شود و پر از چالش‌های پیچیده و ظریف است. این چالش‌ها از مرحله رشد و بلوغ کسب‌وکارها گرفته تا شرایط بازار و دقت داده‌های مالی ناشی می‌شوند. همچنین، عوامل خاص هر صنعت، دارایی‌های نامشهود، انتظارات سرمایه‌گذاران...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار ها
اغلب ما چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، اهداف مختلفی داریم. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید خانه‌ای بخرید، شرکت جدیدی راه‌اندازی کنید و یا یک تیم را مدیریت کنید؛ این لیست می‌تواند همین‌طور ادامه داشته باشد. اما آیا هر کدام از این اهداف، قابل اجرا بوده...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار چیست؟
تعیین اهداف کسب و کار (Business Goals)، روش تجاری رایجی است و علاوه‌بر انگیزه بخشیدن به اعضای تیم، عملکرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در واقع، احتمال دستیابی به موفقیت در استارتاپ‌ها با هدف‌گذاری اصولی، بیشتر می‌شود. اغلب افراد هنگامی که مسیر و مقصد خاصی را در ذهن...
چند نمونه اهداف تجاری کسب و کار
داشتن اهداف تجاری در کنار تیم باانگیزه و شبکه مشتریان برای رشد کسب‌وکار ضروری است. با تعیین اهداف کسب‌وکار تعهد به توسعه یک شرکت به روش‌های خاص نشان داده می‌شود بنابراین، چه در کسب‌وکار کوچکی مشغول فعالیت هستید، چه در یک استارتاپ یا به‌عنوان رهبر شرکتی بزرگ‌تر فعالیت...

مقالات مشابه

سوالات تحقیق بازار روشنگر راه استارتاپ‌ ها است.
در دنیای استارتاپ‌ها از خلق ایده تا تحکیم شرایط بازار، سوالات تحقیق بازار یا Market Research اهمیت زیادی دارد و توصیه می‌شود که قبل از بسیاری از قدم‌ها از جمله ثبت علامت تجاری یا انتخاب لوگو انجام می‌شود.راه‌اندازی استارتاپ بسیار شبیه خرید خانه در محله‌ای جدید است؛ هنگام...
مدل درآمدی روشن‌گر مسیر استارتاپ‌ها است.
انتخاب مدل درآمدی به استارتاپ‌ها کمک می‌کند که از همان ابتدای مسیر مشخص شود که از چه راهی قرار است کسب درآمد کنند. هدف کلی تقریبا تمام کسب‌وکارها این است که در زمینه عرضه محصول یا خدمات خود به درآمدزایی برسند پس انتخاب مدل درآمدی برای آن‌ها می‌تواند...
شاخص کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپ‌ها اهمیت دارد.
سنجش وضعیت یک کسب‌وکار از طریق بررسی شاخص کلیدی عملکرد مالی امکان‌پذیر است. ما برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت یک استارتاپ از ظواهر امر و احساسات درونی خود استفاده نمی‌کنیم بلکه به ابرازی برای سنجش کمیت و کیفیت آن کسب‌وکار نیاز داریم. یکی از این ابزارها که به...
داشتن پیش بینی مالی برای استارتاپ ها یکی از راه های موفقیت است.
در فضای پرابهام اکوسیستم استارتاپی کشور، داشتن پیش بینی مالی شاید بهترین راه نجات‌ کسب‌وکارها باشد. مدلسازی مالی با مشخص کردن راه‌های ثبات بخشیدن به وضعیت مالی کسب‌وکارها تا حد زیادی دستیابی به اهداف را برای آن‌ها تضمین می‌کند. می‌دانیم که آینده‌نگری شرط عقل است پس چه با...

دیدگاه‌ها

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • حاجی زاده
    02/25/1402 14:46

    برای مدل سازی مالی استارتاپ چه کاری باید انجام بدم؟

    پاسخ
    • مینا خاموشی
      04/27/1402 19:35

      باسلام
      برای ثبت درخواست مدل سازی مالی استارتاپ خود می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید تا یک جلسه مشاوره رایگان با یکی از کارشناس‌های کروه تحلیلگران رتیبا داشته باشید:
      https://retiba.ir/financial-projection/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.