میدانیم هر کسبوکاری ارزش مخصوص به خود را دارد اما آیا تا به حال به افزایش ارزش کسبوکار خود فکر کردهاید؟ نکته مشترک تمام روشهای ارزشگذاری سودده بودن و میزان رشد آن کسبوکار است. به این معنی که فارغ از تمام اختلافاتی که ممکن است در روشهای ارزشگذاری وجود داشته باشد، دو عامل سود و رشد میتوانند باعث افزایش ارزش استارتاپ شوند.
برای صاحبان کسبوکارها افزایش سود و تثبیت روند رشد درآمدی استارتاپ دو اتفاق مثبتی است که میتواند پتانسیل ارزش کسبوکار را بالاتر ببرد و باعث ارزش آفرینی شود. شاید افزایش ارزش برند، علاوه بر بنیانگذاران دغدغه شما نیز باشد به همین خاطر امروز در این مقاله قرار است به راهکارهای افزایش ارزش برای توسعه کسبوکار بپردازیم.
فراموش نکنید که مهمترین مساله در افزایش ارزش مورد نظر برای کسبوکارها، بازگشت سرمایه است. اگر سرمایه اولیه بازگردد و کسبوکار شما سوده باشد، میتوان به ارزش اضافه و رشد کسبوکار فکر کرد در غیر این صورت بهتر است قید افزودن ارزش به کسبوکار را بزنید.
عوامل موثر بر افزایش ارزش کسبوکارها
طبق گزارشی که smallbiztrends.com در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است، مسائلی وجود دارد که باعث افزایش ارزش کسبوکار شما خواهد شد که در ادامه به توضیح برخی از دلایل میپردازیم:
- تنوع
- نادر بودن
- محل فعالیت
- مشتری خوشحال
- خدمات پس از فروش
- سلامت حساب و کتاب مالی
- جریان درآمدی ثابت یا منظم
- رشد به خصوص رشد بالاتر از میانگین
- محصول یا خدمت منحصر به فردی که قابلیت تکرار شدن نداشته باشد
در بین عوامل بالا برخورداری از قابلیت پیشبینی Predictability و منحصر به فرد بودن Uniqueness میتواند وجه تمایز استارتاپها در افزایش ارزش مورد نظر باشد علاوه بر اینها پاسخگویی به سوالات زیر میتواند در بحث افزایش ارزش کسبوکار به جای خوبی برساند.
آیا کسبوکار شما مالکیت معنوی بر روی چیزی دارد؟
مالکیت میتواند حق ثبت اختراع باشد یا عاملی که شما را در بین دیگران منحصر به فرد میکند. اگر چنین چیزی ندارید، در اولین فرصت با بررسی تقاضای بازار برای خود مزیت رقابتی بسازید.
اندازه بازار برای محصول یا خدمت کسبوکار شما چقدر است؟
منحصر به فرد بودن به تنهایی راه به جایی نمیبرد زیرا ایده فقط بخشی از ماجرا است. تلاش کنید پس از انجام تحقیقات بازار، محصولی متناسب با نیاز بازار ارائه دهید.
آیا کسبوکار شمار پتانسیل رشد سریع دارد؟
هیچچیز برای سرمایهگذاران وسوسهبرانگیزتر از استارتاپی که به سرعت رشد میکند، نیست پس زمان آن رسیده که از خود بپرسید آیا کسبوکار شما توانایی رشد سریع دارد یا خیر؟
آیا استارتاپ شما مقیاسپذیر است یا خیر؟
مقیاسپذیری با رشد ارتباط مستقیم دارد و هنگامی که قصد رشد سریع داشته باشید، به وسیله آن محک زده میشوید. اگر همین فردا فروش ما دو برابر شود توانایی پاسخگویی دارید؟ ده برابر سفارش بیشتر را چطور مدیریت میکنید؟
آیا جریان درآمدی کسبوکار شما قابل پیشبینی است؟
در وهله اول آیا استارتاپ شما به درآمدزایی رسیده و در این صورت آیا جریان نقدینگی بادوام است و میتوان آن را پیشبینی کرد؟ در شرایط عادی اگر حق انتخاب وجود داشته باشد، اکثر افراد موقعیتی را ترجیح میدهند که غافلگیری در آن کمتر باشد. برای کسبوکارها هم تفاوت چندانی وجود ندارد و استارتاپی که بتواند عنصر پیشبینی را به جریان درآمدی خود اضافه کند، محبوب افراد بیشتری به خصوص سرمایهگذاران میشود.
در مجموع بهتر است قبل از هر گونه تلاش برای افزایش ارزش کسبوکار خود، تمام تمرکز خود را روی شناسایی استارتاپ و نیازسنجی آن بگذارید. با این کار میتوانید از کم و کاستیهای کسبوکار خود مطلع شوید و برای بهبود آن اقداماتی انجام دهید. برای مثال اگر مدتی است رشد استارتاپ شما کُند شده شاید لازم است که استراتژیهای کسبوکار خود را دوباره بررسی کنید. در غیر این صورت میتوانید تمرکز خود را معطوف به یافتن راهکارهایی برای افزایش ارزش کسبوکار خود کنید. ما نیز در ادامه چند راهکار برای ایده گرفتن پیشنهاد دادهایم.
راهکارهای افزایش ارزش کسبوکارها
یک مدیرعامل یا بنیانگذار استارتاپ چه تصمیماتی باید بگیرد تا بتواند پتانسیل ارزش کسبوکار خود را افزایش دهد؟ در هر کجای چرخه عمر استارتاپها قرار داشته باشید، تصمیمات مدیران عامل بر آینده آن شرکت تاثیر مستقیم میگذارد. هر تصمیم بنیانگذار میتواند در افزایش ارزش و یا توسعه محصول کسبوکار موثر باشد.
آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که دلیل اینکه ارزش یک استارتاپ از ارزش کسبوکار شما بالاتر است چیست؟ آیا ارزش پتانسیل ارزش کسبوکارتان را با رقیب خود مقایسه کردهاید؟ چه چیزی باعث تفاوت ارزش استارتاپها میشود؟ پاسخ این سوال در ارزشگذاری متفاوت آنها نفهفته است اما این که چرا این تفاوت جود دارد، خود بحث دیگری است. تنها چیزی که میتوانیم فعلا به آن پاسخ دهیم این است که آیا کسبوکار میتواند در راستای افزایش ارزش خود تلاش کند یا خیر؟ پاسخ این سوال مثبت است.
- تیمسازی موفق مهم است.
- با سرمایهگذار خود مذاکره کنید.
- به توانمندیهای خود آگاه باشید.
- هنگام استخدام دقت بالا داشته باشید.
- نرخ سوختن یا Burn Rate خود را بشناسید.
از همه اینها گذشته باید بدانید که افزایش ارزش کسبوکارها با هر شرایطی لزوما امر مثبتی نیست و چه بسا که نتایج سوئی هم به همراه داشته باشد. بهترین کار استفاده هوشمندانه از توصیههای ارزشآفرینی و به کارگیری آنها با توجه به نیاز کسبوکار است. در مرحله بعدی لازم است بدانید که رها نکردن معیارهای به کار برده شده و پیگیری دائم آنها نیز میتواند استارتاپ را یک قدم دیگر به موفقیت نزدیک کند.
پیگیری افزایش ارزش به استارتاپها
هر فعالیت جدیدی که در کسبوکارها انجام میشود، نیازمند بررسی و کنترل برای سنجش میزان اثربخشی آن است. بدون ارزیابی و کنترل، توانایی تشخیص دادن فعالیت سودمند از غیرسودمند را نداشته و به همان میزان برنامهریزی برای آینده نامشخص خواهد بود.
همان طور که برای سلامت بدن لازم است هر سال چکاپ سالیانه داشته باشیم، ارزیابی وضعیت کسبوکار هم میتواند به سلامت و رشد و توسعه هر بیزنسی کمک کند چرا که با ارزیابی و کنترل، بینش خوبی از نقاط قوت و ضعف به دست میآید.
یکی از بهترین راههای اطلاع از وضعیت شرکت و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن استفاده از خدمات ارزش گذاری است. هر چه قدر کسبوکاری سریعتر این فرآیند را آغاز کند، کنترل بیشتری بر نتایج تحلیلها و استفاده کردن از آنها خواهد داشت.
با استفاده از اطلاعاتی که ارزشگذاری (Valuation) در اختیار کسبوکارها قرار میدهد، میتوان تصمیمات مهم را عملی کرد. اطلاعاتی از قبیل بررسی نرخ تبدیل Conversion Rates، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری در زمان اخذ تصمیمات استراتژیک برای مدیران و بنیانگذاران استارتاپها مفید خواهد بود.
فراموش نکنید که همیشه نقشه جایگزین داشته باشید. علاوه بر ارزشگذاری، عوامل دیگری نیز میتواند برای پیگیری ارزش استارتاپها موثر واقع شود. بررسی مواردی مانند مقایسهپذیری، آیندهنگری مالی، داشتن مزیت رقابتی و نگهداری از افراد کلیدی سازمان میتواند باعث افزایش ارزش استارتاپ شما بشود.
شما میتوانید برای افزایش ارزش کسبوکار خود هیچ کاری نکرده و اجازه دهید تا استارتاپ روند رشد معمول خود را پیش بگیرد اما اگر به دنبال ارزشآفرینی و افزودن ارزش به کسبوکار خود هستید لازم است اقدامات بیشتری انجام دهید. یکی از راهکارهای افزایش ارزش برای توسعه کسبوکار، که میتوانید انجام دهید، ارزش گذاری است. با ثبت درخواست ارزش گذاری استارتاپ خود در واقع از پیشگیری به جای درمان استفاده میکنید.
منابع:
https://businesscollective.com/6-tips-for-improving-your-startup-valuation/index.html
https://bisvalue.com/how-to-increase-the-value-of-your-company/
2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
با توجه به توضیحات شما، ما میتونیم باعث افزایش ارزش بیزنس خودمون بشیم.
حتما همین طور هست.