اهمیت پیش‌بینی مالی

اهمیت پیش‌بینی مالی در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا چیست؟

در نقشه راه پیش بینی مالی تاکید کردیم آنچه چیزی ازاستارتاپ یک فعالیت اقتصادی پایدار و سودده می سازد، درک و اهمیت ساختن جریانات نقدی، سود و زیان مالی است. اهمیت پیش‌بینی مالی در کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها به مراتب بیشتر از سایر کسب و کارهاست. همیشه باید توجه داشته باشیم که :

  • ساختن یک کسب و کار پایدار نیازمند درک عمیق از تمام اجزای کسب و کار و پارامترهای اثرگذار بر سود و زیان شرکت است.
  • ساختن یک کسب و کار پایدار نیازمند پایش و کنترل لحظه ای است.
  • ساختن یک کسب و کار پایدار نیازمند دانستن زبان های بیشتری برای گفتگو با افراد مختلف است.
  • ساختن یک کسب و کار پایدار بودجه و بودجه ریزی می‌خواهد.

چگونه پیش‌بینی مالی به ما در ساختن یک کسب‌وکار موفق کمک می‌کند؟

  1. پیش‌بینی مالی درک عمیق‌تری از ایده‌ای که دارید به شما می‌دهد.
  2. پیش‌بینی مالی می تواند کنترل و تسلط شما را بر کسب و کار افزایش دهد
  3. پیش‌بینی مالی به تخصیص بودجه هدفمند کمک می‌کند
  4. پیش‌بینی مالی یک ابزار گفتگو برای رسیدن به درک متقابل است
  5. پیش‌بینی مالی می تواند مشکلات را پیش بینی کند

پیش بینی مالی درک عمیق تری از ایده ای که دارید به شما می‌دهد.

چیزی که جذابیت یک ایده را از شعارها و رویا پردازی های کارآفرین به واقعیت های قابل درک تغییر می‌دهد، تبدیل تصورات به داده‌های ریاضی است. اینکه بتوانید با شناخت نسبتا خوبی تشخیص دهید که آیا ایده‌ی من واقعا جذاب است یا من به اشتباه فکر می‌کنم که جذاب است.
پیش‌بینی مالی، برنامه‌ها و اهداف شرکت شما را به اهداف کمی و قابل دست یابی تبدیل می کند. این فایل به وضوح تعریف می‌کند که یک نتیجه موفقیت آمیز شامل چه چیزهایی است. مهم‌تر از همه ، تصویر واضحی از جریان نقدینگی شما ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا عملکرد کسب و کار خود را با داده‌های واقعی بررسی کنید.

اهمیت پیش‌بینی مالی: افزایش کنترل و تسلط شما را بر کسب و کار.

پیش‌بینی مالی یک ابزار مهم بازخورد و کنترل را در اختیار شما قرار می‌دهد. به این معنا که یک حلقه بازخورد حیاتی را ارائه می‌دهد تا بتوانید برای هرگونه تأثیر مالی ناشی از تغییرات در کسب و کار خود برنامه ریزی کنید.
پیش‌بینی مالی فقط یک پیش‌بینی نیست ؛ در واقع متضمن تعهد به تحقق نتایج مورد نظر است و نقاط عطفی را برای سنجش پیشرفت ایجاد می کند.
همچنین نقاط قوت و ضعف شما را نشان می‌دهد و اینکه چه نقاط عطف یا کارهایی را باید در اولویت قرار دهید تا بتوانید به موقع و بر اساس اولویت آنها را برطرف کنید.
پیش‌بینی مالی یک تصویر واضح از مدیریت و نحوه عملکرد شرکت به بنیان‌گذاران و مدیران استارتاپ ارائه می‌دهد و در تصمیم گیری‌های استراتژیک در مورد عملیات و رشد کسب و کار به آن‌ها کمک می‌کند. از این رو با دید همه‌جانبه نگری می‌توانند برنامه ریزی بخش‌های مختلف را انجام دهند.

اهمیت پیش‌بینی مالی: کمک به تخصیص بودجه هدفمند

پیش بینی مالی به برنامه ریزی و تخصیص منابع برای توسعه بخش های مختلف کسب و کار کمک می کند. هنگامی که درک روشنی از میزان بودجه ای که برای هر بخش نیاز دارید برسید، می فهمید که واقعاً چگونه آن را هزینه کنید. پیش بینی مالی به شما کمک میکند هزینه های هربخش به صورت کامل تفکیک کنید. به بیان دیگر کمک می کند تا “نرخ سوختن” (Burn Rate) ماهانه یا فصلی را برای بخشهای مختلف و واحدهای تجاری تنظیم و بدانید چقدر است.
در این فایل ، بودجه خود را حالا چه از طریق فروش کالا/خدمات یا جذب سرمایه به دست آورده اید را به بودجه های بخش های مختلف (توسعه محصول ، بازاریابی ، پشتیبانی و فنی) تقسیم کنید و اطمینان حاصل کنید که مبالغ اختصاص داده شده به هر کدام اهمیت آنها را نشان می دهد.
هنگامی که هر بودجه را تجزیه می کنید ، تقریباً ساده است که مراقب باشید چه بخشی یا چه کسی چه مقدار هزینه می کند. در آینده بیشتر به بودجه و بودجه ریزی و ارتباط آن با پیش بینی مالی خواهیم پرداخت.

پیش‌بینی مالی یک ابزار گفتگو برای رسیدن به درک متقابل است

پیش بینی مالی نوعی زبان مشترک میان شما با سایر هم‌بنیان گذاران ، مدیران سایر بخش‌ها ، سرمایه‌گذاران، و هر کسی که نیاز به درک عملکرد مالی شرکت است.
همه ما می‌دانیم که منابع محدود است. ولی ساختار بودجه بندی که در پیش بینی مالی طراحی کرده‌ایم به هر تیم، تقسیم بندی و محدودیت‌های کسب و کار را بر اساس برنامه‌های و اهداف پیش رو به همه نشان می‌دهد. همه اعضا و ذی‌نفعان می دانند چه منابعی برای آنها در دسترس است و می‌توانند بر اساس آن کمپین‌ها و توسعه شخصی یا محصول را برنامه ریزی کنند.

پیش‌بینی مالی می تواند مشکلات را پیش بینی کند

پیش بینی مالی یک پیش‌بینی بصری از آینده استارتاپ شما است. پیش بینی‌های مالی به بنیان‌گذاران و مدیران استارتاپ این امکان را می‌دهد تا علائم هشدار دهنده اولیه برای عملکرد کسب و کار را تشخیص داده و از انحرافات احتمالی جلوگیری کنند. هنگام بروز چالش‌ها و مسائل مختلف ، طرح می‌تواند چارچوبی برای تعیین تأثیر مالی و آثار اقدامات اصلاحی مختلف ارائه دهد.
اگر رشد سریع به دلیل سرمایه‌گذاری در مطالبات و موجودی ، کمبود نقدی ایجاد کند ، پیش‌بینی باید این را نشان دهد. اگر پیش‌بینی‌های سال آینده بستگی به مراحل خاصی در سال جاری دارد ، مفروضات باید این را بیان کنند. همچنین با استفاده از تجزیه و تحلیل جریان نقدینگی و با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات جدید ، نتایج پیش بینی شده شما را محاسبه و پیش بینی‌های مالی سالانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پیش بینی مالی به شما امکان می‌دهد برای تعهدات آینده بهتر برنامه ریزی کرده و عواقب تصمیمات مالی خود را ارزیابی کنید.

در این مطلب به بیان اهمیت و چرایی پیش بینی مالی از منظر اهداف داخلی کسب و کار و ذی نفعان درونی پرداختیم. در مطلب بعدی به اهمیت پیش بینی مالی از نگاه سرمایه گذاران و تاثیر ان در مسیر جذب سرمایه صحبت خواهیم کرد.

سایر مقالات نویسنده

تامین مالی استارتاپ ها در مسیر توسعه و رشد
در صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر نقشه راه تامین مالی استارتاپ ها، دو سمت دارد. یک سمت ماجرا استارتاپ‌هایی هستند که برای تامین مالی خود، به منابع مالی سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌‌گذاران نیک‌اندیش Angel investor، نیاز دارند. طرف دیگر ماجرا، سرمایه‌گذارانی هستند که سراغ بانک، بورس، بیمه و تمام بازارهای...
پیش‌بینی مالی استارتاپ‌ها
همانطور که در نقشه راه تامین مالی اشاره کردیم، پیش‌بینی مالی استارتاپ‌ها، یکی از کلیدی‌ترین بحث ها در مسیر تامین مالی، مشخصا جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران نیک اندیش است. از همین رو به علت اهمیت این بحث، آن را در قالب یک مجموعه‌ی جدا از...

مقالات مشابه

سوالات تحقیق بازار روشنگر راه استارتاپ‌ ها است.
در دنیای استارتاپ‌ها از خلق ایده تا تحکیم شرایط بازار، سوالات تحقیق بازار یا Market Research اهمیت زیادی دارد و توصیه می‌شود که قبل از بسیاری از قدم‌ها از جمله ثبت علامت تجاری یا انتخاب لوگو انجام می‌شود.راه‌اندازی استارتاپ بسیار شبیه خرید خانه در محله‌ای جدید است؛ هنگام...
مدل درآمدی روشن‌گر مسیر استارتاپ‌ها است.
انتخاب مدل درآمدی به استارتاپ‌ها کمک می‌کند که از همان ابتدای مسیر مشخص شود که از چه راهی قرار است کسب درآمد کنند. هدف کلی تقریبا تمام کسب‌وکارها این است که در زمینه عرضه محصول یا خدمات خود به درآمدزایی برسند پس انتخاب مدل درآمدی برای آن‌ها می‌تواند...
شاخص کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپ‌ها اهمیت دارد.
سنجش وضعیت یک کسب‌وکار از طریق بررسی شاخص کلیدی عملکرد مالی امکان‌پذیر است. ما برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت یک استارتاپ از ظواهر امر و احساسات درونی خود استفاده نمی‌کنیم بلکه به ابرازی برای سنجش کمیت و کیفیت آن کسب‌وکار نیاز داریم. یکی از این ابزارها که به...
داشتن پیش بینی مالی برای استارتاپ ها یکی از راه های موفقیت است.
در فضای پرابهام اکوسیستم استارتاپی کشور، داشتن پیش بینی مالی شاید بهترین راه نجات‌ کسب‌وکارها باشد. مدلسازی مالی با مشخص کردن راه‌های ثبات بخشیدن به وضعیت مالی کسب‌وکارها تا حد زیادی دستیابی به اهداف را برای آن‌ها تضمین می‌کند. می‌دانیم که آینده‌نگری شرط عقل است پس چه با...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.