نحوه ارائه به سرمایه گذار در جلسه جذب سرمایه چگونه است؟

نحوه ارائه به سرمایه‌گذاران: راهنمای جامع برای موفقیت در جلسات جذب سرمایه

سرمایه‌پذیران به دنبال جذب سرمایه، فرایند ساختاریافته‌ای را دنبال می‌کنند که با ارائه پیچ دک در جلسه ارائه به سرمایه‌گذاران، آغاز می‌شود. ارائه موفق در این جلسه نقطه عطفی در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکارها محسوب می‌شود. در این جلسه، همراه داشتن گزارش ارزش گذاری الزامی نیست اما برگ برنده‌‌ای برای متقاضیان محسوب می‌شود.

اهمیت جلسه ارائه به سرمایه‌گذاران

جلسات سرمایه‌گذاری که به آن Pitch Meetings هم گفته می‌شود، فرصتی منحصربه‌فرد برای کسب‌وکارها است تا سرمایه‌گذاران بالقوه را جذب کنند. در واقع هدف اصلی از برگزاری این جلسه، نشان دادن ارزش، پتانسیل واقعی و برجسته کردن نقاط قوت و ضعف هر کسب‌وکار است.

نقش پیچ دک در جلسه ارائه به سرمایه‌گذار

پیچ دک (Pitch Deck)، فایل ارائه‌ای شامل اطلاعات کلیدی درباره کسب‌وکار است که نمای کلی را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد تا بتوانند تصمیمات آگاهانه‌تری در این مورد بگیرند. اجزای این فایل شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

  • شرح مختصر و مفید از کسب و کار
  • تشریح مدل درآمدی و نحوه کسب درآمد
  • تحلیل بازار هدف و تعیین اندازه بازار
  • معرفی تیم اجرایی و مهارت‌ها و تجربیات آن‌ها
  • استراتژی بازاریابی و فروش
  • روش‌های جذب مشتری و استراتژی‌های بازاریابی
  • وضعیت مالی، درآمد و هزینه‌ها

برای مطالعه بیشتر در مورد آماده سازی این فایل، مقاله آماده‌سازی پیچ دک Pitch Deck را مطالعه کنید.

اهمیت گزارش ارزش‌گذاری در جلسه ارائه

یکی از پرسش‌های رایج در جلسه ارائه به سرمایه گذار که اغلب از سوی سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود، در مورد میزان سرمایه درخواستی است. آن‌ها می‌پرسند: سرمایه مورد نیاز کسب و کار شما چقدر است؟ و چه میزان سهام در ازای این سرمایه ارائه می‌دهید؟ در این مقطع، به پاسخ واضح و قابل‌توجیه از سوی سرمایه‌پذیر نیاز است. گزارش ارزش گذاری می‌تواند منبعی معتبر و پاسخی قانع‌کننده در چنین شرایطی باشد.
سرمایه‌پذیر در پاسخ به سرمایه‌گذار می‌تواند به گزارش ارزش گذاری برای منطقی کردن درصد واگذاری سهام و متعادل کردن روند مذاکرات تکیه کند.

آیا ارائه گزارش ارزش گذاری از سوی سرمایه پذیر در جلسه ارائه به سرمایه گذار، الزامی است؟

اگرچه تهیه گزارش ارزش گذاری در جلسه ارائه به سرمایه گذار اجباری نیست اما، در اختیار داشتن این سند می‌تواند موفقیت کسب‌وکار را در طول جلسات جذب سرمایه به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. به بیانی دیگر، این گزارش می‌تواند در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر داشته باشد.

پاسخ به سوالات سرمایه‌گذاران

در طول جلسه ارائه به سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاران ممکن است پرسش‌هایی در مورد میزان سهام و گزارش ارزش گذاری داشته باشند. پاسخ به آن‌ها برای ایجاد اعتماد و جلب نظر سرمایه‌گذاران، اهمیت زیادی دارد. برخی از سوالات رایج در این جلسه عبارتند از:

  • تا الان ترکیب سهام‌داری چگونه بوده؟
  • آیا سهام ایساپ (ESOP) کنار گذاشته‌اید؟
  • آیا نیروهای کلیدی در ترکیب سهام‌داری حضور دارند؟
  • تا کنون که جذب سرمایه صورت نگرفته، تامین مالی کسب‌وکار از چه منبعی بوده است؟

یکی از پرتکرارترین پرسش‌های که از سوی سرمایه‌گذاران در جلسات ارائه به سرمایه‌گذار مطرح می‌شود، این است که چگونه به این ارزش گذاری رسیده‌اید؟

سرمایه‌گذاران اغلب می‌پرسند که چگونه کسب‌وکار ارزش خود را تعیین کرده است؟ آن‌ها می‌خواهند از منصفانه بودن نتیجه نهایی اطمینان حاصل کنند. ارائه گزارش ارزش گذاری از شرکتی معتبر می‌تواند اعتبار نتایج را بالاتر برده و دلایلی منطقی برای میزان سرمایه درخواستی نشان دهد.

برای رزرو اولین جلسه رایگان با مشاوران ارزش گذاری گروه تحلیلگران رتیبا کلیک کنید.

نکات کلیدی برای موفقیت در جلسه ارائه

آمادگی بالا و برقراری روابط مناسب با سرمایه‌گذاران در متقاعدسازی آن‌ها نقش زیادی دارد. رعایت نکات زیر می‌تواند به برقراری رابطه کاری مثبت‌تر منجر شود:

  • آمادگی کامل برای پاسخگویی به سوالات احتمالی
  • تمرکز بر پارامترهای ضروری مانند میزان رشد در درآمد، هزینه‌های جذب مشتری و سهم بازار
  • شفافیت و صداقت کامل هنگام ارائه اطلاعات و مفروضات کسب‌وکار
  • استناد به گزارش ارزش گذاری معتبر برای توجیه و اعتباربخشی درخواست
  • اشاره به نقاط قوت، مزیت رقابتی و فرصت‌های بازار

نتیجه‌گیری

ارائه موفق به سرمایه‌گذاران منوط به استفاده از گزارش‌ ارزش‌ گذاری آماده شده توسط شرکت‌های دارای مجوز از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نهاد ریاست جمهوری است. این موفقیت همچنین، بستگی به آمادگی بالا در پاسخگویی به سوالات مهم سرمایه‌گذاران در این جلسه دارد. با رعایت نکات مطرح شده و داشتن پیچ دک معتبر، می‌توانید شانس موفقیت خود را در فرایند جذب سرمایه افزایش دهید.

درخواست ارزش گذاری کسب و کار خود را ثبت کنید.

سایر مقالات نویسنده

چالش های ارزش گذاری کسب و کار
ارزش‌ گذاری، فرآیندی حیاتی است که به‌مظور تعیین ارزش منصفانه کسب‌وکارها انجام می‌شود و پر از چالش‌های پیچیده و ظریف است. این چالش‌ها از مرحله رشد و بلوغ کسب‌وکارها گرفته تا شرایط بازار و دقت داده‌های مالی ناشی می‌شوند. همچنین، عوامل خاص هر صنعت، دارایی‌های نامشهود، انتظارات سرمایه‌گذاران...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار ها
اغلب ما چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، اهداف مختلفی داریم. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید خانه‌ای بخرید، شرکت جدیدی راه‌اندازی کنید و یا یک تیم را مدیریت کنید؛ این لیست می‌تواند همین‌طور ادامه داشته باشد. اما آیا هر کدام از این اهداف، قابل اجرا بوده...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار چیست؟
تعیین اهداف کسب و کار (Business Goals)، روش تجاری رایجی است و علاوه‌بر انگیزه بخشیدن به اعضای تیم، عملکرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در واقع، احتمال دستیابی به موفقیت در استارتاپ‌ها با هدف‌گذاری اصولی، بیشتر می‌شود. اغلب افراد هنگامی که مسیر و مقصد خاصی را در ذهن...
چند نمونه اهداف تجاری کسب و کار
داشتن اهداف تجاری در کنار تیم باانگیزه و شبکه مشتریان برای رشد کسب‌وکار ضروری است. با تعیین اهداف کسب‌وکار تعهد به توسعه یک شرکت به روش‌های خاص نشان داده می‌شود بنابراین، چه در کسب‌وکار کوچکی مشغول فعالیت هستید، چه در یک استارتاپ یا به‌عنوان رهبر شرکتی بزرگ‌تر فعالیت...

مقالات مشابه

تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطر پذیر شرکتی چیست؟
هنگامی که استارتاپ‌ها به مرحله جذب سرمایه می‌رسند، اغلب یک پرسش اساسی مطرح می‌شود که باید به چه کسی مراجعه کنند: صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capital Fund) یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital Fund)؟ درک تفاوت سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی...
جذب سرمایه از VC برای فاندرهای شکست خورده
حتماً شما نیز تا کنون، مشاهده کرده‌اید که سرمایه‌گذاران به بنیان‌گذارانی که در آخرین استارتاپ خود سرمایه زیادی را از دست‌ داده‌اند، باز هم سرمایه تزریق می‌کنند! بله، بنیان‌گذاران گاهی شکست می‌خورند و شکست در این مسیر طبیعی است. اما، چرا همان بنیان‌گذاران شکست‌خورده، باز هم موفق به...
نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.