نحوه ارائه به سرمایه گذار برای جذب سرمایه

راهنمای کامل نحوه ارائه به سرمایه گذار بالقوه (نکات ارائه طرح)

عملکرد موفق در نحوه ارائه به سرمایه گذار در مسیر جذب سرمایه تضمین کننده موفقیت کسب‌وکار برای تامین بودجه مورد نیاز است. ارائه ایده تجاری به سرمایه‌گذاران بالقوه مانند تعریف کردن داستانی جذاب برای مخاطبان است که توجه آن‌ها را در برهه زمانی کوتاهی جذب می‌کند. پس از ترسیم ایده اولیه و آماده‌سازی بیزینس پلن زمان آن فرا می‌رسد تا با ارائه طرح اولیه به سرمایه‌گذاران بالقوه رویای کارآفرینی به واقعیت تبدیل شود. هنگامی که قرار است در مدت زمانی کوتاه (10 الی 20 دقیقه) توانایی بنیان‌گذار در رابطه با ارائه طرح به سرمایه گذار محک بخورد و آینده کسب‌وکار به آنچه در این تایم می‌گذرد بستگی دارد، نگرانی و آشفته شدن واکنشی طبیعی است. دقایق ارائه به سرمایه گذار بهترین حالت فاندر یا بنیان‌گذار استارتاپ را طلب می‌کند و بسیار پرفشار است. برای آشنایی بیشتر با نکات ارائه به سرمایه گذار شامل نحوه تحت تاثیر قرار دادن سرمایه گذار بالقوه و موفقیت در مسیر پرفشار تامین نقدینگی استارتاپ‌ها به خواندن ادامه دهید.

نحوه ارائه به سرمایه گذار بالقوه استارتاپی

در نحوه ارائه به سرمایه گذار پرزنت کردن ایده نقش اصلی را دارد زیرا نشان دهنده طرح اولیه برای بازار هدف مورد نظر است. برخی از اشتباهات رایج مانند دیر حاضر شدن در جلسه ارائه یا پوشیدن لباس نامناسب می‌تواند تمام زحمات استارتاپ را بر باد دهد. جلسه ارائه به سرمایه گذار زمان محدودی دارد که مدیریت این زمان بر عهده فاندر استارتاپی است. معمولا زمان جلسه از قبل مشخص می‌شود و ارائه دهنده دقایقی از آن زمان را نیز برای پرسش‌وپاسخ در نظر می‌گیرد. رعایت اصول و نکات زیر فرآیند ارائه به سرمایه گذار و مسیر دریافت بودجه برای ادامه حیات کسب‌وکار را هموارتر می‌سازد.

  • داستان بگویید.
  • مشکل را تعریف کنید.
  • هر چه بیشتر تمرین کنید.
  • تا جای ممکن واقع بین باشید.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر در طول سال‌ها استارتاپ‌های زیادی را بررسی می‌کنند تا یکی از آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. دانستن این موضوع نه برای دلسرد شدن بلکه برای انگیزه گرفتن و تلاش بیشتر در مسیر جذب بودجه مورد نیاز حیاتی است. درک آنچه سرمایه گذاران برای تصمیم به سرمایه گذاری به آن احتیاج دارند در مدیریت ارائه طرح نیز کمک‌کننده است.

مرحله اول ارائه به سرمایه گذار؛ تعریف کردن داستان استارتاپ

همان‌طور که همه از شنیدن یک داستان خوب لذت می‌برند سرمایه‌گذاران نیز برای گوش دادن به داستان کسب‌وکارها آماده هستند. تعریف ماجرای یک استارتاپ در قالب داستان یکی از مراحل مهم در ارائه به سرمایه گذار است. اتکا به محاسبات عددی و مستندات آماده شده توسط یک کسب‌وکار مهم است اما در عین حال مسیر حرکت را طولانی‌تر می‌کند. داستان کسب‌وکار اعداد و ارقام موجود را معنادار می‌کند و علاقه قلبی بنیان‌گذاران در ارتباط با استارتاپ را برای سرمایه‌گذاران قابل لمس می‌کند.
این درست است که اعداد و ارقام خودشان صحبت می‌کنند اما توانایی برقرار کردن ارتباط با مخاطب را ندارند. سرمایه‌گذاران در وهله اول با اینکه استارتاپ چه کاری را چگونه انجام می‌دهد کاری ندارند و چرایی انجام این کار برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارد. تعریف کردن داستان نه تنها باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران بالقوه می‌شود بلکه می‌تواند یک راه خوب برای جلب توجه مخاطبان و ارتباط با آنان نیز باشد.

مرحله دوم ارائه به سرمایه گذار؛ تعریف کردن مشکل

ارائه به سرمایه گذار با تعریف مشکل شروع می‌شود. «با مشکل شروع کردن» نشان می‌دهد که بنیان‌گذاران استارتاپی درک درستی از ماهیت و نیاز بازار دارند و می‌دانند از کجا باید شروع کنند. تحقیقات بازار انجام شده در این مرحله کار استارتاپ را راحت‌تر می‌کند و حقایق محکمی برای تایید فرضیات موجود به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. مشکل موردنظر از دید سرمایه‌گذاران باید توانایی برطرف کردن نیاز مشتری را داشته و یک مشکل اساسی بازار را پاسخگو باشد.
مصاحبه با مشتریان و انجام نظرسنجی می‌تواند سند محکمی برای کاربر پسند بودن کالا یا خدمات ارائه شده توسط استارتاپ باشد. در دسترس نبودن اطلاعات کافی برای اثبات کاربردی بودن ایده و برطرف کردن نیاز مشتریان می‌تواند مسیر تامین نقدینگی مورد نیاز استارتاپ‌ها را با مشکل مواجه کند. ارائه راه حل برای مشکل مطرح شده می‌تواند سرمایه‌گذاران را نسبت به آن کسب‌وکار خوشبین کند. لازم است این راه حل به صورت مختصر و ساده توضیح داده شود.

مرحله سوم ارائه به سرمایه گذار؛ تمرین بیشتر

روزهای منتهی به موعد ارائه طرح به سرمایه گذار بسیار مهم است و مرور هر چه بیشتر می‌تواند احتمال موفقیت را بیشتر کند. برای انجام تمرین راه‌های مختلفی وجود دارد که بهتر است خجالت را کنار گذاشته و از هر کمکی در این راه استفاده شود. از ضبط کردن ارائه خود برای آشنایی با مشکلات تا کمک گرفتن از دوستان، همکاران و اعضای خانواده برای شنیدن سخنرانی همگی راه‌های مختلف تمرین کردن ارائه هستند.
داستان کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاران ماجرای جدیدی است و لازم است هنگام تعریف کردن آن هیجان لازم به آن‌ها منتقل شود. به همین خاطر در ارائه طرح به سرمایه گذار اشتیاق و پر انرژی بودن بنیان‌گذار بسیار تاثیرگذار است. نکته مهم در ارائه به سرمایه گذار زبان بدن و سیگنال‌هایی است که مخاطب از آن برداشت می‌کند. زبان بدن در کنار آهنگ گفتاری مناسب تضمین کننده موفقیت در ارائه به سرمایه گذار است. شمرده صحبت کردن و وقفه‌های کوتاه‌مدت بین گفته‌ها زمان کوتاهی برای ارزیابی جمله بعدی فراهم می‌کند.

مرحله چهارم ارائه به سرمایه گذار؛ واقع بینی

در ارائه به سرمایه گذار واقع بین بودن عاملی است که می‌تواند موفقیت کسب‌وکار را در زمینه دریافت وجه نقد تضمین کند. پذیرش این قضیه که همه چیز ممکن است در زمین تمرین خوب پیش برود اما در بازی اصلی مشکلاتی به وجود بیاید به بنیان‌گذاران کمک می‌کند تا ارائه‌ای بر پایه واقعیت داشته باشند. جلسه ارائه ممکن است بارها توسط سرمایه‌گذاران قطع شود و پرسیدن سوالاتی از سوی آن‌ها روند برنامه‌ریزی شده در ذهن فاندر را با اختلال مواجه کند. به همین دلیل واقع‌بین بودن تاثیر مثبت زیادی روی سرمایه‌گذاران می‌گذارد و به آن‌ها نشان می‌دهد که این استارتاپ خود را برای مواجه با خطرات و چالش‌های پیش رو آماده کرده است. ابتکار عمل داشتن هنگام ارائه به سرمایه گذار و استفاده از راه‌حل‌های موجود بهترین راه کنترل کردن جلسه است. علاوه‌براین سرمایه‌گذاران بالقوه گاهی میزان درک واقع‌بینانه بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها را محک می‌زنند. دید واقع بینانه به حیات کسب‌وکار، اطلاع از ارزش واقعی آن، شناخت پتانسیل استارتاپ و میزان رو به رشد بودن آن به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

نتیجه گیری در خصوص نحوه ارائه طرح به سرمایه گذار

ارائه به سرمایه گذار یک مرحله ضروری و چالش‌برانگیز در فرآیند جذب سرمایه‌ از سرمایه‌گذار است. زمان محدود ارائه طرح به سرمایه گذار می‌تواند شرایط را برای فاندر سخت کند. به خصوص که با موفقیت عبور کردن از این مرحله می‌تواند آینده کسب‌وکار را تضمین کند. آماده‌سازی مستندات لازم برای ارائه به سرمایه گذار تنها نیمی از مسیر و ارائه درست و اصولی این مستندات در قالب داستان نیمه دیگر این راه است. جلوگیری از اشتباهات فاحش در این جلسه نیازمند تمرین زیاد و رعایت نکات ارائه به سرمایه گذار است. حفظ اعتماد به نفس و اطمینان کافی به کسب‌وکار خود بدون ذره‌ای غرور و تکبر ضروری است و می‌تواند بسته شدن معامله تجاری را سرعت دهد. کسب آمادگی برای ارائه طرح به سرمایه گذار با تکرار و تمرین امکان‌پذیر است اما آماده‌سازی مستندات لازم برای جذب سرمایه یک کار تخصصی است. در صورتی که در مسیر ارائه به سرمایه گذار نیاز به آماده سازی مستندات جذب سرمایه استارتاپ وجود دارد با تکمیل فرم جذب سرمایه منتظر تماس کارشناسان رتیبا باشید.

سوالات پرتکرار در نحوه ارائه طرح به سرمایه گذار

ارائه طرح به سرمایه گذار بهتر است در چه قالبی باشد؟
به توصیه کارشناسان ارائه طرح به سرمایه گذار بهتر است در قالب پاورپوینت انجام شود.
بهتر است ارائه به سرمایه گذار چگونه انجام ‌شود؟
در ارائه به سرمایه گذار از مقدمه چینی پرهیز کرده و مستقیم سر اصل مطلب بروید و روی بخش‌های کلیدی کسب‌وکار خود مانور دهید.
در جلسه ارائه به سرمایه گذار چه کار نکنیم؟
در ارائه به سرمایه گذار از به حاشیه رفتن بحث‌ها بپرهیزید و ارائه خود را درگیر بحث‌های سیاسی، اجتماعی و فلسفی نکنید.
زبان بدن در ارائه به سرمایه گذار چگونه باید باشد؟
هنگام ارائه به سرمایه گذار حضور با اعتماد به نفس کافی می‌تواند تاثیر مثبتی روی سرمایه‌گذاران داشته باشد اما سعی کنید مغرور یا متکبر به نظر نرسید. از اغراق بیش از حد، اضطراب، بزرگ‌نمایی (تعریف بیش از حد) و حالت تدافعی هنگام صحبت اجتناب کنید.

منبع:

  • https://www.businessnewsdaily.com/10921-pitching-potential-investors.html

سایر مقالات نویسنده

مطالعات امکان سنجی اقتصادی یا (Economic Feasibility Study)
برای دستیابی به رشد و سودآوری در یک سازمان، ضرورت استفاده از برنامه‌ریزی احساس می‌شود. انتخاب و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری، مراحل بسیار حیاتی این فرآیند هستند که نیاز به انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی (Economic Feasibility Study) دارند. هدف اصلی این تجزیه‌وتحلیل، ارزیابی اقتصادی استراتژی مورد نظر است تا...
بیزینس پلن چیست؟
در دنیایی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سال اول خود شکست می‌خورند، داشتن یک بیزینس پلن مشخص، دقیق و منسجم، اولین گام بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق است. بیزینس پلن یا به‌عبارت دیگر طرح کسب‌وکار که به‌صورت کوتاه BP (مخفف عبارت انگلیسی Business Plan) نیز نامیده...
ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
مطالعات امکان سنجی فنی استارتاپ ها
هنگامی که ایده‌ای شگفت‌انگیز برای محصولات یا خدماتی در نظر دارید، آیا بلافاصله شروع به ساخت آن می‌کنید؟ اما اگر در این مسیر با مشکلات فنی روبرو شوید که ممکن است منجر به ضایع شدن سرمایه و زمان شما شود، چه می‌کنید؟ در این نقطه، امکان سنجی فنی...

مقالات مشابه

نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...
ROI
هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، تنها یک چیز مشخص است آن هم این که برای شروع عملیات و فرآیندهای مختلف مانند جمع‌آوری تیم، توسعه محصول یا خدمات و خرید تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. موفقیت هر استارتاپ در تامین این سرمایه، به توانایی آن در ایجاد بازگشت سرمایه...
اصول و نکات سرمایه گذاری موفق از دید سرمایه گذاران
یادگیری نکات سرمایه گذاری موفق به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق شناخت آنچه در ذهن سرمایه‌گذار بالقوه (Startup Investors) می‌گذرد بتوانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند. مطابق با آمارهای جهانی سرمایه گذاری VC در سال 2022 با کاهش 37 درصدی سرمایه گذاری به ویژه در...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.