مراحل بلوغ استارتاپ‌ها یکی از راه‌های تعیین کننده روش جذب سرمایه آن کسب‌وکار است.

جذب سرمایه باتوجه به مراحل بلوغ استارتاپ‌ها

جذب سرمایه با توجه به مراحل بلوغ استارتاپ‌ها کار دشواری است. اغلب بنیان‌گذاران در ابتدای مسیر استفاده از سرمایه شخصی و یا کمک گرفتن از دوستان و اعضای خانواده را نسبت به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند. هرچند دیر یا زود سرمایه اولیه به پایان می‌رسد و نیاز به تامین نقدینگی بیشتر و کمک گرفتن از سرمایه‌گذاران خارجی پیدا می‌شود. تقریبا نزدیک به محال است که کسب‌وکار نوپایی بتواند همان ابتدا از سرمایه‌گذاران خطرپذیر سرمایه جذب کند و حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، نتایج مطلوبی برای آن استارتاپ نخواهد داشت. هر کسب‌وکاری به خصوص در ابتدای مسیر به میزان قابل توجهی نقدینگی احتیاج دارد تا بتواند با استخدام نیروی کار مناسب و خرید تجهیزات لازم، از کج گذاشتن خشت اول مسیر استارتاپ خود، جلوگیری کند. ازآنجایی‌که هیچ رشدی بدون سرمایه امکان‌پذیر نیست از همان ابتدای مسیر شکل‌گیری استارتاپ، بحث جذب سرمایه و تامین مالی یک دغدغه بزرگ برای صاحبان کسب‌وکار است.

تامین سرمایه مورد نیاز در مراحل بلوغ استارتاپ‌ها

به فراهم‌سازی نقدینگی مورد نیاز کسب‌وکارها که از آن برای توسعه محصول و یا پیشبرد اهداف استارتاپ استفاده می‌شود، تامین مالی گفته می‌شود. اگر تامین سرمایه مورد نیاز در ابتدای مسیر استارتاپ‌ها توسط بنیان‌گذاران و یا نزدیکان آن‌ها تامین نشود، به کمک گرفتن از سرمایه‌گذار خارجی نیاز پیدا می‌شود. هر استارتاپی که این قصد را داشته باشد، با دوره‌های مختلف جذب سرمایه روبرو خواهد شد زیرا پروسه جذب سرمایه و تامین مالی اتفاقی نیست که تنها یک بار باشد و تکرارشونده است. بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها معمولا با تامین نقدینگی مورد نیاز در اولین دوره که به مرحله بذری seed stage معروف است شروع می‌کنند و سپس به سراغ دوره‌های بعدی می‌روند. (Series Funding) بعد از جذب سرمایه A، نوبت به جذب سرمایه‌های B، C، D و حتی E هم خواهد رسید. استارتاپ‌های مراحل اولیه بیشتر به دنبال جذب سرمایه از بانک‌ها و سرمایه‌گذاران فرشته هستند درحالی‌که استارتاپ‌های بالغ‌تر می‌توانند از سرمایه‌گذاران خطرپذیر کمک بگیرند.

انواع تامین مالی استارتاپ‌ها

با این که تامین مالی استارتاپ‌ها انواع مختلفی دارد اما همه آن‌ها به دو دسته کلی به شرح زیر تقسیم می‌شوند.

  • تامین مالی کاهشی (رقیق‌کننده) Dilutive Financing
  • تامین مالی غیر کاهشی (غیر کاهش‌دهنده) Non-Dilutive Funding

تامین مالی رقیق‌کننده (کاهش‌دهنده)، به این معنا است که در ازای دریافت پول، صاحبان کسب‌وکار لازم است درصدی از سهام شرکت را واگذار کنند. این در حالی است که در تامین مالی غیر کاهشی (غیر کاهش‌دهنده) نیازی به مبادله سهام استارتاپ نیست و مالکیت برای فاندرها به صورت کامل حفظ می‌شود.
پس هنگامی که سرمایه‌گذار در ازای آورده نقدی از کسب‌وکار سهام طلب می‌کند، تامین مالی رقیق‌کننده و هنگامی که سرمایه مورد نیاز استارتاپ از طریق دریافت وام تامین می‌شود، تامین مالی غیر رقیق‌کننده اتفاق افتاده است. توجه به میزان مالکیت و سهام از دست داده برای انتخاب گزینه مناسب تامین مالی، ضروری است زیرا کاهش سهام پیامدهایی برای بنیان‌گذارن و اعضای تیم استارتاپی به‌همراه دارد.

جذب سرمایه با توجه مراحل بلوغ استارتاپ‌ها

در تصویر زیر به‌صورت شماتیک می‌توان مراحلی که یک استارتاپ در تامین مالی خود از ابتدای تاسیس تا زمانی که به پایداری کافی و شرایط بلوغ برسد را مشاهده کنید.

جذب سرمایه استارتاپ‌ها با توجه به مراحل بلوغ آن‌ها

همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌کنید، نمودار آبی، نشان‌دهنده تغییرات جریان‌های نقدی یک کسب‌وکار در طول زمان است و نمودار مشکی، توسعه کسب‌وکار را در طول زمان به صورت شماتیک نشان می‌دهد. باید توجه داشت که این الگو برای حوزه‌های مختلف فعالیت استارتاپ‌ها می‌تواند متفاوت باشد. آن چه که در این نمودار نشان داده شده است، میانگین حوزه‌های مختلف است. چرخه عمر یک کسب‌وکار را در حالت کلی می‌توان به چهار قسمت تقسیم کرد که هرکدام از آن‌ها به صورت نقطه‌چین‌های عمودی در شکل قابل مشاهده می‌باشند. در هر مرحله، شرایط توسعه محصول، بازیگران، سرمایه‌گذاران و همچنین وضعیت جریان‌های نقدی متفاوت خواهد بود که در ادامه به تشریح هر کدام می‌پردازیم.

تامین سرمایه در مرحله‌ی ایده تا رسیدن به نقطه سربه‌سر

این مرحله از بلوغ کسب‌وکار که از آن با عنوان دره مرگ (valley of death) نیز یاد می‌شود، مرحله‌ای است که مؤسسین بدون داشتن درآمد، سعی در تولید نمونه اولیه متناسب با نیازهای بازار کرده (در نیمه اول این دوره) و با ارائه محصول به بازار و دریافت بازخورد، مرتب در حال بهبود خدمت یا محصول خود می‌باشند (در نیمه دوم این مرحله). با توجه به بالا بودن هزینه‌های توسعه محصول و پایین بودن درآمد کسب‌وکار در این مرحله، طبیعتاً جریان نقدی همواره منفی و منفی‌تر خواهد شد تا جایی که به منفی‌ترین مقدار خود (ته دره مرگ) رسیده و آنجاست که کسب‌وکار در مقیاس بسیار کوچک شروع به کسب درآمد کرده و قادر خواهد بود تا رسیدن به نقطه سربه‌سر Break Even Point یا (BEP)، بخشی از هزینه‌های خود را با این درآمدها پوشش داده و از منفی بودن جریان نقدی خود بکاهد. این مرحله از کسب‌وکار، معمولاً دو تا سه مرحله افزایش سرمایه را به همراه خواهد داشت که پیش‌تر به آن اشاره شد.

اگر در انتخاب نوع مسیر تامین سرمایه برای کسب‌وکارتان نیاز به مشاوره دارید، مشاوران جذب سرمایه رتیبا، می‌توانند شما را در اتخاذ بهترین تصمیم همراهی کنند. جهت ثبت درخواست مشاوره جذب سرمایه، کافیست فرم مربوطه را تکمیل کنید و منتظر تماس مشاوران رتیبا بمانید.

جذب سرمایه استارتاپ در دوره‌ی رشد سریع کسب و کار

در این مرحله، استارت‌آپ نقطه سربه‌سر را رد کرده و به شدت در حال افزایش سهم خود از بازار و متعاقباً افزایش کاربران و درآمد خود می‌باشد. باید توجه داشت که کسب‌وکارها در اغلب موارد رقبایی جدی در بازار داشته و برای توسعه محصول و بازار خود و همچنین استمرار این رشد سریع، نیاز به افزایش سرمایه‌هایی در مقایس بزرگ‌تر از قبل خواهند داشت. در این مرحله است که مراحل سوم تا پنجم افزایش سرمایه با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه رخ خواهد داد. به‌علاوه در این مرحله و مرحله بعد، احتمال این که استارتاپ مورد توجه رقبای بزرگ‌تر قرار بگیرد نیز وجود دارد. نتیجه این توجه می‌تواند ادغام با کسب‌وکارهای دیگر و یا به طور کامل به تملک استارتاپی دیگر درآمدن، باشد.

مرحله‌ی تثبیت و بلوغ استارتاپ‌ها و تامین مالی آن‌ها

رشد استارت‌آپ در این مرحله نیز همچنان ادامه خواهد داشت، هرچند همان‌گونه که در نمودار نیز قابل مشاهده است، شتاب آن کاهنده می‌شود. کسب‌وکار به واسطه تصمیم به حفظ و توسعه سهم بازار فعلی خود و یا حتی ورود به بازارهای جدید بین‌المللی، قطعاً نیاز به مراحل دیگری از افزایش سرمایه خواهد داشت و از این‌جا به بعد است که بسته به ماهیت و استراتژی توسعه کسب‌وکار، مراحل ششم به بعد افزایش سرمایه با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و سایر نهادهای مالی، اتفاق خواهد افتاد. باید توجه داشت که حجم سرمایه‌های تزریق شده در این مرحله بسیار بالا بوده و در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاری‌ها از نوع سرمایه‌گذاری مشترک چند نهاد مالی خواهد بود. در این مرحله نیز همانند مراحل قبلی احتمال ادغام و تملیک استارت‌آپ وجود خواهد داشت.

ورود به بازارهای عمومی

کسب‌وکار در این مرحله کاملاً بالغ شده و ثبات و سودآور بودن خود را در بازه سه تا پنج سال قبلی نشان داده است. در این مرحله که آخرین بخش از بلوغ یک کسب‌وکار است، افزایش سرمایه از طریق عرضه عمومی سهام استارت‌آپ (IPO) صورت می‌گیرد. در این مرحله سرمایه‌گذاران قبلی می‌توانند با موفیقت سرمایه خود را نقد نمایند.

نقش استارتاپ بعد از دریافت سرمایه و تامین نقدینگی

اهمیت مدیریت جریان‌های نقدی بعد از دریافت سرمایه و تامین مالی تازه به چشم می‌آید. حقیقت اینجاست که پول به همان سرعتی که به دست می‌آید، می‌تواند از دست برود پس ماندگار کردن جریان نقدی و مدیریت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه هیچ استارتاپی از تامین مالی رهایی ندارد، دیر یا زود باید به جذب سرمایه براساس مراحل بلوغ استارتاپ‌ها پرداخته شود. تفکر همه‌جانبه در مورد نیازهای کسب‌وکار و سنجش تمام گزینه‌های موجود، اقدامی هوشمندانه است که می‌تواند به توسعه و بقای کسب‌وکارها کمک کند. پروسه جذب و افزایش سرمایه برای استارتاپ‌ها پدیده‌ای دشوار و زمان‌بر است. به خصوص برای استارتاپ‌هایی که در ابتدای مسیر رشد هستند و نیاز فوری به تامین نقدینگی مورد نیاز احساس می‌شود. انتخاب مشاوری امین که در این مسیر پرچالش همراه استارتاپ‌ها باشد انتخابی عاقلانه است و می‌تواند از اتلاف وقت و هزینه بیش از حد جلوگیری کرده و راهنمای تامین و دریافت سرمایه با توجه به مراحل بلوغ استارتاپ‌ها باشد. در هر مرحله از جذب سرمایه که قرار دارید، مشاوران ما در رتیبا در کنار شما هستند.

سایر مقالات نویسنده

آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
دلیل ارزشگذاری استارتاپ
کسب و کارها به دلایل مختلفی باید ارزش به روز خود را محاسبه کرده و بدانند. ارزش گذاری کسب و کارهای سنتی به دلیل نوع دارایی آن متفاوت و آسان‌تر است. دارایی‌ها به دو دسته‌ی دارایی‌های مشهود و نامشهود تقسیم می‌شوند. در کسب و کارهای استارتاپی و دانش...
روش ارزش گذاری سرمایه گذاری خطرپذیر به بررسی ارزش استارتاپ قبل از تامین مالی می‌پردازد.
یکی از راه‌های تعیین ارزش استارتاپ‌ها، روش ارزش گذاری سرمایه گذاری خطر پذیر یا Venture Capital Method است که اولین بار توسط بیل سالمن در سال ۱۹۸۷ استفاده شد. فرمول اولیه روش ارزش گذاری VC استفاده شده توسط سالمن اندکی تفاوتی با نسخه امروزی آن دارد اما هنوز...

مقالات مشابه

نقش قرارداد هم بنیان گذاران در جذب سرمایه گذار چیست
قرارداد هم بنیانگذاران (Co-Founders’ Agreement) سند یا قراردادی قانونی است که انتظارات و مسئولیت‌های بنیان‌گذاران کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این اسناد در اصل با هدف پیشگیری از اختلافات و ارائه چارچوبی برای تصمیم‌گیری طراحی شده‌اند، اما علاوه‌بر آن، نقشی اساسی در جذب سرمایه‌گذاران برعهده دارند. شروع کسب‌وکاری جدید...
انتظارات بازده سرمایه گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاران بی‌دلیل به شما پول نمی‌دهند، آن‌ها انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دارند. اغلب سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پولی که روی کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حداقل چندین برابر تورم در آن بازه زمانی، بازگشت داشته باشند. در مراحل مختلف زندگی استارتاپی، ممکن است انتظار سرمایه‌گذاران بالاتر نیز برود. آن‌ها...
ROI
هنگام راه‌اندازی یک استارتاپ، تنها یک چیز مشخص است آن هم این که برای شروع عملیات و فرآیندهای مختلف مانند جمع‌آوری تیم، توسعه محصول یا خدمات و خرید تجهیزات لازم، به سرمایه‌گذاری احتیاج دارید. موفقیت هر استارتاپ در تامین این سرمایه، به توانایی آن در ایجاد بازگشت سرمایه...
اصول و نکات سرمایه گذاری موفق از دید سرمایه گذاران
یادگیری نکات سرمایه گذاری موفق به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق شناخت آنچه در ذهن سرمایه‌گذار بالقوه (Startup Investors) می‌گذرد بتوانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند. مطابق با آمارهای جهانی سرمایه گذاری VC در سال 2022 با کاهش 37 درصدی سرمایه گذاری به ویژه در...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.