شاخص کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپ‌ها اهمیت دارد.

با شاخص کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپ‌ها آشنا شوید

سنجش وضعیت یک کسب‌وکار از طریق بررسی شاخص کلیدی عملکرد مالی امکان‌پذیر است. ما برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت یک استارتاپ از ظواهر امر و احساسات درونی خود استفاده نمی‌کنیم بلکه به ابرازی برای سنجش کمیت و کیفیت آن کسب‌وکار نیاز داریم. یکی از این ابزارها که به عنوان ابزاری قدرتمند برای مدیریت کسب‌وکار و تصمیم‌گیری‌های حیاتی شناخته می‌شود، شاخص کلیدی عملکرد مالی استارتاپ‌ها یا KPI مالی است. حقیقت این است که هرچه قدر از وضعیت و امور مالی کسب‌وکار خود اطلاع داشته باشید، باز هم کم است و جای برای بیشتر شدن این شناخت وجود دارد. داده‌های مالی و پیش‌بینی‌های مالی در تعیین وضعیت یک شرکت و بررسی عملکرد آن تاثیر مستقیم دارند و به همین دلیل در این مقاله به بررسی  شاخص‌های کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپ‌ها می‌پردازیم.

شاخص‌های کلیدی عملکرد مالی موثر در سنجش وضعیت استارتاپ‌ها

خوشبختانه لازم نیست استارتاپ‌ها به بررسی تمام شاخص‌های کلیدی عملکرد بپردازند و سنجیدن شاخص‌هایی که با کسب‌وکارشان مرتبط است، کافی است. برخی از شاخص‌ها به نسبت بقیه کاربردی‌تر هستند و وضعیت سلامت فعلی یا آینده کسب‌وکار را نشان می‌دهند. فاندر یک استارتاپ با توجه به نیازمندی‌های کسب‌وکار و انتظارات سرمایه‌گذاران می‌تواند تعدادی از این شاخص‌ها را به عنوان شاخص کلیدی عملکرد مالی انتخاب و مورد پیگیری قرار بدهد. مهم‌ترین این شاخص‌ها عبارتند از:

  • نسبت آنی
  • ارزش‌گذاری
  • حاشیه سود خالص
  • بازده حقوق صاحبان سهام
  • نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام

اگر صاحب کسب‌وکاری هستید حتما می‌دانید که بدون پایبندی به اصول و حفظ معیارها نمی‌توانید بر ارزش‌آفرین بودن استارتاپ خود تکیه کنید. اگر اساسی‌ترین و کلیدی‌تری معیارهای کسب‌وکار شما بررسی نشود، به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. از بین تمام شاخص‌های موجود، شاخص‌های کلیدی عملکرد مالی در بقا و در جریان بودن درآمد و نقدینگی استارتاپ موثر است. فرق ندارد استارتاپ کوچکی هستید یا مراحل پایانی بلوغ کسب‌وکار خود را طی می‌کنید، باز هم به سنجش این شاخص‌های کلیدی عملکرد مالی نیاز دارید:

بازده حقوق صاحبان سهام

این پارامتر معیاری است که از طریق آن متوجه می‌شویم که درنهایت سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران منجر به سود آن شده است یا خیر. این شاخص به‌خوبی بازدهی شرکت را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند استارتاپ چقدر در مدیریت منابع مالی موفق عمل کرده است.

حاشیه سود خالص

حاشیه سود خالص، درصد سود به‌دست آمده به‌ازای هر واحد از درآمد حاصل از فعالیت کسب‌وکار را مشخص می‌کند. با کمک این شاخص میزان سود حاصل از فعالیت شرکت تعیین می‌شود.

نسبت آنی

معیاری است که سرعت تبدیل سرمایه‌های شرکت به وجه نقد به‌منظور پرداخت تمام قرض‌ها را مشخص می‌کند. به‌کمک این شاخص، نسبت دارایی‌های جاری بر بدهی‌های جاری به‌دست می‌آید. بهترین حالت برای شرکت این اسن که نسبت آنی آن بین۱.۵ الی ۳ قرار بگیرد زیرا در این شرایط کسب‌وکار از بالاترین انعطاف برای پرداخت بدهی‌ها برخوردار است.

ارزش گذاری

برخلاف بقیه شاخص‌های کلیدی عملکرد، ارزش گذاری به‌صورت یک‌جانبه و با درنظر گرفتن یک معادله مشخص به‌دست نمی‌آید بلکه بررسی و سنجش تمام جوانب در آن نقش دارند. ارزش گذاری یک معیار چندبعدی و کامل است که برای هدایت شرکت در مسیر درست و آینده مطمئن‌تر استفاده می‌شود.

بر هر فاندر استارتاپی لازم و واجب است که قبل از هر کار دیگری ابتدا شاخص کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپ‌ها را معین کند زیرا هر عاملی که بتواند به دقیق‌تر ساخته شدن مدل مالی استارتاپ شما کمک کند، اهمیت دارد. مدلسازی مالی به شما کمک می‌کند که بهتر و دقیق‌تر زمان دسترسی به KPI مالی خود را مشخص کنید. برای ساخت مدل مالی یک کسب‌وکار شاید فردا هم دیر باشد. توصیه ما به شما به‌منظور حفظ حیات و پایداری کسب‌کار خود، استفاده از خدمات مدل سازی مالی استارتاپ‌ها که توسط کارشناسان خبره و باتجربه رتیبا انجام می‌شود، است. برای ثبت درخواست مدل سازی مالی یا پیش‌بینی مالی کسب‌وکارها ابتدا فرم درخواست را تکمیل کرده و منتظر تماس مشاوران رتیبا باشید.

منابع:

https://www.investopedia.com/terms/k/kpi.asp

سایر مقالات نویسنده

چالش های ارزش گذاری کسب و کار
ارزش‌ گذاری، فرآیندی حیاتی است که به‌مظور تعیین ارزش منصفانه کسب‌وکارها انجام می‌شود و پر از چالش‌های پیچیده و ظریف است. این چالش‌ها از مرحله رشد و بلوغ کسب‌وکارها گرفته تا شرایط بازار و دقت داده‌های مالی ناشی می‌شوند. همچنین، عوامل خاص هر صنعت، دارایی‌های نامشهود، انتظارات سرمایه‌گذاران...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار ها
اغلب ما چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، اهداف مختلفی داریم. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید خانه‌ای بخرید، شرکت جدیدی راه‌اندازی کنید و یا یک تیم را مدیریت کنید؛ این لیست می‌تواند همین‌طور ادامه داشته باشد. اما آیا هر کدام از این اهداف، قابل اجرا بوده...
اهمیت تعیین اهداف کسب و کار چیست؟
تعیین اهداف کسب و کار (Business Goals)، روش تجاری رایجی است و علاوه‌بر انگیزه بخشیدن به اعضای تیم، عملکرد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. در واقع، احتمال دستیابی به موفقیت در استارتاپ‌ها با هدف‌گذاری اصولی، بیشتر می‌شود. اغلب افراد هنگامی که مسیر و مقصد خاصی را در ذهن...
چند نمونه اهداف تجاری کسب و کار
داشتن اهداف تجاری در کنار تیم باانگیزه و شبکه مشتریان برای رشد کسب‌وکار ضروری است. با تعیین اهداف کسب‌وکار تعهد به توسعه یک شرکت به روش‌های خاص نشان داده می‌شود بنابراین، چه در کسب‌وکار کوچکی مشغول فعالیت هستید، چه در یک استارتاپ یا به‌عنوان رهبر شرکتی بزرگ‌تر فعالیت...

مقالات مشابه

سوالات تحقیق بازار روشنگر راه استارتاپ‌ ها است.
در دنیای استارتاپ‌ها از خلق ایده تا تحکیم شرایط بازار، سوالات تحقیق بازار یا Market Research اهمیت زیادی دارد و توصیه می‌شود که قبل از بسیاری از قدم‌ها از جمله ثبت علامت تجاری یا انتخاب لوگو انجام می‌شود.راه‌اندازی استارتاپ بسیار شبیه خرید خانه در محله‌ای جدید است؛ هنگام...
مدل درآمدی روشن‌گر مسیر استارتاپ‌ها است.
انتخاب مدل درآمدی به استارتاپ‌ها کمک می‌کند که از همان ابتدای مسیر مشخص شود که از چه راهی قرار است کسب درآمد کنند. هدف کلی تقریبا تمام کسب‌وکارها این است که در زمینه عرضه محصول یا خدمات خود به درآمدزایی برسند پس انتخاب مدل درآمدی برای آن‌ها می‌تواند...
داشتن پیش بینی مالی برای استارتاپ ها یکی از راه های موفقیت است.
در فضای پرابهام اکوسیستم استارتاپی کشور، داشتن پیش بینی مالی شاید بهترین راه نجات‌ کسب‌وکارها باشد. مدلسازی مالی با مشخص کردن راه‌های ثبات بخشیدن به وضعیت مالی کسب‌وکارها تا حد زیادی دستیابی به اهداف را برای آن‌ها تضمین می‌کند. می‌دانیم که آینده‌نگری شرط عقل است پس چه با...
پیش بینی مالی برای کسب‌وکارهای کوچک در تضمین موفقیت آن‌ها نقش دارد.
آنچه می‌تواند ثمره پیش بینی مالی برای استارتاپ‌های کوچک باشد، یک جور بینش است. بینش از همه آن چیزی که انتظار می‌رود در یک کسب‌وکار اتفاق بیفتد. پیش بینی مالی برای کسب‌وکارهای نوپا براساس موقعیت‌های فرضی رخ می‌دهد و شامل صورت جریان‌های نقدی، ترازنامه مالی و صورت درآمدهای...

دیدگاه‌ها

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • نظری
    06/29/1401 15:17

    میشه در مورد kpi های مالی بیشتر توضیح بدین؟

    پاسخ
    • فاطمه عزیزی
      07/06/1401 14:09

      حتما مقاله‌های بیشتری در این زمینه می‌نویسیم.

  • علی احمدی
    09/06/1401 11:12

    ممنون از توضیحات خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.