سنجش وضعیت یک کسبوکار از طریق بررسی شاخص کلیدی عملکرد مالی امکانپذیر است. ما برای تصمیمگیری در مورد وضعیت یک استارتاپ از ظواهر امر و احساسات درونی خود استفاده نمیکنیم بلکه به ابرازی برای سنجش کمیت و کیفیت آن کسبوکار نیاز داریم. یکی از این ابزارها که به عنوان ابزاری قدرتمند برای مدیریت کسبوکار و تصمیمگیریهای حیاتی شناخته میشود، شاخص کلیدی عملکرد مالی استارتاپها یا KPI مالی است. حقیقت این است که هرچه قدر از وضعیت و امور مالی کسبوکار خود اطلاع داشته باشید، باز هم کم است و جای برای بیشتر شدن این شناخت وجود دارد. دادههای مالی و پیشبینیهای مالی در تعیین وضعیت یک شرکت و بررسی عملکرد آن تاثیر مستقیم دارند و به همین دلیل در این مقاله به بررسی شاخصهای کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپها میپردازیم.
شاخصهای کلیدی عملکرد مالی موثر در سنجش وضعیت استارتاپها
خوشبختانه لازم نیست استارتاپها به بررسی تمام شاخصهای کلیدی عملکرد بپردازند و سنجیدن شاخصهایی که با کسبوکارشان مرتبط است، کافی است. برخی از شاخصها به نسبت بقیه کاربردیتر هستند و وضعیت سلامت فعلی یا آینده کسبوکار را نشان میدهند. فاندر یک استارتاپ با توجه به نیازمندیهای کسبوکار و انتظارات سرمایهگذاران میتواند تعدادی از این شاخصها را به عنوان شاخص کلیدی عملکرد مالی انتخاب و مورد پیگیری قرار بدهد. مهمترین این شاخصها عبارتند از:
- نسبت آنی
- ارزشگذاری
- حاشیه سود خالص
- بازده حقوق صاحبان سهام
- نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام
اگر صاحب کسبوکاری هستید حتما میدانید که بدون پایبندی به اصول و حفظ معیارها نمیتوانید بر ارزشآفرین بودن استارتاپ خود تکیه کنید. اگر اساسیترین و کلیدیتری معیارهای کسبوکار شما بررسی نشود، به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. از بین تمام شاخصهای موجود، شاخصهای کلیدی عملکرد مالی در بقا و در جریان بودن درآمد و نقدینگی استارتاپ موثر است. فرق ندارد استارتاپ کوچکی هستید یا مراحل پایانی بلوغ کسبوکار خود را طی میکنید، باز هم به سنجش این شاخصهای کلیدی عملکرد مالی نیاز دارید:
بازده حقوق صاحبان سهام
این پارامتر معیاری است که از طریق آن متوجه میشویم که درنهایت سرمایهگذاری سرمایهداران منجر به سود آن شده است یا خیر. این شاخص بهخوبی بازدهی شرکت را نشان میدهد و مشخص میکند استارتاپ چقدر در مدیریت منابع مالی موفق عمل کرده است.
حاشیه سود خالص
حاشیه سود خالص، درصد سود بهدست آمده بهازای هر واحد از درآمد حاصل از فعالیت کسبوکار را مشخص میکند. با کمک این شاخص میزان سود حاصل از فعالیت شرکت تعیین میشود.
نسبت آنی
معیاری است که سرعت تبدیل سرمایههای شرکت به وجه نقد بهمنظور پرداخت تمام قرضها را مشخص میکند. بهکمک این شاخص، نسبت داراییهای جاری بر بدهیهای جاری بهدست میآید. بهترین حالت برای شرکت این اسن که نسبت آنی آن بین۱.۵ الی ۳ قرار بگیرد زیرا در این شرایط کسبوکار از بالاترین انعطاف برای پرداخت بدهیها برخوردار است.
ارزش گذاری
برخلاف بقیه شاخصهای کلیدی عملکرد، ارزش گذاری بهصورت یکجانبه و با درنظر گرفتن یک معادله مشخص بهدست نمیآید بلکه بررسی و سنجش تمام جوانب در آن نقش دارند. ارزش گذاری یک معیار چندبعدی و کامل است که برای هدایت شرکت در مسیر درست و آینده مطمئنتر استفاده میشود.
بر هر فاندر استارتاپی لازم و واجب است که قبل از هر کار دیگری ابتدا شاخص کلیدی عملکرد مالی برای رشد استارتاپها را معین کند زیرا هر عاملی که بتواند به دقیقتر ساخته شدن مدل مالی استارتاپ شما کمک کند، اهمیت دارد. مدلسازی مالی به شما کمک میکند که بهتر و دقیقتر زمان دسترسی به KPI مالی خود را مشخص کنید. برای ساخت مدل مالی یک کسبوکار شاید فردا هم دیر باشد. توصیه ما به شما بهمنظور حفظ حیات و پایداری کسبکار خود، استفاده از خدمات مدل سازی مالی استارتاپها که توسط کارشناسان خبره و باتجربه رتیبا انجام میشود، است. برای ثبت درخواست مدل سازی مالی یا پیشبینی مالی کسبوکارها ابتدا فرم درخواست را تکمیل کرده و منتظر تماس مشاوران رتیبا باشید.
منابع:
https://www.investopedia.com/terms/k/kpi.asp
3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
میشه در مورد kpi های مالی بیشتر توضیح بدین؟
حتما مقالههای بیشتری در این زمینه مینویسیم.
ممنون از توضیحات خوبتون