شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل مشتری یکی از سنجه‌های وضعیت مشتری است.

شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا (Conversion Rate)

بررسی و سنجش شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل یک KPI مهم در رابطه با ارزیابی وضعیت تیم بازاریابی در استارتاپ‌ها است. شاخص نرخ تبدیل مشتری یا Conversion Rate به بررسی رفتار مشتری یا کاربر در کسب‌وکارها می‌پردازد. نرخ تبدیل درصدی از بازدیدکنندگان وب‌سایت است هدف موردنظر (تبدیل) را از تعداد کل بازدیدکنندگان تکمیل می‌کنند. نرخ تبدیل بالاتر نشان‌دهنده موفقیت استراتژی‌های بازاریابی و همچنین طراحی موفق وب‌سایت مجموعه است. بالا بودن شاخص نرخ تبدیل به این معنا است که کاربران آن چیزی که کسب‌وکار ارائه می‌دهد را به راحتی می‌توانند دریافت کنند. یکی از اهداف اصلی کسب‌وکارهای اینترنتی کسب درآمد از اینترنت است کسب‌وکارهای موفق این حوزه اغلب فروش بالایی از این طریق داشته‌اند. حال سوالی که مطرح است چگونه می توان میزان موفقیت یا عدم موفقیت درآمد زایی اینترنتی کسب‌وکارها را اندازه‌گیری کرد؟ یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط، شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل در استارتاپ‌ها می‌باشد. استارتاپ‌ها در مسیر رشد و موفقیت خود باید این توانایی را داشته باشند که شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب را برای کسب و کار خود تعریف کرده، آنها را به طور منظم پایش کنند. در مقاله‌ی انتخاب شاخص کلیدی عملکرد مناسب به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده است.

تعریف و نحوه محاسبه شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل یا Conversion Rate

شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل نشان می‌دهد یک کسب‌وکار تا چه میزان در رسیدن به اهداف خود در خصوص کاربر موفق بوده است. قبل از بررسی نرخ تبدیل لازم است مفهوم واضحی از واژه «تبدیل» ارائه شود. اگرچه اغلب کسب‌وکارهای اینترنتی به دنبال افزایش هر چه بیشتر فروش و درآمدزایی هستند اما ممکن است در این میان برخی اهداف دیگر مانند ثبت‌نام در سایت، دانلود، کلیک بر روی لینک خاصی و مواردی از این دست مطرح باشد. بنابراین ممکن است با توجه به ماهیت و اهداف کسب‌وکارها تعاریف متفاوتی از تبدیل بیان شود و در محاسبه شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل اقدام خاصی به‌عنوان مبنای تبدیل در نظر گفته شود.

محاسبه شاخص نرخ تبدیل مشتری

با توجه به توضیحات بالا محاسبه شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل به صورت زیر است.

شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل = (تعداد کل بازدیدکنندگان / تعداد بازدیدکنندگان که اقدام خاصی را انجام داده‌اند) * 100

به‌عنوان مثال فرض کنید فروشگاه اینترنتی در روز قبل 200 بازدید داشته است. از این تعداد بازدید 50 نفر به درگاه پرداخت خرید محصول وصل شده‌اند. KPI نرخ تبدیل در این وب‌سایت 25 درصد است. معمولا وبسایت و اپلیکیشن‌های مختلف چندین هدف در نظر می‌گیرند که مطابق با آن‌ها نرخ تبدیل‌های متفاوتی را برای هر کدام محسابه می‌کنند.

نرخ تبدیل خوب چه عددی است؟

در صنایع مختلف مطابق با تحقیقات جهانی متوسط شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل عددی بین 2 تا 5 درصد است. این در حالی است که 25 درصد اول کسب‌وکارهای موفق دارای نرخ تبدیل بالاتر از 5 درصد و 10 درصد اول آن‌ها نرخ تبدیل بالاتر از 11 دارند.

بهینه سازی شاخص نرخ تبدیل مشتری در استارتاپ‌ها

شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل یعنی وقتی کاربر وارد وبسایت می‌شود دقیقا همان اقدامی را انجام دهد که هدف تیم بازاریابی است. در بسیاری از موارد ممکن است این اتفاق رخ ندهد و یا نرخ رخ دادن آن مطلوب نباشد. بنابراین کسب‌وکارها برخی اقدامات را در جهت بهبود شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل انجام می‌دهند. به فرآیند بهبود شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) می‌گویند که یک فرآیند سیستماتیک با هدف افزایش بازدید سایت است. بهینه‌سازی نرخ تبدیل شامل مراحل مختلفی است که از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

  • پشتیبانی 24 ساعته
  • طراحی مناسب سایت
  • ارسال ایمیل و پیامک به کاربران
  • تولید محتوای آموزشی (ویدیویی)
  • به اشتراک گذاشتن نظرات کاربران در وبسیات
  • استفاه از عکس ها و ویدوی های مناسب و با کیفیت بالا
  • استفاده از بنرهای آنلاین در سایت هایی که احتمال حضور مشتری وجود دارد

محاسبه و رصد شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل این امکان را فراهم می‌کند که کسب‌وکارها بتوانند عملکرد سایت و میزان دستیابی به اهداف خود را اندازه‌گیری و بررسی کنند. از نتیجه بررسی شاخص CR می‌توان اقدامات لازم جهت بهبود بخش‌های مورد نیاز را انجام داد.

شاخص های کلیدی عملکرد مرتبط با شاخص نرخ تبدیل

اگرچه شاخص کلیدی عملکرد نرخ تبدیل نشان‌دهنده میزان موفقیت کسب‌وکار در تحقق اهداف تعریف شده است اما از‌آنجاییکه ممکن است اهداف متفاوتی برای کسب‌وکار تعریف شده باشد اغلب به همراه شاخص‌های کلیدی عملکرد دیگری مانند شاخص‌های زیر محاسبه می‌شود تا بتوان به تحلیل و بررسی دقیق‌تری از کسب‌وکار دست پیدا کرد.

  • نرخ پرش
  • تعداد دفعات بازدید از وب‌سیات
  • میانگین زمان صرف شده در وب‌سایت

شاخص نرخ تبدیل مشتری در استارتاپ‌ها باتوجه به صنعت و مدل کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد. از KPI نرخ تبدیل برای بررسی وضعیت بازریابی، ارتباط با مشتری و تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. سنجش شاخص نرخ تبدیل مشتری برای کسب‌وکارهای زیادی یک KPI مناسب محسوب می‌شوند. هرچند بررسی و انتخاب شاخص کلیدی عملکرد مناسب برای یک استارتاپ یک کار تخصصی و نیازمند مشاورین باتجربه می‌باشد. جهت ثبت درخواست مشاوره از گروه تحلیل‌گران رتیبا در زمینه‌ی ارزش‌ گذاری،‌ جذب سرمایه و مدل سازی مالی با ما در ارتباط باشید.

سایر مقالات نویسنده

شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود ناخالص چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ در حسابداری و امور مالی منظور از حاشیه سود اندازه‌گیری سود یک کسب‌وکار نسبت به درآمد آن است. شاخص کلیدی عملکرد حاشیه سود شامل حاشیه سود ناخالص مطابق با رابطه زیر به دست می‌‌آید. حاشیه سود ناخالص...
KPI شاخص کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ تعداد زیادی است.
آیا می‌خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به وب‌سایت خود داشته باشید؟ آیا می‌خواهید دسترسی گسترده‌تری به رسانه‌های اجتماعی داشته باشید؟ یا نرخ کلیک بالاتری از طریق ایمیل به دست آورید؟ این‌ها همه اهدافی هستند که می‌توانید از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول زمان به آن‌ها برسید. تعدادی...
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری به نفع کسب‌وکار ها است.
کاهش شاخص کلیدی عملکرد تمرکز مشتری یکی از راه‌های افزایش ارزش کسب‌وکارها است. تصور کنید کسب‌وکاری فقط یک مشتری دارد یعنی فقط یک جریان درآمدی برای آن استارتاپ وجود دارد. برای حفظ این یک مشتری کسب‌و‌کار باید مراقب رفتار خریدار خود باشد چرا که حیات کسب‌وکار به رفتار...
شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی شاخصی برای میزان مشارکت کاربران
آنچه بررسی شاخص کلیدی عملکرد نرخ فعال سازی به بنیان‌گذاران کسب‌وکارها نشان می‌دهد سرعت دست پیدا کردن کاربران جدید به ارزش درک شده است. KPI نرخ فعالسازی تعداد کاربران جدیدی که یک عمل کلیدی (key action) از پیش تعیین شده را در یک بازه زمانی معین انجام داده‌اند،...

مقالات مشابه

ارزش گذاری برند یا Brand Value
باارزش‌ترین دارایی‌های شرکت، صرفاً محصولات و خدمات آن نیستند؛ امروزه، برند به‌عنوان یک دارایی مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که موفقیت شرکت به آن بستگی دارد. با بهره‌گیری از دانش و تخصص در زمینه شناخت و بهینه‌سازی ارزش برند، می‌توان یک برنامه موثر برای بهره‌وری بلندمدت سرمایه‌گذاری ایجاد...
آشنایی با روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار
یکی از روش‌های نسبی ارزش‌گذاری، روش ارزش گذاری ارزش منصفانه بازار است. ارزش منصفانه بازار Fair Market Value قیمتی است که یک محصول در بازار آزاد با آن به‌فروش می‌رسد و خریدار و فروشنده علاوه‌بر آگاهی نسبت به این دارایی به نفع خود عمل می‌کنند. تلاش روش ارزش...
روش های ارزش گذاری استارتاپ
از پرچالش‌ترین مباحث اکوسیستم استارتاپی، بحث ارزش گذاری استارتاپ و روش های ارزش گذاری استارتاپ است (startup valuation method). ارزش استارتاپ به ویژه هنگام جذب سرمایه گذار و جذب سرمایه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. استارتاپ‌ها به دلایل مختلفی باید ارزش گذاری شوند. روش های مختلفی برای ارزش گذاری...
راهنمای ارزش گذاری کسب و کار و استارتاپ ها
ارزش گذاری کسب و کار (Business Valuation)، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست؛ ارزشگذاری شرکت های کم درآمد یا فاقد سود با آینده‌ای نامشخص، بسیار دشوار است. به همین دلیل ارزش‌گذاران با استفاده از رویکردی کمی یا کیفی (تحلیلی)، ارزش استارتاپ را تخمین می‌زنند.ارزشگذاری استارتاپ، فرآیندی است که...

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.